Gå til innhold

sjefen nekter meg lønn!

Gjest gjest nå

Anbefalte innlegg

Gjest gjest nå

ok, jeg var ansatt et sted i en uke, jobber 5 dager her, fulle dager! ingen kontrakt ble tegnet i løpet av disse dagene... jeg fikk så et anna tilbud om en bedre jobb ohg sa fra til sjefen at jeg ikke ville fortsette her. det var inget problem for han, men han sa at dersom jeg gikk på dagen vill ejeg ikke få lønn!

skattekortet mitt ligger der, jeg har tingene hans, jeg har meldingene hans og timelista! alt i alt er det snakk om 3 4000 kroner. mye penger for meg..

men hvilken rett har hantil å nekte meg lønn? jeg vil gjerne slå mot han og ha denne lønnen, har jo trossalt jobba for han! men vil ha litt kjøtt på beina før jeg henvender meg til han igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Varg-Menja

Dersom du ikke har kontrakt følger du standardkontrakt i henhold til arbeidsmiljøloven, som sier 14 dager el 1 mnd (husker ikke nøyaktig) gjensidig oppsigelse i prøvetida.

Endret av Varg-Menja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke har kontrakt følger du standardkontrakt i henhold til arbeidsmiljøloven, som sier 14 dager el 1 mnd (husker ikke nøyaktig) gjensidig oppsigelse i prøvetida.

Ja, men du har fortsatt krav på lønn, selv om du går på dagen.

Jeg ville hendvendt meg skriftilig til sjefen, og fortalt saken på en ryddig måte (få gjerne noen til å hjelpe deg). Forklar gjerne at du har tekstmeldinger og timeliste som bevis, og legg ved en kopi av timeslisten. Forklar at du akter å ta saken opp med arbeidstilsynet dersom du ikke får pengene dine.

Hører du ingenting i løpet av to uker, send ett nytt brev. Hører du ingenting da heller, kontakt arbeidstilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja

Jeg satt i samme situasjn for en måned siden, og snakket da med arbeidstilsynet. Der fikk jeg beskjed om at jeg kunne miste rettighetene mine, dersom jeg valgte å bryte oppsigelsestiden. Selv sørget jeg for å få en skriftlig bekreftelse fra arbeidsgiver på at jeg jeg kunne gå på dagen,men dersom de hadde satt seg på bakbeina måtte jeg pent jobbet ut oppsigelsestida. Alt ifølge arbeidstilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trenger å vite eksakt...

jeg hadde ikke noe skriftelig i det hele tatt! jeg gikk på dagen! han nekter meg lønn.. og nå har han sendt meg regning på klærne og utstyr som følger med jobben som jeg ikke har levert fordi jeg holdt det tilfelle han ikke sku gi meg lønn, slik at jeghaddebevis for at jeg hadde vært ansatt der......

trenegr eksakte råd.... tenkte å skrive et brev, men fant ikke noe i loven. trenger kjempe hjelp altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Varg-Menja
og nå har han sendt meg regning på klærne og utstyr som følger med jobben som jeg ikke har levert fordi jeg holdt det tilfelle han ikke sku gi meg lønn, slik at jeghaddebevis for at jeg hadde vært ansatt der......

Dette er heller ikke lov, og da har han ihvertfall full rett til å trekke deg i lønn, når du faktisk har påført han utgifter... Dersom du skal ha krav på lønn bør du i det minste sørge for at du selv har opptrådt korrekt i saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm...... men han trekke rjo meg ikke i lønn. dersom han skulle ha gjort det skull ejeg fortsatt hatt litt igjen av lønna...... han nekter meg lønn i det hele..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt i samme situasjn for en måned siden, og snakket da med arbeidstilsynet. Der fikk jeg beskjed om at jeg kunne miste rettighetene mine, dersom jeg valgte å bryte oppsigelsestiden. Selv sørget jeg for å få en skriftlig bekreftelse fra arbeidsgiver på at jeg jeg kunne gå på dagen,men dersom de hadde satt seg på bakbeina måtte jeg pent jobbet ut oppsigelsestida. Alt ifølge arbeidstilsynet.

Her har du da svaret, slik jeg leser hva Varg-Menja fikk svar fra arbeidstilsynet om.

når du ikke har kontrakt, hører du innunder standardkontrakt.

bryter du oppsigelsestiden i standardkontrakten, så kan du miste rettighetene dine.

Hadde jeg vært deg, ville jeg tatt kontakt med tidligere arbeidsgiver, personlig, og med klærne du ikke har levert tilbake.

Prat med ham om det, og dersom du faktisk MÅ jobbe standard oppsigelsestid for å få lønn, så må du det ser det ut som.

det er alltid gjensidig oppsigelsestid når man tar seg arbeid, om man slutter før jobben er avtalt slutt.

Den må du faktisk jobbe, så lenge ikke sjefen aksepterer at du går tidligere.

og uansett hva denne sjefen sier, så har han tydeligvis problemer med at du går på dagen, og det har han faktisk rett til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, siden du ikke har kontrakt (fy, det burde du ha skaffet deg før du begynte!), gjelder standardkontrakten for deg. Dersom du bryter den, har du ikke rett på lønn. Deal with it. Dette fikk du jo også bekjed om da du sluttet. (Og lever tilbake tingene du har stjålet!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, jeg var ansatt et sted i en uke, jobber 5 dager her, fulle dager! ingen kontrakt ble tegnet i løpet av disse dagene... jeg fikk så et anna tilbud om en bedre jobb ohg sa fra til sjefen at jeg ikke ville fortsette her. det var inget problem for han, men han sa at dersom jeg gikk på dagen vill ejeg ikke få lønn!

skattekortet mitt ligger der, jeg har tingene hans, jeg har meldingene hans og timelista! alt i alt er det snakk om 3 4000 kroner. mye penger for meg..

men hvilken rett har hantil å nekte meg lønn? jeg vil gjerne slå mot han og ha denne lønnen, har jo trossalt jobba for han! men vil ha litt kjøtt på beina før jeg henvender meg til han igjen...

Hvor i all verden jobbet du og tjente 34000 kr på en uke. Tar jobben din tvert jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annen gjest

Men er det virkelig sånn at om man bryter kontrakten så har man ikke rett på lønn for de dagene man har jobbet engang? Jeg trodde rettigheter gikk mer på det man måtte ha av rett til arbeidsledighetstrygd, pensjonspoeng osv..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja

Det bør jo være sanksjoner som svir litt dersom man bryter avtalen og går på dagen, siden det på de fleste arbeidssteder setter arbeidsgiver i en knipe. Det bør være ett minimum at de får 14 dager på å finne en ny person, dersom de ikke har noen reserveløsninger. Ett arbeidsforhold forplikter begge veier, selv om arbeidstaker er den som er best beskyttet av lovverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...