AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #1 Skrevet 11. juli 2023 Nå er det ferietid og mange barn som er vant til å være i barnehagen med opplegg hele dagen er hjemme, men det gjelder forsåvidt hele året. Hvordan får man barn til å leke ihvertfall litt selvstendig så man får drukket en kopp kaffe eller satt på en klesvask? Barnet mitt kan leke litt alene innimellom, men det er liksom aldri når jeg virkelig trenger å få ryddet/vasket/pakket til ferien. Og ihvertfall ikke hvis jeg er sliten og trenger å sitte fem minutter 🙈 Å be barnet om å leke alene fungerer IKKE. Da blir det hyling eller det begynner å finne på bøll for å få oppmerksomhet. Anonymkode: 697b2...ec4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #2 Skrevet 11. juli 2023 Hvor gammelt er barnet? Om det er gammelt nok til det så ville jeg forsøkt å sette igang med aktiviteter som tegning, perling og liknende. Ta med kaffen i termokopp og dra på lekeplassen så kan barnet skli og huske. Har dere hage så sett opp vannlek feks. Eller sett barnet igang med noe form for enkelt hagearbeid (feks plukke alle løvetann i hagen oppi en bøtte) I bhg er det mye frilek, men de har jo andre barn der da så blir litt annerledes kanskje. Så om det er mulig å møte noen med barn eller kanskje bytte på å ha barna på besøk (om de er store nok) ville jeg forsøkt det Min er bare 16 mnd så har ikke så mye erfaring. Hun leker og best alene når jeg ikke gjør noe annet, om jeg forsøker å få noe gjort er hun oppi og skal "hjelpe" eller dra i beina mine eller bli holdt/bært osv, så vet at det ikke er så lett. Ellers er mitt beste tips å "ignorere" barnet litt altså ikke ignorere forsøk på kontakt men jeg setter meg på gulvet, viser henne kanskje noen leker jeg har satt frem, og så forsøker jeg å ikke forstyrre på noen måte om hun begynner å leke selv. Lettest å drikke kaffe i fred når hun spiser, da sitter jeg ved bordet med henne Anonymkode: 9fad4...d49 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #3 Skrevet 11. juli 2023 Den triste sannheten er at dette ikke kan læres. Enten så har man et barn som trives alene, eller så har man det ikke. Det eneste rådet jeg har er å få et barn til, så kan de leke med hverandre. Vi tenkte å få ett barn, men så kom plutselig et barn til. Og det er det beste som kunne hendt oss. Barna har noen å leke med. Om den ene ikke er hjemme er det vanskelig å få alenetid. Anonymkode: 72b75...22f 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #4 Skrevet 11. juli 2023 Den ene min har alltid funnet leken alene. De to andre har ofte trengt et lite push. Da har jeg ofte startet med at vi skal rydde litt. Ikke noe travel rydding, men at barnet skal rydde leker, mens jeg rydder barnets klesskap. Så og si uten unntak finner barnet leken når jeg er rett i nærheten og helt tilgjengelig, men likevel opptatt med mitt. Og så kan jeg bare si, etter barnet er et par minutter inn i leken, at jeg skal bare på do, eller liknende. Og så fungerer det fint. (Selvfølgelig er det jo muligheter med perling og tegning og maling, og lekeplass osv også..Men nå tenkte jeg kun på den barnlige frie leken) Anonymkode: a429a...3cf 3 1
Miss91 Skrevet 11. juli 2023 #5 Skrevet 11. juli 2023 Mine barn har aldri hatt noe annet valg enn å leke alene også. Jeg har alltid syns at det er gørr kjedelig å leke med små barn. Ser godt på vennene deres hvem som alltid har opplegg hjemme og ikke. De som alltid må aktiviseres er slitsomme å ha på besøk i lengre tid. 8 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #6 Skrevet 11. juli 2023 Gammel nok til å.. bølle.. gammel nok til å leke selv. Anonymkode: 27f2b...2ed 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #8 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvor gammelt er barnet? Om det er gammelt nok til det så ville jeg forsøkt å sette igang med aktiviteter som tegning, perling og liknende. Ta med kaffen i termokopp og dra på lekeplassen så kan barnet skli og huske. Har dere hage så sett opp vannlek feks. Eller sett barnet igang med noe form for enkelt hagearbeid (feks plukke alle løvetann i hagen oppi en bøtte) I bhg er det mye frilek, men de har jo andre barn der da så blir litt annerledes kanskje. Så om det er mulig å møte noen med barn eller kanskje bytte på å ha barna på besøk (om de er store nok) ville jeg forsøkt det Min er bare 16 mnd så har ikke så mye erfaring. Hun leker og best alene når jeg ikke gjør noe annet, om jeg forsøker å få noe gjort er hun oppi og skal "hjelpe" eller dra i beina mine eller bli holdt/bært osv, så vet at det ikke er så lett. Ellers er mitt beste tips å "ignorere" barnet litt altså ikke ignorere forsøk på kontakt men jeg setter meg på gulvet, viser henne kanskje noen leker jeg har satt frem, og så forsøker jeg å ikke forstyrre på noen måte om hun begynner å leke selv. Lettest å drikke kaffe i fred når hun spiser, da sitter jeg ved bordet med henne Anonymkode: 9fad4...d49 3 år. Er I grunnen lettere å få til selvstendig lek inne enn ute da barnet fortsatt trenger endel hjelp på husker osv Anonymkode: 697b2...ec4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #9 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Den triste sannheten er at dette ikke kan læres. Enten så har man et barn som trives alene, eller så har man det ikke. Det eneste rådet jeg har er å få et barn til, så kan de leke med hverandre. Vi tenkte å få ett barn, men så kom plutselig et barn til. Og det er det beste som kunne hendt oss. Barna har noen å leke med. Om den ene ikke er hjemme er det vanskelig å få alenetid. Anonymkode: 72b75...22f Signerer denne. Barn er forskjellige. Vårt første barn klarte ikke å leke alene i det hele tatt, ble bare sutring og konstant mas. Barn nr 2 har lekt fint alene fra første stund. Det smarteste er å få 2 eller 3 tette barn, da har de enormt stor glede av hverandre og fellesskapet dem imellom, spesielt i helger og ferier. Anonymkode: f21dc...3c5 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #10 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Gammel nok til å.. bølle.. gammel nok til å leke selv. Anonymkode: 27f2b...2ed Enig, men er noe med å få det til i praksis 😅 Anonymkode: 697b2...ec4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #11 Skrevet 11. juli 2023 Engasjer barnet i husarbeidet, bruker å gi min en tørr tue så går han å tørker støv osv. hjelper jo ingenting men han tror jo han hjelper til og syns det er gøy 😅 Anonymkode: 689f7...9fb 5 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #12 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Engasjer barnet i husarbeidet, bruker å gi min en tørr tue så går han å tørker støv osv. hjelper jo ingenting men han tror jo han hjelper til og syns det er gøy 😅 Anonymkode: 689f7...9fb Det fungerer innimellom så verdt å prøve oftere 😊 Anonymkode: 697b2...ec4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #13 Skrevet 11. juli 2023 Vær 100% alene med barnet, da får de ikke noe valg😅 Nei, men seriøst sett, så kjenner jeg bare mitt eget barn men hun leker utrolig fint alene når hun er i godt humør. Hun er snart 2 år. Etter bhg eller når hun er sliten kan jeg bare glemme det. Men i dag har jeg gjort masse husarbeid mens hun har lekt. Hun får valget om å hjelpe meg eller å leke alene, og vil alltid være i samme rom. Det løsna veldig da hun begynte med rollelek, hun fikk dukker fra hun var 1 år og vi har lekt mye med dukkene sammen. Nå kan hun leke opptil 1 time med at hun gjør ulike ting med dukkene. Hun kan leke litt med klosser/duplo også, men rollelek med dukker er det store altså. Vi har også trent på at hun skal leke alene ved at vi starter leken sammen og at jeg blir mer og mer passiv. Anonymkode: 11df9...3cd 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #14 Skrevet 11. juli 2023 Jeg har en av hver. Største kunne leke lenge alene. Minsta klarte det ikke. Det måtte skje noe hele tiden. Er slik i dag å som voksen men har å klart å funnet roen alene innimellom. Jeg trur dem bare er sånn. Jeg elsker å være alene. Slik har jeg bestandig vært. Mamma sin store fortvilelse. Men som læreren min sa. Kan du ikke slutte å bekymre deg. Ungen trives og er glad. La henne leke alene da. Når jeg tenker tilbake på min barndom så synes jeg den var topp. Hadde venner når jeg ville og kunne være alene når jeg ville. Anonymkode: 54433...f42
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #15 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Vær 100% alene med barnet, da får de ikke noe valg😅 Nei, men seriøst sett, så kjenner jeg bare mitt eget barn men hun leker utrolig fint alene når hun er i godt humør. Hun er snart 2 år. Etter bhg eller når hun er sliten kan jeg bare glemme det. Men i dag har jeg gjort masse husarbeid mens hun har lekt. Hun får valget om å hjelpe meg eller å leke alene, og vil alltid være i samme rom. Det løsna veldig da hun begynte med rollelek, hun fikk dukker fra hun var 1 år og vi har lekt mye med dukkene sammen. Nå kan hun leke opptil 1 time med at hun gjør ulike ting med dukkene. Hun kan leke litt med klosser/duplo også, men rollelek med dukker er det store altså. Vi har også trent på at hun skal leke alene ved at vi starter leken sammen og at jeg blir mer og mer passiv. Anonymkode: 11df9...3cd Vi trener også på å leke alene ved å trekke oss ut av leken. Men det er veldig varierende om det fungerer. Innimellom kan det leke fint alene i 30 minutter. Hvis vi begynner å gjøre husarbeid eller noe så vil barnet innimellom hjelpe til og da er det jo greit nok. Ofte vil det ikke hjelpe til og begynner bare å mase. Og hvis vi sier at det enten må leke alene eller hjelpe til så begynner det ofte å gjøre ting som det vet ikke er lov. Som å kaste rundt på ting, tegne på veggene, ødelegge ting. Anonymkode: 697b2...ec4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #16 Skrevet 11. juli 2023 Jeg sa fra barnet var lite at jeg skulle drikke opp kaffen min så kan vi leke etterpå, i mellomtiden leker du selv mens mamma sitter her å ser på deg. Dette gikk veldig fint for oss, han har vært flink til å aktivisere seg selv. Anonymkode: e4554...16c 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #17 Skrevet 11. juli 2023 Få flere barn med maks 2års aldersforskjell. Anonymkode: f2a64...fdc
kjærring Skrevet 11. juli 2023 #18 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nå er det ferietid og mange barn som er vant til å være i barnehagen med opplegg hele dagen er hjemme, men det gjelder forsåvidt hele året. Hvordan får man barn til å leke ihvertfall litt selvstendig så man får drukket en kopp kaffe eller satt på en klesvask? Barnet mitt kan leke litt alene innimellom, men det er liksom aldri når jeg virkelig trenger å få ryddet/vasket/pakket til ferien. Og ihvertfall ikke hvis jeg er sliten og trenger å sitte fem minutter 🙈 Å be barnet om å leke alene fungerer IKKE. Da blir det hyling eller det begynner å finne på bøll for å få oppmerksomhet. Anonymkode: 697b2...ec4 Trening.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #19 Skrevet 11. juli 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Den triste sannheten er at dette ikke kan læres. Enten så har man et barn som trives alene, eller så har man det ikke. Det eneste rådet jeg har er å få et barn til, så kan de leke med hverandre. Vi tenkte å få ett barn, men så kom plutselig et barn til. Og det er det beste som kunne hendt oss. Barna har noen å leke med. Om den ene ikke er hjemme er det vanskelig å få alenetid. Anonymkode: 72b75...22f Tja jeg er ikke helt enig i det. Noen barn er sånn av seg selv men de fleste barn trenger litt trening for å klare å leke litt alene uten å forstyrre foreldrene, og kan absolutt lære det med litt øvelse over tid. (Og så er det såklart noen barn som det aldri vil gå helt med). Er jo ikke nødvendigvis snakk om timesvis med alene-leking. Anonymkode: 9fad4...d49 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #20 Skrevet 11. juli 2023 kjærring skrev (2 timer siden): Trening. Hvordan? Anonymkode: 697b2...ec4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå