Gå til innhold

Helsesøster vs jordmor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I disse dager skal jeg velge videreutdanning. Har karakterene til begge og har søkt begge. men problemet mitt er hva jeg bør velge av de to.

Helsesøster vil jeg tro gir mer fritid og tid til familieliv samt er mindre hektisk. Men tenker og at det er vanskelig å få seg jobb enkelte plasser. Noen som vet hvordan det er å få seg jobb i Trøndelag(Trondheim/Stjørdal) med denne utdanningen? Evt Bergen 

Jordmor virker forsåvidt mest interessant, men arbeidstiden er jo forferdelig (både sen tidlig vakter og natt, vært bedre med ren natt og 12 timers da syns jeg...). I tillegg til at sykehusene er underbemannet slik jeg forstår det. Sånn sett virker helsesykepleie mer fornuftig, men som sagt er jeg litt skeptisk til det med jobbmuligheter.

Anonymkode: 39fe7...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Får du deg jobb som kommunejordmor er det jo en mer normal 8-16 jobb, men det er jo en annen type jobb enn jordmor på sykehus hvor du er med på fødsel, selvfølgelig. Helsesykepleier er hektisk! Velger du å komme litt lenger sør (Møre og Romsdal) vet jeg at jobb som både helsesykepleier og kommunejordmor venter, i min kommune er det hele tiden vakant stilling hvertfall.

Anonymkode: 7f522...8f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Får du deg jobb som kommunejordmor er det jo en mer normal 8-16 jobb, men det er jo en annen type jobb enn jordmor på sykehus hvor du er med på fødsel, selvfølgelig. Helsesykepleier er hektisk! Velger du å komme litt lenger sør (Møre og Romsdal) vet jeg at jobb som både helsesykepleier og kommunejordmor venter, i min kommune er det hele tiden vakant stilling hvertfall.

Anonymkode: 7f522...8f8

Møre og Romsdal er ikke aktuelt. Har ingen familie der og ikke mulig for mannen min å få seg jobb. Så blir Bergen eller Trondheim. Så lurer litt på jobbmuligheter der. Kommunejordmor i byene tror jeg det er stor rift om også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her i møre og Romsdal må kommunejordmødrene nå jobbe hver tredje helg på sykehuset. Så det er ikke like attraktivt lenger.

ville valgt helsesykepleie. Hører stadig om jordmødre som omskolerer seg til dette.

Anonymkode: 250a6...5ae

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har jobber med helsesykepleiere ved flere avdelinger på St Olav, som ikke fikk seg helsesykepleierstillinger og derfor jobbet som vanlig sykepleier. Skal du få deg jobb i Trondheim, mistenker jeg at du må vente en stund/ha flaks. Inntrykket er også at de som jobber i skole må ha veldig mange elever for å fylle en stilling/evt ha flere skoler. Helsestasjon virker mer fristende sånn sett.

Ser du på jobber du kan pendle til fra Trondheim (Orkanger, Melhus, Stjørdal, Malvik) øker nok jobbmulighetene en del, men inntrykket er at du må virkelig ut «på landet» for å være sikker på jobb.

Mulig det er mulig med utdanningsstillinger for jordmødre om behovet er stort nok, slik at du evt slipper å leve på studielån?

Anestesi/intensiv/operasjon (og muligens barnesykepleier) har de siste årene hatt en del utdanningsstillinger ved St Olav.

(Jeg er anestesisykepleier)

Anonymkode: c0284...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har jobber med helsesykepleiere ved flere avdelinger på St Olav, som ikke fikk seg helsesykepleierstillinger og derfor jobbet som vanlig sykepleier. Skal du få deg jobb i Trondheim, mistenker jeg at du må vente en stund/ha flaks. Inntrykket er også at de som jobber i skole må ha veldig mange elever for å fylle en stilling/evt ha flere skoler. Helsestasjon virker mer fristende sånn sett.

Ser du på jobber du kan pendle til fra Trondheim (Orkanger, Melhus, Stjørdal, Malvik) øker nok jobbmulighetene en del, men inntrykket er at du må virkelig ut «på landet» for å være sikker på jobb.

Mulig det er mulig med utdanningsstillinger for jordmødre om behovet er stort nok, slik at du evt slipper å leve på studielån?

Anestesi/intensiv/operasjon (og muligens barnesykepleier) har de siste årene hatt en del utdanningsstillinger ved St Olav.

(Jeg er anestesisykepleier)

Ja jeg har og jobbet med en helsesøster som jobber i kommunal pleie sektor så virker jo ikke lovende. Trondheim er jo egentlig helt håpløs by for de fleste jobber (ikke vanlig sykepleier da såklart).  Derfor vi også vurderer Bergen. 

Operasjon virker også interessant, men hører at st Olavs for det beste har 3 delt turnus. Feks på Østlandet og andre steder i landet ser jeg mye dagkirurgi stillinger o.l.  så hvis jeg først må gå turnus kan jeg vel likegjerne velge det jeg er mest interessert i (jordmor)? Men operasjon har kanskje noe bedre turnus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lorieen skrev (9 timer siden):

Jordmor! Stor mangel på jordmødre.

Jeg troooor det er vanskelig å få jobb som jordmor i Trondheim. Tror det har vært mediesaker på dette, jeg ville googlet det.

Anonymkode: 16291...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Her i møre og Romsdal må kommunejordmødrene nå jobbe hver tredje helg på sykehuset. Så det er ikke like attraktivt lenger.

ville valgt helsesykepleie. Hører stadig om jordmødre som omskolerer seg til dette.

Gjelder det hele Møre og Romsdal? Hvor har du det fra? Kommunejordmoren jeg hadde i Ørsta i fjor var helt ferdig med å jobbe på sykehuset.

Anonymkode: c0622...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg troooor det er vanskelig å få jobb som jordmor i Trondheim. Tror det har vært mediesaker på dette, jeg ville googlet det.

De har nettopp lyst ut jordmorstillinger ved St. Olavs i hvert fall. En god del jordmødre jobber også i privat sektor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gjelder det hele Møre og Romsdal? Hvor har du det fra? Kommunejordmoren jeg hadde i Ørsta i fjor var helt ferdig med å jobbe på sykehuset.

Anonymkode: c0622...0f6

Det vet jeg ikke. Dette er nytt fra i år og gjelder i Ålesund hvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skulle ikke forundre meg. Trondheim er ganske utfordrende jobbmessig for flere. Vet ikke om det finnes noe statistikk som kan støtte opp under det, men er i alle fall min erfaring når jeg prater med folk. Ingeniører som søker jobb i måneder/år uten napp. Barnehagelærere som går fra vikariat til vikariat. Forferdelig by for fast ansettelse. Med mindre man er sykepleier (i kommunen, på sykehuset er det og en del vikariater ute og går).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det vet jeg ikke. Dette er nytt fra i år og gjelder i Ålesund hvertfall. 

Høres ut som en oppskrift på å få folk til å slutte, også i kommunen. Tenker sykehusene bør bemannet opp for å hindre flukten til kommunen. Folk løper seg jo ihjel, og må ta masse ekstra vakter for å få det til å gå opp på sommeren feks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja jeg har og jobbet med en helsesøster som jobber i kommunal pleie sektor så virker jo ikke lovende. Trondheim er jo egentlig helt håpløs by for de fleste jobber (ikke vanlig sykepleier da såklart).  Derfor vi også vurderer Bergen. 

Operasjon virker også interessant, men hører at st Olavs for det beste har 3 delt turnus. Feks på Østlandet og andre steder i landet ser jeg mye dagkirurgi stillinger o.l.  så hvis jeg først må gå turnus kan jeg vel likegjerne velge det jeg er mest interessert i (jordmor)? Men operasjon har kanskje noe bedre turnus. 

Jeg kjenner inne turnusen til jordmødrene, men operasjon har nok en del greiere turnus ja (og anestesi). Fødsler foregår hele døgnet, så det blir mer som intensivsykepleiere og akuttmottaksykepleiere som har ganske vakttung turnus (mye kveld/natt og hyppige helger).

Operasjon på

St Olav har 4. eller 5. hver helg. Mulig noen har 6. hver og. Og i hovedsak dagvakter (men noe kveld/natt). 
Om dagjobbing er ønskelig finnes det dagposter, poliklinikker osv, men mulig disse har noe helgejobbing på f eks sengepost.

Ellers vil jeg (selvfølgelig) argumentere for anestesisykepleie. Fin turnus med arbeid hver 4. helg. Maks en natt pr arbeidshelg (ofte ingen), og maks to netter etter hverandre i ukene. Og veldig givende spennende jobb med godt arbeidsmiljø der du får jobbe mye selvstendig.

Ulempen er at det har vært mye utdanningsstillinger de siste årene, så de nyutdannede har måttet jobbe en periode på recovery (og faktisk akuttmottak).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.7.2023 den 21.20):

Jeg kjenner inne turnusen til jordmødrene, men operasjon har nok en del greiere turnus ja (og anestesi). Fødsler foregår hele døgnet, så det blir mer som intensivsykepleiere og akuttmottaksykepleiere som har ganske vakttung turnus (mye kveld/natt og hyppige helger).

Operasjon på

St Olav har 4. eller 5. hver helg. Mulig noen har 6. hver og. Og i hovedsak dagvakter (men noe kveld/natt). 
Om dagjobbing er ønskelig finnes det dagposter, poliklinikker osv, men mulig disse har noe helgejobbing på f eks sengepost.

Ellers vil jeg (selvfølgelig) argumentere for anestesisykepleie. Fin turnus med arbeid hver 4. helg. Maks en natt pr arbeidshelg (ofte ingen), og maks to netter etter hverandre i ukene. Og veldig givende spennende jobb med godt arbeidsmiljø der du får jobbe mye selvstendig.

Ulempen er at det har vært mye utdanningsstillinger de siste årene, så de nyutdannede har måttet jobbe en periode på recovery (og faktisk akuttmottak).

Tror ikke anestesi nødvendigvis er greia for meg mtp venflon , er ikke den beste på det. Men høres ellers interessant ut. Operasjon hadde nok vært bedre enn anestesi for meg sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lorieen skrev (På 12.7.2023 den 13.17):

De har nettopp lyst ut jordmorstillinger ved St. Olavs i hvert fall. En god del jordmødre jobber også i privat sektor.

Men hvor mange søkere er det på de stillingene? Som sagt, jeg ville sjekket nøye.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Freelance Jordmor😍 Da kan du bestemme selv hvilke perioder du vil jobbe, du får dekket alle utgifter , reise rundt på oppdrag, god lønn! Og hvis ikke det er noe for deg, kan du alltid søke jobb som kommunejordmor (8-16 jobb), eller på føde/barsel🥰

Anonymkode: 594a7...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Men hvor mange søkere er det på de stillingene? Som sagt, jeg ville sjekket nøye.

Ikke sant.. sett helsesykepleierstillinger i Trondheim og, men betyr ikke at de er lett å få

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke sant.. sett helsesykepleierstillinger i Trondheim og, men betyr ikke at de er lett å få

Ja, ikke sant. Selvsagt er det (mange) jordmor- og helsesykepleierstillinger i en stor kommune som Trondheim. Men hvor enkelt er det å få disse stillingene? Det er spørsmålet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...