AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #1 Skrevet 11. juli 2023 En venninne går på høy dose insulin (ifølge henne selv) og hun er ekstremt overvektig. Hun beveger seg veldig lite og blir kvelende andpusten av å gå opp en liten trapp eller om vi går 100meter i mer enn 4km/t. Men er det ikke slik at det uansett handler om kalorier inn og kalorier ut? Insulin gjør det ikke umulig å ha en sunn vekt, selv om det kanskje blir vanskeligere og man må spise litt mindre enn andre? Jeg ser at hun lyver mye for seg selv, hun spiser enorme mengder mat og har en apetitt som ingen andre jeg kjenner. Selv mener hun at hun er småspist og aldri unner seg noe godt... Det jeg ser er en dame som klarer å spise 2 muffins (de som er laget av store former) før jeg kommer (hun forteller om det), så en forrett som er så stor som en vanlig hovedrett. Deretter to store porsjoner med middag, brød med smør ved siden av. Så dessert som er dobbelt av normalt og resten av kvelden dytter i seg fra diverse godteri som står fremme på bordet i tillegg til 4-5muffins til. Hun kan si at hun "bare" har spist frokost den dagen, men uansett er jo det hun spiser når jeg er på besøk helt vilt mye mat. Hun mener også at hun spiser sunt. Men hva hun definerer som sunt er ikke hva andre vil kalle sunt tror jeg. Hun snakker veldig mye om mat hele tiden og om hvor sunt hun spiser. Snakker ned alle andre, også meg. Jeg begynner å bli ganske lei og har lyst til å si at hun overspiser helt enormt iforhold til aktivitetsnivå og at hun er ekstremt overvektig for en grunn. Må man bare jatte med sånne folk eller er det noe man kan si? Hun forteller selvfølgelig også alle disse løgnene til legene sine, ifølge henne tror de på henne og kan ikke skjønne hvorfor hun er så stor... Anonymkode: 6686d...366
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #3 Skrevet 11. juli 2023 Det er både og. Du har helt rett i at det dreier seg om kalorier ut og kalorier inn. Samtidig er insulin et fettlagrende hormon som vil stimulere matlysten og motvirke vekttap. Men utfra det du forteller er det jo ikke noe stort mysterium hvorfor venninna di er overvektig. Å skulle late som man tror på henne når hun sier hun spiser sunt og lite er jo helt tullete. Ville ikke jattet med, men er jo opp til henne om hun vil ha innspill.Vil tro hun var overvektig før hun begynte med insulin også? Anonymkode: f180e...705
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #4 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er både og. Du har helt rett i at det dreier seg om kalorier ut og kalorier inn. Samtidig er insulin et fettlagrende hormon som vil stimulere matlysten og motvirke vekttap. Men utfra det du forteller er det jo ikke noe stort mysterium hvorfor venninna di er overvektig. Å skulle late som man tror på henne når hun sier hun spiser sunt og lite er jo helt tullete. Ville ikke jattet med, men er jo opp til henne om hun vil ha innspill.Vil tro hun var overvektig før hun begynte med insulin også? Anonymkode: f180e...705 Men hva kan jeg si? Jeg prøver å si hva en inaktiv person max burde få i seg av kcal, jeg sier at mat inneholder mer kcal enn man ofte tror, at vi som er overvektige (jeg veier halvparten av henne vil jeg tippe) alltid spiser mer enn vi forbrenner for en kropp lagrer ikke fett av luft osv, men hun har alltid et svar på det, som om hun liksom spiser etter beste viten. Små porsjoner, mest grønnsaker og fisk og hun trener hver dag på stuegulvet... 😬 Jeg kan jo nesten ikke være mer direkte uten å såre henne? Hun lever på denne livsløgnen. Anonymkode: 6686d...366
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #5 Skrevet 11. juli 2023 Jeg forstår ikke overskriften i forhold til inneholder i i innlegget ditt? ja, hun er overvektig av en grunn. Har hun type 1 diabetes er det genetisk, og ikke noe som skyldes kostholdet. Likevel; jo mer søtt og fett man spiser, jo mer insulin trenger man. insluin lagret også fett og stimulerer sult Anonymkode: cf891...6cb
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #6 Skrevet 11. juli 2023 Hun snakker om mat du snakkerbom vennene dine. Jeg hadde foretrukket henne. Anonymkode: 26314...ccf 2
BobbySocks Skrevet 11. juli 2023 #7 Skrevet 11. juli 2023 Enten må du jatte med eller s får du si det som det er selv om du sårer henne. Sannheten er jo at de aller fleste spiser seg tjukk. Også hun. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #8 Skrevet 11. juli 2023 Hvorfor skal du snakke om mat og slanking med henne? Anonymkode: db00d...700 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #9 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor skal du snakke om mat og slanking med henne? Anonymkode: db00d...700 Det er hun som alltid tar det opp. Alltid. Hver gang vi spiser. Hver gang hun skal sette insulin. Hver gang vi er sammen så snakker hun om dette temaet flere ganger. Det er derfor jeg er så lei. Og jeg vet jo hvorfor hun er såpass overvektig, det er bare hun som ikke vet det. Eller som ikke vil vite det. Erkjenne det. Anonymkode: 6686d...366 1
Hmmm1 Skrevet 11. juli 2023 #10 Skrevet 11. juli 2023 Dette eret tema som ofte gjentar seg her. Og du har helt rett I at det er kcal inn vs ut som avgjør om du går opp eller ned i vekt, om noen sier noe annet lyver de eller er kunnskapsløs. Det er mange grunner til at flere ikke forstår dette med kcal inn og ut og noen har vansker med å slanke seg grunnet sykdommer Gener osv. Men om du spiser mindre kcal enn du bruker vil du gå ned i vekt. Det er veldig vanskelig at folk ikke klarer å skille mellom det å spise sunt og hvor mye kcal de skal spise. Det går helt fint an å bli tykk på å spise sunn mat. Om du ikke teller kcal dine så vil du umulig klare å vite nøyaktig hvor mye du får i deg. Som en venn så mener jeg at du burde si ifra til henne selv om det sårer henne. De fleste overvektige trøstespiser og skjuler det fra seg selv og unnskylder sine handlinger. 1
Ytdhd Skrevet 11. juli 2023 #11 Skrevet 11. juli 2023 Mest sannsynlig er det nok noe psykisk som gjør at hun lever i fornektelse. Vet dessverre ikke om det er noe du kan gjøre.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #12 Skrevet 11. juli 2023 Du får vise henne denne youtuberen. Jeg har vært overvektig selv, og det har denne youtuberen også. Det er en type «mindless»-spising, og en selektiv hukommelse. Det er godt mulig at hun rasjonaliserer og faktisk tror at hun spiser veldig lite. Det er 100% umulig å legge på seg fett uten å spise mer enn kroppen forbrenner. Men det er mange grunner til at det er vanskelig for enkelte å slutte å spise selv om de vet om «kalorier inn/ut». Dette vet legene hennes også, ingen tror på at hun spiser for lite. Det er ikke så mye for deg å gjøre, men å jatte med trenger du ikke. Om hun tar opp temaet så kan du jo bare ramse opp det hun har spist den dagen. Ellers ikke ta opp temaet, hun må ville endre dette selv. Anonymkode: efeba...c50
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #13 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du får vise henne denne youtuberen. Jeg har vært overvektig selv, og det har denne youtuberen også. Det er en type «mindless»-spising, og en selektiv hukommelse. Det er godt mulig at hun rasjonaliserer og faktisk tror at hun spiser veldig lite. Det er 100% umulig å legge på seg fett uten å spise mer enn kroppen forbrenner. Men det er mange grunner til at det er vanskelig for enkelte å slutte å spise selv om de vet om «kalorier inn/ut». Dette vet legene hennes også, ingen tror på at hun spiser for lite. Det er ikke så mye for deg å gjøre, men å jatte med trenger du ikke. Om hun tar opp temaet så kan du jo bare ramse opp det hun har spist den dagen. Ellers ikke ta opp temaet, hun må ville endre dette selv. Anonymkode: efeba...c50 Vet liksom ikke hvor mottakelig hun er for fakta. Men jeg er sååååå leiiii av å høre om alt dette tullet hun sier hele tiden. Hvordan kan man si ting på en hyggelig måte? At du, hør her, det du sier er bare fjas. Du er tjukk for en grunn og hvis du tenker deg om og er ærlig med deg selv så vet du det du også. Anonymkode: 6686d...366
AprilLudgate Skrevet 11. juli 2023 #14 Skrevet 11. juli 2023 Du endrer jo ikke henne som venninnemateriale ved å påpeke at hun har BED.
Gjest Refreng Skrevet 11. juli 2023 #15 Skrevet 11. juli 2023 Noen mennesker er bare mentalt syke som gir en slik oppførsel. Dersom du ikke takler det, så tenker jeg du enten må forsøke og sette grenser og si at du ikke orker snakke om mat og ikke vil ha kommentarer om ditt kosthold. Eller du må innse at hun er for syk til at du orker ha kontakt med henne og dumpe henne som venn Og nei, du kan ikke si noe som hjelper. Slike mentale sykdommer krever behandling av profesjonelle over lang tid, og pasienten må selv ønske å bli bedre.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #16 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er hun som alltid tar det opp. Alltid. Hver gang vi spiser. Hver gang hun skal sette insulin. Hver gang vi er sammen så snakker hun om dette temaet flere ganger. Det er derfor jeg er så lei. Og jeg vet jo hvorfor hun er såpass overvektig, det er bare hun som ikke vet det. Eller som ikke vil vite det. Erkjenne det. Anonymkode: 6686d...366 Da ville jeg sagt at jeg synes snakk om vekt, mat og slanking er skikkelig kjedelig. For det er vel det som er hovedproblemet, og ikke at du har lyst til å være ei drittvenninne. Helsa hennes kan legen ta seg av. Hun er sikkert til jevnlige kontroller for diabetesen uansett. Anonymkode: 950df...d9f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå