Gå til innhold

15åring som ikke gidder jobbe

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det helt feil og slutte sponse 15åringen med penger, når han ikke gidder å jobbe enda han har ett tilbud om en jobb. Det er snakk om noen dager denne og neste uke. Så ikke hele sommeren.

Anonymkode: 58c79...dd3

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja

Anonymkode: a7d00...1fa

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja det syns jeg du kan.

Har han mulighet til å jobbe og tjene sine egne penger, men ikke gidder da blir det ikke noe penger ikke fra dere heller. 

Anonymkode: eb87a...321

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det helt feil og slutte sponse 15åringen med penger, når han ikke gidder å jobbe enda han har ett tilbud om en jobb. Det er snakk om noen dager denne og neste uke. Så ikke hele sommeren.

Hva går jobben ut på? Hvorfor vil han ikke jobbe? Har du snakket med han?

Anonymkode: efee2...e0d

• Liker 3
Skrevet

Ja!  Jeg måtte pent begynne å jobbe når jeg var 13, og det har gitt meg veldig god økonomiforståelse.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva går jobben ut på? Hvorfor vil han ikke jobbe? Har du snakket med han?

Han gidder ikke for han vil sove, henge med venner. Det er vedlikehold på camping, rengjøring og tømme søppel.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Millinea skrev (2 minutter siden):

Ja!  Jeg måtte pent begynne å jobbe når jeg var 13, og det har gitt meg veldig god økonomiforståelse.

Jeg selv begynte ogaå jobbe tidlig, fra 12år.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han gidder ikke for han vil sove, henge med venner. Det er vedlikehold på camping, rengjøring og tømme søppel.

Hvis det er snakk om et par dager i denne og neste uke, så ville jeg forsøkt å snakke fornuft til han. Han kan fremdeles sove, og henge med venner. Om det ikke fungerer, si at du kommer til å trekke ca summen for lønnen han ville tjent for de dagene, fra hans lommepenger, og at han er ansvarlig for å bidra hvis han vil ha penger til å ha det gøy i sommer med de vennene han vil møte.  

• Liker 8
Skrevet

Hadde definitivt strammet igjen lommeboka ja! Men hadde gitt beskjed før han takket nei til jobben da....

Èn ting er om de faktisk søker jobber aktivt, prøver her og der men ikke får jobb. Da støtter jeg gjerne. Men å takke nei til jobb fordi det er mer komfortabelt å la være? Nei, da blir det kun det nødvendige....

• Liker 8
Skrevet

Heldige han som har fått tilbud om sommerjobb selv om han er i en alder hvor det er kjempevanskelig å finne noe! Her må han kjenne sin besøkelsestid og takke ja! Hvis han likevel velger å se vekk fra dette privilegiet og takker nei ut av latskap, er det i alle fall viktig at han ikke får pengepremie fra sine foreldre. Mat og klær på kroppen, men ingen lommepenger er helt innafor.

• Liker 6
Skrevet

Hva er poenget med å straffe en 15-åring for å ikke ville jobbe? Det er fortsatt mye umodenhet hos så unge mennesker. 

Tenker at man bør ha gode, reflekterende samtaler med ungdommene om fordelen ved å ha ekstrajobb/ sommerjobb fra de er ganske unge. Sette i gang noen tankeprosesser hos dem. Kanskje trenger de noen år på å modnes. Jeg hadde aldri sommerjobb. Sommerferien var ferietid gjennom hele skolegangen min. Inkludert videregående. 

Da jeg ble 16 følte jeg behov for mer penger og skaffet meg en vaskejobb som ga meg et par tusen ekstra mnd skoleåret igjennom. Sommeren hadde jeg fortsatt fri. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Ebbeliten skrev (4 minutter siden):

Hva er poenget med å straffe en 15-åring for å ikke ville jobbe? Det er fortsatt mye umodenhet hos så unge mennesker. 

Tenker at man bør ha gode, reflekterende samtaler med ungdommene om fordelen ved å ha ekstrajobb/ sommerjobb fra de er ganske unge. Sette i gang noen tankeprosesser hos dem. Kanskje trenger de noen år på å modnes. Jeg hadde aldri sommerjobb. Sommerferien var ferietid gjennom hele skolegangen min. Inkludert videregående. 

Da jeg ble 16 følte jeg behov for mer penger og skaffet meg en vaskejobb som ga meg et par tusen ekstra mnd skoleåret igjennom. Sommeren hadde jeg fortsatt fri. 

Det har jeg selvfølgelig gjort også. Også at det er ikke like lett å få seg en sommerjobb i den alderen. Han vet at han jeg ikke kan sponse Han med 1000vis i måneden fordi han vill spise på McD, shoppe, kino, tivoli osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har jeg selvfølgelig gjort også. Også at det er ikke like lett å få seg en sommerjobb i den alderen. Han vet at han jeg ikke kan sponse Han med 1000vis i måneden fordi han vill spise på McD, shoppe, kino, tivoli osv.

Og mener selvfølgelig ikke straffe. Lommepenger i rimelighet får han, men både jeg og han vet at han ønsker mere penger enn det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis han gjør småjobber hjemme for pengene tenker jeg det er ok med ukelønn i den alderen. Klippe plen, vaske badet osv.

Anonymkode: c4cac...aab

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hva du mener med å slutte å sponse han. Du kan gjerne inndra ukelønn som går til ting som ikke er nødvendig, men han skal selvsagt fortsatt få mat, hygieneprodukter osv.

Anonymkode: abbaf...d42

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Ebbeliten said:

Jeg skulle til å si meg helt enig, men så ser jeg at det er kun snakk om noen få dager.

Jeg tenker at det er viktig å ikke gjøre dette til straff. Jobben vår er jo å forberede barna til å bli voksne. Det var noe mine foreldre ikke gjorde noen god jobb med, så voksenlivet traff meg ganske hardt.

Å lære barna å ta litt ansvar er ikke feil. De har over to måneder sommerferie, så det burde ikke være feil at denne 15-åringen ofrer noen dager på å jobbe. Ofte fungerer det bedre å lokke med gulrot enn straff og noen ganger må man være mer konsekvent. Det viktigste er at man har god og nær kontakt med barnet, slik at man kan følge barnet i tykt og tynt.

Anonymkode: eba63...86e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt. 

Jeg vokste opp med krav om innsats på skolen, og krav om jobb i ferien. Gjorde jeg det ble jeg veldig godt sponset, til den grad at jeg ikke trengte å røre pengene jeg selv tjente. Altså motivasjon utover en begredelig timelønn for en temmelig kjedelig jobb. 

Anonymkode: ce386...eb0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og mener selvfølgelig ikke straffe. Lommepenger i rimelighet får han, men både jeg og han vet at han ønsker mere penger enn det.

15-åringen her får 200 i uka. Har ingen faste arbeidsoppgaver siden jeg er opptatt av at å bidra hjemme ikke er en lønnet jobb, men en del av fellesansvaret for hele familien. Så jeg forventer at det jeg ber om hjelp til i huset blir gjort uavhengig av penger. 

Når det er sagt hender det jo at vi gjør litt ekstra i sommerferien og da får de jo gjerne litt ekstra å rutte med også. Om vi feks tar oss en bytur og de ser en sommerkjole eller noe annet de liker etc. Men ingen større beløp til sløsebruk, nei. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke gitt han penger til noe unødvendig i hvertfall. Penger som skal kastes bort på fjas og moro må man tjene selv.

Anonymkode: 4003a...f66

• Liker 3
Skrevet

Selvfølgelig skal han merke at det ville lønt seg å jobbe, skulle bare mangle! Har da ikke noe med straff å gjøre

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...