AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #1 Skrevet 11. juli 2023 Hei, Jeg gikk gjennom en veldig tøff fase i livet mitt helsemessig, som ga meg en situasjonsbetinget depresjon som varte lenge. Ba fastlege om hjelp og fikk en stund hjelp fra psykisk helseteam i kommunen. Så sluttet min kontaktperson uten at de greide å erstatte hen. Resultatet var at jeg selvmedisinerte med alkohol. Nå har jeg det bedre, men det er skikkelig vanskelig å trappe ned. Det er jo veldig behagelig rus og jeg finner det vanskelig å bryte mønstre. Men jeg er redd for om legen tar sertifikatet mitt dersom jeg ber om naltrekson? Har fortalt at jeg drikker for å døyve, men ikke at det er så hyppig som det faktisk er. Har aldri kjørt i ruspåvirket tilstand, men er avhengig av lappen. Noen med erfaring? Anonymkode: 5d778...f99
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #2 Skrevet 11. juli 2023 Vil nok tro det er en stor risiko for at du mister lappen ja. Da mister du den i 6 måneder og du må vise til petH-prøver på under 0,3 i tre år. Anonymkode: 4ac16...9c8 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #3 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, Jeg gikk gjennom en veldig tøff fase i livet mitt helsemessig, som ga meg en situasjonsbetinget depresjon som varte lenge. Ba fastlege om hjelp og fikk en stund hjelp fra psykisk helseteam i kommunen. Så sluttet min kontaktperson uten at de greide å erstatte hen. Resultatet var at jeg selvmedisinerte med alkohol. Nå har jeg det bedre, men det er skikkelig vanskelig å trappe ned. Det er jo veldig behagelig rus og jeg finner det vanskelig å bryte mønstre. Men jeg er redd for om legen tar sertifikatet mitt dersom jeg ber om naltrekson? Har fortalt at jeg drikker for å døyve, men ikke at det er så hyppig som det faktisk er. Har aldri kjørt i ruspåvirket tilstand, men er avhengig av lappen. Noen med erfaring? Anonymkode: 5d778...f99 Men hva skal du med lappen om du ikke klarer å trappe ned på alkoholen. Sjansen er stor for å det heller forverrer seg,så du må ta et valgt. Be om hjelp å være uten lappen i en periode eller havne der hvor alkoholen styrer hele livet ditt? Anonymkode: 598e6...1c8 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #4 Skrevet 11. juli 2023 Jeg kan lite om dette, men har lest om det her inne før. Blant annet en fin tråd der flere ønsket å være åpne, og dele tips. Som raskt ble dominert av de som mente at alle selvfølgelig skulle melde seg, og at det var en selvfølge at lappen ble tatt. Selv om jeg forstår at det er en indikasjon på at man ikke bør kjøre, så føler jeg dette bare virker mot sin hensikt. Mange, som TS, ser tidlig at de har et problem, og ønsker hjelp. På et tidspunkt der det er lettere å ta grep. Mange har da fortsatt god kontroll, og vet når de kan kjøre og ikke. I stedet for så vet de at det å søke hjelp kan føre til at lappen blir tatt, noe som for mange vil vær fullstendig hemmende. Og derfor søker de ikke hjelp. Før avhengigheten har satt seg enda dypere, og de mulig også har begynt å kjøre i ruspåvirket tilstand. Altså øker dette kravet risikoen for at folk kjører i ruspåvirket tilstand. Det var dessverre ikke et tips til deg, TS. Men en generell frustrasjon fra en som skulle ønske at mange flere kunne søke hjelp uten slike konsekvenser. Anonymkode: 6e7e2...164 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #5 Skrevet 11. juli 2023 Ts her Jeg er veldig enig med anonym over meg. Jeg tviler på at jeg kommer til å be om hjelp fra legen dersom det betyr å miste lappen. Jeg bor grisgrendt til og det vil bety at jeg blir isolert og det er det siste jeg trenger. Å kunne delta på trening og annet organisert sport, å være med i lesesirkel inne i byen eller å komme meg til å gå fjelltur... Jeg er absolutt ikke der at jeg er beruset når jeg står opp i hverdagen. Jeg har aldri kommet sent eller skulket jobb pga alkohol. Men, jeg drikker for ofte. Ikke for mye hver gang, men for mye totalt fordi det bli for ofte. Det kan en medisin hjelpe meg med. Anonymkode: 5d778...f99
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #6 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts her Jeg er veldig enig med anonym over meg. Jeg tviler på at jeg kommer til å be om hjelp fra legen dersom det betyr å miste lappen. Jeg bor grisgrendt til og det vil bety at jeg blir isolert og det er det siste jeg trenger. Å kunne delta på trening og annet organisert sport, å være med i lesesirkel inne i byen eller å komme meg til å gå fjelltur... Jeg er absolutt ikke der at jeg er beruset når jeg står opp i hverdagen. Jeg har aldri kommet sent eller skulket jobb pga alkohol. Men, jeg drikker for ofte. Ikke for mye hver gang, men for mye totalt fordi det bli for ofte. Det kan en medisin hjelpe meg med. Anonymkode: 5d778...f99 Skulle så gjerne ønsket at jeg kunne hjelpe deg, men kan lite om dette. Husker bare at jeg leste litt om Viktoria Winge etter den forrige tråden og var imponert over hva hun har fått til. Håper du aktivt søker hjelp på andre måter. Eller at noen kan gi deg råd her. Anonymkode: 6e7e2...164 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #7 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Skulle så gjerne ønsket at jeg kunne hjelpe deg, men kan lite om dette. Husker bare at jeg leste litt om Viktoria Winge etter den forrige tråden og var imponert over hva hun har fått til. Håper du aktivt søker hjelp på andre måter. Eller at noen kan gi deg råd her. Anonymkode: 6e7e2...164 Så fin du er! Tusen takk! Får lete opp den tråden, tror jeg :-) Jeg merker jo jeg er godt på vei inn på en vei som ikke er bra. Det er fryktelig godt med litt bomull i hodet, men man kan ikke leve slik for evig tid. Ts Anonymkode: 5d778...f99
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå