Gå til innhold

Hvordan få stopp på tissing i huset av katt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi var borte en dag, og brått tar hunnkatten og tisser i 2 etg istedenfor kassa i kjellern.  Nå trenger jeg råd for hvordan stoppe dette. Hun tisser i kassa å.  Kan sitron hjelpe? Gni gulvet feks.  Jeg vasker og vasker, men kjenner eimen igjennom.  

Anonymkode: 29ef0...e30

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skaff 2 doer. Husk å rengjøre doene ofte. Ikke vask med salmiakk. 

Har hun tisset flere ganger og dette er ny atferd ville jeg tatt en sjekk hos vet. Katter er renslige dyr, når de endrer atferd slik er det ofte en grunn til det. Urinprøve kan du ta hjemme, man får kjøpt sett til å ta urinprøve hos veterinær. Prøven kan også tas på klinikk, men krever da narkose. 

Er hun gammel? Sterilisert? 

Anonymkode: f949c...64a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vi var borte en dag, og brått tar hunnkatten og tisser i 2 etg istedenfor kassa i kjellern.  Nå trenger jeg råd for hvordan stoppe dette. Hun tisser i kassa å.  Kan sitron hjelpe? Gni gulvet feks.  Jeg vasker og vasker, men kjenner eimen igjennom.  

Først og fremst tar du katta til dyrlegen for en sjekk for å utelukke sykdom.

Er hun kastrert/sterilisert? Noen hunnkatter som er kastrerte/steriliserte som unge, begynner etter noen år å gjøre fra seg inne (på gulv, i senger, i sofa osv). Det er en slags hjernefeil. De slutter aldri, og den eneste måten å få stoppet det på er å ta livet av katta. Synd, men sant. Jeg hadde en hunnkatt som begynte sånn da hun var rundt 3 år. Hun hadde to kattedo som alltid var rene og freshe og i tillegg kunne hun gå ut og inn som hun ville. Plutselig begynte hun å gjete dører for å tisse og bæsje i senger og møbler. Totalt manisk. Tissa i lekegrinda til minsten, tissa og bæsja i sengene til tenåringene og hun prøvde til og med å hoppe opp i slyngevugga til babyen for å gjøre fra seg der. Tok henne til veterinæren flere ganger for å sjekke for sykdom, brukte tusenvis på blodprøver og ultralyd og røntgen og alskens tester, det feilte ikke katta noe som helst fysisk. Veterinæren anbefalte avlivning, så da ble det sånn. 

Endret av Lorieen
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis hun begynte med dette etter dere var borte en dag, så kan det være at hun ble utrygg over å være alene så lenge. Og dermed tisset for å roe seg ned/betrygge seg selv.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, Lorieen said:

Er hun kastrert/sterilisert? Noen hunnkatter som er kastrerte/steriliserte som unge, begynner etter noen år å gjøre fra seg inne (på gulv, i senger, i sofa osv). Det er en slags hjernefeil. De slutter aldri, og den eneste måten å få stoppet det på er å ta livet av katta. Synd, men sant. Jeg hadde en hunnkatt som begynte sånn da hun var rundt 3 år. Hun hadde to kattedo som alltid var rene og freshe og i tillegg kunne hun gå ut og inn som hun ville. Plutselig begynte hun å gjete dører for å tisse og bæsje i senger og møbler. Totalt manisk. Tissa i lekegrinda til minsten, tissa og bæsja i sengene til tenåringene og hun prøvde til og med å hoppe opp i slyngevugga til babyen for å gjøre fra seg der. Tok henne til veterinæren flere ganger for å sjekke for sykdom, brukte tusenvis på blodprøver og ultralyd og røntgen og alskens tester, det feilte ikke katta noe som helst fysisk. Veterinæren anbefalte avlivning, så da ble det sånn. 

Katter kan tisse utenfor kassa grunnet stress. Tipper barna dine stresset katten

Anonymkode: c52eb...6ae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (3 timer siden):

Hvis hun begynte med dette etter dere var borte en dag, så kan det være at hun ble utrygg over å være alene så lenge. Og dermed tisset for å roe seg ned/betrygge seg selv.

Nei, hun var med. Og brukte kassa helt fint

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Skaff 2 doer. Husk å rengjøre doene ofte. Ikke vask med salmiakk. 

Har hun tisset flere ganger og dette er ny atferd ville jeg tatt en sjekk hos vet. Katter er renslige dyr, når de endrer atferd slik er det ofte en grunn til det. Urinprøve kan du ta hjemme, man får kjøpt sett til å ta urinprøve hos veterinær. Prøven kan også tas på klinikk, men krever da narkose. 

Er hun gammel? Sterilisert? 

Anonymkode: f949c...64a

Nei, det er ikke ny adferd, men hun har ikke gjort dette på lenge. Har 2 doer, og de er rene. Ikke gammel, og sterilisert

AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst, finn ut hvorfor katten tisser andre plasser enn doen sin. Og gjør noe med hvorfor. Det er fasiten sånn egentlig. Om det bare er på trass, så er det ikke nødvendigvis en enkel løsning. 

Du må gjerne prøve kjerringråd, men det er ikke noe som funker for alle, og det er ingen garanti for at katten din slutter å tisse bare fordi du har sprøytet sitron rundt. 

Anonymkode: a6ca2...7c3

• Liker 1
Skrevet
Lorieen skrev (12 timer siden):

Dette her gjorde meg litt bekymret! Jeg kjøpte nemlig en rasekatt, Maine Coon, hunnkatt. Overtok henne da hun var rundt 4 måneder gammel. Da var hun allerede blitt kastrert av oppdretter. Hun er nå 1.5 år og har ikke hatt problemer med urenslighet tidligere, men er dette fenomenet som du beskriver såppass vanlig at det er en stor sjanse for at jeg selv kan oppleve det med min hunkatt?

Skrevet
Kaffebjørn skrev (14 minutter siden):

Dette her gjorde meg litt bekymret! Jeg kjøpte nemlig en rasekatt, Maine Coon, hunnkatt. Overtok henne da hun var rundt 4 måneder gammel. Da var hun allerede blitt kastrert av oppdretter. Hun er nå 1.5 år og har ikke hatt problemer med urenslighet tidligere, men er dette fenomenet som du beskriver såppass vanlig at det er en stor sjanse for at jeg selv kan oppleve det med min hunkatt?

Ikke ta sorgene på forskudd - de færreste blir urenslige! 

Har hatt katter i flertall i over 30 år og har kun hatt to stykker som tisset andre steder enn i kassene. Den ene var en ung, kastrert hannkatt som viste seg å egentlig ikke trives med å bo sammen med kullsøsteren sin, den andre var en gammel, kastrert hannkatt på 15 år som hadde UVI og demens. 

Ingen av mine kastrerte hunnkatter har tisset utenfor kassene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Katter kan tisse utenfor kassa grunnet stress. Tipper barna dine stresset katten

Anonymkode: c52eb...6ae

Da tipper du feil. 

Skrevet (endret)
Kaffebjørn skrev (3 timer siden):

Det er ikke kjempevanlig, men min veterinær fortalte at hun har opplevd en håndfull tilfeller gjennom sine 30 års praksis som veterinær, så helt sjelden er det heller ikke. Jo yngre de er når de blir kastrert, jo vanligere er det visst. Min ble kastrert da hun var 12 uker. 
Min forrige hunnkatt ble kastrert da hun var ett år, etter å ha hatt et kull kattunger, hun tisset aldri noe annet sted enn i kassa si. Men har de først begynt å tisse andre steder enn i kassa, etablerer de fort en uvane som er tilnærmet umulig å få bukt med. De vil da ofte tisse på samme sted om og om igjen, da luktmolekylene henger igjen og «frister» til gjentakelse.

Endret av Lorieen
Skrevet

Forresten finnes det en spray som heter «Urine Off» du kan spraye der katten har tisset etter å ha vasket grundig, som skal nøytralisere luktmolekylene fra urinen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...