Gå til innhold

Fjerne mannens innsyn til mine bank kontoer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min har innsyn til alle mine kontoer, sparekonto, brukerkonto, alt. Jeg vil få fjernet han fra en av de, så han ikke kan se at jeg sparer litt i mnd (100-500 kr) han er overfølsom på hva jeg bruker penger på, men samtidig er han selv flink til å bruke penger. Jeg har sparebanken 1.

Anonymkode: 674f7...ab2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ok. Da vet vi det.

Anonymkode: a6514...70d

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mannen min har innsyn til alle mine kontoer, sparekonto, brukerkonto, alt. Jeg vil få fjernet han fra en av de, så han ikke kan se at jeg sparer litt i mnd (100-500 kr) han er overfølsom på hva jeg bruker penger på, men samtidig er han selv flink til å bruke penger. Jeg har sparebanken 1.

Er bare å fjerne ham det i dine innstillinger over hvem som disponerer dine kontoer.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her i Norge er ikke dette vanlig, så det er bare å fjerne ham fra alle kontoene du har.

Anonymkode: 5be39...615

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke endre på dette på den ene kontoen?

Sparebank 1 har chatte tjeneste om du ikke får det til. Og en grei kundeservice på telefon 

Anonymkode: f6d43...f02

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Her i Norge er ikke dette vanlig, så det er bare å fjerne ham fra alle kontoene du har.

Her i norge er det faktisk ganske vanlig å ha andre disponenter på kontoene sine. Så TULL OG TØV 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å gå inn i nettbanken og fjerne disponent. 

Men her fjerner du jo et symptom. Har han ikke innsyn kommer han til å ta ut driten på andre måter. Jeg hadde heller filleristet mannen og krevd endring. Så hadde jeg spart de pengene jeg ønsket - helt åpent. 

Anonymkode: 6ece8...dbc

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her i norge er det faktisk ganske vanlig å ha andre disponenter på kontoene sine. Så TULL OG TØV 

Det har aldri slått meg gjennom 20 år i forhold. Har heller aldri hørt om andre, selvstendige mennesker, som gjør det slik. Annet enn for en felleskonto. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du kan fjerne dette selv, muligens må du inn på en pc. 

Eventuelt ringer du banken din. 

Selv hadde jeg fjernet innsynet på alle kontoene utenom de som er felles. 

Anonymkode: b863e...cae

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det har aldri slått meg gjennom 20 år i forhold. Har heller aldri hørt om andre, selvstendige mennesker, som gjør det slik. Annet enn for en felleskonto. 

men bare fordi DU ikke har tenkt på det, betyr ikke at ingen andre gjør det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå inn i nettbanken ig se under innstillinger og eller administrasjon.

Anonymkode: ce7af...6ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig i Norge?!? Nei det er det ikke. Ja han har innsyn i den felles kontoen vår. Men ikke på noen andre kontoer jeg har. Han aner ikke hvor mye jeg sparer. Har sagt det til han men han brur seg ikke så han glemmer det med en gang. Jeg har ikke interesse for å se hva han bruker penger på og han har ingen interesse for min. Jeg brur meg ikke. Så lenge jeg ser at det kommer inn på felles og vi har nok til regninger og en god buffer så er det greit for meg. 

Anonymkode: 6d7d6...9ef

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

men bare fordi DU ikke har tenkt på det, betyr ikke at ingen andre gjør det. 

Bare fordi DU gjør det, betyr langt fra at det er vanlig. Jeg trodde slikt døde ut med tidligere generasjoner der kvinnen var avhengig av direkte tilgang til mannens lønnskonto. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Han der høres ikke helt normal ut, ts. Det er ikke vanlig å reagere på at kjæresten sparer noen hundrelapper i måneden.

Anonymkode: c4646...00f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det vanlig i Norge?!? Nei det er det ikke. Ja han har innsyn i den felles kontoen vår. Men ikke på noen andre kontoer jeg har. Han aner ikke hvor mye jeg sparer. Har sagt det til han men han brur seg ikke så han glemmer det med en gang. Jeg har ikke interesse for å se hva han bruker penger på og han har ingen interesse for min. Jeg brur meg ikke. Så lenge jeg ser at det kommer inn på felles og vi har nok til regninger og en god buffer så er det greit for meg. 

Anonymkode: 6d7d6...9ef

Er slik vi også gjør det. 

Hver vår lønnskonto, sparekonto og fond. Selv om alt i praksis er felles, også via ektepakt. 

Det er full åpenhet, jeg hjelper han med skattemeldingen Og vi tar en gjennomgang av midler når vi planlegger oppussing og slikt. Men detaljene i forbruk fra dag til dag har vi ingen grunn til å sitte å ha innsikt i. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

At det er mulig å ha det gjør det ikke til vanlig. 

Normalt sett om det ikke foreligger høy alderdom/sykdom/annen tilstand så har 99% av bankkontoer kun innsyn av kontoens innehaver. 

• Liker 4
Skrevet

Økonomi er noko en bør snakke om i et forhold. Dette inkluderer også sparing. Det er viktig å bygge forståelse for både felles og individuelle økonomiske mål.

Å ikke være på bølgelengde her kan bli farlig for et forhold. Når du tar vekk innsyn så vil mannen din reagere på det før eller senere. Vær forberedt til å takle det.

Jeg er enig i at kun felles kontoer bør deles med disponentreittigheter. Det handler også om å beskytte sin egen økonomiske uavhengighet. Det har skjedd før at en sur kjæreste tømmer kontoer, for å drive det litt på spissen.

Om din partner trenger innsyn så er du jo bare å vise frem mobilen kjapp. Booom!

Lykke til.

Schmuhuvugujuggufu

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det er faktisk ikke det.. Så klart finnes det folk som har det, men ganske vanlig er det nok ikke..

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo bare opprette en konto i en annen bank som du sparer på? Eller ett fond hvis det er langtidssparing.

Anonymkode: 92f7c...18f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke på alle kontoene. Kanskje et par som er felles, f.eks en regningskonto og en felles sparekonto.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...