Gå til innhold

Hvor lenge bli på en date når du merker at du ikke er interessert?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal på noen dates de neste dagene, og kjenner at jeg ikke orker å bruke 2 timer på en date hvis jeg merker tidlig at det ikke er noe for meg (ikke fysisk tiltrukket etc). Hvor lang tid må det gå inn i daten før det er akseptabelt å si fra om at man ikke er interessert? Og hvordan sier man det? Jeg ønsker jo selvsagt ikke å kaste bort verken min eller hans tid. 

Anonymkode: 9e421...8a5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns man bør gi det et par timer uansett jeg, med mindre daten er ufin på noen måte, selvsagt. Det er noe med å vise respekt for den andre, når man først har gjort seg klar og kommet på date. Liker ikke den nye date-kulturen hvor alt skal være så effektivt at man glemmer at man har med et menneske å gjøre. 

Anonymkode: 6945e...b97

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg syns man bør gi det et par timer uansett jeg, med mindre daten er ufin på noen måte, selvsagt. Det er noe med å vise respekt for den andre, når man først har gjort seg klar og kommet på date. Liker ikke den nye date-kulturen hvor alt skal være så effektivt at man glemmer at man har med et menneske å gjøre. 

Men da kaster jeg jo bort 2 timer av hans tid også, da? Hvis jeg gufser på ryggen av tanken på sex med han så kommer det jo ikke til å forandre seg uansett hvor mange timer jeg tilbringer med han. - ts 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg skal på noen dates de neste dagene, og kjenner at jeg ikke orker å bruke 2 timer på en date hvis jeg merker tidlig at det ikke er noe for meg (ikke fysisk tiltrukket etc). Hvor lang tid må det gå inn i daten før det er akseptabelt å si fra om at man ikke er interessert? Og hvordan sier man det? Jeg ønsker jo selvsagt ikke å kaste bort verken min eller hans tid. 

Du trenger ikke si «jeg er ikke interessert». Det er lurt å si uansett at du skal treffe en veninne/levere noen nøkler, eller et eller annet, så at du bare kan bli en time. Viser det seg at du er tiltrukket, er en time nok til å få førsteinntrykk og bli litt kjent, og hvis det er helt avsmak, har du en grunn til å gå :) anbefaler aldri å avtale en 3-retters date eller en altfor lang tur du bare ønsker skal ta slutt  (been there done that). når dere skriver i etterkant, så kan du formidle at du ikke kjente helt på rett kjemi evt. 

Anonymkode: 5a854...b6b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Men da kaster jeg jo bort 2 timer av hans tid også, da? Hvis jeg gufser på ryggen av tanken på sex med han så kommer det jo ikke til å forandre seg uansett hvor mange timer jeg tilbringer med han. - ts 

Du kaster da ikke bort 2 timer uansett? Det kan jo være hyggelig å prate og bli litt kjent, selv om du kjenner det ikke kan bli noe mer? Jeg syns det er respektløst å gå så veldig mye før, syns iallefall du bør gi det halvannen time. Man er spent i forkant av en date, man bruker tid på å gjøre seg i stand, man er nervøs og bruker en del energi på det hele. Veldig kjipt om daten avbryter etter en liten time, uansett om det kunne blitt noe mer eller ei.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du trenger ikke si «jeg er ikke interessert». Det er lurt å si uansett at du skal treffe en veninne/levere noen nøkler, eller et eller annet, så at du bare kan bli en time. Viser det seg at du er tiltrukket, er en time nok til å få førsteinntrykk og bli litt kjent, og hvis det er helt avsmak, har du en grunn til å gå :) anbefaler aldri å avtale en 3-retters date eller en altfor lang tur du bare ønsker skal ta slutt  (been there done that). når dere skriver i etterkant, så kan du formidle at du ikke kjente helt på rett kjemi evt. 

Anonymkode: 5a854...b6b

Takk! Dette rådet følger jeg😊 men sier ikke noe tidsbestemt, bare at jeg ikke kan bli så lenge fordi jeg lovet en venninne å møtes, og blir heller en liten stund lenger hvis det skulle vise seg å klaffe. Men ser selvfølgelig an de første minuttene om jeg trenger å si noe som helst. - ts 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du merker med én gang pga utseendet at du ikke er interessert så bare foreslå å ta en kaffe og si du skal på trening og må gå etter 40-50minutter. Så sender du melding dagen etter eller på kvelden samme kveld og takker for daten men at du ikke vil gå videre så lykke til videre med alt skriver du til han. 

Hvis du mister interessen pga noe han sier, gjør eller forskjellige holdninger dere har så er det best å si det. "Du vi er tydelig ikke noe god match pga du har holdninger jeg ikke vil assosieres med/pga du vil bo i by og jeg arver gård/pga blabla men det har vært hyggelig å møtes men tenker vi kan runde av her egentlig. Hadet og ha en fin dag videre!

Anonymkode: 21688...5d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

om du ikke er villig til å bruke ordentlig tid så ville jeg heller satt opp en enkel kaffedate. Synes ikke noe særlig om å bare bryte opp en avtale, føler det er litt uhøflig. Jeg har vært på flere dates hvor jeg vet egentlig tidlig at dette ikke er en mann for meg, men jeg kan uansett ha det hyggelig og avslutter aldri tidligere for det. Hatt flere hyggelige dates uten at det ble noe mer enn en hyggelig kveld. Jeg har også vært på noen helt syke dates hvor det har vært vanskelig for meg å bryte opp selv om jeg absolutt burde det. Jeg hadde nok ikke hatt problemer med å bryte opp daten om daten var i overkant frekk eller hadde en dårlig oppførsel, men jeg har problemer med å avvise hyggelige folk for jeg er redd for å såre følelsene til noen og prøver å gjøre det "snillest" mulig, å bryte opp en date hadde jeg synes var litt dårlig gjort og ingen på den andre enden kommer til å føle seg noe bra av det, derfor heller sett opp en avtale hvor det er tydelig at du kun setter av max 1t for eksempel. 

Anonymkode: 10d83...df3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Derfor er det greit å ta en date på en cafe, uten noe mer utover det ☺️ Men man bør også kansje gi det noen dater, har vært på mange kleine dater men det har blitt bedre på date nr 2 og 3. 

Forøvrig så var første date med han jeg er sammen med nå ikke så veldig bra. Møttest ute, litt tung å prate med, men løsnet etter noen glass vin. Det endte med sex hjemme hos han 🤪 Sexen var ok, men han var ikke min type utseende-messig. Men tenkte jeg skulle gi det en date nr 2 om han spurte, så det gjorde jeg. Vært sammen i 5 mndr nå 😅

Anonymkode: 36907...228

AnonymBruker
Skrevet

2 timer på en date er lite uansett. Så lenge han holder avstand og oppfører seg som en venn, er daten det sosiale jeg foretok meg den dagen der jeg prøver å ha det hyggelig selv om jeg ikke kommer til å ta kontakten videre.

Anonymkode: 93e84...ccd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Som mann vil jeg si det er så utrolig stor forskjell i ulike dates. Fra fine middager, en kaffekopp til intervju. 

Dersom jeg skal avtale middag så er jeg ganske så sikker på at det er en god match, at kjemien og tiltrekningen er der. Og vet at det blir koselig uansett om det blir match eller ikke. 

De fleste blir avtalt som en date over en kopp kaffe eller glass vin. Da er det helt åpent hvor lenge en har satt av tid. Det er ingen problemer å avslutte etter en kopp kaffe eller et glass vin. 

Om en vil, kan en med en gang en møtes si at jeg må videre om en time, dersom en ser det ikke fungerer. 

Lykke til, en spennende verden.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du avskriver en person som mulig partner i løpet av noen minutter på en date, da risikerer du å gå glipp av noen godbiter. Kona og jeg er et av mange eksempler på at det tar tid å få øya opp for hverandre. For oss tok det flere år hvor vi visste om hverandre gjennom felles venner og møttes ved en rekke anledninger, før noen av oss tenkte at dette kunne være aktuelt. Hadde Tinder eksistert da vi fant hverandre, ville vi aldri fått noen match, eller funnet hverandre, men nå har vi vært lykkelig gift i over 20 år.

Dagens sexfikserte app-dating-kultur viser seg jo å ikke fungere, for det er snart ingen forhold som varer. Det er en gøy måte å skaffe seg dater og sex på, men det virker som det er uhyre sjelden at dette fører til varige forhold.

Anonymkode: 9d2fb...311

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du avskriver en person som mulig partner i løpet av noen minutter på en date, da risikerer du å gå glipp av noen godbiter. Kona og jeg er et av mange eksempler på at det tar tid å få øya opp for hverandre. For oss tok det flere år hvor vi visste om hverandre gjennom felles venner og møttes ved en rekke anledninger, før noen av oss tenkte at dette kunne være aktuelt. Hadde Tinder eksistert da vi fant hverandre, ville vi aldri fått noen match, eller funnet hverandre, men nå har vi vært lykkelig gift i over 20 år.

Dagens sexfikserte app-dating-kultur viser seg jo å ikke fungere, for det er snart ingen forhold som varer. Det er en gøy måte å skaffe seg dater og sex på, men det virker som det er uhyre sjelden at dette fører til varige forhold.

Anonymkode: 9d2fb...311

Det er derfor Tinder ikke fungerer så godt for meg. Jeg kan bruke lang tid både på å "oppdage" noen og bli "oppdaget" (én fyr brukte 25 år 😄). Jeg er heller ikke desperat etter en kjæreste, skal jeg bli sammen med noen må det være fordi det ikke er noe alternativ å la være.

Uansett hjelper ikke noen få tinderdates på akkurat det problemet. Jeg har virkelig prøvd å gi menn flere sjanser hvis jeg likte dem, men gnisten ikke helt var der. Jeg har en regel om å prøve i hvert fall to dater om første ikke helt åpenbart var en flopp. Når utgangspunktet er "dating" så blir det ganske raskt et press om å komme videre i prosessen. De fleste gidder ikke bare henge litt her og der over flere mnd, om de da ikke er ute etter en FWB, og erfaringsmessig er det sjelden de plutselig vil bli kjærester.

Treffes man tilfeldig over tid i en eller annen sammenheng får man en mer naturlig oppbygging av nysgjerringhet og interesse. En sjelden gang faller jeg for noen der og da, men det har vel kun skjedd én gang i Tindersammenheng (og selvfølgelig vil han ikke ha dame, i hvert fall ikke meg, selv om vi treffes av og til fortsatt). 

Anonymkode: 45380...6a9

AnonymBruker
Skrevet

Ser mange som svarer i tråder som dette gjerne er en god del eldre enn meg så svarene passer ikke til den generasjonen og alderen jeg er i. Men samma det. Jeg holdt ut på date med en fyr i to timer denne uka som jeg bare absolutt IKKE var tiltrukket av. Likevel var han skuffet da jeg sa at jeg måtte dra videre. Så ja… Jeg har nok gjort meg opp min egen mening her nå. 😂 - ts 

Skrevet

Bli til kaffekoppen er drukket opp. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...