Gå til innhold

Dere som har single venninner: vær ærlige med dem!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Oi. Du er snart 32 og så driver du og analyserer og endevender dating-livet ditt med venninner? De må jo være drittlei. Hold munn og finn ut av det selv.

Anonymkode: 31d27...55d

Det er ikke sånn at jeg deler dette med alle. Kun noen få nære som har interesse av det og spør selv. I tillegg synes jeg faktisk det kan være greit å være åpen og ærlig om tingenes tilstand. Det er mange perifere, både familie og slektninger som maser og spør om jeg ikke snart skal finne noen og som tror at jeg ikke gjør en innsats for å finne noen og kommer med kommentarer som «han dukker ikke opp av seg selv du må ut og lete» «du er nok alt for kresen» «er det ikke noen på jobben da?». Da er det greit å ha noen å ventilere med, og noen som vet at det faktisk ikke er så enkelt som å «bare finne noen». Dette er de samme venninnene som ventilerer tilbake: om kjærester som er vanskelige å ha med å gjøre, lite forståelsesfulle svigermødre, jobbsøking som går dårlig, dater som går dårlig, samlivsbrudd osv. Vi snakker om virkelig nære venner, ikke en stor vennegjeng. 

Anonymkode: d3e53...61c

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er alltid ærlig,  han er ikke interessert, han bruker deg, men blir aldri hørt på. Så kommer de to måneder senere til meg å gråter fordi jeg hadde rett. 

Anonymkode: 5c79f...fdc

Nettopp! Jeg har også alltid vært ærlig med venninner og sagt dette om det er slik. I tillegg, hvis de ikke vil høre og bare fortsetter å mase, så sier jeg ikke bland meg inn og finn ut av det selv. Det er heller ikke særlig populært å si, men de kommer gråtende tilbake etter en stund allikevel fordi jeg hadde rett.

Anonymkode: 182ca...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 hours ago, AnonymBruker said:

Men kjære vene da, ts. Når DU dater så handler det om at DU skal finne en som passer dine krav, ønsker og mål for ditt liv. Du treffer en person - du liker vedkommende nok til å prate mer enn en gang. Du liker å prate nok til at du ønsker forsøke treffes. Du liker å treffes nok til å forsøke treffes en gang eller tre til.

Men de aller, aller fleste personer luker du jo naturligvis ut. De aller fleste liker du ikke nok til å prate med mer enn en gang. Og av de få du prater med flere ganger er de fleste ikke av interesse for DEG for et treff. Og de fleste av dem igjen ønsker ikke du treffe mer enn en gang. Og av de du ønsker date en måned eller tre? De ønsker du ikke date lengre. 

Dette - det at man treffes over noe tid for å sjekke om man passer sammen - er normalen. Det er ikke å bli vraket. Det er helt normal utvelgelse. For deg føles dette alltid som «avvisning» fordi du ikke luker. Du tenker «så lenge han vil ha meg skal jeg klare holde ut i elendigheten». Fordi du tror et forhold løser alle dine problemer.

Dine venner vet at et forhold ikke kommer til å løse noen problemer for deg, ts. Fordi de er i forhold. De vet også at et dårlig forhold - en dårlig utvelgelse og en ukritisk tilnærming bare kan gjøre livskvaliteten din lavere. Så når de til din dating sier «det går nok bra» litt sånn lunkent? Så er det fordi de godt vet at å ikke havne i et forhold med en du passer sånn halvdårlig med er det beste som kan skje deg. Men du - ts - du burde også vite dette. Du burde ha lært det av din mor.

Anonymkode: 3860e...4aa

Det er forskjell på en tinderdate hvor man ikke er på bølgelengde og det å faktisk ha hatt en flørt hvor mang oppfører seg som kjærester i flere uker før det tar slutt. Dette ser ut til å være enkelt for alle andre, men ikke for meg, og da vil jeg gjerne ha veiledning fra andre på hva jeg gjør feil.

Og når det gjelder det du skriver med å ikke ta til takke med det første og det beste så er det viden kjent at kvinner er mer kresne enn menn, det har en biologisk forklaring. I dagens samfunn har mange kvinner, meg selv inkludert, høyere utdanning og generelt mer ressurser enn menn, og må derfor justere litt ned på kravene for å finne noen. Dette sier både Peder Kjøs og Frode Thuen og andre innen samme fagfelt. Det er også en kjent sak at man fort blir litt ekstra kresen når man er på tinder. Jeg har også tidligere i livet blitt hodestups forelsket i menn hvor det åpenbart ikke er noen fremtid så jeg har lært at kanskje det å bli hodestups forelsket ikke kan være et kriterier, bedre å finne noen jeg slapper av og har det bra sammen med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, ClausSaus said:

Sukk…

Selvfølgelig finner du noen.

Bare det faktum at menn du finner attraktive vil knulle deg beviser at du er attraktiv nok til at det også finnes menn som vil ønske noe mer etablert med deg.

Men du vil ikke ha disse mennene.

Neida, du skal sikte høyere.

Det du beskriver er det kroniske problemet med norske kvinner i 2023: De vil ha en mann som er et større catch enn de selv er. Menn som er på deres eget "nivå" er ikke bra nok.

Og slik fungerer det rett og slett ikke.

Hvordan skulle dette kunne fungere? For hver mann som sjekker av alle "boksene" kvinner ønsker seg finnes det 10-20 ganger så mange kvinner som vil ha en slik mann.

Kan du forklare hvordan dette skal gå opp?

Har jeg sagt at dette er menn jeg ikke vil ha? Han siste jeg datet var absolutt ikke perfekt, men han var koselig og sympatisk. Og kjekk, ihvertfall etter min standard. Som jeg skriver er det faktisk veldig få jeg avviser, og de gangene er det som oftest gjensidig. Jeg kan ikke være i er forhold hvor jeg kjenner at tanken på å kysse vedkommende gjør meg kvalm? Ville du vært i et forhold hvor kjæresten din ikke orket å ta på deg? Sannsynligvis ikke…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor lytter du ikke til deg selv da, når du vet best?

Anonymkode: 9ff49...859

Jeg vet ikke alltid best, jeg er voksen nok til å vite at jeg absolutt ikke er perfekt og at jeg trenger råd og veiledning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kan ikke være i er forhold hvor jeg kjenner at tanken på å kysse vedkommende gjør meg kvalm? Ville du vært i et forhold hvor kjæresten din ikke orket å ta på deg?

Hvis de du kan få er ikke attraktive nok så er det jo ikke så rart du er single 😄 Da får du enten forbli single, eller gjøre deg selv mer attraktiv da

Anonymkode: 088a5...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ofte finnes det flere perspektiver på et spørsmål, hvor det er vanskelig å vite hva som er mest sannsynlig. Venninnene dine gir jo også bare råd ut i fra hva du forteller, og om du ikke forteller hva du gjør, men bare hva din date gjør så mangler de informasjon til å gi deg gode råd. 

F.eks kan det være at daten din kan få inntrykk av at du mangler litt selvstendighet, og er litt for tilbøyelig til å la 'alt' være opp til den du er interessert i/dater eller baserer for mye av dine avgjørelser på hva andre forteller deg. Da er det mange som mister interessen pga du viser for lite av hvem DU er. 

Men det kan også være at det blir unnlatt å fortelle om datens negative sider. Jeg har opplevd at ei venninne spurte meg om råd angående en fyr, ut i fra det hun fortalte tenkte jeg han var en grei fyr, men når jeg møtte han ble det dårlig stemning mellom meg og denne fyren fordi jeg syntes han var frekk og ikke behandlet henne bra. Så det er noe helt annet å gi råd utifra hva som blir sagt, og det å faktisk se og oppleve en person og deretter gi råd. ☺️

Kanskje du burde prøve å la venninne/venninner møte på den du dater? F.eks kan dere gå på kino sammen, dobbeldate? Da er det lettere å få gode råd i fra dine venner. 

Anonymkode: 9ff49...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 hours ago, AnonymBruker said:

Du tenker «så lenge han vil ha meg skal jeg klare holde ut i elendigheten». Fordi du tror et forhold løser alle dine problemer.

Dine venner vet at et forhold ikke kommer til å løse noen problemer for deg, ts. Fordi de er i forhold. De vet også at et dårlig forhold - en dårlig utvelgelse og en ukritisk tilnærming bare kan gjøre livskvaliteten din lavere. Så når de til din dating sier «det går nok bra» litt sånn lunkent? Så er det fordi de godt vet at å ikke havne i et forhold med en du passer sånn halvdårlig med er det beste som kan skje deg. Men du - ts - du burde også vite dette. Du burde ha lært det av din mor.

Anonymkode: 3860e...4aa

Jeg har aldri sagt at det å være i forhold skal løse alle mine problemer! Jeg har vært alene lenge og har gjort mye kjekt. Men i likhet med alle andre har jeg lyst å treffe noen. Det tror jeg er naturlig. Hvorfor velger folk å være i forhold hvis det er så grusomt. 

Det er også ganske mange negative sider ved å være singel. Man blir utelatt fra en del sosiale ting. På min forrige arbeidsplass hadde vi alltid julebord med følge og folk kommenterte at det var rart at jeg kom når jeg ikke hadde følge (som om jeg ikke var like mye ansatt i firma som alle andre og sørger for like stor andel av inntjeningen som finansierer julebordet…).  I samtaler med venner og kjente er man som regel alltid utenfor fordi man ikke har barn og ikke har de samme erfaringene som andre. Nå skal jeg selvsagt ikke finne en mann og få barn bare fordi jeg skal kunne delta i en samtale, men jeg spyr når folk sier at man må nyte å være singel. Å være singel når man er over 27 er noe annet enn å være singel når man er 19.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis de du kan få er ikke attraktive nok så er det jo ikke så rart du er single 😄 Da får du enten forbli single, eller gjøre deg selv mer attraktiv da

Man kan være objektivt sett pen, men likevel ha en utstråling og væremåte som gjør at det overhode ikke frister å være fysisk.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Du har ikke sett og kjenner verken ts eller de hun har datet...det bugner av menn i verden, det er ikke forutbestemt hvem som kan forelske seg i ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har aldri sagt at det å være i forhold skal løse alle mine problemer! Jeg har vært alene lenge og har gjort mye kjekt. Men i likhet med alle andre har jeg lyst å treffe noen. Det tror jeg er naturlig. Hvorfor velger folk å være i forhold hvis det er så grusomt. 

Det er også ganske mange negative sider ved å være singel. Man blir utelatt fra en del sosiale ting. På min forrige arbeidsplass hadde vi alltid julebord med følge og folk kommenterte at det var rart at jeg kom når jeg ikke hadde følge (som om jeg ikke var like mye ansatt i firma som alle andre og sørger for like stor andel av inntjeningen som finansierer julebordet…).  I samtaler med venner og kjente er man som regel alltid utenfor fordi man ikke har barn og ikke har de samme erfaringene som andre. Nå skal jeg selvsagt ikke finne en mann og få barn bare fordi jeg skal kunne delta i en samtale, men jeg spyr når folk sier at man må nyte å være singel. Å være singel når man er over 27 er noe annet enn å være singel når man er 19.

Trist at du og flere blir holdt utenfor. Håper det er en tankevekker til dem som kanskje har bidratt til at single ikke blir inkludert på lik basis som de i par og de med barn. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er enig! Til en viss grad.. Jeg har ei som ALLTID må si noe når det gjelder menn. 
Hun kan også le litt hånlig om jeg forteller om en jeg har skrevet litt med.

f.eks, jeg begynte å snakke med en tidligere match og han ba meg om unnskyldning for noe som skjedde for en stund tilbake siden. Fortalte dette til hun og da lo hun og sa «du tror virkelig at han mener det og vil ha deg? Hvorfor skulle han ville ha deg nå og ikke da? Du er jo ikke akkurat noen glansbilde og må forstå at mannfolk bare er ute etter jenter som ser ut som barbier og er på toppturer og det gjør jo ikke du, dessverre». 

Greit det altså, men det er ikke nødvendig å gulpe opp med alt du mener for det kan faktisk såre skikkelig selv om du bare ønsker å være en god venninne.. Jeg fikk meg en skikkelig på trynet av denne venninna mi at jeg orker rett og slett ikke tanken på å snakke med henne etter det. Selvbilde og selvtillit får seg en skikkelig knekk av det. 

Anonymkode: 1badb...2ed

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS, vil bare si at jeg støtter deg fullt ut i alt du skriver. Synes du virker veldig moden og reflektert og gjør veloverveide valg. Du må bare drite i folk her på KG som skal vri og vende på dine intensjoner uansett hva du skriver. Det er mange bitre mennesker her inne og veldig mange i eldre generasjoner som ikke kan sette seg inn i hvordan det er å være i din alder og din situasjon i dag. 
Jeg har selv de siste dagene og ukene gjort meg erfaringer hvor det som har blitt skrevet til meg her inne har vært totalt skivebom. 
Stol på deg selv og følg hjertet ditt. ❤️

Anonymkode: 6e9a8...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Annonse

AnonymBruker

Hvordan går det, TS? Har du funnet noen? Hilsen evig singel og litt motløs dame🫣

Anonymkode: 443c8...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...