Gå til innhold

Vikeplikten i kryss, hjelp meg litt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I et kryss uten lys.

1) Hvis jeg skal til høyre - så har jeg vikeplikt for den som kommer fra høyre (uansett om den skal rett frem, til høyre eller til venstre) riktig?

2) Hvis jeg skal rett frem i krysset og det kommer en møtende bil mot meg, så har jeg vikeplikt for denne (uansett om denne skal rett frem, til venstre eller til høyre) riktig?

3) Hvis jeg skal til venstre i krysset og det kommer en møtende bil mot meg som skal til venstre i krysset, så kan vi begge kjøre hvis vi ikke hindrer hverandre, riktig? 

4) Hvis jeg skal til venstre eller rett frem, så har jeg uansett vikeplikt for bilen som kommer fra høyre, riktig? 

Trenger bare ja/nei svar.

Anonymkode: f632b...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Forutsetter ingen lys eller skilting.

Hvis du skal til høyre er det vel ingen du får vikeplikt for, unntatt fotgjengere.

Hvis dere begge skal rett fram, ingen krysning, så ingen vikeplikt. Skal den til høyre er dere ikke en gang møtende. Skal den til venstre får den vikeplikt for deg.

Nr 3, ja, dere har vikeplikt for hverandre, men kan begge kjøre Hvis dere ikke hindrer hverandre.

Nr 4, ja, vikeplikt for de som kommer fra høyre.

Anonymkode: 0cff9...713

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Håper ikke du har lappen? Kun nr. 4 du har vikeplikt her, nr. 2 har den andre vikeplikt om han skal til venstre. I alle andre tilfeller er ingen til hinder for hverandre.

Anonymkode: 1ed53...61f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Håper ikke du har lappen? Kun nr. 4 du har vikeplikt her, nr. 2 har den andre vikeplikt om han skal til venstre. I alle andre tilfeller er ingen til hinder for hverandre.

Anonymkode: 1ed53...61f

Har ikke lappen nei, det er dette jeg øver på. Jeg sliter litt med dette.

Sier du at jeg ikke har vikeplikt i krysset for den som kommer fra min høyre? Det er jo ikke riktig mtp høyre-regelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis jeg skal høyre så har jeg ikke vikeplikt for den som kommer fra høyre så lenge den skal rett frem eller til sin høyre? 

Kun når den skal til venstre for meg?

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sier du at jeg ikke har vikeplikt i krysset for den som kommer fra min høyre? Det er jo ikke riktig mtp høyre-regelen?

Men du skal jo også til høyre? Du kjører av, han kjører inn. Jeg klarer ikke helt å se for meg scenarioet ditt her

Anonymkode: 99894...ac3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis jeg skal høyre så har jeg ikke vikeplikt for den som kommer fra høyre så lenge den skal rett frem eller til sin høyre? 

Kun når den skal til venstre for meg?

Eller?

Hvis du skal til høyre, kan jo den som kommer fra høyre kjøre ut, for du svinger jo inn der han kjører ut. Så det går fint. 

Selv om den svinger til venstre, vil ikke det påvirke deg, siden du skal til høyre. 

Anonymkode: 4b0c6...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når er det høyreregelen skal taes i bruk da i krysset? Nå er jeg forvirret. 

Har jeg ingen vikeplikt for den som kommer fra høyre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har vikeplikt for enhver som kommer fra høyre, men hvis du skal svinge inn til høyre vil du jo ikke krysse foran vedkommende uansett om han skal til høyre, rett frem eller til venstre. Derfor er det i noen land (men ikke i Norge!) til og med tillatt å svinge til høyre på rødt lys.

Det samme gjelder dersom du skal rett frem og det kommer en møtende bil som også skal rett frem, da passerer dere jo bare hverandre. Hvis du derimot skal til venstre, da vil biler som skal rett frem (og kommer fra motsatt retning) havne på din høyre mens du svinger. Så du har vikeplikt for dem.

Anonymkode: a287c...8c9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du skal rett fram, har du vikeplikt fra høyre. Om du ikke kjører på en forkjørsvei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du har vikeplikt for enhver som kommer fra høyre, men hvis du skal svinge inn til høyre vil du jo ikke krysse foran vedkommende uansett om han skal til høyre, rett frem eller til venstre. Derfor er det i noen land (men ikke i Norge!) til og med tillatt å svinge til høyre på rødt lys.

Det samme gjelder dersom du skal rett frem og det kommer en møtende bil som også skal rett frem, da passerer dere jo bare hverandre. Hvis du derimot skal til venstre, da vil biler som skal rett frem (og kommer fra motsatt retning) havne på din høyre mens du svinger. Så du har vikeplikt for dem.

Ok, takk for svaret.

Så:

Til høyre - ingen vikeplikt utenom fotgjengere.

Rett frem - vikeplikt for den som kommer fra høyre. Møtende som skal til venstre har vikeplikt for meg.

Til venstre - vikeplikt for møtende uansett retning og den fra høyre uansett retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok, takk for svaret.

Så:

Rett frem - vikeplikt for den som kommer fra høyre. Møtende som skal til venstre har vikeplikt for meg.

Til venstre - vikeplikt for møtende uansett retning og den fra høyre uansett retning.

Ja :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk, da må jeg bare få pugget det, har kjørt mye i kryss i det siste, men allikevel blir jeg usikker. Det går liksom ikke inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så det gjelder på vanlig vei også? At jeg kan kjøre til høyre når det kommer en bil fra høyre? Kun vikeplikt dersom jeg skal samme retning (feks til han skal rett frem som blir til venstre for meg) som han og da til hinder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok, takk for svaret.

Så:

Helt riktig! 🙂

Møtende som skal til venstre har som du sier vikeplikt for deg. Hvis det er vanskelig å huske kan du prøve å tenke på at dette også egentlig er et utslag av høyreregelen: Idet de svinger til venstre får de plutselig deg på sin høyre side ved at de legger høyresiden av bilen sin mot deg (for å svinge). Derfor skal de vente. Det er også derfor du, når du skal til venstre, må vike for møtende som skal rett frem.

Så er det også riktig som du skisserte i ditt spørsmål 3: Hvis både du og den møtende skal til venstre kan dere bare svinge før dere ellers ville krysset hverandre. Ikke alle er like gode på dette, så sørg for å sjekke at den andre også svinger før dere møtes. Men det er riktig å gjøre det slik du beskrev.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så det gjelder på vanlig vei også? At jeg kan kjøre til høyre når det kommer en bil fra høyre? Kun vikeplikt dersom jeg skal samme retning (feks til han skal rett frem som blir til venstre for meg) som han og da til hinder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du overtenker veldig nå, og veldig teoretisk. I den faktiske trafikken vil du jo se at når du skal svinge av til høyre, så vil du jo aldri passere den som kommer fra høyre siden dere ikke har samme kjørefelt. Det vil se helt logisk ut i den faktiske situasjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det stemmer. Du kan alltid svinge inn til høyre, sånn hva gjelder andre bilister. Du kan f.eks. ha en syklist innenfor deg (på samme vei som deg, klint inntil høyre veikant) eller fotgjengere å tenke på, da.

Men du skjønner greia. Du står helt fritt til å svinge til høyre uansett hvor mye trafikk som måtte være på vei inn i krysset fra din høyre. Du skal tross alt ikke krysse deres kjørebane samme hvor de skal. Det er veldig logisk når du først er i situasjonen hvis du senker skuldrene litt. Du kan jo tenke på det neste gang du sitter på og kan observere det i ro og mak.

Så skal man alltid ta høyde for at ikke alle følger reglene eller oppfører seg helt forutsigbart, åpenbart. Men regelene er altså slik du beskriver nå.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Spør kjørelæreren din.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Tegn situasjonen på et ark, så ser du det: Du skal til høyre, og det kommer en bil ut fra høyre. Dere kjører på ulike sider av veien, altså er dere ikke til hinder for hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...