Gå til innhold

Hvordan legge opp økonomien når den ene har bonus ++

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan legger dere opp økonomien der den ene tjener mye mer? Og den personen får bonus hvert år og dobbelt opp med feriepenger? 

er barn i bildet, men ikke felles. 
deler dere noe, eller blir det mitt og ditt? 
skal man på ferie eksempel, så betaler den som tjener mest kun for seg å sitt barn, menst den som har minst betaler for seg selv og 2 barn? 

hvordan tenker dere det er rettferdig når man bor sammen, ikke er gift og ikke har felles barn? 
der den ene må telle kroner, men ikke den andre? 

bare nysgjerrig på hva andre gjør :)

Anonymkode: b23c9...386

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er jeg samboer går jeg ‘’all inn’’ og spanderer gjerne, deler likt selv om jeg tjener mer eller mindre. Men har ikke vært med på dine og mine men kan tenke meg det oppstår litt av hvert

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har felles eie på alt 50/50, delvis felles økonomi. Men kjøper «alt annet separat» 

han kjøper dyre viner, kunst og klokker. Jeg kjøper vesker og sko

vi er gift og 1 barn.

Pengene går litt hit og dit. Aldri oversikt

ene sommeren betalte jeg feks 60.000 mer enn han, sommeren etter betalte han 100.000 mer for ferien. 

Anonymkode: dea45...4fa

AnonymBruker
Skrevet

Du betaler for deg og dine, partner for seg og sine. Men da må feriene planlegges utifra lommeboka til den med minst. 

Anonymkode: 5c0bd...a3c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Etter min mening er det fullstendig idioti å le

ve sammen og ha helt separat økonomi. Den som tjener mest må betale mest. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg jobbet som konsulent og fikk årlig bonus på ca 10% av lønnen, betalte jeg  ekstra inn på boliglån. 

Anonymkode: 5f8db...bf1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du betaler for deg og dine, partner for seg og sine. Men da må feriene planlegges utifra lommeboka til den med minst. 

Anonymkode: 5c0bd...a3c

Dette. 
Skal man gjøre noe som ikke passer lommeboka til den som har minst, må den andre parten betale mer. 
Men man bør snakke sammen om forventninger. Den som tjener minst kan ikke forvente at den som tjener mest skal betale noe ekstra. Men hvis vedkommende ønsker det, så kan det være en annen sak. Det er mange måter å løse dette på. Det viktige er at man kommuniserer om det. 

Anonymkode: 08051...0ec

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har felles eie på alt 50/50, delvis felles økonomi. Men kjøper «alt annet separat» 

han kjøper dyre viner, kunst og klokker. Jeg kjøper vesker og sko

vi er gift og 1 barn.

Pengene går litt hit og dit. Aldri oversikt

ene sommeren betalte jeg feks 60.000 mer enn han, sommeren etter betalte han 100.000 mer for ferien. 

Anonymkode: dea45...4fa

Hvis man er gift med kun felleseie, dvs ikke noen ektepakt med særeie, er det enkelt. Da regnesvalt tilfører husstanden som felles.

Samboere blir noe helt annet

Anonymkode: 40ef8...82d

AnonymBruker
Skrevet

Dere må være enig om en fordelingsnøkkel for felles utgifter. Hvorvidt dere tar hensyn til lønnsforskjeller, antall barn og hvor mye de er hos dere eller bare deler 50/50 er en felles beslutning.

Så er spørsmålet om ferien er en felles utgift som fordeles etter samme brøk. Jeg synes det.

Ellers er svaret at du betaler for deg og dine, han for seg og sine. 

Eller dere velger å gifte dere og får felleseie.

Skrevet

Jeg hadde barn fra før. 

Vi har felles økonomi. Mitt er hans, hans er mitt. Han tjener MYE mer enn meg, i tillegg til bonus. 
Vi er gift.

Vi bestemte oss for å satse på hverandre..så da gjør vi det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I et slikt tilfelle vil prosentvis fordeling gi mest mening samt at man avklasrer forventninger rundt ferie, bolig, forbruk og øvrig økonomi.

Anonymkode: 7feac...aac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Da jeg jobbet som konsulent og fikk årlig bonus på ca 10% av lønnen, betalte jeg  ekstra inn på boliglån. 

Anonymkode: 5f8db...bf1

Samme her :) 

Anonymkode: 93baf...006

AnonymBruker
Skrevet

Vi satset på hverandre og da deler vi alt! Han tjener noe mer enn meg. Men til gjengjeld har han 4 barn og jeg 1 barn, så han taper på ingen måte på at vi har felles økonomi. 

Anonymkode: d5144...b23

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen har alltid bare dratt kortet om hverandre, aldri tenkt på ting som ditt og mitt. Lån går fra hans konto, pensjonssparing fra min, han trekker kort på fly, jeg tar hotell, etc. Uten at vi tenker videre over det. 

Men vi har vært sammen siden vi ikke eide noe, og bygd livet sammen. Ingen barn. Og vi har likt syn på økonomi og forbruk, så har aldri hatt en uenighet om prioriteringer. 

Anonymkode: 59ab1...47f

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg og mannen har alltid bare dratt kortet om hverandre, aldri tenkt på ting som ditt og mitt. Lån går fra hans konto, pensjonssparing fra min, han trekker kort på fly, jeg tar hotell, etc. Uten at vi tenker videre over det. 

Men vi har vært sammen siden vi ikke eide noe, og bygd livet sammen. Ingen barn. Og vi har likt syn på økonomi og forbruk, så har aldri hatt en uenighet om prioriteringer. 

Sikkert fint det, men jeg blir overrasket over at folk gjør dette, og ikke helle har felles konto(er) som begge har kort på og alle inntekter kommer inn og ut. Er ikke det mye mer oversiktelig og transparent? Eller er dere disponenter på hverandres konto?

Endret av Bumoa
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis man er gift med kun felleseie, dvs ikke noen ektepakt med særeie, er det enkelt. Da regnesvalt tilfører husstanden som felles.

Samboere blir noe helt annet

Nei. Hver part eier det den har kjøpt og råder over det alene. Men ved brudd skal verdiene deles likt. 

Anonymkode: 381ca...8ae

Gjest Albbas
Skrevet

Mannen min får utbetalt en del i bonus. Både før og etter barn har det variert fra år til år hva han gjør med bonusen, noen år går det i fellessluket eller feriepotten, andre år til noe han selv ønsker å bruke det på. Jeg prøver å ikke styre hva han skal bruke det på, fordi dette er penger vi aldri "budsjetterer" med, og jeg syns han fortjener pengene til eget bruk. Men det funker jo fordi han veldig ofte vil la det gå i fellesen, hadde han hvert år brukt 200 tusen bare på seg selv hadde det jo ikke fungert. I år dekket bonusen hans ferien vår, noe hobbyutstyr, og resten på felles sparing. Bonusen er sårbar og kan jo plutselig være 0 enkelte år, derfor er det ikke penger vi budsjetterer med. 

Var egentlig likt før vi fikk barn også. Vi har et veldig avslappet forhold til mine og dine og våre penger. 

AnonymBruker
Skrevet

Dere deler felles utgifter 50/50, og betaler for egne barn. Noe annet ville jo vært rart? Det er ikke lønnet arbeid å være kjæreste med noen, man skal ikke få penger for dette

Anonymkode: d4e95...5d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bumoa skrev (17 minutter siden):

Sikkert fint det, men jeg blir overrasket over at folk gjør dette, og ikke helle har felles konto(er) som begge har kort på og alle inntekter kommer inn og ut. Er ikke det mye mer oversiktelig og transparent? Eller er dere disponenter på hverandres konto?

Separate kontor, disponerer ikke hverandres. Vi har hatt det slik i 20 år uten at det har vært et problem. 

Felles kontoer og flere kort ville jo bare kostet mer? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det naturlige er at man selv betaler for seg og sine særkullsbarn. Og at den med dårligst økonomi legger føring for hvor mye penger som kan brukes i hverdagen i fht bolig, bil, ferie osv. Hvis hen som tjener mest ønsker å bruke mer penger i hverdagen, så må hen bidra med en større del av sin økonomi. Kanskje ikke så romantisk å leve i en så brokete familie, men jeg regner jo med at det er to andre foreldre i bildet her også, som betaler utgifter for sine egne barn. Det er ingen grunn til at skilsmissebarn skal få penger fra 3-4 foreldre i stedet for 2.

Anonymkode: 46c21...81c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...