Gå til innhold

Hvordan få medisin i pus?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Katten min ble akutt syk i går, oppkast og blodig diaré. Ble undersøkt nøye hos veterinær. Det var heldigvis ikke så alvorlig som jeg fryktet. Men han må ta medisin noen dager i sånne plastsprøyter to ganger om dagen. Jeg har greid å få i han to ganger før i dag, og han likte det ikke. Men så så han sprøytene da jeg skulle legge det i skapet og da løp han og gjemte seg. Jeg vil jo så klart at han får i seg medisinen sin. Hvordan kan jeg lettest få han til å ta den?

Anonymkode: 63632...e4b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å bland det i våtfor.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Djungelvrål skrev (Akkurat nå):

Prøv å bland det i våtfor.

Takk for tips 😺👍

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder den fast og sprøyter inn i munnviken med mindre jeg får åpnet munnen på den. Litt press på kjeven så åpnes den men det er ikke alltid jeg klarer å holde riktig så jeg får det til og da blir det munnviken.

God bedring til pus 💗

Anonymkode: 8f403...6a8

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg holder den fast og sprøyter inn i munnviken med mindre jeg får åpnet munnen på den. Litt press på kjeven så åpnes den men det er ikke alltid jeg klarer å holde riktig så jeg får det til og da blir det munnviken.

God bedring til pus 💗

Anonymkode: 8f403...6a8

Takk for tips 😺👍

Tusen takk 💖

Skrevet

Tja det der er en evig kamp selv har jeg aldri klart og få medisin i dem prøvde og blande inn i kjøttmat om hun fikk det i seg vet jeg ikke 

• Hjerte 1
Skrevet

God bedring til pus fra Frida og Tuss 😻😻

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Maskinfører skrev (Akkurat nå):

God bedring til pus fra Frida og Tuss 😻😻

Tusen takk 😻😻💖

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Maskinfører skrev (1 minutt siden):

Tja det der er en evig kamp selv har jeg aldri klart og få medisin i dem prøvde og blande inn i kjøttmat om hun fikk det i seg vet jeg ikke 

Er ikke så lett akkurat 😸

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er ikke så lett akkurat 😸

Nei det er ikke det 😻

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok, det er væske i sprøyte du skal gi til katten din. Ikke så lett hvis du ikke er vant til katt. Med tablett deler jeg de alltid opp og jeg gjemte de i maten før eller la de bak på tungen til katten. Men nå legger jeg de på gulvet sammen med noen dreamies (godteri som fås kjøpt på daglig butikk) katten tygger tabletten i seg sammen med dreamies. Bare sørg for å se at alt blir borte! Men du finner mye info på nettet.

Anonymkode: 42d8b...c14

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk 😻😻💖

Bare koselig er glad i katter selv mistet en i sept 2022 og ei i Januar de ble 17 og 16 år søsteren er Frida hun fyller 17 nå 😻😻💖😻😻💖

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Ok, det er væske i sprøyte du skal gi til katten din. Ikke så lett hvis du ikke er vant til katt. Med tablett deler jeg de alltid opp og jeg gjemte de i maten før eller la de bak på tungen til katten. Men nå legger jeg de på gulvet sammen med noen dreamies (godteri som fås kjøpt på daglig butikk) katten tygger tabletten i seg sammen med dreamies. Bare sørg for å se at alt blir borte! Men du finner mye info på nettet.

Anonymkode: 42d8b...c14

Og han her er jo så sta også 😄😸

Hørtes som et bra tips da 😻 Da vet jeg det til senere hvis han må ha tabletter 👍

Skrevet

Surr ham inn i et håndkle ("purrito") slik at bare hodet stikker opp. Da får han ikke stoppet deg med potene. Sett sprøyten i munnviken mellom tennene og sprøyt det inn. Ikke så fort at det blir ubehagelig, men dra det heller ikke lenger ut enn nødvendig.

Hvis han er mottakelig, gi ham gjerne noe han synes er veldig godt etterpå. Våtfor, laktosefri melk/kattemelk eller noe annet han liker. :)

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Ja, du har to muligheter, det ene er å sprute det inn i munnviken, det andre å blande i våtfor. Hvis det smaker helt pyton ville jeg sprøytet i munnviken, for katten kjenner smaken i foret, eks flagyl. Og gitt godbit etterpå. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Katten min måtte ha antibiotika i over 14 dager, heldigvis gikk det greit å knuse tablett og blande i våtfor. 

Anonymkode: 3bbb2...037

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sprøytet det inn i en leverpostei-ball som jeg laget. 

Anonymkode: 0bbff...a71

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sett deg på gulvet. Ha ryggen på katten mot skrittet ditt. Løft hodet opp og klem på kjeve leddet. Da gaper den. Legg medisinen så langt bak som mulig,  da klarer de ikke å spytte ut.

Min kjempet i starten. Men skjøte nok at det hjalp, så satt i ro etterhvert. 

Litt logistikk om man er alene

Når medisinen er gitt, ros katten og klapp den

Anonymkode: dbeb6...3a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde antibiotika i sprøyteform til min katt, det var bare å gi opp. Jordbærsmak av alle ting!  Fikk i pilleform i stedet, som jeg la på gulvet sammen med godis. Som den støvsugeren han er når det kommer til godis la han ikke merke til at det var pille blant godsakene. Hvis din pus er tilsvarende - spør om å få bytte medisin til piller

Anonymkode: 6c8df...479

• Liker 1
Skrevet

Jeg blander medisiner i flytende godis! Fås kjøpt på dyrebutikker, obs, europris og mange andre steder. Det er "tuber" med helt flytende godis. 

Min eldste går fast på medisiner på sommer, og er ett monster å og medisiner i munnen på. Nå derimot kommer han løpende når han hører pillebokser! Min mellomste er ikke 100% tam, og ble hardt skadet i fjor, og måtte få tabletter og flytende antibiotika. Jeg knuste tabletter og blandet med antibiotika og flytende godis! Absolutt alt ble slikket opp! Mitt største problem med medisin nå er å holde de andre unna! 

• Liker 1
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...