AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #1 Skrevet 11. juli 2023 På sikt vil jeg og søsken arve en bolig. Søsken kjøpes ut, og jeg og samboer ønsker å bo der. Men jeg antar at jeg da blir stående som eneeier på dette huset, og jeg vil tro det lønner seg at vi står som sameiere? Eller er det dumt? Eller har det ingenting å si? Og hvordan gjør man egentlig dette? Huset er gjeldfritt, men vil tippe det må tas opp lån med sikkerhet i bolig for å kjøpe ut søsken osv., og da stiller man vel sterkere hvis man er to om dette. Men jeg har null peiling på hva som må og bør gjøres i praksis. Anonymkode: 7739a...a4e
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #2 Skrevet 11. juli 2023 Som du sier, spørsmålet baserer seg på om lånet blir av en størrelse du kan få i lån alene eller ikke. Du må finne ut av dette før du kan ta en avgjørelse på om du ønsker å eie det selv eller ikke. Om du ikke har noe valg, at du ikke klarer å stå for lånet alene, så er jo saken enkel. Anonymkode: 8ec45...601 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #3 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som du sier, spørsmålet baserer seg på om lånet blir av en størrelse du kan få i lån alene eller ikke. Du må finne ut av dette før du kan ta en avgjørelse på om du ønsker å eie det selv eller ikke. Om du ikke har noe valg, at du ikke klarer å stå for lånet alene, så er jo saken enkel. Anonymkode: 8ec45...601 Det vet man jo ikke helt før man får en takst osv. Men sannsynligvis vil det bli for stort alene. Hva gjør man da, papirmessig? Anonymkode: 7739a...a4e
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #4 Skrevet 11. juli 2023 Den delen som ikke blir belånt står du som eier av. Den delen som blir belånt, står du og din samboer som sameiere av med hver sin forholdsmessige del. Jeg vil tro at en forutsetning for at din samboer skal bli med på å ta opp og betjene lån er at han får tilsvarende eierandel som hans låneandel. Anonymkode: 04534...b8a 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #5 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det vet man jo ikke helt før man får en takst osv. Men sannsynligvis vil det bli for stort alene. Hva gjør man da, papirmessig? Anonymkode: 7739a...a4e Kommer an hva du mener dere trenger papirer på? Anonymkode: 8ec45...601
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #6 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kommer an hva du mener dere trenger papirer på? Anonymkode: 8ec45...601 Jeg vet ikke hva jeg tror jeg mener i det hele tatt 🙂 Har null formening om hvordan dette her vil foregå. Om noe må søkes om, sendes inn, osv. Anonymkode: 7739a...a4e
Mamajune11 Skrevet 11. juli 2023 #7 Skrevet 11. juli 2023 Snakk med advokat når du har arvet huset. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #8 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg vet ikke hva jeg tror jeg mener i det hele tatt 🙂 Har null formening om hvordan dette her vil foregå. Om noe må søkes om, sendes inn, osv. Anonymkode: 7739a...a4e Dere må tinglyse eierbrøkene. Det er det beste Anonymkode: 8a988...0a4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #9 Skrevet 11. juli 2023 1. Du og huseier må bli enige om pris. Få inn prisvurdering fra ekstern part hvis dere ikke blir enige. 2. Du og samboer må bli enige om dere ønsker å eie huset begge to eller om du skal eie det alene. Hvis dere skal eie det begge to må dere bli enig om eierbrøk. Det vanligste er 50/50. 3. Ordne finansiering i banken hvis dere ikke har nok penger. 4. Sett opp kontrakt. Maler finnes på nett. 5. Overdra huset/ fyll ut skjøte https://kartverket.no/eiendom/skjema/skjote Noen foretrekker å bruke advokat til oppgjøret. Det er strengt tatt ikke nødvendig hvis man holder tunga rett i munnen. Anonymkode: 62c0b...8ed 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #10 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg vet ikke hva jeg tror jeg mener i det hele tatt 🙂 Har null formening om hvordan dette her vil foregå. Om noe må søkes om, sendes inn, osv. Anonymkode: 7739a...a4e Det mest ryddige blir vel at boligen tinglyses på deg og ditt søsken. Når takst er i orden og du og din samboer skal ta opp lån sammen og ditt søsken skal betales ut så snakker dere med en advokat for å få ordnet med skiftet og detaljene rundt arveoppgjøret. Så tinglyses boligen på deg og din samboer ut ifra den eierbrøken dere ender opp med ut ifra situasjonen. Anonymkode: 8ec45...601
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #11 Skrevet 11. juli 2023 Du og søsken arver bolig sammen. Dere har mange måter å håndtere det videre på. 1. Du og samboer kjøper boligen sammen av boet, og eier halvparten hver. Dere kan ha et felles lån eller hvert deres. Pengene du så får fra boet investerer du et annet sted eller bruker til å nedbetale din gjeld. 2. Du kjøper ut dine søsken sammen med samboer. Dere opptar felles lån. Du får en større eierandel enn ham. 3. Dere er gift med felleseie. Dere kjøper ut søsken. Arvet del vil da skjevdeling ved en skilsmisse. 4. Dere er gift, du arver din del av huset som særeie. Anonymkode: d9e4c...fa0
Merlin Skrevet 14. juli 2023 #13 Skrevet 14. juli 2023 Du skal ha huset som særeie ! Vil samboer eie det sammen med deg får han kjøpe seg inn .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå