Gå til innhold

Hvordan går det egentlig med denne krigen?

Mooza

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å finne god oppdatert informasjon om hva som egentlig skjer, på et litt overordnet nivå. Men jeg finner ikke gode sider med objektiv informasjon. Har dere tips? 

Dessuten; Hvordan går det egentlig?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mooza skrev (På 11.7.2023 den 16.07):

Jeg prøver å finne god oppdatert informasjon om hva som egentlig skjer, på et litt overordnet nivå. Men jeg finner ikke gode sider med objektiv informasjon. Har dere tips? 

Man har  oppnådd å utrydde massevis av russiske og ukrainske menn, og de fortsetter med det. Enorme områder er ubeboelige, og landbruk og næringsliv ligger brakk. Miner og klasebomber  ligger strødd  her og der.

Gode nettsider? Jeg tror BBC fortsatt har seriøse fagfolk.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (På 11.7.2023 den 16.07):

Jeg følger CNN, The Times og Washington Post. De legger mye ut på YouTube.

Min oppfatning er at ukrainas motoffensiv går fremover, men saktere enn de fleste håper, og til en høyere kostnad. Jeg venter hele tiden på et større gjennombrudd à la det vi så i fjor høst.

Jeg er sikker på at det kommer, men ser at det kommer så tidlig som mulig.

Neste år er det presidentvalg i Russland, og da kan alt skje.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (7 minutter siden):

Gode nettsider? Jeg tror BBC fortsatt har seriøse fagfolk

Det har de, og de har folk på bakken i Ukraina.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger mye med og synes at Daily Kos har truffet best så langt. Men hvordan dette kommer til å arte seg skal jeg ikke prøve å forutsi. Hvis Ukraina klarer å bryte gjennom mot Azov-havet vil mye løse seg av seg selv. Jeg aner ikke hvor lang tid det tar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (22 minutter siden):

Jeg følger CNN, The Times og Washington Post. De legger mye ut på YouTube.

Min oppfatning er at ukrainas motoffensiv går fremover, men saktere enn de fleste håper, og til en høyere kostnad. Jeg venter hele tiden på et større gjennombrudd à la det vi så i fjor høst.

Neste år er det presidentvalg i Russland, og da kan alt skje.

Det blir nok Putin. Alle må stemme Putin. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klink skrev (6 minutter siden):

Putin har et jerngrep, men det har begynt å rustne. Det var bare en eneste  sentral politiker som krevde at Wagner måtte stoppe hærtoget mot Moskva. Alle de andre påsto at de var drita fulle og derfor reagerte de ikke. Sannheten kan være at nesten ingen tør å gå imot den de tror er sterkest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (Akkurat nå):

Putin har et jerngrep, men det har begynt å rustne. Det var bare en eneste  sentral politiker som krevde at Wagner måtte stoppe hærtoget mot Moskva. Alle de andre påsto at de var drita fulle og derfor reagerte de ikke. Sannheten kan være at nesten ingen tør å gå imot den de tror er sterkest. 

Sannheten kan også være at man er tvunget til å stemme Putin. Og hvem andre «bedre» er det egentlig å stemme på i Russland? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (3 minutter siden):

Sannheten kan også være at man er tvunget til å stemme Putin. Og hvem andre «bedre» er det egentlig å stemme på i Russland? 

Sånn ca 100 millioner andre, men jeg har på følelsen at det er vanskelig for andre kandidater å få til det med pressedekning og alt annet som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Denys Davydov som har daglige opdateringer på Youtube. Har fulgt med på han i mange mnd. og synes har gir et godt bilde av hva som skjer fra dag til dag. Ukraina trenger 100% støtte fra vesten, og får de ikke det gidder de ikke å sette i gang med noe særlig. Egentlig de vestlige landene sin feil at dette drar ut slik som det gjør. Dette er en kamp for hele vesten, det kalles krig men så lenge vi andre kan holde den på avstand er det tydeligvis godt nok. Men all ære til Ukraina for deres fantastiske motstandsvilje.

Endret av ThereGoesBob
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (9 minutter siden):

Sånn ca 100 millioner andre, men jeg har på følelsen at det er vanskelig for andre kandidater å få til det med pressedekning og alt annet som skal til.

På følelsen 🤣 Det er ingen andre kandidater før Putin gir seg frivillig eller er død. Og da kommer det en i hans krets og tar over. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (27 minutter siden):

På følelsen 🤣 Det er ingen andre kandidater før Putin gir seg frivillig eller er død. Og da kommer det en i hans krets og tar over. 

Fullt mulig at du har rett. Jeg mangler kunnskap om makt, banditter og oligarker i Russland. Synes egentlig det er rart at folket godtar å bli hesjet med av banditter. Det kan snu. De har gjort opprør mot en tsar før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (3 timer siden):

Det må de helt til de ser at de ikke må. De siste ukene kan ha endret på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er lite nyheter fordi det skjer lite. Det er fastlåst. Ukraina angriper, men har ikke noe særlig fremgang. Russland har nok med å holde på det de har stjålet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (43 minutter siden):

Det må de helt til de ser at de ikke må. De siste ukene kan ha endret på det.

Man kan jo håpe det finnes noen bedre kandidater å stemme på og at de som våger å gjøre noe annerledes ikke blir drept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (5 timer siden):

Jeg venter hele tiden på et større gjennombrudd à la det vi så i fjor høst.

Da må noe drastisk skje. Forutsetningene for et gjennombrudd nå, er jo noe helt annet en de var i høst. Russiske forsvarsstillinger nå er en annen verden en for et år siden.

Ukrainerne kjemper i motbakke, uten flystøtte og et dramatisk underdimensjonert artilleri. De blir slaktet flere steder langs fronten manglet denne mangelen på grunnleggende støtte.

Endret av sicario
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere som følger utenlandske medier, er det de formidler veldig forskjellig fra NRK?

Angående presidentvalg neste år.... resultatet er sikker klart allerede, det er bare ikke offentliggjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (1 time siden):

Da må noe drastisk skje. Forutsetningene for et gjennombrudd nå, er jo noe helt annet en de var i høst. Russiske forsvarsstillinger nå er en annen verden en for et år siden.

Ukrainerne kjemper i motbakke, uten flystøtte og et dramatisk underdimensjonert artilleri. De blir slaktet flere steder langs fronten manglet denne mangelen på grunnleggende støtte.

Jeg er enig i at Ukraina har en formidabel oppgave foran seg. Ukraina sin fordel er at de kjemper en krig som hele befolkningen stiller seg helt og fullt bak, ledet av en populær president og utstyrt med verdens beste militære våpen og nærmest utømmelige lagre.

Russlands store svakheter er dårlig moral, dårlig utstyr, tomme ammunisjonslagre og en president hvis makt forvitrer.

Russland er en formidabel militærmakt, men også en kjempe på leirføtter.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har ikke Russland snart brukt opp ressursene sine? Eller vil de kunne holde ut mye lenger? 

Endret av Klink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (9 minutter siden):

Men har ikke Russland snart brukt opp ressursene sine? Eller vil de kunne holde ut mye lenger? 

Det virker slik. Vi har hørt om dronene som kom fra Iran, og jeg ser USA mener at de har kjøp mye ammunisjon av Nord-Korea. 

Russland produserer vel missiler selv, og er en stor våpenprodusent. Det virker som de eksporterer våpen, selv nå. Til India, og Kina har kjøpt mye av dem i det siste, de har økt import av våpen fra Russland med 39 %. Kina nekter for at de har solgt våpen til Russland, selv om det var en lekkasje om det i februar. https://www.theguardian.com/us-news/2023/apr/14/china-agreed-secretly-arm-russia-leaked-pentagon-documents-reveal

Antageligvis får de vel da våpen fra Kina. Og da går de vel i alle fall ikke tom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...