AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #1 Del Skrevet 11. juli 2023 Stemmer dette: Anonymkode: 50d32...16b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #2 Del Skrevet 11. juli 2023 Hva slags faste er dette snakk om? VAnnfaste, tørrfaste, hva? Faste har lite for seg hvis det ikke gjøres endringer i kosthold, og faste er lurt å nærme seg forsiktig. Men periodisk faste kombinert med riktig kosthold osv, er veldig bra. Anonymkode: 40934...d46 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #3 Del Skrevet 11. juli 2023 Kommer an på den som faster. Anonymkode: 921c2...0c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #4 Del Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Stemmer dette: Anonymkode: 50d32...16b Stemmer med det jeg har hørt. Skal du faste lenger enn dette burde du sikkert drikke vann, men har hørt om folk som har tørrfastet lenger enn 72t. Men det å drikke vann er ikke avgjørende hvis det over er ønsket ditt, og jeg har ikke hørt om noen ekstra positive effekter av det. Anonymkode: 9e1b3...f1e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #5 Del Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Stemmer med det jeg har hørt. Skal du faste lenger enn dette burde du sikkert drikke vann, men har hørt om folk som har tørrfastet lenger enn 72t. Men det å drikke vann er ikke avgjørende hvis det over er ønsket ditt, og jeg har ikke hørt om noen ekstra positive effekter av det. Anonymkode: 9e1b3...f1e Jeg har mange års erfaring med tørrfasting, og kan si så mye som at det skal utøves med stor forsiktighet. Ja, mange har tørrfastet lenger enn 72 timer, men flere har også fått nyresvikt og dødd som følge av tørrfasting. Og det er svært individuelt hvor lenge som er ok for hver kropp. Man skal være svært hydrert over tid (med riktig kosthold/mest frukt) hvis dette skal gjøres regelemssig. Jeg har sett folk lovprise langvarige tørrfaster over flere år, som plutselig innså at det var skadelig. Anonymkode: 40934...d46 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #6 Del Skrevet 11. juli 2023 Det er snakk om vannfaste😊 Er allerede på 50 timer, og det fungerer overraskende bra 👍 Anonymkode: 50d32...16b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #7 Del Skrevet 11. juli 2023 Forstår ikke poenget med tørrfaste. Hvorfor? Vann er kjempeviktig. Vannfaste har mye for seg, men tørrfaste blir mest askese spør du meg. Anonymkode: cbd34...27a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #8 Del Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det er snakk om vannfaste😊 Er allerede på 50 timer, og det fungerer overraskende bra 👍 Anonymkode: 50d32...16b Vannfaste er ihvertfall mindre aggrressivt enn tørrfaste. Men gjengs for faster generelt, så skal man forberede kroppen i forkant. Man skal ikke gå fra ultraprosessert mat osv og rett på faste. Faste her og der er nyttig, men for ordentlig effekt må det kombineres med riktig ernæring resten av tiden. Anonymkode: 40934...d46 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #9 Del Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er snakk om vannfaste😊 Er allerede på 50 timer, og det fungerer overraskende bra 👍 Anonymkode: 50d32...16b Interessant. På kva slags måte føler du det fungerer? Anonymkode: d55c9...243 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #10 Del Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Interessant. På kva slags måte føler du det fungerer? Anonymkode: d55c9...243 Bare at det ikke er ubehagelig😊 Men Fnoen fine ting ved faste er at det setter igang autofagi, som betyr at kroppen spiser seg selv. (Ubrukelige/farlige ting) Og det produseres nye stamceller ved faste. Anonymkode: 50d32...16b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #11 Del Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Bare at det ikke er ubehagelig😊 Men Fnoen fine ting ved faste er at det setter igang autofagi, som betyr at kroppen spiser seg selv. (Ubrukelige/farlige ting) Og det produseres nye stamceller ved faste. Anonymkode: 50d32...16b Virkelig? Har du kilder på det? Anonymkode: d55c9...243 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #12 Del Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Virkelig? Har du kilder på det? Anonymkode: d55c9...243 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7093158/ https://prama.org/science-proves-that-fasting-helps-regenerate-cells/ Anonymkode: 50d32...16b 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #13 Del Skrevet 12. juli 2023 Hei TS, har du hørt om fasteimiterende diett? Kom ut en bok på norsk om det i fjor eller når det var. Da får man mye av fordelene ved faste men litt mindre krevende å utføre. Anonymkode: e058b...918 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #14 Del Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hei TS, har du hørt om fasteimiterende diett? Kom ut en bok på norsk om det i fjor eller når det var. Da får man mye av fordelene ved faste men litt mindre krevende å utføre. Anonymkode: e058b...918 Hei😊 Ja, det har jeg hørt om. Valter Longo var vel pådriveren. Tro om det virkelig er like effektivt 🤔 Må lese litt mer på det. Takk for tipset 😊 Anonymkode: 50d32...16b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #15 Del Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7093158/ https://prama.org/science-proves-that-fasting-helps-regenerate-cells/ Anonymkode: 50d32...16b Takk for kilder. Bonus med denne søtnosen: Anonymkode: d55c9...243 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #16 Del Skrevet 12. juli 2023 Faste blir ofte brukt før cellegiftbehandling i en kreftdiagnose fordi: "Nye funn tyder på at et par dagers fastekur kan beskytte friske celler mot kjemoterapien - mens kreftcellene ødelegges" https://forskning.no/sultne-celler-takler-kjemoterapi/986684 Og da er det tydelig at friske celler uansett kan ha nytte av faste innimellom. Men det er en hard ting å gjøre, som krever alt man har av viljestyrke. Jeg har selv hatt fasteperioder ifb en autoimmun sykdom som nå er i remisjon. Vet ikke om fasten bidro til det, men den kan ha gjort det. Nå når jeg er frisk så tror jeg rett og slett ikke at jeg har nok vilje til å gjennomføre 3 dagers faste. Syns det var utrolig tøft. Vektnedgang var absolutt ikke noe mål i fasteperiodene mine, gjorde det kun for helsen. Men det er klart at jeg fikk en god reset på maten jeg spiste etter fasten. Fikk mye mindre lyst på junkfood fordi frukt og bær var ekstremt søtt etterpå, og godteri var bare kvalmende søtt. Anonymkode: 037ac...906 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 18. juli 2023 #17 Del Skrevet 18. juli 2023 Jeg tror i normale tilfeller at fasting ikke er helsebringende. Jeg tror det er helsebringende og heller begynne å spise noenlunde sunt og fortsette med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #18 Del Skrevet 18. juli 2023 exictence skrev (25 minutter siden): Jeg tror i normale tilfeller at fasting ikke er helsebringende. Jeg tror det er helsebringende og heller begynne å spise noenlunde sunt og fortsette med det. Du tror, ja. Hva med heller å lese lenkene i denne tråden? Og la folk få sin informasjon fra fagfolk? Anonymkode: d55c9...243 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 18. juli 2023 #19 Del Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du tror, ja. Hva med heller å lese lenkene i denne tråden? Og la folk få sin informasjon fra fagfolk? Anonymkode: d55c9...243 Det kan dokumenteres både at det er helsebringende og ikke helsebringende med å faste. Etter faglige fakta som viser flere sider av en sak, må man gjøre seg opp en mening om hva man selv tror/heller til/mener. https://illvit.no/helse/forsok-langvarig-faste-kan-ha-negativ-effekt https://iform.nu/ned-i-vekt/periodisk-faste Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå