AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #1 Skrevet 11. juli 2023 Personen det gjelder har postet en tiktokvideo av meg og flere av oss på festival. Da dette i skjul. Uten at vi visste det. Det ble filmet i skjul, da klippet på tiktok viser at jeg snakker med vennina mi, hun som filmet zoomer direkte inn i ansiktet vårt, fokus på øyne og nese og andre kroppsdeler, vi hadde på oss klær men likevel ubehagelig😊 jeg ble ganske sur selv da jeg så klippet ble lagt ut på tiktok Jeg kjenner ikke denne kvinnen som filmet, hun har utenlandsk navn, så tipper fra Irak eller et annet sted. Og nei det er ikke journalist. Kan jeg ta dette videre? Har sendt henne melding på tiktok og hun har ikke svart noe. Det ble lagt ut foran flere 1000 seere og slik som dette: im zooming into peoples faces hehe. Jeg vil få dette klippet vekk ifra tiktok Anonymkode: 96dd8...b9f 1
Anonymous 91 Skrevet 11. juli 2023 #2 Skrevet 11. juli 2023 Få videoen rapportert . Få fler til å rapportere 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #3 Skrevet 11. juli 2023 Tror dette er postet feil sted. Uansett tror jeg ikke du kommer noen vei med dette... I tilfelle er det nok TikTok du må kontakte for å få videoklippet slettet. Anonymkode: 13d2a...ad9 2
Sofakona Skrevet 11. juli 2023 #4 Skrevet 11. juli 2023 Er det slikt at er du på festival og ute så kan folk ta bilder og filme deg "lovlig" men be henne eventuelt slettet der 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #5 Skrevet 11. juli 2023 Du kan selvsagt anmelde forholdet. Du kan også kontakte Slettmeg for hjelp til å fjerne videoen. Anonymkode: 3ff25...dbe 2
Hensatt Skrevet 11. juli 2023 #6 Skrevet 11. juli 2023 Det er vel ikke forbudt å filme andre i en offentlig setting. Det blir jo zoomet inn på ansikt og vist på storskjerm på konserter og sportarrangement hele tiden. 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #7 Skrevet 11. juli 2023 Tror du kan filmes på offentlig plass .. Anonymkode: f5452...66b
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #8 Skrevet 11. juli 2023 Du har ikke hjemmel til å p kreve det fjernet, ettersom du var i offentligheten og på en konsert så må man forvente å kunne bli filmet. Og teksten er ikke krenkende nok til at det utilbørlig opptreden. Men du har all min sympati, det høres dritubehagelig ut! Anonymkode: 87a7c...9d0 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #9 Skrevet 11. juli 2023 Sofakona skrev (1 minutt siden): Er det slikt at er du på festival og ute så kan folk ta bilder og filme deg "lovlig" men be henne eventuelt slettet der Ja, jeg tenker også det -at det er lov for folk å filme/og ta bilder på offentlig sted. Er jo kjipt når det skjer på å n sånn måte, men usikker på om du har noe du skulle sagt. Var det noe spesielt dere snakket om? Gjorde hun narr av dere? Anonymkode: c08ca...014
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #10 Skrevet 11. juli 2023 I Norge er det forbudt å offentliggjøre bilder av andre uten samtykke. Det er unntak for folkemengder, men når hun zoomet bevist inn på dere krysset hun grensen. Rapporter videoen til Tik tok. Hvis den er delt på Snap, Facebook og Insta kan du rapportere den der også. Anonymkode: 82dfa...027 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #11 Skrevet 11. juli 2023 Dette med bilder og filming på offentlig sted er litt komplisert. Det er ikke sånn at dersom du er utenfor huset er det fritt frem å filme deg. Så snart du er subjektet (og ikke bare en person som tilfeldigvis er i bakgrunnen) har du et vern, og reglene er strengere dersom videoen publiseres, og ikke bare lagres på eierens telefon/kamera. Det er har også noe å si om du bare "er der" eller om du gjør noe aktivt oppmerksomhetssøkende (som å opptre, demonstrere, etc.). Anonymkode: 610a4...6d5 1
Hensatt Skrevet 11. juli 2023 #12 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I Norge er det forbudt å offentliggjøre bilder av andre uten samtykke. Det er unntak for folkemengder, men når hun zoomet bevist inn på dere krysset hun grensen. Rapporter videoen til Tik tok. Hvis den er delt på Snap, Facebook og Insta kan du rapportere den der også. Anonymkode: 82dfa...027 Er det delt videre så er det nok for seint å få det fjernet. Men hvilken hjemmel bruker da f.eks Nrk når de filmer en fotballkamp og zoomer inn på publikum?
Skjold Skrevet 12. juli 2023 #13 Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 11.7.2023 den 13.37): I Norge er det forbudt å offentliggjøre bilder av andre uten samtykke. Det er unntak for folkemengder, men når hun zoomet bevist inn på dere krysset hun grensen. Rapporter videoen til Tik tok. Hvis den er delt på Snap, Facebook og Insta kan du rapportere den der også. Anonymkode: 82dfa...027 AnonymBruker skrev (På 11.7.2023 den 13.39): Dette med bilder og filming på offentlig sted er litt komplisert. Det er ikke sånn at dersom du er utenfor huset er det fritt frem å filme deg. Så snart du er subjektet (og ikke bare en person som tilfeldigvis er i bakgrunnen) har du et vern, og reglene er strengere dersom videoen publiseres, og ikke bare lagres på eierens telefon/kamera. Det er har også noe å si om du bare "er der" eller om du gjør noe aktivt oppmerksomhetssøkende (som å opptre, demonstrere, etc.). Anonymkode: 610a4...6d5 Dette er strengt talt en ganske utdatert måte å tolke loven på fra før smarttelefonens alder. Nå til dags har man så og si ingen forventning til privatliv i det offentlige, så lenge det ikke går over streken til forfølging. Når det kommer til lydopptak så er det lov så lenge den som tar opptaket er til stede, med andre ord ikke legger igjen en skjult mikrofon for å ta hemmelig opptak.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #14 Skrevet 12. juli 2023 Skjold skrev (1 minutt siden): Dette er strengt talt en ganske utdatert måte å tolke loven på fra før smarttelefonens alder. Nå til dags har man så og si ingen forventning til privatliv i det offentlige, så lenge det ikke går over streken til forfølging. Når det kommer til lydopptak så er det lov så lenge den som tar opptaket er til stede, med andre ord ikke legger igjen en skjult mikrofon for å ta hemmelig opptak. Dvs loven er moden for en revisjon og tilpasning til det moderne samfunnet. Personvern er viktig. Anonymkode: c0d8d...4a2
Skjold Skrevet 12. juli 2023 #15 Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dvs loven er moden for en revisjon og tilpasning til det moderne samfunnet. Personvern er viktig. Anonymkode: c0d8d...4a2 Eventuelt ikke snakke om private ting i offentlighet? Det er fordi smarttelefoner er like vanlig som øyne og ører nå til dags at de har sluttet å straffe folk for det, før var det en ekstraordinær ting å springe rundt med kamera og mikrofon og filme folk. Nå må folk forvente at det er kameraer og mikrofoner over alt og tilpasse seg deretter. Det blir himla vanskelig å straffeforfølge alle og en hver som filmer trynet ditt i offentlighet. Frihet og rettigheter er viktige de og. De gir deg blant annet rett til å filme politiet og filme folk som oppfører seg mistenksomt. Og det gjelder som sagt for det offentlige, folk har ikke lov å montere ett tripod i hagen din for å filme inn baderomsvinduet ditt. Hvorfor er det så viktig å ikke blir sett/hørt i det offentlige?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå