AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #21 Del Skrevet 11. juli 2023 Kan man gi noen innsyn uten at de også har disposisjonsrett? Jeg har bare vært borti det siste. Det kan man endre selv i nettbanken. Siden de somhar disposisjonsrett faktisk kantømme kontoen ville jeg aldri gitt det til noen for mine private konti. Anonymkode: f0437...b8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 11. juli 2023 #22 Del Skrevet 11. juli 2023 Opprett konto i en annen bank om du vil ha det helt skjult for han. Evt. en aksjesparekonto med spareavtale i den banken du har. Du kan forøvrig opprette så mange kontoer du vil uten å legge han til som disponent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #23 Del Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mannen min har innsyn til alle mine kontoer, sparekonto, brukerkonto, alt. Jeg vil få fjernet han fra en av de, så han ikke kan se at jeg sparer litt i mnd (100-500 kr) han er overfølsom på hva jeg bruker penger på, men samtidig er han selv flink til å bruke penger. Jeg har sparebanken 1. Anonymkode: 674f7...ab2 Det høres ut som om du blir utsatt for økonomisk kontroll - en form for mishandling. Tror nok du er veldig klar over det selv ❤️ sier det mest for resten av tråden. Ville nok heller startet sparing på en ny konto, eller åpnet konto i en annen bank for sparing. Om du fjerner han fra en konto vil han jo skjønne du skjuler noe? Og sannsynligvis eskalere oppførselen. Håper han ikke bruker av dine penger..? Anonymkode: 8e06c...2ce 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #24 Del Skrevet 11. juli 2023 Blizz1 skrev (6 timer siden): Opprett konto i en annen bank om du vil ha det helt skjult for han. Evt. en aksjesparekonto med spareavtale i den banken du har. Du kan forøvrig opprette så mange kontoer du vil uten å legge han til som disponent. Virker som at folk glemmer her at man har innsynsrett i hverandres økonomi som gift. Denne kontoen og beholdningen ved årsskiftet vil TS sin mann kunne sjekke. Ektefellene kan få personlige økonomiske opplysninger fra banker, aksjefond, selvangivelse, ligning, opplysninger om livsforsikring og annet hos forsikringsselskap, opplysninger om eierforhold i selskaper, oversikt over oppført inntekt og formue i likningene og selvangivelse mv. Anonymkode: 96d74...8bc 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #25 Del Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Virker som at folk glemmer her at man har innsynsrett i hverandres økonomi som gift. Denne kontoen og beholdningen ved årsskiftet vil TS sin mann kunne sjekke. Ektefellene kan få personlige økonomiske opplysninger fra banker, aksjefond, selvangivelse, ligning, opplysninger om livsforsikring og annet hos forsikringsselskap, opplysninger om eierforhold i selskaper, oversikt over oppført inntekt og formue i likningene og selvangivelse mv. Anonymkode: 96d74...8bc 🤣 Nope. Anonymkode: 6ece8...dbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #26 Del Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 🤣 Nope. Anonymkode: 6ece8...dbc Nope hva da..? Anonymkode: 96d74...8bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #27 Del Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): 🤣 Nope. Anonymkode: 6ece8...dbc Nope du har ikke glemt at ektefelle har full økonomisk innsiktsrett eller nope du kan ikke loven og aner ikke hva du snakker om..? Anonymkode: 96d74...8bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 11. juli 2023 #28 Del Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nope du har ikke glemt at ektefelle har full økonomisk innsiktsrett eller nope du kan ikke loven og aner ikke hva du snakker om..? Anonymkode: 96d74...8bc Tror du må lese deg litt opp på denne innsynsretten. Den gjelder kun ved særlig behov (feks en tvist) . Du har allerede oversikt over hverandres økonomi gjennom skatteetaten, men ikke hvor mye penger det er på den enkelte konto. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #29 Del Skrevet 11. juli 2023 Blizz1 skrev (41 minutter siden): Tror du må lese deg litt opp på denne innsynsretten. Den gjelder kun ved særlig behov (feks en tvist) . Du har allerede oversikt over hverandres økonomi gjennom skatteetaten, men ikke hvor mye penger det er på den enkelte konto. Ektefellen har rett til å innhente opplysninger for å orientere seg om ektefellens økonomiske stilling. Skjulte kontoer med sparepenger kan blant annet være god nok grunn da ektefellenes formue skattes felles, og det er derfor relevant for den andre parten å vite om "skjulte" midler. https://www.skilsmisse.net/penger/ektefelles-okonomi.html https://advokatoslo.no/advokattjenester/advokattjenesterskilsmisse/sentrale-rettsvirkninger-ekteskapet/ektefellenes-underholdningsplikt/ektefellenes-gjensidige-opplysningsplikt/ https://advokat.no/innsyn-ektefelles-okonomi/ Anonymkode: 96d74...8bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 11. juli 2023 #30 Del Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ektefellen har rett til å innhente opplysninger for å orientere seg om ektefellens økonomiske stilling. Skjulte kontoer med sparepenger kan blant annet være god nok grunn da ektefellenes formue skattes felles, og det er derfor relevant for den andre parten å vite om "skjulte" midler. https://www.skilsmisse.net/penger/ektefelles-okonomi.html https://advokatoslo.no/advokattjenester/advokattjenesterskilsmisse/sentrale-rettsvirkninger-ekteskapet/ektefellenes-underholdningsplikt/ektefellenes-gjensidige-opplysningsplikt/ https://advokat.no/innsyn-ektefelles-okonomi/ Anonymkode: 96d74...8bc Leser du det du linker til eller bare skummer du gjennom? Loven gjelder en gjensidig opplysningsplikt der plikten er oppfylt allerede ved at man har innsyn i hverandres selvangivelse. En ektefelle vil normalt sett aldri få innsyn i den andres bankkontoer. Å bare ha en mistanke er naturligvis ikke nok, og vil i tillegg krever en rettslig avgjørelse. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #31 Del Skrevet 11. juli 2023 Blizz1 skrev (7 minutter siden): Leser du det du linker til eller bare skummer du gjennom? Loven gjelder en gjensidig opplysningsplikt der plikten er oppfylt allerede ved at man har innsyn i hverandres selvangivelse. En ektefelle vil normalt sett aldri få innsyn i den andres bankkontoer. Å bare ha en mistanke er naturligvis ikke nok, og vil i tillegg krever en rettslig avgjørelse. Leser du det som står? "Den andre ektefellen har da rett på opplysninger om, eller kopi, av den felles eller den andre ektefelles selvangivelse og ligning. Ettersom økonomiske forhold kan endre seg raskt og en ektefelle kan ha behov for en rask avklaring kan vedkommende også kreve økonomiske opplysninger av selskaper, foretak eller andre institusjoner som driver finansieringsvirksomhet eller forsikringsvirksomhet, og av andre foretak som har midler til forvaltning." Nå trenger jeg forøvrig ikke å diskutere det med deg for å få klarhet da jeg har jobbet innenfor flere av disse instansene i flere år og vet hva vi er lovpålagt å gi av informasjon, men det er jo leit at du gir feilinformasjon til andre som ikke vet bedre. Når det kommer til kontobeholdning så kan ektefelle kreve innsikt. Denne retten trumfer også taushetsplikten. Du må gjerne prøve å diskutere dette med deg selv videre, men du får ikke mer rett av den grunn. Anonymkode: 96d74...8bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #32 Del Skrevet 11. juli 2023 Blizz1 skrev (19 minutter siden): Leser du det du linker til eller bare skummer du gjennom? Loven gjelder en gjensidig opplysningsplikt der plikten er oppfylt allerede ved at man har innsyn i hverandres selvangivelse. En ektefelle vil normalt sett aldri få innsyn i den andres bankkontoer. Å bare ha en mistanke er naturligvis ikke nok, og vil i tillegg krever en rettslig avgjørelse. Spørsmålet er også behandlethos bankklagenemnda: "Første ledd fastsetter formålet med bestemmelse : Opplysningene må være nødvendige for å vurdere ektefellenes økonomiske stilling. I dette ligger det at innsyn av ren nysgjerrighet ikke gir grunnlag for innsyn. Bestemmelsen er dermed mest aktuelt i et skifteoppgjør eller for beregning av underholdningsbidrag. Banklagenemnda har imidlertid tolket bestemmelsen slik at opplysningsplikten inntrer ved en henvendelse fra ektefellen og at det ikke ligger til banken å vurdere hvilke grunner ektefellen har for å be om informasjonen. Nemnda har også uttalt at selve kontoutskrifter ikke kan kreves fremlagt, men kun hva ektefellen har innestående på konto." https://advokatwulff.no/har-jeg-krav-pa-innsyn-i-ektefellen-min-sin-bankkonto/ Anonymkode: 96d74...8bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #33 Del Skrevet 12. juli 2023 Og folk synes det er rart at man ikke ønsker å gifte seg...🙄 Anonymkode: 881bd...db9 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 12. juli 2023 #34 Del Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det har aldri slått meg gjennom 20 år i forhold. Har heller aldri hørt om andre, selvstendige mennesker, som gjør det slik. Annet enn for en felleskonto. Anonymkode: 6ece8...dbc Og i min krets er det normalt… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #35 Del Skrevet 12. juli 2023 Hvis du sparer hemmelig med tanke på skilsmisse, så vil det uansett inngå i felles bo som skal deles (forutsetter at dere er gift og ikke har særeie). Anonymkode: b4de5...1bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #36 Del Skrevet 12. juli 2023 Fru Uperfekt skrev (2 timer siden): Og i min krets er det normalt… Jeg og mine venninner har høyere utdannelse og tjener greit med penger selv, det er mulig forskjellen. Anonymkode: 6ece8...dbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 12. juli 2023 #37 Del Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg og mine venninner har høyere utdannelse og tjener greit med penger selv, det er mulig forskjellen. Anonymkode: 6ece8...dbc Jeg har rett nok lav utdannelse, gift med mann med høyere utdannelse. Har likevel mesteparten av tiden hatt bedre lønn og mer penger på bok enn han. I kretsen min er alt fra uføre Per til Professor Pål så… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #38 Del Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): 🤣 Nope. Anonymkode: 6ece8...dbc Le så mye du vil... https://www.skilsmisse.net/penger/ektefelles-okonomi.html Anonymkode: b863e...cae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #39 Del Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Le så mye du vil... https://www.skilsmisse.net/penger/ektefelles-okonomi.html Anonymkode: b863e...cae Beklager, så ikke at andre hadde svart før meg. Anonymkode: b863e...cae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #40 Del Skrevet 12. juli 2023 Du kan fjerne han som disponent , kan gjøre det i mobil banken , har nettop gjort det selv . Anonymkode: 317fc...9fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå