AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #1 Skrevet 11. juli 2023 Hei Det står så mye rart på nettet så jeg tenkte å ta en kjapp runde her. Jeg har to barnehage gutter og jeg har de ca 50%. Ofte har jeg de opp til 60-70% pr mnd. Ungene og jeg er ofte ute å farter i helgene. Og jeg merker at jeg har mer enn nok energi og ressurser til å ha med et barn til i hele helgen kabalen som også kan bli med på disse turene. Har noen her erfaringer de vil dele med meg? Går det f.eks ann og si at jeg kan være avlastnings hjem for barn på samme alder som mine egne (så ikke en 17åring må bli med til Leos lekeland i 4 timer) Anonymkode: d60c2...ae2 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #2 Skrevet 11. juli 2023 Det burde ikke være noe i vegen for at du ble besøkshjem eller støttekontakt. Ta kontakt med kommunen og spør, ofte sliter de med å fylle disse posisjonene. Anonymkode: 7f894...d85 1
Topsi Skrevet 11. juli 2023 #3 Skrevet 11. juli 2023 Så fint at du har lyst til det ❤ har ingen erfaring selv, men vil tro den lokale barneverntjenesten kan svare på alle spørsmål 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #4 Skrevet 11. juli 2023 Ta kontakt med kommunen. De er sikkert svært glad for henvisningen din. Jeg var besøkshjem for søskenpar, når jeg var 100% alene med mitt barn. Anonymkode: ab55e...f3a 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #5 Skrevet 11. juli 2023 Ja, det kan du. Både single og familier med to foreldre kan bli besøkshjem. Heller ikke krav til barn i hjemmet. Du må ha en stabil livssituasjon, og kunne binde deg for ett år, for å bli besøkshjem. Av hensyn til barnet som skal på avlastning. Besøkshjem/avlastning er ofte en gang i måneden. Å bli støttekontakt er en annen mulighet, der er brukeren ofte tildelt et visst antall timer i uken. Som dere, eller du og brukerens foreldre, sammen blir enige om hvordan benyttes. Anonymkode: 7f785...737
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #6 Skrevet 11. juli 2023 Google besøkshjem + din kommune/bydel så finner du nok kontaktinfo og annen informasjon. Flott av deg! Anonymkode: 7f785...737 1
Biloba Skrevet 11. juli 2023 #7 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ungene og jeg er ofte ute å farter i helgene. Og jeg merker at jeg har mer enn nok energi og ressurser til å ha med et barn til i hele helgen kabalen som også kan bli med på disse turene. Anonymkode: d60c2...ae2 Flott tanke! Jeg tror du bør tenke nøye over at dine egne gutter kan se deg som en begrenset ressurs når de må dele tiden mellom deg og mor, og at besøksbarn kan kreve mer enn sin fair share av oppmerksomheten. Du kjenner dem best. Jeg synes det høres litt stress ut å ta et barn med ekstra behov når dere ikke er to voksne å spille på når det skjærer seg.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #8 Skrevet 11. juli 2023 Har en innvending: du farter mye sier du. Men et barn som kanskje er traumatisert eller på andre måter utsatt for ugreie ting kan trenge det stikk motsatte. Altså ro, nærhet, stillhet osv. Så kanskje du skal tenke deg om en ekstra gang. Kan du også ha helger som bare blir å lese eventyr, tegne, gå rolig tur etc? Å overstimulere et allerede nervøst og usikkert barn kan gjøre vondt verre. Vurder en hund isteden.. Anonymkode: 8bb88...08e
Drizzt Skrevet 11. juli 2023 #9 Skrevet 11. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei Det står så mye rart på nettet så jeg tenkte å ta en kjapp runde her. Jeg har to barnehage gutter og jeg har de ca 50%. Ofte har jeg de opp til 60-70% pr mnd. Ungene og jeg er ofte ute å farter i helgene. Og jeg merker at jeg har mer enn nok energi og ressurser til å ha med et barn til i hele helgen kabalen som også kan bli med på disse turene. Har noen her erfaringer de vil dele med meg? Går det f.eks ann og si at jeg kan være avlastnings hjem for barn på samme alder som mine egne (så ikke en 17åring må bli med til Leos lekeland i 4 timer) Anonymkode: d60c2...ae2 Det er bare så fantastisk at du har overskudd og ønske om å gjøre det! Kontakt kommunen og meld interesse! Hadde jeg ikke hatt nok med mine 3 små å gjøre, kunne jeg også tenkt meg det, men føler at 3 små hjemme hele tiden holder for min del nå. P.S. En slektning og familie hadde 2 søsken som var jevnaldrende med deres egne barn 1 helg i måneden. Barna var av utenlandsk opprinnelse og fikk skikkelig god innføring i norsk kultur og tradisjoner. De var også mye ute i naturen og barna fikk oppleve masse. Jeg tror de holdt på i noen år før de var nødt til å avslutte. Endret 11. juli 2023 av Drizzt 1
Hulderen Skrevet 11. juli 2023 #10 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har en innvending: du farter mye sier du. Men et barn som kanskje er traumatisert eller på andre måter utsatt for ugreie ting kan trenge det stikk motsatte. Altså ro, nærhet, stillhet osv. Så kanskje du skal tenke deg om en ekstra gang. Kan du også ha helger som bare blir å lese eventyr, tegne, gå rolig tur etc? Å overstimulere et allerede nervøst og usikkert barn kan gjøre vondt verre. Vurder en hund isteden.. Anonymkode: 8bb88...08e Det blir jo kommunens ansvar å velge ut et barn som passer med det TS kan tilby. De vil ikke gi ham et barn som trenger ro og stillhet når han forteller sin situasjon.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #11 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Har en innvending: du farter mye sier du. Men et barn som kanskje er traumatisert eller på andre måter utsatt for ugreie ting kan trenge det stikk motsatte. Altså ro, nærhet, stillhet osv. Så kanskje du skal tenke deg om en ekstra gang. Kan du også ha helger som bare blir å lese eventyr, tegne, gå rolig tur etc? Å overstimulere et allerede nervøst og usikkert barn kan gjøre vondt verre. Vurder en hund isteden.. Anonymkode: 8bb88...08e Dette er ikke noe problem. Hvis TS er ærlig om hva hvordan livet deres ser ut og hva han ser for seg å kunne tilby et barn, så vil dette matches opp med er barn som har behov for akkurat dette. Noen barn har et behov for et sted de kan få roe ned og slappe av, mens andre barn har behov for å få delta i aktiviteter og opplevelser. Ikke alle besøksbarn er mishandlede, traumatiserte barn som har opplevd grov omsorgsvikt. Som et eksempel kan det være en enslig mor med ME eller under kreftbehandling som er en god og kjærlig mor, men som har lite overskudd og har nok med å få hverdagene til å gå rundt. Mor behøver avlastning slik at hun kan hvilke ut en helg i mnd, mens barnet har et behov for å aktiviseres og fylle på med få gode opplevelser som mor ikke mestrer å tilby akkurat nå. I dette tilfellet ville helgene TS skisserer sikkert vært perfekt! Anonymkode: 3f65b...b18 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå