Gå til innhold

Til dere som har individuell avtale om hjemmekontor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I min stilling som konsulent jobber vi i åpent kontorlandskap og har mulighet for hjemmekontor inntil 2 dager per uke. Jeg har 3 små barn og føler hjemmekontor er det som gjør at jeg holder hodet over vannet i hverdagen. Ønsker å søke om å få en dag til med hjemmekontor slik at det blir 3 dager hjemme og to på kontoret pr.uke. Men hva bør man begrunne det med for å få det godkjent? Vegrer meg litt for å oppgi slitenhet som grunn, og at jeg jobber mer konsentrert hjemme. Sjefen er svært opptatt av det sosiale og jeg vil ikke han skal tro det er «gjemmekontor» jeg vil ha, for det er det absolutt ikke. Men hvilken grunn hadde dere?  Og til dere som jobber bedre og mer konsentrert hjemmenifra: Hadde dere legeerklæring på årsaken? 

Anonymkode: e1828...cc6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis alternativet er sykemelding, og en dag ekstra hjemmekontor holder deg i jobb, er jobben pliktet til å tilrettelegge. :) Jeg ville søkt på bakgrunn av at du har små barn som trenger tettere oppfølging i en periode og reduserer reisevei betraktelig. 

Anonymkode: ca7ff...265

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oppga ingen årsak, bare sa at jeg ønsket å inngå avtale om en dag pr uke.  Har anledning til å avtale to dager, men pr nå holder det med en for meg.

Så lenge bedriften åpner for dette, skal man ikke måtte begrunne individuelt. 

Anonymkode: 185ab...c27

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Oppga ingen årsak, bare sa at jeg ønsket å inngå avtale om en dag pr uke.  Har anledning til å avtale to dager, men pr nå holder det med en for meg.

Så lenge bedriften åpner for dette, skal man ikke måtte begrunne individuelt. 

Anonymkode: 185ab...c27

Siden jeg tenker å be om 3 dager hjemmekontor pr.uke istedenfor 2 som alle kan få tenker jeg at jeg må ha en god grunn.  Det står i regelverket vårt at flere enn to dager hjemmekontor pr.uke må begrunnes.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis alternativet er sykemelding, og en dag ekstra hjemmekontor holder deg i jobb, er jobben pliktet til å tilrettelegge. :) Jeg ville søkt på bakgrunn av at du har små barn som trenger tettere oppfølging i en periode og reduserer reisevei betraktelig. 

Anonymkode: ca7ff...265

Takk for tips, kanskje det holder med å oppgi små barn som årsak ja. Ikke så ille at det ender med sykmelding (håper jeg!) men det vil gjøre balansen mellom jobb og familieliv mye enklere. Selv med kun 30 min reisevei til jobb blir dagene mye enklere med mulighet for hjemmekontor.

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kronisk sykdom på jeg har bekreftelse fra legen på at jeg har behov for hjemmekontor. Da er det ikke noe problem.

Anonymkode: ecbc3...e09

Skrevet

Arbeidsgiver plikter ikke å tilrettelegge så langt at det er til vesentlig ulempe for kolleger. Kreves det tilstedeværelse på kontoret til kunden når du er konsulent kan du ikke kreve tilrettelegging. Er det fysiske workshoper eller møter som ikke egner seg hybrid så stiller du også svakt med ønsket ditt. 

jeg løser min tidsklemme med 8-14 på kontoret og jobb på toget i begge ender + noen kvelder (jobber dessverre over 50 t/ uka, skal trappe ned, men bruker tid i bilen mens barn er på trening til administrative oppgaver feks)

Skrevet (endret)

slettet

Endret av bare innom en tur
AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (På 12.7.2023 den 22.03):

Arbeidsgiver plikter ikke å tilrettelegge så langt at det er til vesentlig ulempe for kolleger. Kreves det tilstedeværelse på kontoret til kunden når du er konsulent kan du ikke kreve tilrettelegging. Er det fysiske workshoper eller møter som ikke egner seg hybrid så stiller du også svakt med ønsket ditt. 

jeg løser min tidsklemme med 8-14 på kontoret og jobb på toget i begge ender + noen kvelder (jobber dessverre over 50 t/ uka, skal trappe ned, men bruker tid i bilen mens barn er på trening til administrative oppgaver feks)

Skjønner ikke helt hva du mener er relevant for meg her.. ? I rollen jeg skal fylle er det fullt mulig å ha hjemmekontor, og den ordinære avtalen er to dager hjemme og tre på kontoret. Det er flere som er på hjemmekontor en uke i strekk også fikk jeg nå vite. Vi har ingen møter , kundebesøk eller workshops og har ikke mulighet til å jobbe utenom ordinær arbeidstid.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Kommuniser med leder og hør? ….

Anonymkode: 427df...842

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...