Gå til innhold

Vikeplikten i kryss, hjelp meg litt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I et kryss uten lys.

1) Hvis jeg skal til høyre - så har jeg vikeplikt for den som kommer fra høyre (uansett om den skal rett frem, til høyre eller til venstre) riktig?

2) Hvis jeg skal rett frem i krysset og det kommer en møtende bil mot meg, så har jeg vikeplikt for denne (uansett om denne skal rett frem, til venstre eller til høyre) riktig?

3) Hvis jeg skal til venstre i krysset og det kommer en møtende bil mot meg som skal til venstre i krysset, så kan vi begge kjøre hvis vi ikke hindrer hverandre, riktig? 

4) Hvis jeg skal til venstre eller rett frem, så har jeg uansett vikeplikt for bilen som kommer fra høyre, riktig? 

Trenger bare ja/nei svar.

Anonymkode: f632b...b67

Du spør vanskelig mens svaret er enkelt, du har uansett vikeplikt for ALLE som kommer fra din høyre side så lenge ikke skilting sier noe annet.

Anonymkode: d322b...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har ikke lappen nei, det er dette jeg øver på. Jeg sliter litt med dette.

Sier du at jeg ikke har vikeplikt i krysset for den som kommer fra min høyre? Det er jo ikke riktig mtp høyre-regelen?

Skjønner virkelig ikke hva det er å slite med. Du har vikeplikt for de som kommer fra høyre eller som vil komme på din høyre side om du svinger. 

Anonymkode: 61f78...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Takk, da må jeg bare få pugget det, har kjørt mye i kryss i det siste, men allikevel blir jeg usikker. Det går liksom ikke inn.

Min kjørelærer sa til meg: du må passe på passasjeren din i forsetet. Hvis den andre bilen kan kjøre inn i din bil og treffe passasjeren, har du vikeplikt. Hvis han derimot treffer deg (din side) har du ikke vikeplikt. Med andre ord: passasjeren er viktigere enn deg. 

Anonymkode: 99894...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lurer litt på om du blander høyre og venstre? 😅 Det du skisserer i første innlegget er vikepliktsreglene i Storbritannia.

Se på kjøreskolevideoer på YouTube, så blir det kanskje lettere å visualisere scenariene uten at du selv sitter bak rattet.

Anonymkode: 95e70...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, AnonymBruker said:

Har ikke lappen nei, det er dette jeg øver på. Jeg sliter litt med dette.

Sier du at jeg ikke har vikeplikt i krysset for den som kommer fra min høyre? Det er jo ikke riktig mtp høyre-regelen?

I scenario 3, som jeg antar du snakker om, kan dere passere hverandre helt fint. Når ingen er til hinder for hverandre, inntreffer ikke vikeplikt.

Anonymkode: 1ed53...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis jeg skal høyre så har jeg ikke vikeplikt for den som kommer fra høyre så lenge den skal rett frem eller til sin høyre? 

Kun når den skal til venstre for meg?

Eller?

Hvis du skal til høyre, vil alle biler havne på din venstre side. Da har du ikke vikeplikt.

Anonymkode: 1ed53...61f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det der slet jeg selv lenge med før jeg forstod det. Plutselig ble det enkelt. Klarte oppkjøring I går 😊 masse lykke til,  spør heller 1 gang for mye!

Anonymkode: 35b04...76b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det der slet jeg selv lenge med før jeg forstod det. Plutselig ble det enkelt. Klarte oppkjøring I går 😊 masse lykke til,  spør heller 1 gang for mye!

Anonymkode: 35b04...76b

Gratulere! Takk for det!

Har pugget det fra tråden nå, og det gikk faktisk mye bedre sist jeg kjørte nå :)

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...