Gå til innhold

2,5åring som tuller på natten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt desperat. For to uker siden begynte 2,5 åringen å våkne på natten, "jeg må tisse/bæsje", vi fulgte på do, så sovnet han igjen. 

For en uke siden så eskalerte det til at han mener han må på do 20 ganger ila 30min, og nå er vi der at han har vært våken i 2,5t og skriker "jeg må tisse/bæsje"

Fulgt på do 5 ganger på 2,5t, kom selvsagt bare litt tiss første gangen. Jeg kjenner det klikker for meg, jeg er desperat etter søvn.

Hva i all verden kan vi gjøre? Jeg har termin om 3 uker, og det her tærer noe voldsomt på da det er som regel jeg som må ta natten og morgen etter. 

Samsoving fungerer ikke, han sluttet med bleie for 3 mnd, alltid sovet natten gjennom før nå for to uker siden, sluttet å sove på dagen tidlig i våres, og har hatt ferie fra barnehagen i 3 uker allerede. HVA er der jeg ikke ser??

Anonymkode: 3992a...1ad

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er helt desperat. For to uker siden begynte 2,5 åringen å våkne på natten, "jeg må tisse/bæsje", vi fulgte på do, så sovnet han igjen. 

For en uke siden så eskalerte det til at han mener han må på do 20 ganger ila 30min, og nå er vi der at han har vært våken i 2,5t og skriker "jeg må tisse/bæsje"

Fulgt på do 5 ganger på 2,5t, kom selvsagt bare litt tiss første gangen. Jeg kjenner det klikker for meg, jeg er desperat etter søvn.

Hva i all verden kan vi gjøre? Jeg har termin om 3 uker, og det her tærer noe voldsomt på da det er som regel jeg som må ta natten og morgen etter. 

Samsoving fungerer ikke, han sluttet med bleie for 3 mnd, alltid sovet natten gjennom før nå for to uker siden, sluttet å sove på dagen tidlig i våres, og har hatt ferie fra barnehagen i 3 uker allerede. HVA er der jeg ikke ser??

Hvorfor i all verden må du som er høygravid ta natten OG morgenen? 

Har dere snakket om det at dere skal få en baby i huset som kommer til å våkne om natten ? Jeg aner ikke, men er jo ikke uvanlig at barn som får søsken gjør seg mer baby igjen. F.eks vil bruke smokk, bleie, ha mer kos, sove i samme seng osv.. Eller brudd på rutiner rett etter bleieslutt? Urinveisinfeksjon? 

Anonymkode: cc9c9...da1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ville tatt en tur til legen for å utelukke flere ting. Kan det være kun for oppmerksomhet? ja, absolutt, men jeg ville fortsatt utelukket alt før jeg tok den ruten. Kan være barnet ditt har utviklet overaktiv blære og det er ekstremt slitsomt, hilsen ei som har det selv. Du vil ikke være en sånn mamma som bare skyldte alt på oppmerksomhet o.l, min mor hadde de tendensene og jeg trengte hjelp mye tidligere enn når jeg tryglet om det selv i en alder av 15år.. Kunne hatt et mye lettere liv om bare ting ble plukket opp tidligere og ikke prøvd å bli bortforklart som alt annet.

Anonymkode: 242d9...bf2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor i all verden må du som er høygravid ta natten OG morgenen? 

Har dere snakket om det at dere skal få en baby i huset som kommer til å våkne om natten ? Jeg aner ikke, men er jo ikke uvanlig at barn som får søsken gjør seg mer baby igjen. F.eks vil bruke smokk, bleie, ha mer kos, sove i samme seng osv.. Eller brudd på rutiner rett etter bleieslutt? Urinveisinfeksjon? 

Anonymkode: cc9c9...da1

UVI er det ikke, tør jeg å være ganske bastant på. Han tisser bare en eneste gang, og det er første gangen vi følger han på do. 

Ja, vi har snakket om det. Akkurat nå er samboer i en aktiv periode på jobb, som gjør at han trenger mye hvile når han er hjemme. Jada, vet vi gjør der her helt feil, men jeg orker ikke å ta kampen med at han må bidra mer når jeg allerede er ganske kjørt pga søvnmangel.

Han vil ikke ha bleie eller noe slikt. Eneste forskjellen fra før og etter bleieslutt er at istedenfor å ta på bleie på kvelden, må han tisse på do. Og på morgen, istedenfor å bytte bleie, må han tisse på do.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ville tatt en tur til legen for å utelukke flere ting. Kan det være kun for oppmerksomhet? ja, absolutt, men jeg ville fortsatt utelukket alt før jeg tok den ruten. Kan være barnet ditt har utviklet overaktiv blære og det er ekstremt slitsomt, hilsen ei som har det selv. Du vil ikke være en sånn mamma som bare skyldte alt på oppmerksomhet o.l, min mor hadde de tendensene og jeg trengte hjelp mye tidligere enn når jeg tryglet om det selv i en alder av 15år.. Kunne hatt et mye lettere liv om bare ting ble plukket opp tidligere og ikke prøvd å bli bortforklart som alt annet.

Overaktiv blære - da må det vel faktisk komme noe? For det kommer bare tiss første gangen. Og det er vel klinumulig å akkurat ha tisset, for å måtte tisse ett lin etterpå, eller? 

Jeg prøver så godt jeg kan å møte barnet i følelsen, vise at jeg er der er rolig og alt det der, men nå har ham vært våken siden 0030, med nesten konstant hyl og skrik "MAMMA JEG MÅ TISSE! MAMMMAAAAAAA"

Føler meg helt forferdelig, men det klikker faktisk i nøtta mi. Det er en form for tortur for meg kjenner jeg. Vil bare stikke av, la ungen skrike til krampa tar han. Siste uka har jeg ligget på 2-3t søvn. Sliter vanvittig med innsovning, så selv om han har vært stille den siste halv timen, så kan jeg bare drite i å få mer søvn den natten her.

Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

UVI er det ikke, tør jeg å være ganske bastant på. Han tisser bare en eneste gang, og det er første gangen vi følger han på do. 

Ja, vi har snakket om det. Akkurat nå er samboer i en aktiv periode på jobb, som gjør at han trenger mye hvile når han er hjemme. Jada, vet vi gjør der her helt feil, men jeg orker ikke å ta kampen med at han må bidra mer når jeg allerede er ganske kjørt pga søvnmangel.

Han vil ikke ha bleie eller noe slikt. Eneste forskjellen fra før og etter bleieslutt er at istedenfor å ta på bleie på kvelden, må han tisse på do. Og på morgen, istedenfor å bytte bleie, må han tisse på do.

Overaktiv blære - da må det vel faktisk komme noe? For det kommer bare tiss første gangen. Og det er vel klinumulig å akkurat ha tisset, for å måtte tisse ett lin etterpå, eller? 

Jeg prøver så godt jeg kan å møte barnet i følelsen, vise at jeg er der er rolig og alt det der, men nå har ham vært våken siden 0030, med nesten konstant hyl og skrik "MAMMA JEG MÅ TISSE! MAMMMAAAAAAA"

Føler meg helt forferdelig, men det klikker faktisk i nøtta mi. Det er en form for tortur for meg kjenner jeg. Vil bare stikke av, la ungen skrike til krampa tar han. Siste uka har jeg ligget på 2-3t søvn. Sliter vanvittig med innsovning, så selv om han har vært stille den siste halv timen, så kan jeg bare drite i å få mer søvn den natten her.

Ts

Far MÅ bidra her før du går på veggen

Anonymkode: 46a74...2a9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Nei, det kommer ikke nødvendigvis noe særlig tiss. Mange ganger jeg har sterk trang til å gå på do og så kommer det ingenting. Jeg kan være 100% sikker på at jeg må tisse skikkelig og nei, ingenting.. Det hender også at jeg må tisse 10min etter jeg akkurat har følt at jeg har tømt blæra helt og det kommer like mye. Det er ikke noe fasit der, bare veldig slitsomt og irriterende. Om man drikker tar det bare mellom 5-15minutter til du må tisse, så om barnet drikker så er ikke det så rart. 
Du trenger jo mer avlastning, det virker som et større problem at du ikke har egentlig. Du ligger på 2-3t søvn og du er gravid, det kommer jo til å gå til helvete om dere ikke finner ut av det SNAREST. Barnet ditt er bare et barn, dere er to voksne her som må finne ut av hvordan dette skal gå rundt. Skjønner godt at det klikker snart for deg, et hvert normalt menneske vil jo gå på veggen i samme situasjon. Det her går ikke så veldig mye lenger. Ikke glem at du står i fare for psykose og en rekke andre uheldige ting om det fortsetter sånn. Tror en tur til legen trengs uansett om ikke for deg mest egentlig. Håper du får den hjelpa du trenger og dere finner ut av dette. Søvn blir brukt som en form for tortur så det er ikke rart du føler det sånn. Du MÅ ta bedre vare på deg selv, og da må du faktisk stå opp for deg selv her også. Han er ikke mer verdt enn deg her, dere må bytte på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Støtter meg til at samboer må på banen, om han så må legge seg tidlig for å få nok søvn. Det jobb-argumentet er et ekstremt dårlig et, « aktiv periode på jobb», hva med deg som skal ha overskudd til å potensielt føde hvert øyeblikk? 

Om mannen din må legge seg 21:00 for å sove nok så får han gjøre det. Du må si at dere nå og fremover har ansvar for én unge hver.

Anonymkode: 14f45...64b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Barnemark?

Anonymkode: 58ecf...d8d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Støtter meg til at samboer må på banen, om han så må legge seg tidlig for å få nok søvn. Det jobb-argumentet er et ekstremt dårlig et, « aktiv periode på jobb», hva med deg som skal ha overskudd til å potensielt føde hvert øyeblikk? 

Om mannen din må legge seg 21:00 for å sove nok så får han gjøre det. Du må si at dere nå og fremover har ansvar for én unge hver.

Anonymkode: 14f45...64b

Ja, vettu, det her er helt ute. Skal hun starte fødsel og barseltid så til de grader i minus på krefter? Det er ikke greit.

Anonymkode: 0834a...62d

AnonymBruker
Skrevet

TS, kan han gå ut av senga selv? Hvis han hadde hatt potte på rommet sitt, kunne han ordnet seg selv? F.eks at du viser han ved første oppvåkningen og så minner han om at han kan selv? 🤔

Anonymkode: 0834a...62d

• Nyttig 1
Skrevet

Men hallo. Hvorfor har barnet allerede hatt 3 uker ferie når du er høygravid? Da er det jo bedre at barnet er i bhg til far også tar ferie. Går det an å endre ferien til barnet? 

Uansett, her og nå må dere jo dele på det. Ta halve natten hver eller annenhver natt. Far bør ta hele helgen. Hvis han ikke kan bidra nå - hvordan blir det da med baby i tillegg???

AnonymBruker
Skrevet

Skjerp dere.. Far må bidra! Når man velger å få barn sier man ja til 2 jobber som begge skal utføres! 

Skjønner heller ikke hvorfor du har ungen hjemme på dagtid om bhg er åpen..

Anonymkode: caf21...5c1

AnonymBruker
Skrevet

Ok, jeg lagde ikke tråden for å få "skjerp dere". Jeg er rimelig desperat og akkurat nå er det bare jeg som står i det. Ja, samboer er en kjempe dust som prioriterer arbeid foran familien sin, men nå er situasjonen som den er, og jeg trenger råd, tips, håp, ett eller annet om at dette her går over på et tidspunkt. 

Han har fri, fordi vi tenkte det var koselig å ha han hjemme før lillesøster kom, få masse tid sammen med meg alene før han må dele meg. Nå som søvnen er såpass trøblete er jo det egentlig like greit, ville ikke vært noe særlig for han å gå i bhg med så lite søvn. Han styra på til 0530 idag, og sto opp 0645.

Potteforslaget var kjempe bra, men han nekter å tisse/bæsje på potte, han skal på do.. 

Jeg skal forsøke å få legetime i morgen, men tror ikke noe er galt med barnet, men som dere påpeker -  greit å være helt sikker.

TS

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok, jeg lagde ikke tråden for å få "skjerp dere". Jeg er rimelig desperat og akkurat nå er det bare jeg som står i det. Ja, samboer er en kjempe dust som prioriterer arbeid foran familien sin, men nå er situasjonen som den er, og jeg trenger råd, tips, håp, ett eller annet om at dette her går over på et tidspunkt. 

Han har fri, fordi vi tenkte det var koselig å ha han hjemme før lillesøster kom, få masse tid sammen med meg alene før han må dele meg. Nå som søvnen er såpass trøblete er jo det egentlig like greit, ville ikke vært noe særlig for han å gå i bhg med så lite søvn. Han styra på til 0530 idag, og sto opp 0645.

Potteforslaget var kjempe bra, men han nekter å tisse/bæsje på potte, han skal på do.. 

Jeg skal forsøke å få legetime i morgen, men tror ikke noe er galt med barnet, men som dere påpeker -  greit å være helt sikker.

TS

Ut fra det du skriver virker det ikke som det er do-behov som er problemet, men at ungen ikke sovner igjen. Så er det kjedelig å ligge i senga alene, slik at krav om å gå på do er en måte å få oppmerksomhet på. I denne situasjonen ville jeg tatt en telefon til helsesøster, som kan ha mange gode tips. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi lar barnet gå på do max 2 ganger i løpet av kort tid på natta. Så prøver vi å si at nå har du prøvd og det kom ingenting så da venter vi en stund. Men vi har fortsatt bleie om natta så det blir jo litt annerledes i og med at det ikke gjør noe om det kommer i bleia. 

Har dere noen andre som kan ta han litt på dagtid så du får sovet litt? Feks ta han ut på en lekeplass? 

Anonymkode: bc3f0...bcb

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo veldig lett å forstå situasjonen her, 2,5 åringen vet at du tar han ut av senga når han sier han må på do, dermed får han oppmerksomhet, og har det gøy. Klart han repeterer dette da!

Han trenger ikke lege, han trenger en god rutine som sier at han får gå på do da og da, men resten av natten må han ligge i senga. 

Og du trenger en far som hjelper mere til, jeg har også 3 uker til termin og kunne aldri tatt sånne netter, all ære til deg❤️

Anonymkode: db22b...756

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...