AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #1 Skrevet 11. juli 2023 Har en bror som i flere år har bodd i et annet nord-europeisk land. Innimellom har han bodd i Norge i perioder, og da har han bodd hos meg og mine to barn. Han har en (eks-)kone og tre mindreårige barn i deres hjemland. Han har gjennom flere år, kanskje fra rundt 2011-2016 med ujevne mellomrom spurt om å låne penger fra meg. Har vært alt fra 500kr til 3000 kr per gang. Regnet sammen at det i 2016 var rundt 30 000 han skyldte meg. Han har betalt tilbake kanskje ca. 7000kr av dette. Viste seg at han har holdt på med narkotika, og har mistet flere jobber etter et halvt års tid - da klarte han ikke lenger å holde narkobruken i sjakk og pleide å forsvinne i noen dager eller en uke hvor det ikke var mulig å få kontakt. Mamma pleide å bli syk av bekymring (hun døde for tre år siden). Hun hadde lånt han rundt 200 000 kr til sammen, hun fikk aldri tilbake en eneste krone. Han bodde hos meg rundt et halvt år i 2016, og så igjen ca et halvt år i 2017. Han fikk jobber, men greide ikke å holde på dem pga. narkotika. Han ville etablere seg i Norge og få barna hit, men eks-kona ville ikke det. Så han flyttet tilbake dit flere ganger, ble kastet ut flere ganger fordi han nektet å slutte med narkotika. Så i 2018 flyttet barn og jeg til en annen by. Da jeg ikke fikk innvilget høyt nok boliglån alene, spurte jeg broren min om han kunne stå offisielt som medlånetaker - han hadde da bodd hos oss igjen i ca. et halvt år og hadde registrert inntekt i Norge. Han sa ja, men banken mente at hans studielån måtte slettes før han kunne stå som medlånetaker. Det var på 250 000, og siden ingen av mine andre to søsken (som har bedre økonomi) kunne/ville hjelpe, inngikk vi en avtale om at jeg skulle betale ut studielånet hans mot at han betalte det tilbake gradvis og stod som medlånetaker. Det gikk i orden. Han hjalp oss å flytte, men i august 2018 mistet han jobb igjen fordi han valgte å bruke store mengder narkotika. Endte med at han flyttet tilbake til hjemlandet til eks-kona og barna, og bodde der. Fikk etterhvert en jobb der i 2019. I 2020 døde mamma, og han kom ikke tidsnok til sykehuset engang, fordi han hadde vel begynt med narkotika igjen og fikk ikke kontakt med han igjen før mamma hadde timer igjen å leve. Kom i begravelsen, og tydde til narkotika igjen etterpå. Jeg måtte betale hans andel av utgiftene til begravelsen. I 2022, høsten, spurte han om å få komme til Norge og bo hos oss igjen. Da skulle han ha hjemmekontor fra hjemlandet til barna og eksen (jobber med programmering, koding), fordi hun hadde kastet han ut igjen. Han sa selv at han kunne godt betale et par tusen per måned. Greit sa jeg. På vårparten begynte han å klage over at jeg var så "grådig" fordi jeg krevde 2000 per måned, når han bare hadde et bittelite rom i huset som han sa. Måtte mase for å få noe. Og, han har ikke engang gjort forsøk på å betale tilbake de 250 000 han skylder meg.... Det toppet seg i forrige uke, da han ut av det blå sendte meg meldinger og spurte om jeg kunne sende han nesten 2000 kr for omregistrering av en bruktbil han hadde kjøpt. Han kjøpte den for å kunne dra steder med barna som etter planen skulle komme og være her i et par uker i ferien. Med tanke på hans historie med å ikke betale tilbake det han skylder, var jeg skeptisk. Han sa jeg kunne få tilbake 3000 etter helga om jeg vippset 2000 nå. Jeg sa at kanskje du heller skal vippse 10 000, du skylder meg tross alt mye penger. Da ble han "sjokkert" over at jeg er så grådig og vil ha "makt og kontroll" som han sier. Bad han spørre storebroren vår om å sende penger, og sende meg skjermbilde av at han stod som eier av bilen, samt kjøpekontrakt. Det siste kom ikke, den hadde han ikke. Men jeg sendte pengene etter en stund. Han kom tilbake etter en halvtime, og da trodde jeg at han hadde brukt pengene jeg sendte. Men nei, han visste ikke at jeg hadde sendt penger. Var storebroren vår som hadde sendt -uten å stille "krav eller spørsmål" som han sa. Og at jeg ikke er en søster, jeg er ikke bedre enn en hvilken som helst tilfeldig person visstnok. Sa da at om han skal være så hatsk og utakknemlig, er det bare og pakke og komme seg ut. Og nei, om han skal oppføre seg sånn kan han og glemme å ta med barna hit i sommer. Han sa alt mulig stygt, at han endelig hadde funnet ut at jeg er ikke til å stole på, jeg er kun opptatt av meg selv og penger! I dag er han like ekkel og negativ. Jeg gjentok at ungene kan komme hit, om han oppfører seg normalt. Da sa han bare at nei, det har han avlyst allerede basert på det jeg sa i går. At jeg sa at ungene ikke var velkomne (selv om jeg aldri har sagt at de ikke er velkomne, bare at de ikke kan komme om han fortsetter å behandle meg så respektløst og stygt). Sa at jeg hadde ikke hatt noe imot at han har bodd her disse månedene, at han har spart opp til egenkapital. Da svarte han bare hånlig at "jada, alt handler om deg!". Altså, jeg føler meg så tråkket på. Jeg har lånt han penger og gitt han sted å bo i flere omganger, og dette er første gangen jeg har krevd noen form for betaling. Han selv sparer til egenkapital til bolig, og har ikke engang begynt å betale tilbake de 250 000 han skylder meg. Han sa i går at det kan jeg skylde meg selv for, det var mitt valg å betale ut gjelden hans - den ville blitt foreldet uansett sa han (totalt feil, lånekassens lån blir ikke foreldet bare man nekter å betale inn, slettes bare ved dødsfall). Og han mener jeg kun gjorde det ut av egeninteresse (å få boliglån). Og ja, selvsagt var det egeninteresse, og det visste han jo, og jeg har sagt takk, men han mener han ble brukt?! Og så sa han at det er da ingenting å låne penger til noen når du vet at du får dem tilbake, men han har hjulpet meg med praktiske ting så da fremstiller han seg som et bedre menneske. Men han har aldri trengt hjelp til å flytte (han flyttet bare fra Norge og rett til leilgheten til nåværend eks-kone), han har aldri trengt hjelp til å klippe plen eller flytte dusjkabinett. Så veldig rart og usaklig at han bruker det mot meg at jeg ikke har hjulpet han med ting som han aldri engang har trengt hjelp til?! Kjenner meg helt fortvilet, men er det noen som mener at han har rett her, at jeg egentlig bare er slem, egoistisk og grådig?! Føler meg utnyttet. Føler jeg har hjulpet han med sted å bo og lånt penger MYE, og så når jeg var skeptisk til dette med bilen nå, så er jeg ondskapen selv og han har funnet ut at jeg er egoistisk og ikke en å regne med, mens storebroren vår som sendte penger med en gang (men som han aldri har bodd hos eller lånt 250 000 av og aldri fått tilbake) nå er helten og et "ekte søsken." Måtte bare få det ut, synes dette er veldig urettferdig. Anonymkode: 732bc...d32 5
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #2 Skrevet 11. juli 2023 Du stoler på en som bruker narkotika til å kunne håndtere penger, betale gjeld og være redelig? Du er dumsnill og blir utnytta. Anonymkode: a8abc...9a9 29 1 5
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #3 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du stoler på en som bruker narkotika til å kunne håndtere penger, betale gjeld og være redelig? Du er dumsnill og blir utnytta. Anonymkode: a8abc...9a9 Han bruker ikke narkotika lenger. Men ja, har nok vært for snill. Selv om han mener han er perfekt og at jeg er ondskapen selv. Trist hele greia. Glemte å skrive at han mot slutten av 2019 også bodde her en periode. Da fikk han jobb i byen vi bor, men mistet den også pga. narkobruk og løgner. Forsvant i en uke uten å si ifra til hverken meg, arbeidsgiver eller mamma som desperat prøvde å få tak i han. Mamma ringte til politiet for å få hjelp til å lete etter han, hun tok toget til Oslo og fant han etterhvert. Da kom han motvillig tilbake noen dager senere. Mistet jobben noen uker etterpå, og tok med seg en PC derfra til landet til eks-kona og barna. Politiet ringte til meg og lurte på hvor han var, at tidl. arbeidsgiver hadde anmeldt han for tyveri. Ubehagelig. Fremdeles mener han at han kan få hvilken som helst jobb, at jeg er den egoistiske og irrasjonelle av oss. Anonymkode: 732bc...d32 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #4 Skrevet 11. juli 2023 Du er dumsnill ja, kast han ut. Anonymkode: 20b68...93b 9
Ananas. Skrevet 11. juli 2023 #5 Skrevet 11. juli 2023 Han er rusavhengig og trenger store summer for å holde avhengigheten i sjakk. Han gjør det han må for å få tak i pengene, og er mer opptatt av rusen enn av gode relasjoner. Du har hjulpet ham langt utover det man kan forvente, og du er ikke noe dårlig søsken, men han er ikke i stand til å være et godt søsken selv. Slutt å stille opp, slutt å låne ut penger til ham. 11 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #6 Skrevet 11. juli 2023 Ananas. skrev (1 minutt siden): Han er rusavhengig og trenger store summer for å holde avhengigheten i sjakk. Han gjør det han må for å få tak i pengene, og er mer opptatt av rusen enn av gode relasjoner. Du har hjulpet ham langt utover det man kan forvente, og du er ikke noe dårlig søsken, men han er ikke i stand til å være et godt søsken selv. Slutt å stille opp, slutt å låne ut penger til ham. Ja, har nok lånt han for mye. Men det i helga var legitimt, han har kjøpt en bruktbil. Og nå mener han jeg er egoistisk og slem fordi jeg ikke sendte over pengene med en gang. Tok vel over en time før jeg sendte pengene, men da (uten at jeg visste det) hadde storebroren vår sendt han pengene i mellomtiden og han brukte disse. Mener at jeg sendte pengene for sent, at jeg ikke var noe hjelp, at jeg ikke kan stoles på etc. Anonymkode: 732bc...d32
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #7 Skrevet 11. juli 2023 Du er med på å tilrettelegge og finansiere dopbruket hans. Ditt valg. Anonymkode: a15b9...1ac 13 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #8 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du er med på å tilrettelegge og finansiere dopbruket hans. Ditt valg. Anonymkode: a15b9...1ac Han bruker ikke narkotika nå lenger. Anonymkode: 732bc...d32
Eva-Lena Skrevet 11. juli 2023 #9 Skrevet 11. juli 2023 Han hadde jeg kasta ut på timen og aldri mer lånt bort så mye som ei krone til. Beste hadde vært om han holdt seg borte fra deg i flere år. Han bare utnytter deg og de pengene trur jeg du først som sist skal bare innse at du aldri får. Makan til utakknemlig dritt. Det hadde blitt ett morna fra meg gitt. 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #10 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han bruker ikke narkotika nå lenger. Anonymkode: 732bc...d32 Tror du nok en gang. Kast ut problemet. Anonymkode: a15b9...1ac 11 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #11 Skrevet 11. juli 2023 Hvorfor fortsatte du å gi han penger, du burde stoppet etter at du regnet sammen første gangen. Min svoger har holdt på slik som din bror (han bruker ikke narkotika, har aldri gjort det) og han fikk beskjed om å signere på at han hadde mottatt forskudd på arv når svigerforeldrene mine døde. All gjeld de hadde var gjeld de hadde var tatt opp for å hjelpe han, de hadde avtale om tilbakebetaling men det skjedde kun i perioder før han igjen ba om mere penger. Slutt å gi din bror noe som helst. Samme hva han bruker pengene på, du kan ikke stole på han og det har dine søsken forstått. Anonymkode: 5d826...d3a 7
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #12 Skrevet 11. juli 2023 Eva-Lena skrev (8 minutter siden): Han hadde jeg kasta ut på timen og aldri mer lånt bort så mye som ei krone til. Beste hadde vært om han holdt seg borte fra deg i flere år. Han bare utnytter deg og de pengene trur jeg du først som sist skal bare innse at du aldri får. Makan til utakknemlig dritt. Det hadde blitt ett morna fra meg gitt. Så du mener ikke jeg var for streng da jeg ventet over en time med å sende penger til registering av bil? Han sa at batteriet på tlf straks gikk tomt, og mente jeg torturerte han. Sa at han var sjokkert, men ikke overrasket (helt sykt å si, så mye jeg har hjulpet han) over at jeg stilte krav for å sende penger, at han ikke kan regne med meg. Anonymkode: 732bc...d32 1
Million Skrevet 11. juli 2023 #13 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Han bruker ikke narkotika nå lenger. Anonymkode: 732bc...d32 Hvordan kan du stole på det egentlig? Det hadde jeg ikke trodd på et øyeblikk. 8
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #14 Skrevet 11. juli 2023 Du skulle jo stoppet å lånt han penger for lenge siden. Lenge før 2016, da du fant ut at han skylte deg 30.000. At du har «lånt» han penger i etterkant, og til og med betalt ut studielånet hans, får du se på om penger du har gitt bort til han. Du vil aldri få disse pengene igjen. Anonymkode: 676a7...4c3 4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #15 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor fortsatte du å gi han penger, du burde stoppet etter at du regnet sammen første gangen. Min svoger har holdt på slik som din bror (han bruker ikke narkotika, har aldri gjort det) og han fikk beskjed om å signere på at han hadde mottatt forskudd på arv når svigerforeldrene mine døde. All gjeld de hadde var gjeld de hadde var tatt opp for å hjelpe han, de hadde avtale om tilbakebetaling men det skjedde kun i perioder før han igjen ba om mere penger. Slutt å gi din bror noe som helst. Samme hva han bruker pengene på, du kan ikke stole på han og det har dine søsken forstått. Anonymkode: 5d826...d3a Storebroren vår sendte pengene til han med en gang visstnok, så da er visst han en "god bror," en "ekte bror." Synes det er så urettferdig, siden jeg er den som latt han få et sted å bo i maaange omganger nå, og lånt han mange penger. Synes han må gå i seg selv, men det virker ikke som han har den evnen. Anonymkode: 732bc...d32
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #16 Skrevet 11. juli 2023 Million skrev (3 minutter siden): Hvordan kan du stole på det egentlig? Det hadde jeg ikke trodd på et øyeblikk. Jeg stoler jo ikke blindt på det, derfor jeg bad han sendte skjermbilde av at han stod som eier av bilen. Men det "avslørte" visstnok at jeg er en som ikke kan regnes med. Han skrev at "wow, sende skjermbilde? sjokkert!" Anonymkode: 732bc...d32
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #17 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så du mener ikke jeg var for streng da jeg ventet over en time med å sende penger til registering av bil? Han sa at batteriet på tlf straks gikk tomt, og mente jeg torturerte han. Sa at han var sjokkert, men ikke overrasket (helt sykt å si, så mye jeg har hjulpet han) over at jeg stilte krav for å sende penger, at han ikke kan regne med meg. Anonymkode: 732bc...d32 Hvorfor føler du noe ansvar for at din bror skal få registrert bil??? Har han ikke råd får han la vær å kjøpe! Du høres ut som du er utsatt for psykisk mishandling av denne mannen, slik du oppfører deg når han stiller urimelige krav og skjeller deg ut. Du har ikke godt av å ha ham i livet ditt tror jeg. Anonymkode: a8abc...9a9 10 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #18 Skrevet 11. juli 2023 For dumt til å være sant. Anonymkode: c557a...f85 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #19 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For dumt til å være sant. Anonymkode: c557a...f85 Dette☝🏻 Anonymkode: a35b2...300 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #20 Skrevet 11. juli 2023 Fool me once - shame on you Fool me twice - shame on me Anonymkode: 1ff1a...abe 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå