Gå til innhold

Innspill til sparing / sparekonto

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte jeg kunne få litt innspill her angående sparing. Jeg er i en prosess hvor jeg er i ferd med å betale ned gjeld (forbrukslån) og har snart en mulighet til å sette av det beløpet jeg pleier å betale inn på gjeld til sparing. 

Jeg har Sbanken og hadde egentlig tenkt å avslutte kontoene mine der fordi jeg er generelt litt misfornøyd etter at de ble kjøpt opp av DnB, men så funderer jeg på om jeg heller bare skal ha sparekontoene mine der og heller skaffe meg en annen bank for daglig bruk. Litt fordi, jeg har lært at jeg ikke kan ha sparepenger i samme bank (jeg pleide å overføre alt for lett fra sparekonto til brukskonto), så dersom sparepengene ligger et annet sted er det ikke like enkelt å overføre. 

Siden jeg har fått gode råd her inne før, tenkte jeg å høre hvordan andre gjør det? Hvor mange sparekontoer har dere? Hvor sparer dere? I konto? Fond? Jeg er helt blank på det her, da alt har dreid seg om å betale ned gjeld de siste årene, mens nå som jeg snart er ferdig, vil jeg være på et godt sted og kan endelig starte å spare ordentlig til større ting. 

Anonymkode: 23898...d67

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har konto i instabank, bank Norwegian og flere andre som jeg bytter på alt ettersom hvor renten er høyest, dagligbanken min er DNB men sparekontoene er de med høyst rente til enhver tid og gjerne fri uttak eller flere uttak. 

Det finnes høyrente konto med bedre renter og litt andre regler. 

Anonymkode: 3723c...d75

Gjest Lykkedykker
Skrevet

Spar først opp en god buffer på en høyrentekonto.  Så kan du begynne å spare i et globalt indeksfond f.eks. 

AnonymBruker
Skrevet

Velg den sparekontoen med høyest rente og som samtidig har nok uttak i løpet av et år.

Fond er for langsiktig sparing, 5 år +.

Anonymkode: b1ae5...2c3

AnonymBruker
Skrevet

Om vi skal bruke pengene i løpet av 3 år sparer vi på høyrente, typisk til ny bil, oppussing og slik. Her er det også alltid en større buffer i tilfelle noe skjer med huset. 

I tillegg har vi fast trekk til tre globale fond hver måned, dette er mer langsiktig sparing. Først og fremst pensjon, men også med håp om å kunne kjøpe en leilighet i utlandet etterhvert. 

Så rekkefølgen er altså;

1) buffer, gitt livssituasjon og bosituasjon

2) dyre innkjøp, der du ellers må ta opp dyrere smålån

3) fond, for pensjon

4) fond, for øvrig forbruk 

Anonymkode: 97d3a...e87

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Gode tips her men ønsker gjerne å generalisere litt, slik at du får nok kunnskap til å treffe egne beslutninger. 

Når du sparer penger, så kan du enten  plassere de eller investere de.

Når du sparer penger, så bør du ta hensyn til tidshorisonten, risikoevne og risikovilje. 

Koselige fagord, så hva betyr det nå i praksis for deg?

Tidshorisonten har som regel størst betydning. Inflasjon som risikofaktor er et problem ved lange tidshorisonter. Tilgjengelighet som risikofaktor er et problem ved korte tidshorisonter.

Du vil altså beskytte pengene mot forskjellige risikofaktorer avhengig av tidshorisonten du har. 

Derfor burde du dele sparingen inn i to forskjellige kategori.

Kortsiktig sparing krever lav risiko og høy tilgjengelighet. Det er din buffer for uforutsette utgifter og annen kortsiktig konsum sånn som reising, møbler, bil og så videre. Dette er penger som bør plasseres på en sparekonto, som du kan ta ut når som helst.

Langsiktig sparing er penger som investeres i mer enn 15 år. Dette kan være bolig, fond, startups whatever. Bruk langsiktig sparing til formuebygging. Langsiktig sparing krever god avkastning og lave kostnader over tid for å motvirke inflasjon. På grunn av den langsiktige tidshorisonten, så kan du tåle andre risikofaktorer sånn som at det svinger opp og ned underveis. Jeg anbefaler en global indeksfond som langsiktig sparing.

Siden du kommer fra en tid med gjeld, så bør kanskje ditt fokus ligge på kortsiktig sparing i begynnelsen. Da har du nok tid til å finne ut av hva langsiktig sparing du kan tenke deg i fremtiden.

Når det er sagt så utelukker det ene ikke det andre. Du kan jo dele opp sparingen din i både en kortsiktig del og en langsiktig del. 

Til slutt må det nevnes at sparingen bør automatiseres. Autotrekk rett fra din lønn bør vurderes. 

Lykke til med sparing.

Schnuhu

Endret av Schmuhu
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (4 timer siden):

Gode tips her men ønsker gjerne å generalisere litt, slik at du får nok kunnskap til å treffe egne beslutninger. 

Når du sparer penger, så kan du enten  plassere de eller investere de.

Når du sparer penger, så bør du ta hensyn til tidshorisonten, risikoevne og risikovilje. 

Koselige fagord, så hva betyr det nå i praksis for deg?

Tidshorisonten har som regel størst betydning. Inflasjon som risikofaktor er et problem ved lange tidshorisonter. Tilgjengelighet som risikofaktor er et problem ved korte tidshorisonter.

Du vil altså beskytte pengene mot forskjellige risikofaktorer avhengig av tidshorisonten du har. 

Derfor burde du dele sparingen inn i to forskjellige kategori.

Kortsiktig sparing krever lav risiko og høy tilgjengelighet. Det er din buffer for uforutsette utgifter og annen kortsiktig konsum sånn som reising, møbler, bil og så videre. Dette er penger som bør plasseres på en sparekonto, som du kan ta ut når som helst.

Langsiktig sparing er penger som investeres i mer enn 15 år. Dette kan være bolig, fond, startups whatever. Bruk langsiktig sparing til formuebygging. Langsiktig sparing krever god avkastning og lave kostnader over tid for å motvirke inflasjon. På grunn av den langsiktige tidshorisonten, så kan du tåle andre risikofaktorer sånn som at det svinger opp og ned underveis. Jeg anbefaler en global indeksfond som langsiktig sparing.

Siden du kommer fra en tid med gjeld, så bør kanskje ditt fokus ligge på kortsiktig sparing i begynnelsen. Da har du nok tid til å finne ut av hva langsiktig sparing du kan tenke deg i fremtiden.

Når det er sagt så utelukker det ene ikke det andre. Du kan jo dele opp sparingen din i både en kortsiktig del og en langsiktig del. 

Til slutt må det nevnes at sparingen bør automatiseres. Autotrekk rett fra din lønn bør vurderes. 

Lykke til med sparing.

Schnuhu

Tusen takk for et skikkelig godt innspill! ❤️
Jeg skal sette meg ned og se på de to målene der og legge en slagplan for sparingen fremover. 

TS

Anonymkode: 23898...d67

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...