Gå til innhold

Hvordan går det egentlig med denne krigen?

Mooza

Anbefalte innlegg

GP950mAh skrev (1 minutt siden):

Ja, det er bare å se på kartet hvilken vei det har gått siden russerne startet invasjonen. De ble slått tilbake fra Kiev og måtte til slutt gi opp i Nord-Ukraina. I sør blir de gradvis slått tilbake.

At russerne må omorganisere til større enheter for å få nok folk og slagkraft er ikke akkurat et tegn på at det går bra for dem.

Omorganisering til større avdelingsform er sjelden eller ALDRI en luksus som en vikende hær kan gjøre. 

Og taktiske bataljoner vil jo stort sett fortsatt organiseres som før og være den offemsive spydspissen.

Jeg vet ikke hva som får dec til å tro at Russland faktisk hadde tenkt å INNVADERE Kiev. Ja, de forsøkte nok en Coup de main, men dette gjorde jo også sitt til at de opparbeidet seg et tidlig strategisk overtak da de var undertallige. 

At de nå har konsentrert 100000+ mann og 900 stridsvogner rundt Kharkov kan jo tyde på at de ikke akkurat "presses tilbake".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt umulig å vite.   Ukraina har stor fordel med å være på hjemmebane og et forsvar som har masse erfaring.   Russland har samlet en stor hær på over 100.000 soldater og 900 tanks som virker skummel.   Men dersom dette er soldater uten erfaring, så blir de lett match for Ukraina.   Uansett så er denne krigen helt tragisk.   Tipper om 10-15 år, så kan Ukraina bli et sterkt og rikt land i Europa, for dersom krigen kan bli avsluttet innen 5 år. Kommer Ukraina til å få hjelp til å bygge opp landet sitt + at de blir med i Nato.   

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta Kiev, en by på over 5 millioner ville det ikke holdt med de få mennene de sendte. 

Men i en tidlig fase, hvor de håpet på en slags Coup de main, var det nok et mulig scenario.

OG, som pressmiddel i en tidlig fase kunne det tvunget fram en avtale, om ikke Zelensky valgte å lytte til Boris Johnsen.

Nå vil Ukraina istedet miste alt land øst for Dniepr og sikkert også kysten helt til Bessarabia. 

Endret av AdonisFFM
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GP950mAh
AdonisFFM skrev (1 time siden):

Omorganisering til større avdelingsform er sjelden eller ALDRI en luksus som en vikende hær kan gjøre. 

Og taktiske bataljoner vil jo stort sett fortsatt organiseres som før og være den offemsive spydspissen.

Jeg vet ikke hva som får dec til å tro at Russland faktisk hadde tenkt å INNVADERE Kiev. Ja, de forsøkte nok en Coup de main, men dette gjorde jo også sitt til at de opparbeidet seg et tidlig strategisk overtak da de var undertallige. 

At de nå har konsentrert 100000+ mann og 900 stridsvogner rundt Kharkov kan jo tyde på at de ikke akkurat "presses tilbake".

Målet deres var å ta Kiev innen tre dager og avslutte krigen raskt. Det gikk ikke og de måtte til slutt gi opp alle landområdene de tok i nord for å sende styrker sørover. 

Russerne satser nå alt på å ta Kharkov, en militært verdiløs by i håp om å få en symbolsk seier. De enorme tapene de har tatt der er en gavepakke til ukrainerne som har hindret russerne i å kunne sende troppene for å forsterke andre steder og være klare for den ukrainske motoffensiven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (9 timer siden):

For å ta Kiev, en by på over 5 millioner ville det ikke holdt med de få mennene de sendte. 

Men i en tidlig fase, hvor de håpet på en slags Coup de main, var det nok et mulig scenario.

OG, som pressmiddel i en tidlig fase kunne det tvunget fram en avtale, om ikke Zelensky valgte å lytte til Boris Johnsen.

Nå vil Ukraina istedet miste alt land øst for Dniepr og sikkert også kysten helt til Bessarabia. 

Etter det jeg har hørt så var invasjonen basert på falsk etterettning, FSB hadde fått kjempebudsjett til dette, men stakk i stedet pengene i egen lomme og fortalte Putin det de trodde han ønsket å høre. Putin trodde soldatene skulle tas imot med blomster og konfekt, som befriere fra et ondt regime, like hyggelig som ved overtakelsen av Krim. I så fall hadde de hatt nok soldater, men virkeligheten var jo at de ble mottatt med kuler og krutt og oppfattet som en invaderende fiende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å finne nøytral informasjon om krigen i Ukraina. Vestlige nyhetskilder (Guardian, BBC, WSJ, BusinessInsider, etc) speiler Ukrainas posisjon og tilsvarende med Russiske nyhetskilder slik som RT. 

Jeg finner følgende kilder nyttige:
https://www.wionews.com/ - Indisk engelskspråklig nyhetskanal. India er nøytrale i denne konflikten.
https://www.youtube.com/@WeebUnionWU - weeb union er en geopolitisk youtuber som gir oppdateringer om krigen i Ukraina (og andre konflikter)
https://deepstatemap.live/en/#6/49.438/32.053 - Dette er en pro-Ukrainsk kart-side. Men de lyver ikke om hvor fronten er akkurat nå. 
 https://twitter.com/sentdefender -Dette er en Twitter-bruker som benytter seg av "Open Source Intelligence" metodikk for å rapportere om hendelser i krigen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste har vel mistet interessen. Da krigen startet stoppet det corona-pandemien, i media i hvert fall, og nå har klima-hysteri tatt over for krigen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brudd på opphavsrett, brudd på rommets retningslinjer, og latterliggjøring, og svar til dette. 

_popcorn_, adm

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (På 18.7.2023 den 21.58):

Og rundt Kharkhov alene har Russland konsentrert over 100000 mann og 900 stridsvogner.

De har også omorganisert sine avdelinger fra Brigade til divisjoner.

Men Ukraina "vinner"

🤣🤣🤣

Hvordan går det med disse 100000 mann og 900 stridsvogner da? Det virker ikke som de fikk veldig mye ut av det akkurat. Hvis de var så sterke så burde de jo enkelt ha overkjørt ukrainerne. Men de står bom stille eller presses bakover.

Samtidig har Ukraina fortsatt ikke satt inn det meste av styrkene de har hatt til trening og opplæring i vestlige land. Ukraina har titusener av topptrente og toppmotiverte profesjonelle soldater med vestlig utstyr. Russland har 100000 utrente sivilister som kastes inn i frontlinjene uten skikkelig utstyr.

Men Russland "vinner"

🤣🤣🤣

Endret av jabx
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (På 18.7.2023 den 22.48):

Jeg vet ikke hva som får dec til å tro at Russland faktisk hadde tenkt å INNVADERE Kiev.  

Kanskje de at de sendte store styrker, samt at de uttalte det selv, samt at de ved en feiltakelse publiserte en forhåndsskrevet artikkel der de erklærte seier og at Kyiv hadde falt (som de så raskt slettet igjen, men internett glemmer ikke)?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (På 18.7.2023 den 23.32):

Jada, akkurat som Kyiv ville falle innen tre dager, og akkurat som Kherson og Kharkiv var russisk land for evig og alltid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huginn skrev (På 19.7.2023 den 13.54):

Det er vanskelig å finne nøytral informasjon om krigen i Ukraina. Vestlige nyhetskilder (Guardian, BBC, WSJ, BusinessInsider, etc) speiler Ukrainas posisjon og tilsvarende med Russiske nyhetskilder slik som RT. 

Det stemmer ikke i det hele tatt. Vestlige medier kommer stadig med artikler som russo-nazistiske propagandister triumferende trekker frem og linker ivrig til når det skrives noe negativt om Ukraina.

Du må komme med noe bedre enn åpenbare falsknerier som du presenterer her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (På 19.7.2023 den 13.58):

De fleste har vel mistet interessen. Da krigen startet stoppet det corona-pandemien, i media i hvert fall, og nå har klima-hysteri tatt over for krigen. 

Nei. Feil igjen. Prøv hardere. Propagandaen din fungerer ikke.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jabx skrev (41 minutter siden):

Nei. Feil igjen. Prøv hardere. Propagandaen din fungerer ikke.

Propaganda? For hva da? At jeg syntes corona-tiltakene til regjeringen var latterlige eller at jeg er lei av å lese om Ryssland og Ukraina?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (På 22.7.2023 den 12.55):

Propaganda? For hva da? At jeg syntes corona-tiltakene til regjeringen var latterlige eller at jeg er lei av å lese om Ryssland og Ukraina?

Propaganda ja. Du kommer med tåpelige konspirasjonsteorier om at "Covid stoppet da krigen startet", noe som selvsagt er vås fra ende til annen. Det er ikke alle andres feil at du ikke følger med.

For eksempel:

https://www.aftenposten.no/norge/i/gErEQk/koronaen-er-ikke-over-smitten-kan-vare-utover-vaaren

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (9 timer siden):

Propaganda ja. Du kommer med tåpelige konspirasjonsteorier om at "Covid stoppet da krigen startet", noe som selvsagt er vås fra ende til annen. Det er ikke alle andres feil at du ikke følger med.

For eksempel:

https://www.aftenposten.no/norge/i/gErEQk/koronaen-er-ikke-over-smitten-kan-vare-utover-vaaren

Nei, du får sitere meg riktig. Corona-pandemien sluttet da krigen startet. I følge media. Smitten var der fortsatt, men ble ikke lenger ansett som en pandemi, eller som særlig viktig eller farlig.

Og nå er media mer interessert i katastrofeoverskrifter om klima, og i sutrende turister som får bagasjen sin ødelagt av aske og som kanskje måtte sove på gulvet etter å ha gått i hele to timer, enn av en krig som har mistet nyhetens interesse.

Det betyr selvsagt ikke at krigen er over, men i media kan det nesten virke sånn. 

Bare vent til strømprisene går opp i 8-10 kroner igjen til høsten, da bryr ikke media seg om et varmt sør-Europa heller lenger.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Mooza skrev (På 11.7.2023 den 16.07):

Hvordan går det egentlig?

Min personlige mening er at dette ikke kommer til å ende bra uansett hvordan det ser ut nå...om Putin plutselig falt død om og krigen plutselig stoppet og et mirakel skjedde så ja..kanskje...men ihvertfall ikke nå og etter at jeg leste at Nord-Korea feirer 70 år med fred ved å vise frem enda nyere våpen...forstå det den som kan....🙄 med Kina og Russland ved sin side som begeistrede tilskuere på balkongen... det kan ta år før det virkelig smeller ,men jeg tror det er uunngåelig...det er mye som skjer der ute som vi ikke vet om tror jeg. Dette er bare min personlige mening. Kan hende jeg tar feil. Jeg håper jo virkelig jeg tar feil . Sånn som skjer når et menneske får for mye makt og det går til hodet på en...😟 at vi aldri lærer tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

milla80 skrev (1 minutt siden):

Min personlige mening er at dette ikke kommer til å ende bra uansett hvordan det ser ut nå...om Putin plutselig falt død om og krigen plutselig stoppet og et mirakel skjedde så ja..kanskje...men ihvertfall ikke nå og etter at jeg leste at Nord-Korea feirer 70 år med fred ved å vise frem enda nyere våpen...forstå det den som kan....🙄 med Kina og Russland ved sin side som begeistrede tilskuere på balkongen... det kan ta år før det virkelig smeller ,men jeg tror det er uunngåelig...det er mye som skjer der ute som vi ikke vet om tror jeg. Dette er bare min personlige mening. Kan hende jeg tar feil. Jeg håper jo virkelig jeg tar feil . Sånn som skjer når et menneske får for mye makt og det går til hodet på en...😟 at vi aldri lærer tenker jeg...

Jeg er enig med deg, Kina og Nord Korea er skumle som faen. Sammen med Russlandsituasjonen så kan vi legge oss å dø alle mann. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle taper, millioner dør. Jeg synes det er rart at russerne aksepterer at landet deres fører denne krigen som ikke er sannet enn ødeleggelse, dør og invalidisering.

Dagbladet viste noe fra en TV-debatt  nå der et russisk duma-medlem mente at Zelensky og hele regjeringen må drepes fordi han regner dem for å være nazister. Lurer  på hva han mener  om seg selv  og  alle russiske duma-medlemmene. Regner de seg  for å være fascister,  og er det noe bedre, eller mener han  at alle russerne i Dumaen også må drepes? (Jeg tror ikke han mener det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...