Gå til innhold

Hva gjør at mange menn er så dårlig på husarbeid ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør at mange menn (ikke alle) er så tafatte når det kommer til husarbeid og logistikk i heimen?

De må mases i gang av damene sine. Feks istedenfor at de støvsuger gangen eller setter på en klesvask av seg selv, må damene spørre den «støvsuger du gangen? Tar du ut sv oppvaskmaskin?»  Og gjerne mange ganger , istedenfor at de bare gjør det av seg selv eller første gang de blir spurt . 
de kan gå forbi en smellfull skittentøyskurv uten å tenke på ar de burde sette på en klesvask . 

som fedre har de ofte ikke kontroll på når spesielle dager som karneval eller turdag i barnehagen er. De aner ikke hva slags størrelse ungene bruker og sånne underlige ting.

Ble lengre enn jeg planla dette. Poenget mitt er at menn må liksom settes i gang, ting kommer ikke av seg selv. Og det syns jeg er rart .
vi alle er født like nakne og med ca samme evner. En eller gang mellom da og voksen livet går det «galt»

Jeg drukner i ting å gjøre hjemme med to små barn og en sånn mann. Men ofte er det mindre slitsomt for meg å gjøre det selv enn alle kreftene jeg må bruke på å mase på og og vente på at han gjør det, om han gjør det. Ironien i det hele er at han er oppvokst av en streng mor som vil ha det strøkent rundt seg. Så ikke noe galt med oppdragelsen  

Anonymkode: f41bf...f69

• Liker 8
  • Hjerte 4
  • Nyttig 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Menn og kvinner har forskjellige forventninger og krav til orden og ryddighet.  

Anonymkode: 1626b...e5a

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

De gidder ikke, og slipper som oftest unna. 

Anonymkode: 28c52...0cd

• Liker 15
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

- Ulike forventninger til standard. Ikke nødvendigvis kun på kjønn, men på personer. Noen vil ha det veldig ryddig, andre tåler mye mer. Tror menn tåler mer rot generelt sett  

- Kvinner begynner ofte høyt ut, skal ordne og fikse, og øker forventningene, etter menn er godt vant. De lager rutiner, måter de vil ha det på og den andre parten blir passiv 

- Prioriteringer. Jeg tror menn oftere prioriterer annet, som å slappe av, og tenker ting kan vente, mens kvinner rydder når de «skal slappe av». 

Anonymkode: 7a527...187

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Oppdragelse.

Anonymkode: 8fda0...03e

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Fordi kvinner aksepterer det. Kvinner som ikke aksepterer at mannen ikke tar sin del har ikke dette problemet. De dumper menn som er/blir late og egoistiske, og å ikke gjøre sin del gir så konsekvenser (ikke bare mas, som menn synes er ganske kjipt, men ikke så farlig) at det ikke blir aktuelt å la være å ta sin del, for de kvinner som ikke aksepterer slikt har såpass respekt for seg selv at de krever å bli respektert. De ber ikke om å bli respektert, det er et absolutt krav. 

Det er menneskelig å vri seg unna oppgaver man egentlig ikke har lyst til å gjøre, om det aksepteres og ikke gir såpass alvorlige konsekvenser at det ikke er verdt det. Sur og masete kvinne er ikke alvorlig nok konsekvens for menn, om hun likevel tar det selv også, og de slipper. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

De har hatt en mor skjemte dem vekk og så en forelsket kjæreste som fortsatte der mor slapp.

Anonymkode: 5f414...310

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Menn som ikke fikser sånt har mange andre ting de ikke fikser også. Jeg er i mitt andre samboerskap og begge mine menn ser alt som må gjøres, inkludert å vite kles- og skostørrelser til både meg og barna, og evner å gjennomføre alle oppgaver uten min hjelp. Det klarte de også veldig fint da de bodde alene. Jeg ville jo ikke blitt sammen med en mann som ikke fikser livet sitt. 

Anonymkode: 83afd...a07

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi de er samboere med kvinner som i starten av forholdet tar eierskap til husarbeidet. Etter en tid blir de lei og vil at mannen skal "hjelpe til:. De fleste menn har ingen problemer med husarbeid før de får samboer. Dersom de har det, bør kvinner slutte å tro at det blir annerledes når de flytter sammen. 

Anonymkode: 694f6...22b

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Forbilder under oppveksten, tenker jeg. Som far, så sønn. Hjelper ikke at mor har det strøkent rundt seg, hvis ikke far bidrar til husarbeidet. 

Anonymkode: 269d9...55e

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en mistanke om at det er like vanlig at mannen er den ryddigste. Men at menn ikke klager til andre om dette. Eventuelt klager kona på at han er for pertentlig.

Anonymkode: 96a4f...081

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ironien i det hele er at han er oppvokst av en streng mor som vil ha det strøkent rundt seg. Så ikke noe galt med oppdragelsen  

Anonymkode: f41bf...f69

Det kan jo like gjerne bety at moren hans gjorde det meste selv og at han er vant med at ting bare "skjer av seg selv", og derfor ser det strøkent ut hjemme. 

Jeg tenker disse mennene er godt vant, de ser at kvinnenen gjør det som må gjøres og de vet hvordan de skal slippe unna. Ofte tenker de at kvinner liker å gjøre det.

Han ser kanskje ikke behovet for å gå ut med søpla før det begynner å stinke og det står 13 poser der som han må klarte over, mens hun mener den skal tas ut når man går forbi/daglig. Da blir det jo til at hun "bestemmer" når det er behov, og han "venter" på beskjed.  Jeg tror ofte vi kvinner er mer opptatt av å ha det rent og ryddig rundt oss, ha det litt koselig...at det betyr mer for oss, slapper bedre av. Det menn synes er koselig, eller trenger for å slappe av, er kanskje ikke alltid det samme som vi kvinner trenger? 

F.eks romantisk stemning... mange kvinner tenker stearinlys, rødvin og champagne, mens for mange menn er det aller mest romantisk at du bare er naken, gjerne i full belysning. Altså, hva vi legger i romantikk (el. ryddig/rent) er ikke nødvendigvis det samme han legger i det...

Anonymkode: ed3a1...c85

AnonymBruker
Skrevet

Ulike standarder.

Men her i hus så liker ingen å rydde, men ryddes må det jo. Og jeg vet at jeg tar mest. Ligger vel på ca 70% på meg og 30% på mannen. Nytter ikke å klage for da blir han bare sur. Men vi er like stae begge to, så hvis jeg har gjort alt de siste dagene/ukene så lar jeg det bare flyte litt, jeg kan fint bo i litt rot, først da tar han et skippertak men hele tiden så huffer og klager han. Bare å skygge banen og la han vaske i fred😂

Uansett han er dritdårlig på å vaske klær så der tar jeg alt bortsett fra hans egne klær. Han vasker ting på 3 måter. Ull, 60gr og alt annet sammen. Ingen fargesortering osv. 

Anonymkode: b10e7...6c3

AnonymBruker
Skrevet

Enkelt:

Det er jævla kjedelig.

Anonymkode: 9e393...28e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Oppdragelse kan være en ting, ei sjefete kone som styrer hjemmet en annen. Hører jo om damer som omtrent ikke lar mannen ta en eneste avgjørelse hjemme, f eks får han ikke plukke frem klær til ungen. Hadde jeg blitt dominert slik, hadde jeg også trukket meg unna.

Anonymkode: 7c602...6c1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ble lengre enn jeg planla dette. Poenget mitt er at menn må liksom settes i gang, ting kommer ikke av seg selv. Og det syns jeg er rart .

Anekdotisk ser jeg ikke dette. Av mine tre barn er eldstemann den som er ryddigst og rensligst, og jentungen er bare hakket bedre enn «skitgalten». ( Jeg kan se på typen hennes at han er passe lei rotingen hennes 🙂 )

Jeg har venner av begge kjønn som ligger  på søppelhaugen, og andre med strigla hus. 

Hva jeg ser, er at i vårt hus er det stor forskjell i hvordan vi tilnærmer oss renhold, faktisk til det punktet at vi ikke blander oss i hvordan den andre gjør ting.

Og da blir ting bare gjort.

Men ja, det er frustrerende å «vente» på den andre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke snakke for alle menn, men hos oss er denne problemstillingen aktuell fordi 1) samboers far omtrent ikke har tatt i en støvsuger, en stekespade eller et klesplagg som ikke tilhører han selv, 2) samboers mor vasket barnas soverom helt til de flyttet ut og vasket barnas klær, kjøpte basisvarer og klær ++ også etter de flyttet ut, 3) han flyttet sammen med meg, som dessverre er litt kontrollerende og ønsker ting gjort selv, etter bare ett år i egen leilighet.

Men han jobber med det selv og blir stadig flinkere, så da er vi begge fornøyde :)

Anonymkode: 4d6de...385

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Menn og kvinner har forskjellige forventninger og krav til orden og ryddighet.  

Anonymkode: 1626b...e5a

Det ligger det sikkert noe i om den ene personen ønsker det svært ryddig. 

Men ting som å vaske klærne er jo noe som MÅ gjøres. Uansett hvor rotete man vil ha det så er det ikke et alernativ at barnas klær aldri skal vaskes. Så når manne aldri vasker klærne så er det ikke fordi han tenker "barna mine trenger ikke gå i rene klær", det er fordi han tenker "Hvis jeg ikke vasker klærne selv så blir dama tvunget til å vaske dem". 

Anonymkode: dbd9e...137

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Man steller vel ikke huset med kjønnsorganet?   Dette har ikke den dritt med kjønn å gjøre men deres "avtaler" dere i mellom.  En kvinne kan fint skifte til vinterdekk, og en mann kan vaske klær.   Her har dere selv satt dere inn i dårlige kjønnsrolle mønstere, så slutt å skylle på partner.  Det er i såfall din feil! 

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, Lucky_Jack said:

Man steller vel ikke huset med kjønnsorganet?   Dette har ikke den dritt med kjønn å gjøre men deres "avtaler" dere i mellom.  En kvinne kan fint skifte til vinterdekk, og en mann kan vaske klær.   Her har dere selv satt dere inn i dårlige kjønnsrolle mønstere, så slutt å skylle på partner.  Det er i såfall din feil! 

Det stilles altfor lave forventinger til menn, og menn slipper unna med å gjøre minimum eller ingenting. Det er ikke partners feil, når man er voksen så burde man klare å bidra på lik linje med partner.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...