Gå til innhold

Psykopater som ber om videre undersøkelser bare fordi de er redde for kreft?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor kaller du de for psykopater?

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
Mezzosoprena skrev (2 timer siden):

Hvorfor kaller du de for psykopater?

De vet handlingene deres går utover andre som trenger hjelpen mer enn dem selv.

Skrevet

Det er vel ofte helseangst/hypokondri som ligger bak, ikke psykopati? Har to bekjente som sliter med det og som stadig er innom legen for å be om utvidede undersøkelser. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Altså, som jeg har nevnt i flere tråder her inne. Det ER regjeringen sin feil at vi har et presset helsevesen, som ikke setter inn mer ressurser. Slutt å skylde på pasientene! Hvis det er som du sier at mange bruker ressurser som andre trenger mer så er det uansett legen sin oppgave å vurdere hvem som trenger det mest, igjen ikke pasienten. Og i lys av alt som kommer frem av legetabber i våre dager så skjønner jeg veldig godt at folk vil sikre seg med ekstra undersøkelser. En annen ting som også er viktig er at det er viktig å oppdage alvorlige sykdommer tidlig i forløpet, dette blir ikke oppdaget hvis man ikke undersøker grundig. Så denne tråden her er egentlig bare noe stort tull! Hvorfor lagde du den egentlig?!?!

• Liker 6
Skrevet (endret)

De er ikke psykopater.

Mange har her i landet blitt feildiagnostisert. Mange går årevis med plager som senere viser seg å være kreft. Mange blir dessverre diagnostisert for sent og dør. 

Jeg kjenner flere som nå er døde, som følge av at de aldri ble tatt på alvor av fastlegen. De hadde gått for lenge med kreft før legen i det hele tatt gadd å ta prøver og undersøkelser. Når man må gå to år med alvorlige plager og bli avvist av lege som ikke gidder å se opp fra pc-skjermen og dermed gå privat for i det hele tatt å bli henvist til prøvetaking og undersøkelse på sykehuset,  da er det noe galt. Tilliten til fastleger er velbegrunnet dårlig,  og makten leger har, er skjev. 

Går du til lege med tittelen jurist, blir du tatt på alvor. Går du derimot til legen med den samme juristutdannelsen og arbeidserfaringen innen karrieren men oppført som alenemor og uføretrygdet, blir du ledd opp i ansiktet og hånet.

Endret av Motelvibes
  • Liker 5
Gjest Refreng
Skrevet

Dette er åpenbar propaganda for å unnskylde et dårlig håndtert helsevesen. "Undersøkelser kan skape falsk trygghet". Så du har syke mennesker som får utredninger, test viser ingen sykdom, de får en falsk trygghet der de tror de er friske, men det er egentlig syke

Det er ikke den falske positiven som er problemet i det løpet...

Skrevet
Majer skrev (13 timer siden):

🤦‍♀️

• Liker 2
Skrevet

Slutt å misbruk betegnelsen psykopat. 

Ja, vi har et helsevesen som er presset men årsaken til det problemet er ikke at syke ønsker en ordentlig undersøkelse, men at politikere og ledelsen i sykehussektoren bevilger mer penger til ledelse og administrasjon ved å kutte ned på arbeidskraften på gulvet for å gi seg selv høyere lønninger. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg var en av de som måtte mase om å få bilder gjort av kneet mitt tilbake i 2010-2011.

Måtte mase om å bli henvist videre til spesialister, fordi bildene, de viste tegn til inflammasjon, men var utydelige og legen min på den tiden mente trening var løsninga. Problemet var jo at enhver belastning av kneet førte til en sinnsyk opphovning, masse smerter, stivhet i leddet og knekkelyder. For ikke å glemme at problemene kom mens jeg var på jobb i ett oppdrag som tok rundt to-tre måneder hvor jeg gikk så mye at jeg runda over mila hver eneste dag, og jobben var fysisk tung.

Når det offentlige feila meg, gikk jeg privat, for selv etter at oppdraget mitt var ferdig og jeg kunne få slappet av og ta litt ferie-tid, så var kneet så problematisk at det å gå 100 meter var for mye.

Jeg gikk via forsikringa, samla opp alt av bilder jeg hadde tatt av kneet oppgjennom, og kom til en klinikk i Oslo. Kirurgen titta på bildene, mente at han så tegn til betennelse på innsiden av kneet, men en nøye undersøkelse av kneet viste tegn til betennelse på utsiden. Stresstesta kneet og innså at problemet var ganske alvorlig, jeg klarte ikke å gå mange meterne før kneet gav meg intense smerter, lagde masse knekkelyder, svikta helt etc.

Mistenkte utslitt menisk, gikk inn med kikkhull og voila... Kronisk betent slimpose/hinne som drev å dytta kneskåla inn i stillinger den ikke skulle være i. Han var overraska over at jeg hadde holdt ut så lenge som jeg gjorde. Jeg sleit med det kneet i to-tre år.. Hele greia ble røska ut, og jeg fikk en rekonvalesens-tid på seks måneder til ett år. Tre måneder etter skulle jeg til sjekk hos opptrenings-fysio, og de fant ut at jeg ikke trengte noen opptrening, for beinet var tilbake på samme styrke og vis som før problemet oppsto.

Trening hadde gjort problemet verre, betennelsen hadde blitt kronisk innen jeg kom til klinikken som tok tak i problemet mitt.

Jeg har _mange_ sånne historier i familien min også, om leger som ikke tar smerter på alvor, tillegger det overvekt, stress, alderdom og i ett tilfelle førte det til dødsfall, kreften hadde fått spredd seg over mange, mange, mange år, fordi legen nekta å henvise farmor videre i helsevesenet når hun hadde intense magesmerter. Mamma: hjerneblødning, som kunne ha blitt oppdaga, fordi hun brått en dag fikk "migrene"(som legen kalte det), bare at den ikke oppførte seg som en klassisk migrene.

Om legene mener seriøst at de er for kjappe til å henvise folk til forskjellige bildetaking, for all del, da er det et problem DE kan ta tak i. Det er de som hele tiden henviser folk til disse tjenestene.

Men jeg synes de i samme slengen kan begynne å ta folks problemer og smerter, sykdomsbilde på alvor også, så slipper vi kanskje å miste bestemødre, mødre, søstre, fedre, besteforeldre, søsken etc.

Om jeg er psykopat fordi jeg pressa på til det faktisk ble oppdaget hva som var feil med kneet mitt? Da bør du lese deg opp på hva psykopater er for noe.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Gjest Tutte
Skrevet
Majer skrev (På 11.7.2023 den 23.05):

Ikke misbruk diagnoser. Psykopati handler om noe helt annet enn hypokondri.

Psykopater kan også ha helseangst. Men ikke alle med helseangst er psykopater.

Enig i at det er mye unødvendige undersøkelser, og det bør ikke gjøres med mindre legen finner det nødvendig. Ikke riktig at pasienter skal kreve gjentatte bildeundersøkelser uten god grunn.

Skrevet

Spesielt likte jeg legen som i praksis uttaler «Bør vi heller bare la eldre dø? Er det verdt å bruke penger på gamlinger?»

Det jeg ser i denne artikkelen er:

1. vi kan ikke sette diagnoser

2. vi kan ikke behandle

3. vi vil at flere skal lide og helst dø

… for det er helsevesenet vi har råd til.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde selv en bestemor som sannsynligvis døde fordi legene ikke tolket kreftsvarene i tide. Det er en systemfeil. Når det er sagt er det vi velgere som bestemmer hva slags system vi skal ha. Jeg mener ikke at det var bra bestemoren min døde, men jeg mener det var riktig at hun ikke ble prioritert mer ut fra hvor presset helsevesenet var og fremdeles er. 

Min opplevelse i helsevesenet er at man bruker for mye ressurser på de som maser. Da jeg jobbet på sengepost var det sånn at tunge pasienter ikke skulle få komme om sommeren så lenge de ikke hadde med seg pårørende som kunne ta seg av dem. Allikevel ringte pårørende i snora mitt på natten fordi de ønsket at pasienten skulle få vann, noe de fint kunne ordnet selv. De pushet altså på og skapte økt belastning i helsetjenestene. Det riktige hadde vært at de aktuelle pasientene da faktisk hadde ventet til høsten. Det illustrerer bare hvordan folk snor seg gjennom. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...