Gå til innhold

Hele huset skal ryddes i ferien! Flere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler det renner over av ting! Føler skuffer og skap er stappa. Nå har jeg bestemt meg for at f.o.m. mandag neste uke skal hele huset ryddes, rom for rom. Mye skal kastes! Gleder meg!

Anonymkode: f6530...225

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Holder på med det samme her.

Rom for rom organiserer vi og kaster eller gir bort det vi ikke bruker, som er mye.

Gleder meg til vi er ferdige:

Anonymkode: c8bfb...9eb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er likt her. Jeg gremmes! Jeg skal bestille container, seriøst. Bare kaste alt på det pokkers roterommet, og garasjen. Det er jo sjelden jeg finner noe fram der uansett, så hva er poenget? 

Godt at jeg ikke er alene. 

Anonymkode: c39f9...536

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig. Det føles som evigheter siden det var ordentlig ryddig her, og ting har hatt lettere for å komme inn i huset enn ut av huset. Jeg har også hatt en tendens til å "overflaterydde" litt. Det vil si, mye rot har bare blitt puttet i esker og satt på et annet rom. Noe julepynt henger også oppe. 

Nå har jeg kjøpt noen ruller med avfallssekker og det er på tide å ta en ordentlig opprydning. Bort med alt fra plagg som aldri brukes, til utslitte kasseroller, overflødige møbler, gamle PCer osv. Ut med alt fra skap for å vaske og tørke støv. Roterommene skal bli gjesterom igjen.

Anonymkode: e2f9f...a9d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg føler det renner over av ting! Føler skuffer og skap er stappa. Nå har jeg bestemt meg for at f.o.m. mandag neste uke skal hele huset ryddes, rom for rom. Mye skal kastes! Gleder meg!

Flott det, men prøv å tenk litt miljø også oppi ryddesjauet. Finn er en fin plass å rydde bort ting. Det er omtrent ikke en eneste ting ingen vil ha bare det er gratis er min erfaring😄 Eller selges svært billig. Ja til gjenbruk!!

Anonymkode: 0cec7...5cd

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Flott det, men prøv å tenk litt miljø også oppi ryddesjauet. Finn er en fin plass å rydde bort ting. Det er omtrent ikke en eneste ting ingen vil ha bare det er gratis er min erfaring😄 Eller selges svært billig. Ja til gjenbruk!!

Anonymkode: 0cec7...5cd

Jeg er ikke ts, men gjenvinningsstasjonene her har en gjenbrukshall der man kan levere fullt brukbare ting. Da slipper man å oppbevare tingene hjemme, og er mindre tidkrevende enn å legge det ut på Finn og vente på folk som ikke holder avtaler.

Anonymkode: 82341...13f

• Liker 4
Skrevet

Har begynt med å ta ned "halve loftet" (Som ikke er så stort) og skal sortere og kaste derfra. 

Regner med å flytte om to år og da ønsker jeg å ha bare de tingene som er viktig for meg.

Ene boksen fra loftet var ting pakket inn i aftenposten, de var datert 2010..... Det er på tide å rydde 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg er i gang med en rydde+vaske runde. 

Har satt opp en liste, og tikker ut daglig. Målet er å gjøre noe hver dag, om det så bare er en skuff. Har til og med renset og vasket alle hårbørster, og vasket og impregnert alle sko, så dette blir bra 😅

Selv om jeg trodde vi holdt det jevnt ryddig så er det utrolig hvor ekkelt det har blitt enkelt steder. 

Gruer meg til loft, og kjellerboder, men der blir mannen med. 

Anonymkode: e71bb...e17

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Slikt gjør vi hver vår før ferien og i november. Da vaskes det også «rundt» i hele boligen, dvs tak og vegger tas kun på våren, men alt annet rengjøres og ryddes 2 ganger. Det tar ca en uke med effektiv jobbing hver gang der vi står på hver ettermiddag og kveld etter jobb samt helga. Kunne ikke drømme om å faktisk bruke ferien vår til det, hverken juleferien eller sommerferien. Da koser vi oss vel vitende om at alt er rent og ryddig. Forøvrig så er det lettere å holde rent enn å gjøre rent. Derfor tørker vi f.eks i søppelskapet hver dag og bruker 10 sekunder på det, framfor å bruke 1 time 2 ganger i året på å spa ut møkka. 

Bruker folk faktisk de sårt oppsparte 4 ukene med ferie på å rydde? Før ferien er man uansett sliten og lei, da kan man liksågodt bruke en av de ukene på å shaine, framfor å bruke ferien på det. For mange resulterer det i at det blir fint vær i ferien, så rydding utgår, så får de dårlig samvittighet resten av ferien for at de ikke rakk å rydde som planlagt. Invester heller noen dager og kvelder før ferien på slikt, så kan man nyte de stakkars ukene av ferien med god samvittighet. 

Anonymkode: b219d...ee6

• Liker 2
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Enig. Det føles som evigheter siden det var ordentlig ryddig her, og ting har hatt lettere for å komme inn i huset enn ut av huset. Jeg har også hatt en tendens til å "overflaterydde" litt. Det vil si, mye rot har bare blitt puttet i esker og satt på et annet rom. Noe julepynt henger også oppe. 

Nå har jeg kjøpt noen ruller med avfallssekker og det er på tide å ta en ordentlig opprydning. Bort med alt fra plagg som aldri brukes, til utslitte kasseroller, overflødige møbler, gamle PCer osv. Ut med alt fra skap for å vaske og tørke støv. Roterommene skal bli gjesterom igjen.

Anonymkode: e2f9f...a9d

Det med overflaterydding kjenner jeg meg så godt igjen i. Jeg har et mørkloft og en kjeller som er stapp full av slike bokser og esker.

Jeg lurer på hva som står innerst inne på mørkloftet. Det er nesten så høyt under taket at jeg kan stå, det er sikkert bare 155-160 cm takhøyde, så det er tungt å jobbe med noe der. Og en liten, stupbratt trappestige for å komme opp. Det blir vanskelig å komme til innerst, det er jo der tingene står som ikke har vært framme på årevis. Det som står fremst er jo ting som har vært brukt nylig.

Jeg har blitt så syk at jeg har fått uføretrygd, så å slepe alt mulig ned en slik loftstrapp er nesten umulig. Og familien har "ryddeallergi". De ville, helt ærlig, ikke brydd seg om vi levde som ekstreme samlere.

Det er synd at søsteren min bor så langt unna, jeg har klaget min nød til henne og vi prøver å avtale en tid hun kan komme og hjelpe.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Bruker folk faktisk de sårt oppsparte 4 ukene med ferie på å rydde? Før ferien er man uansett sliten og lei, da kan man liksågodt bruke en av de ukene på å shaine, framfor å bruke ferien på det. For mange resulterer det i at det blir fint vær i ferien, så rydding utgår, så får de dårlig samvittighet resten av ferien for at de ikke rakk å rydde som planlagt. Invester heller noen dager og kvelder før ferien på slikt, så kan man nyte de stakkars ukene av ferien med god samvittighet. 

Anonymkode: b219d...ee6

Jeg liker å være produktiv. I det jeg går ut i ferie er det gjerne noen dager før vi reiser på ferie, og mannen er fortsatt i jobb. Da har jeg fortsatt veldig driv, og får mye gjort. Ville bare vært rastløs om jeg skulle vært ute og slappet av hele dagen. 

Har uansett 6 ferieuker, og full fleks. Og er ikke særlig sliten når ferien kommer. Så dette har nesten blitt en årlig tradisjon. Om jeg bare hadde 4 uker jeg så stort frem i mot ville det mulig vært annerledes. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Send noen gode tanker til meg som har en mann som nekter å kaste noe 😂. Blir fortvilet. 40 kvm bod/treningsrom inne. Dobbelgarasje med loft. Utebod. Alt er fullt 🤪

Anonymkode: 352bd...ad4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det samme for noen uker siden. Gikk gjennom alle skap, skuffer, garasjen, boder osv. Kvittet oss med ekstremt mye. Nå er det gjennomryddig her og jeg vet alt jeg har og hvor alt er. Personlig ville jeg ikke brukt ferien min på slike prosjekter og det er derfor jeg tok det nå før ferien, men vi har alle ulike prioriteringer. 

Anonymkode: 73120...a56

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har startet for ei god stund siden. Kom opp på TikTok for mange måneder siden om å gå gjennom en skuffe eller et skap hver dag. Så det har jeg gjort. Jeg skal gå fra et stort hus til ei lita leilighet om noen år så jeg vil kvitte meg med mye. 

Anonymkode: b3df4...703

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Send noen gode tanker til meg som har en mann som nekter å kaste noe 😂. Blir fortvilet. 40 kvm bod/treningsrom inne. Dobbelgarasje med loft. Utebod. Alt er fullt 🤪

Jeg har mann og tenåring som klamrer seg til utgåtte pc'er, radioer, datautstyr, keyboard... 😢

Og alt det andre. Jeg sverger, du aner ikke hva vi har. 

Skrevet

Jepp! Vi venter baby nr 2 til vinteren, og bor i et lite hus. Holder på å rydde og kaste, organisere 👍👍👍👍

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man kan systematisere og lagre likevel.

Mannen nekter å gi slipp på gamle skolebøker og permer. Det betyr ikke at dette skal ha en plass i skap og hyller. Så jeg aksepterer at de beholdes. Han aksepterer at det skal ligge i pappesker i bod. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Så god ide. Har boder stappfulle og garasjen og.. Tror jeg slenger meg på dette prosjektet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da var jeg helt i mål med badet. Fantastisk god følelse. Så har mannen lovet å vaske ned hvert rom etterhvert som jeg er ferdig med innholdet i alle skap og skuffer. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Samme her 😃

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...