Gå til innhold

Går man gjennom alle størrelser fra 80-110?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, er det vanligst at man går igjennom alle størrelser fra str 80 til 110, eller er det vanligst å hoppe over noen? Dette er størrelser i barnehagealderen. 

Har en som vokser veldig jevnt og trutt og har alltid gjort det.

Noen velger kanskje å ha plagg barnet svømmer i for å kunne ha det ekstra lenge, men tenker ikke på det, kun på vanlig voksetillegg. Ønske behagelige og passe klær for barnet.

Hva er din erfaring? Brukes alle størrelsene?

Anonymkode: 45c92...651

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man hopper jo ikke over størrelse. På et eller annet tidspunkt er barnet den størrelsen, men noen ganger er man kort tid på en størrelse, før det er vokst ut.

av sånne bruksting kjøper jeg ofte neste størrelse og har som ekstra til det er vokst inn i, for eksempel regntøy.

Anonymkode: 3d3a7...1f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Man hopper jo ikke over størrelse. På et eller annet tidspunkt er barnet den størrelsen, men noen ganger er man kort tid på en størrelse, før det er vokst ut.

av sånne bruksting kjøper jeg ofte neste størrelse og har som ekstra til det er vokst inn i, for eksempel regntøy.

Okey, men man vet kanskje ikke før man har kjøpt en størrelse hvor lenge barnet blir i den størrelsen?😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Okey, men man vet kanskje ikke før man har kjøpt en størrelse hvor lenge barnet blir i den størrelsen?😅

Nei, men man kjøper kanskje ikke en hel ny garderobe i ett jafs heller? Vi kjøper i alle fall noe og noe.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, men man kjøper kanskje ikke en hel ny garderobe i ett jafs heller? Vi kjøper i alle fall noe og noe.

Nei, tenkte mer om jeg kjøpte en vårjakke i str 86 når ungen nå er en 80.

Kjøpte parkdress beregnet for våren i str 92 som er to år som barnet er til våren, men siden det er 80 nå, så må jeg kanskje bytte den i str 86?...

Spesielt Polarn o Pyret sitt yttertøy er jo gigantisk. Barnet er snart 1,5 og må bruke deres 9-12 mnd😅 virker så rart. Barnet er bare litt under snittet langt. Ikke mye. 

Skrevet

Jeg tror de færreste hopper over str etter de første seks mnd. Fra 86 og utover varer jo hver størrelse fra noen mnd til godt over et år. Kjipt for barnet å gå i klær som er for store i et helt år..

Jeg har aldri turt å kjøpe klær på forskudd heller, dessverre. Har alltid lyst til å kjøpte neste års sommerklær i september. Men har erfart at feks str 92 varte i nesten 1,5 år, mens 98 ble for smått etter noen mnd. Umulig å vite på forhånd 😓

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har spart oss for en del kleskjøp ved å prøve to størrelser opp når barnet vokser ut av noe. For eksempel prøvde vi først størrelse 116 da vi så at 104 begynte å bli knapt, og det satt fint nok til at det ikke var vits i å kjøpe 110, selv om det selvfølgelig var noen unntak. Enkelte plagg er jo større i størrelsen også.

Men ser også an type plagg. Yttertøy (særlig barnehageklær, mindre farlig med jakker som kanskje bare brukes på korte turer til butikk i vinterhalvåret, f.eks) er ofte stort i størrelsen, så selv om vi ofte hopper over en størrelse her også pga. sesong så kjøper vi det som passer og ikke det som er en størrelse for stort, da plaggene blir for store og tunge (og ofte så bruker vi en størrelse mindre i yttertøy enn andre klær).

Ull er det aller letteste å kjøpe seg oppover i, plaggene er så lette og myke at det ikke er vits i å kjøpe plagg som sitter akkurat. I ull har vi konsekvent bare kjøpt annenhver størrelse, og noen ganger gått mer enn en størrelse opp.

Anonymkode: 9d1cc...5bf

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Alle min 3 barn har vokst jevnt og vært veldig gjennomsnittlige så her har alle størrelser vært brukt både i klær og sko.

Har kjøpt mye klær og sko på salg en sesong før det skal brukes og har til nå aldri bommet.

Anonymkode: 6fece...0b6

• Nyttig 1
Skrevet

Det varierer veldig med typen plagg, bukser og t-skjorter er vanligvis i alle størrelser. Men for eksempel regntøy, kjøpte et sett til bhgstart i 86, det er så voldsomt stort i størrelsen at vi ikke har behøvd 92 eller 98 og har derfor kjøpt inn 104 nå til høsten

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Petra200 skrev (17 minutter siden):

Det varierer veldig med typen plagg, bukser og t-skjorter er vanligvis i alle størrelser. Men for eksempel regntøy, kjøpte et sett til bhgstart i 86, det er så voldsomt stort i størrelsen at vi ikke har behøvd 92 eller 98 og har derfor kjøpt inn 104 nå til høsten

Men er ikke dette regntøyet i str 86 da ALT for stort en god stund før det passer? 

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en som pleier å kjøpe alt for store klær til barnet sitt. Barnet er i utgangspunktet litt passiv. Det hjelper ikke å slepe rundt på en alt for stor vinterdress. En tynn bukse kan brettes opp, men om barnet er veldig smalt vil den fort skli nedover lårene. Et tips er å søke på persentilskjema på nett. Trykk på filen som viser høyde og vekt for barnets alder og kjønn. Deretter finner du persentilen. Om barnet ditt har jevn vekst vil du kunne få en viss ide om hvor stort barnet ditt vil bli til våren. 104 cm er for eksempel gjennomsnittet for en jente på 4 år. De fleste barn følger sin egen kurve, bare Finn persentilen. 

https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/skjema/barnesykdommer/percentilskjema/

Anonymkode: eab42...cd9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, tenkte mer om jeg kjøpte en vårjakke i str 86 når ungen nå er en 80.

Kjøpte parkdress beregnet for våren i str 92 som er to år som barnet er til våren, men siden det er 80 nå, så må jeg kanskje bytte den i str 86?...

Spesielt Polarn o Pyret sitt yttertøy er jo gigantisk. Barnet er snart 1,5 og må bruke deres 9-12 mnd😅 virker så rart. Barnet er bare litt under snittet langt. Ikke mye. 

86 cm er gjennomsnittet for et barn som akkurat har fylt 2 år. 92 cm er gjennomsnittet for et barn på 2 år og 8 mnd. Så varierer jo den faktiske størrelsen på klærne noe, men er ikke helt på jordet. 

• Nyttig 2
Skrevet

Tja, litt men ikke veldig, regnbukser har regulerbare stropper og at jakka er litt romslig har gått veldig fint, brettet litt opp på armene bare, hadde tynne regnvotter over uansett

Skrevet
Petra200 skrev (Akkurat nå):
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men er ikke dette regntøyet i str 86 da ALT for stort en god stund før det passer? 

Tja, litt men ikke veldig, regnbukser har regulerbare stropper og at jakka er litt romslig har gått veldig fint, brettet litt opp på armene bare, hadde tynne regnvotter over uansett. Regntøy og parkdresser går helt fint at er litt stort.

• Liker 2
Skrevet

Mtp uteklær (dress, regntøy etc) vil jeg anbefale å kjøpe en str opp uansett. Så varer den lenger. Går fint at klær er litt for store en stund. Hodt for lommeboka di. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Kjenner en som pleier å kjøpe alt for store klær til barnet sitt. Barnet er i utgangspunktet litt passiv. Det hjelper ikke å slepe rundt på en alt for stor vinterdress. En tynn bukse kan brettes opp, men om barnet er veldig smalt vil den fort skli nedover lårene. Et tips er å søke på persentilskjema på nett. Trykk på filen som viser høyde og vekt for barnets alder og kjønn. Deretter finner du persentilen. Om barnet ditt har jevn vekst vil du kunne få en viss ide om hvor stort barnet ditt vil bli til våren. 104 cm er for eksempel gjennomsnittet for en jente på 4 år. De fleste barn følger sin egen kurve, bare Finn persentilen. 

https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/skjema/barnesykdommer/percentilskjema/

Jenta mi er 3, hun bruker 110. 

Anonymkode: 12c95...3fd

Skrevet

Min 3,5-åring brukte 86 i en halv evighet, så hoppet han over 92 og gikk rett på 98, 104 passet noen få mnd og nå bruker han 110-116.

AnonymBruker
Skrevet

Min hoppet omtrent over str 80 og 98. I str 80 tror jeg at jeg kan telle på en hånd hvor mange plagg jeg hadde. Hadde litt plagg i 98, men ikke så mange.

Anonymkode: 7a6d6...dbd

AnonymBruker
Skrevet

Barnas størrelse begynner å variere mer etter hvert som de vokser. Det blir altså vanskeligere å kjøpe på forhånd forfi man ikke kan forutse størrelse etter alder på samme måte som før. Mine var 3-6 mnd da de brukte 62, måtte opp i 74, som ble brukt til de var nærmere året og måtte opp i 80, fra 1,5 til 2 år var 86 i bruk, 92 fra 2 til 2,5. Bukser i 98 holdt til de var 4, 104 til de var 5. Men i gensere holdt 98/104 til de begynte på skolen. Så de har vært innom alle størrelser, men ikke på det tidspunktet man forventer ut fra aldersmerking på klærne.

Tiåringen bruker fortsatt noen overdeler i 110/116, mesteparten er 122/128. I bukser må hun ha 134 for at de skal bli lange nok. Elleveåringen trenger for det meste 134/140 i overdeler, men buksene må hun opp i 146 på. Det blir for vidt, men det er bedre enn for kort. Yttertøy har de gjerne brukt samme størrelse som overdeler på, men vi må passe på å velge merker som ikke er korte i beina.

Anonymkode: c6a72...70a

Skrevet

Nei barnet er ikke nødvendigvis innom alle størrelser selv om de selvsagt er den lengden på et tidspunkt. Noen ganger kan du ha størrelsen lenge og andre ganger fyker de forbi. jeg har ofte gått opp en størrelse når det gjelder jakker og yttertøy og slik hatt det lenge.

Noen er smale og må ha bukser som sitter for ikke å falle av og noen er rundere og må derfor gå opp i størrelse på noen plagg. Vi hadde en sånn ribbebukse fra Nøstebarn og den passet jo i årevis, riktignok var det en lang brett den første tiden og etter et par år kunne buksa brukes uten brett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...