AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #1 Skrevet 11. juli 2023 Kort fortalt: Så har jeg en far som har holdt på med rus hele livet sitt, de siste 15-20 årene har det vært på sitt værste. På den tiden har han blitt det man kaller for en «heavy rusmisbruker». Jeg lurer på om det er verdt det, og tvangsinnlegge han? Han er ikke et dårlig menneske, men rusen fikk han til å gjøre en del dumme ting. Stjele fra oss, forlate oss alene da vi var små, være voldelig osv… Han plager ikke familien vår mer, men det har vært et sårt tema alle årene. Selv etter alle disse årene så føler jeg at noe «mangler». Spørsmålet mitt er om det er verdt det, å redde han? Det virker som at han elsker rusen sin mer enn noe annet, og det er trist. Men jeg kan ikke stoppe meg selv fra å tenke at han kanskje bare trenger en hjelpende hånd. Samtidig er jeg redd for at jeg hjelper han også starter han å plage oss igjen Anonymkode: bdf9c...aa4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #2 Skrevet 11. juli 2023 Isåfall, håper du har mer hell enn meg prøvde i mange år å hjelpe kjæresten med alkohol problemer. Han og var egentlig veldig snill, men alkoholen styrte han og fikk han til å juge. Han ble med på å inlegges, men problemet er at ofte varer ikke det lenge nok. Og depresjon eller det som var grunnen til misbruket ventet på han når han var ute av inleggingen. I våres tilfelle hadde de ikke ressurser til å ha han mer enn noen dager. Men ja, vanskelig og om han ikke engang vil inlegges. :(, Beste ønsker da. Vet det er veldig kipt. Anonymkode: 2d1c9...a93
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #3 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Isåfall, håper du har mer hell enn meg prøvde i mange år å hjelpe kjæresten med alkohol problemer. Han og var egentlig veldig snill, men alkoholen styrte han og fikk han til å juge. Han ble med på å inlegges, men problemet er at ofte varer ikke det lenge nok. Og depresjon eller det som var grunnen til misbruket ventet på han når han var ute av inleggingen. I våres tilfelle hadde de ikke ressurser til å ha han mer enn noen dager. Men ja, vanskelig og om han ikke engang vil inlegges. :(, Beste ønsker da. Vet det er veldig kipt. Anonymkode: 2d1c9...a93 Jeg tror han føler på stor skyldfølelse når han er edru. Familien hans er dø men så tenker jeg at han har jo oss, meg og søsknene mine, men det virker ikke nok for han. Det er utrolig vond følelse som aldri forsvinner 😔 Anonymkode: bdf9c...aa4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #4 Skrevet 11. juli 2023 Ja, er de en fare for seg selv og ande bør de tvangsinnlegges Anonymkode: 37cb6...d13
tøydokka Skrevet 11. juli 2023 #5 Skrevet 11. juli 2023 Du kan ikke tvangsinnlegge noen. Det er nav som må fatte et tvangsvedtak, og det er strenge regler for dette. Men du kan prate med fastlegen hans og melde bekymring til nav. 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #6 Skrevet 11. juli 2023 tror ikke du får tvangsinnlagt han dessverre, er strenge krav og kriterier. Man kan ikke hjelpe noen som ikke vil ha hjelp, som ikke vil bli bedre. Det går bare ikke dessverre. Han må ville det selv, hjelper ikke hvor mye du vil at han skal ville det. Dessverre den triste sannheten med pårørende i sånne saker. Anonymkode: 958a4...535 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå