Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om det kan ha skjedd flere enn meg. Vært sammen med mannen i 10 år, først kjærester nå gift. Er i starten av 30 årene og tenkte at tiden er inne for å starte familie. Vi har jobbet mye for å legge tilrette for det- stabile jobber, god økonomi, rekkehus osv. Men når jeg sluttet på p-piller (3 sikluser siden) med tanke at nå er tiden inne for å prøve, har jeg blitt helt rar. Jeg blir krenket og lei meg av hans kommentarer. Tar meg ekstremt nær av ting. Vi har så å si aldri kranglet før, men nå har vi noe slags diskusjoner omtrent hver dag der en av oss, oftest meg, blir lei seg og sint. Vi ender opp med å ikke snakke med hverandre, jeg går mye på rommet og tårene presser på og jeg tenker at her er enden på forholdet. Vi har snakket om at kanskje vi må til parterapi eller lignende, men lurer på om det kanskje er hormonene mine som svinger mye mer enn vanlig.

Jeg har også tidligere hatt tilfeller med depresjon så kan være det også.. 

Anonymkode: 2a870...019

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

P piller har nok aldri vært så ufarlige som man får inntrykk av. Å ta noe som påvirker hormoner vil alltid påvirke andre ting i kroppen. Studier viser for eks at p piller påvirker hvem kvinner er tiltrukket av. Såpass mye påvirker det

Anonymkode: 651fc...45c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med legen din.

Anonymkode: 227f9...ad1

AnonymBruker
Skrevet

Velkommen til livet med en «ekte» syklus. Det kan være et helvete.. 

Anonymkode: b0799...4e2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er pms, så finnes det ting du kan ta av både tabletter, kosttilskudd og endringer i kosten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan absolutt være p-pillene. Jeg tror det kan ta 6-18 mnd før man er helt normal igjen.

Snakk med legen din, og snakk med mannen din. Om det er p-pilleslutt som ligger bak, så må dere tenke på det som unntakstilstand og finne måter å komme gjennom det til det roer seg. For eksempel så kan dere ha et kodeord du kan bruke når du føler at det bobler over av følelser. Når du sier kodeordet, lar mannen deg være litt alene mens du finner balansen igjen på et annet rom. Det kan hjelpe dere begge står sammen mot "fienden" (hormonene som løper løpsk). 

Anonymkode: d077e...f7a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kroppen din er endelig etter 10år + (vet ikke hvor lenge du har gått på kunstige hormoner) fri. Den trenger mer enn 3mnd på å stabilisere seg. Du har jo bokstavlig talt lurt kroppen i MANGE år. P-piller er ikke så uskyldig som vi skal ha det til. Forskning viser at se påvirker kvinner i så stor grad de tilogmed velger helt andre menn når de går på pillene. 
Gi kroppen mer tid, den må stabilisere seg etter mange år med kunstige hormoner. Gi den tid, og aldri gå tilbake til hormon prevensjon, værsåsnill. 

Anonymkode: e0d0c...d96

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lurer på om det kan ha skjedd flere enn meg. Vært sammen med mannen i 10 år, først kjærester nå gift. Er i starten av 30 årene og tenkte at tiden er inne for å starte familie. Vi har jobbet mye for å legge tilrette for det- stabile jobber, god økonomi, rekkehus osv. Men når jeg sluttet på p-piller (3 sikluser siden) med tanke at nå er tiden inne for å prøve, har jeg blitt helt rar. Jeg blir krenket og lei meg av hans kommentarer. Tar meg ekstremt nær av ting. Vi har så å si aldri kranglet før, men nå har vi noe slags diskusjoner omtrent hver dag der en av oss, oftest meg, blir lei seg og sint. Vi ender opp med å ikke snakke med hverandre, jeg går mye på rommet og tårene presser på og jeg tenker at her er enden på forholdet. Vi har snakket om at kanskje vi må til parterapi eller lignende, men lurer på om det kanskje er hormonene mine som svinger mye mer enn vanlig.

Jeg har også tidligere hatt tilfeller med depresjon så kan være det også.. 

Du er ikke helt rar, du er på vei tilbake til deg selv. Etter mange år «ruset» på hormoner. P-piller, og alle andre hormonbasert prevensjon, er gift. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var sånn i 3-4 måneder etter at jeg slutter på p-piller. Helt krise egentlig, men alt er mye bedre nå. Er gravid også ❤️

Anonymkode: 0e63b...f4a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var sånn i 3-4 måneder etter at jeg slutter på p-piller. Helt krise egentlig, men alt er mye bedre nå. Er gravid også ❤️

Anonymkode: 0e63b...f4a

TS. Så spennende, gratulerer. Jeg lurer egentlig på hvordan du turte å bli gravid, hvis det er like krise som her så klarer jeg ikke nå å overbevise meg om at dette ordner seg for oss..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Snakk med legen din.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det kan absolutt være p-pillene. Jeg tror det kan ta 6-18 mnd før man er helt normal igjen.

Snakk med legen din, og snakk med mannen din. Om det er p-pilleslutt som ligger bak, så må dere tenke på det som unntakstilstand og finne måter å komme gjennom det til det roer seg. For eksempel så kan dere ha et kodeord du kan bruke når du føler at det bobler over av følelser. Når du sier kodeordet, lar mannen deg være litt alene mens du finner balansen igjen på et annet rom. Det kan hjelpe dere begge står sammen mot "fienden" (hormonene som løper løpsk). 

Anonymkode: d077e...f7a

TS. Problemet er at når jeg tidligere gikk til legen pga jeg var litt shaky og hatt litt angst pusha han veldig antidepressiva på meg igjen, noe som er uaktuelt siden vi hadde planer om å ha barn i nærmeste fremtid. For å si det sånn det gikk bra i ca halvt år etter at jeg har takket nei til det. Så har litt liten tiltro til han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...