Gå til innhold

Oslo-familie med barn på 5 og 7 flytter til Rogaland. Ønsker ikke at barn skal anta lokal dialekt. Hvordan få de til å beholde oslospråket?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker at barna våre fortsatt skal snakke standardisert bokmål, som de gjør i dag. Er det noen tiltak vi kan gjøre for å unngå at barna tar opp elementer fra lokal Rogalandsdialekt? Noen som har erfaringer med dette, gode eller dårlige?

Anonymkode: 637ac...e3f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har noen venner med foreldre som deg. De snakker dialekt med alle andre en foreldrene. Var noen som snakket bokmål på skolen min. Det ble ikke godt mottatt i skolegården. Hvorfor vil du at barnet ditt skal skille seg ut?

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Bare gi de en masse skjermtid så beholder de Oslo-målet lett som bare det.

Anonymkode: f5e30...bd9

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ønsker at barna våre fortsatt skal snakke standardisert bokmål, som de gjør i dag. Er det noen tiltak vi kan gjøre for å unngå at barna tar opp elementer fra lokal Rogalandsdialekt? Noen som har erfaringer med dette, gode eller dårlige?

Du kan ikke isolere barna.

Når de går på skole og omgås barn som snakker en annen dialekt, kommer de til å plukke opp ord fra denne dialekten.

Hjemme kan dere fortsatt snakke deres dialekt, så mister barna ikke det. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Her synes jeg du bare skal akseptere at barn vil og ønsker gjerne  tilpasse seg det miljøet de er i. Det kommer kanskje litt an på hvor gamle barna er? Fortsett bare å snakke som vanlig hjemme, så vil barna kanskje ta inn ny dialekt på skole og med nye venner osv. Det å lære seg to dialekter er jo ikke nødvendigvis negativt. Jeg skulle ønske jeg kunne fler dialekter flytende sjøl 🤓👍

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det er så mye man kan gjøre forebyggende, er jeg redd.

Om det er en trøst så snakker alle mine 3 barn min dialekt, tross av at de aldri har bodd der (opphav fra sunnfjord men vi bor i bergen). Hvilket er rart da jeg selv knotet veldig i oppveksten når vi flyttet rundt. 

Anonymkode: bb531...3c2

AnonymBruker
Skrevet

Bokmål er et skriftspråk og ingen dialekt. Ingen snakker bokmål..

Anonymkode: 81565...3da

• Liker 33
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Gidavmeg said:

Har noen venner med foreldre som deg. De snakker dialekt med alle andre en foreldrene. Var noen som snakket bokmål på skolen min. Det ble ikke godt mottatt i skolegården. Hvorfor vil du at barnet ditt skal skille seg ut?

Kanskje hun ikke vil være en del av flokken, når flokken er så kjip? 

Anonymkode: 6af05...2df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Regner med at dere allerede har valgt ut nabolag der majoriteten allerede snakker standardisert riksmål.
Deretter- start med å gi barna så mye skjermtid som overhode mulig, isoler dem så mye som mulig ved  å kun tillate kontakt med de som består en egen språktest dere må utvikle , kontakt skole/barnehage og gi beskjed om at de kun kan motta undervisning på standardisert riksmål, og at all kontakt med personer som ikke snakker til dem slik dere ønsker er forbudt…

Anonymkode: 774ec...ede

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har et vennepar hvor far har beholdt svensken sin til fingerspissene. Barna snakker flytende svensk med ham og norsk med alle andre.

Anonymkode: 72bb6...6f9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje hun ikke vil være en del av flokken, når flokken er så kjip? 

Anonymkode: 6af05...2df

Eller flokken blei provosert over å ikke være bra nok? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du prater garantert ikke standardisert bokmål. Hadde du gjort det hadde de blitt oppfattet som eksentrisk, også i Oslo.

Anonymkode: abe81...cb0

• Liker 8
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen snakker bokmål, det er et skriftspråk 🙃 Østlandsk er vel det som er riktig.

Anonymkode: 2e90a...f0f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om du helt ærlig ikke ønsker at barna skal plukke opp dialekta her, ikke flytt hit.

Om dere er fast bestemt på å flytte, lite dere kan gjøre. Dog har jeg erfart at barn ofte switcher når de er hjemme vs å være med venner. Men det er langt fra sikkert at det er det som kommer til å skje.

Anonymkode: c5ddb...688

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Om du helt ærlig ikke ønsker at barna skal plukke opp dialekta her, ikke flytt hit.

Om dere er fast bestemt på å flytte, lite dere kan gjøre. Dog har jeg erfart at barn ofte switcher når de er hjemme vs å være med venner. Men det er langt fra sikkert at det er det som kommer til å skje.

Anonymkode: c5ddb...688

Ts.

Er jobben til mannen som gjør at vi må flytte. Har ikke noe valg.

AnonymBruker
Skrevet

Mine unger er født i Trøndelag, bodd i nord Norge fra de var hhv 3 måneder og 2 år. Har bodd på vestlandet i et års tid. Begge snakker kav trøndersk, til og med barnet som var baby da vi flyttet derfra.

Anonymkode: d207b...946

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor? Bokmål er kjedelig. Rogalandsk er nydelig.

Anonymkode: 8be6d...e59

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette klarer ikke jeg å ta seriøst. 

Anonymkode: 22124...37c

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får vel bare være en autoritær forelder som utøver tvang da. La dem få vite hvordan de skal snakke hver sjanse du får. Rett på dem når de snakker feil, og la det få store konsekvenser om de ikke innretter seg og oppfører seg lydig. 

🙄 

Anonymkode: 4373b...4ef

• Liker 4
Skrevet (endret)

Barna kommer nok naturlig til å slå over

mine tante barn snakker rogalending/Egersund med sin mor, Molde dialekt på skole/barnehage, og endel bokmål med oss, 

selv slår jeg over til Nordlending når jeg snakker med familien på Helgeland eller andre nordlendinger, men til vanlig snakker jeg romeriks/Sørum mål, ja for vi har egne dialekter på Romerike 

du de vil jo få en god forståelse av andre dialekter å det et nå vel positivt? 

Endret av Januar2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...