Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i en utrolig vanskelig situasjon. Min beste venninne er alvorlig syk. Sykdommen skal hun dø med, ikke av. Hun svekkes gradvis, motorisk. Samtidig går hun på sterke morfin preparater. Dette gjør at hun får dårligere reflekser.

Jeg visste ikke hvor ille det var før jeg skulle sitte på i bil, med henne som sjåfør. Hun holder seg langt unna høyre side, skjener over i venstre. Kommer det bil, reagerer hun veldig seint og tvinger møtende bil til å legge seg langt ut i kanten. Hun passerer syklister med liten klaring. Glemmer å sjekke speil +++ 

Problemet er at jeg kan ikke si noe. Hun er avhengig av bilen der hun bor og har forpliktelser overfor nær familie. I tillegg er jeg redd for hva samboeren hennes kan finne på å gjøre dersom han finner ut at jeg kritiserer henne eller er så "dum" at jeg melder fra til politiet. 

Jeg kommer selvfølgelig ikke til å sitte på med henne, men jeg er bekymret for at hun vil komme opp i en ulykke hun har forårsaket. 

Vet ikke helt hva jeg vil med innlegget bortsett fra å lufte hjerte litt. Men har kanskje et lite håp om gode råd.

Anonymkode: 6c4a7...b5a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan melde din bekymring til legen hennes

Anonymkode: 8fe5b...166

• Liker 16
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan melde din bekymring til legen hennes

Da vil samboeren finne ut at jeg har "sladret" og helvete vil bryte løs!

AnonymBruker
Skrevet

Man melder fra til politiet.. det er ikke lov å kjøre bil når man bruker morfinpreparater

Anonymkode: 6a589...9be

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Legen har taushetsplikt, og kan (bør?) ta en vurdering av kjøreevnen uansett når vedkommende går på sterke medisiner. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Man melder fra til politiet.. det er ikke lov å kjøre bil når man bruker morfinpreparater

Siterer meg selv. Det er for øvrig lov hvis man er vant til dosen. Noe hun åpenbart ikke er 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da vil samboeren finne ut at jeg har "sladret" og helvete vil bryte løs!

Du kan melde fra anonymt til politiet. I et slikt tilfelle kan noen ha sett henne på veien og meldt inn en potensiell fyllekjører. 

Spørsmålet her er hva som er viktigst for deg: livet til andre mennesker (potensielt barn), eller vennskapet med noen som ikke har noe imot å sette andres liv i fare så hun kan kjøre som hun vil

Anonymkode: 359e6...922

• Liker 13
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Du kan melde fra anonymt til politiet. I et slikt tilfelle kan noen ha sett henne på veien og meldt inn en potensiell fyllekjører. 

Spørsmålet her er hva som er viktigst for deg: livet til andre mennesker (potensielt barn), eller vennskapet med noen som ikke har noe imot å sette andres liv i fare så hun kan kjøre som hun vil

Anonymkode: 359e6...922

Problemet mitt er at jeg frykter samboeren hennes. Han vil skjønne at det er jeg som har sagt fra. 

AnonymBruker
Skrevet

Problemet mitt er at jeg frykter samboeren hennes. Han vil skjønne at det er jeg som har sagt fra. 

Hva så? Ho er livsfarlig i trafikken 

• Liker 7
Skrevet

Hva av dette er pga medisinering?

Vet du at hun var en langt bedre og mer oppmerksom sjåfør tidligere?

Var det kjøring på vei med midtstripe eller uten? For om det er på vei uten så bruker jeg også å ligge litt over i venstre felt og svinge sent tilbake til høyre for å slippe at bilen som kommer imot 'stjeler' mer plass en den kan. (Har tidligere møtt biler som ikke legger seg ut til sin side og dermed tar mitt speil selv om jeg ligger ute på kvitstripa ved smal vei)

Du kan jo si ifra til henne om at du synes hun kjørte for nær sykkelist, at hun ikke fulgte med i speil... Du må jo ikke melde ifra til noen som kan ta førerkortet, i hvertfall ikke uten å ha gitt henne mulighet til å skjerpe seg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva så? Ho er livsfarlig i trafikken 

Jeg har egen familie å beskytte  

Mt3 skrev (1 minutt siden):

Var det kjøring på vei med midtstripe eller uten? For om det er på vei uten så bruker jeg også å ligge litt over i venstre felt og svinge sent tilbake til høyre for å slippe at bilen som kommer imot 'stjeler' mer plass en den kan. (Har tidligere møtt biler som ikke legger seg ut til sin side og dermed tar mitt speil selv om jeg ligger ute på kvitstripa ved smal vei)

Du kan jo si ifra til henne om at du synes hun kjørte for nær sykkelist, at hun ikke fulgte med i speil... Du må jo ikke melde ifra til noen som kan ta førerkortet, i hvertfall ikke uten å ha gitt henne mulighet til å skjerpe seg.

Hun var en langt bedre sjåfør før hun begynte på tunge medisiner. Og jeg sa fra når hun "sneiet" syklisten. Men det virker ikke som om hun oppfatter det slik jeg gjør. I hennes hode kjører hun like bra som før. Derfor holdt hun god avstand til nevnte syklist. 

AnonymBruker
Skrevet

Så det er viktigere at samboeren hennes ikke finner ut av at du har meldt, enn at du kan forhindre en ulykke?

Hva om hun kjører på og dreper en syklist eller et barn som går langs veien? Vil du sove godt om natten da?

Ruskjøring er en av hovedårsakene til trafikkulykker. Dette er ruskjøring.

Du må melde fra til politiet/legen.

Mange medbilister ringer når de ser vinglete kjøring. Gjort det selv. Politiet tar det veldig alvorlig. Så i utgangspunktet kan det være hvem som helst som melder, og de trenger ikke midtenke deg.

Du ksn gjøre det anonymt når du vet hun er ute og kjører. Så tar de henne på fersken.

Uansett, ta ansvar!

Anonymkode: 1bafd...e3c

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan du ikke ta en telefon og lufte det hos politiet? Så kan du jo vurdere å «tyste» anonymt ved å senere ringe og si du har observert en fyllekjører og så gi skiltnummeret. Lar som om du er en bekymret medborger. 

Anonymkode: 2c74c...8f5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (8 minutter siden):

Det er ikke bare å skjerpe seg fra kjøring i medisinert tilstand! Alvorlig talt. Hva om det er en i din familie hun kjører ned? Ruskjørere må stoppes.

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun var en langt bedre sjåfør før hun begynte på tunge medisiner. Og jeg sa fra når hun "sneiet" syklisten. Men det virker ikke som om hun oppfatter det slik jeg gjør. I hennes hode kjører hun like bra som før. Derfor holdt hun god avstand til nevnte syklist. 

Det er jo det dom er problemer med ruskjørere. De merker ikke at de endrer reaksjon- og kjøremønster

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Siterer meg selv. Det er for øvrig lov hvis man er vant til dosen. Noe hun åpenbart ikke er 

Her er det uansett begrensninger på hvor stor dose, og når den er tatt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du ber om gode råd. Det eneste gode rådet er å melde til politiet.  Hvis samboeren hennes er farlig må du nesten melde det og

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Snakke med samboeren og be han ta ansvar?

Anonymkode: a406e...5b5

Skrevet

Om hun har blitt en langt dårligere sjåfør etter medisinering men ikke oppfatter det selv så må du jo enten si ifra til lege/politi så de kan få tatt en vurdering på om hun må ha i hvertfall midlertidig kjøreforbud. 

Hun vil jo da få taxi til helt nødvendig kjøring, mat kan en få hjemkjørt også kan en få hjelp av venner/støttekontakt til å komme seg ut for å være sosial.

Det er ikke bare å skjerpe seg fra kjøring i medisinert tilstand! Alvorlig talt. Hva om det er en i din familie hun kjører ned? Ruskjørere må stoppes.

Det finnes mange som kjører så dårlig som ts skriver selv uten rus, så derfor spurte jeg også hva av dette som har med medisineringen å gjøre og om ts viste om venninnen var en mye bedre sjåfør tidligere.

Om hun er helt sikker på at venninnens kjøring er påvirket av medisineringen og til fare for andre så kan hun ikke ta hensyn til at venninnens samboer blir sur, da er det jo hennes plikt å melde ifra. Vi har selv stoppet noen i familien fra å få fortsette å kjøre bil pga nedsatte kjøreevner, vedkommende fikk lov til å kjøre mopedbil innen en viss radius så vedkommende fortsatt kunne handle mat for å få sosial kontakt med venner på nærbutikken.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Bedre da at barn eller andre dör i trafikken enn at du får tröbbel m hennes samboer ? Flott menneske for samfunnet du da.

Anonymkode: 62dc7...198

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...