AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #1 Skrevet 10. juli 2023 Det er slutt mellom meg og samboer gjennom 10 år. Bruddet er egentlig ganske clean: skilles som venner, ingen barn inn i bildet og vi har orden i papirene (felles bolig skal selges, men her er vi enige om fordeling ved salg). Vi har vel begge kjent på at bruddet ble uunngåelig da vi har en del ulike tanker om fremtiden, så all sorg er på en måte ferdig behandlet: lettelsen var tydelig for oss begge. Vi har egentlig en ganske klar plan på det meste: selge rekkehuset, og så etablere oss på hver vår kant når det er gjort opp. Både jeg og han kommer til å avvente nytt kjøp til vårt nåværende hus er gjort opp (legges ut til salgs i høst), i håp om å få så mye ek som mulig til neste bolig. Vi vil begge fortsette å bo i samme område (Oslo), men nøyaktig hvor, og hvor nærme hverandre vi bosetter oss er åpent. Eneste vi ikke har avklart ennå er hunden som vi eier sammen. Vil ikke gi for mange identifiserende detaljer, men det er en hund vi begge elsker høyt og er knyttet til. Rasen tilsier at hunden har en del år igjen på jorden, kanskje 7-8 om vi har flaks, så den avtalen vi inngår om hunden er på ingen måte en midlertidig greie, men noe vi nok må forholde oss til en stund fremover. Så langt har vi funnet ut to ting: begge ønsker samvær med hunden og ingen av oss er interessert i å holde den andre borte fra hunden. Tvert imot så ser vi det som positivt at vi er to som bryr seg om den, for det vil jo løse en del praktiske utfordringer når det gjelder hundepass. Det jeg er litt spent på er hvordan man løser delt samvær med hund i praksis. Eksen er avslappet av natur og tenker at vi finner ut av det etter hvert og ikke trenger en fast avtale annet enn at vi kan prøve 50/50 med en uke hver i starten. Jeg er litt skeptisk til denne ordningen. Det passer ikke helt til samboers jobb så da må han enten skaffe mer hundepass eller så må vi avtale mye frem og tilbake. Jeg tenker også at det potensielt kan komme konflikter i fremtiden. Ja, vi er venner nå, men det kan jo skje endringer, særlig hvis en av oss får ny partner, flytter, bytter jobb så kan det oppstå ulike interesser. Jeg vil helst at vi skriver ned en avtale der vi skisserer frem noen hovedpunkter som vi skal forholde oss til. Jeg lurer på om noen har erfaring med avtale om delt hundesamvær: hvor detaljert er den, hvordan har det gått i praksis og er det noen feller man ikke bør gå i? Takknemlig for alle svar. Anonymkode: 213f1...de7
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #2 Skrevet 10. juli 2023 Dette finner dere ut av. La hunden være hos den som har et stabilt hjem nå i første periode også finner dere en deleløsning når begge har fått kommet seg på plass og begynt livet på hver deres sted. Tenk på hundens beste foran alt Anonymkode: 12c26...014 3 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #3 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Dette finner dere ut av. La hunden være hos den som har et stabilt hjem nå i første periode også finner dere en deleløsning når begge har fått kommet seg på plass og begynt livet på hver deres sted. Tenk på hundens beste foran alt Anonymkode: 12c26...014 Takk for svar og (delvis) enig. Slik ting er akkurat nå er det umulig å skrive noe i stein, men når vi kommer oss på plass så vil jeg gjerne ha en avtale og trenger innspill til konkrete ting vi bør få inn, eller holde åpent i en sånn avtale. Tenker også at det hadde vært fint å vise til andres erfaringer dersom eksen fortsatt er skeptisk til en slik avtale den dagen vi sitter i hvert vårt hjem og ikke aner hvem som skal ha hunden dagen etterpå. Anonymkode: 213f1...de7
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #4 Skrevet 10. juli 2023 En uke hvert sted er stressende for hunden (og de fleste barn). ville nok minimum ventet med bytte hver 3-4 uke så hunden får mulighet til å falle til ro der den er! Anonymkode: b4027...7f8 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #5 Skrevet 10. juli 2023 Hunden er 100% mer knyttet til en av dere, og dere vet hvem det er! Anonymkode: 5f6d7...5d4 5 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #6 Skrevet 13. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 10.7.2023 den 22.52): En uke hvert sted er stressende for hunden (og de fleste barn). ville nok minimum ventet med bytte hver 3-4 uke så hunden får mulighet til å falle til ro der den er! Anonymkode: b4027...7f8 Skjønner at det er stressende for barn, men kanskje ikke like stressende for en hund, som tross alt slipper pakking og en del av det fysiske stresset med å flytte frem og tilbake…? Nå tenker jeg bare høyt her, altså. Ville nesten trodd at det var slik at hunder ble mer stressa av å være et sted de ikke er så ofte. Hunden jeg hadde som barn (altså en annen hund) trivdes godt på hytta, men kunne bli stresset hvis det var lenge siden forrige besøk, da gikk han lenge og snuste før han fant roen. Vi tenkte i utgangspunktet bytte 1-2 ganger i uka, for å tilpasse turnusen til eksen som ofte jobber helg og derfor er hjemme noen dager mens jeg er på jobb. Hunden er egentlig bare vant til å være alene hjemme i arbeidstid 2-3 dager i uka, så kjipt om det blir 5, hvis vi bytter hver måned istedet, liksom. Men tar gjerne imot erfaringer. TS Anonymkode: 213f1...de7
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #7 Skrevet 13. juli 2023 kommer ann på hvem som har betalt for hunden eller om dere har kjøpt den sammen da bør dere dele på annen hver uke Anonymkode: 91b74...fb5 1
Hillbill Skrevet 15. juli 2023 #8 Skrevet 15. juli 2023 Vi hadde også hund som skulle "fordeles" i forbindelse med skilsmisse. Vi forsøkte en løsning med at hunden fulgte med sønnen i huset på 50/50 løsning. Det viste seg ganske fort at hunden var mest knyttet til meg og fant aldri roen når den bodde hos henne. Så om hensynet til hunden veier tyngst lar dere hunden bo hos den hunden er mest knyttet til. 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #9 Skrevet 15. juli 2023 Om mann og jeg blir skilt, så tar jeg hunden. Jeg bruker mest tid på han, meste ansvar + han står registrert på meg. Anonymkode: 63873...269
Tipaa Skrevet 15. juli 2023 #10 Skrevet 15. juli 2023 Hund på samvær altså? Seriøst? Skjønner meg ikke på disse folka. hunden har det best hos en av dere. Den andre kan heller hjelpe til med ferieavvikling, reiser, sykdom osv. 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #11 Skrevet 15. juli 2023 Den som har mest stabilt liv, har hunden hos seg. Den andre låner hunden for turer og ferier. Anonymkode: b310d...eec 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #12 Skrevet 15. juli 2023 Hadde 50/50 på vår hund i åtte år og det fungerte helt perfekt. Byttet etter en uke eller to, avhengig av hva som passet, ingenting var spikret, annet enn at vi hadde han ca like mye. Den ble overhodet ikke stresset av å være her eller der, den koste seg like mye uansett. Og skulle vi på ferie eller andre ting, hadde vi et utmerket samarbeid. Var aldri noe problem. Nå er hunden i hundehimmelen ❤️ Savner han hver dag. Anonymkode: 357c3...949
Pippi Lotta Skrevet 15. juli 2023 #13 Skrevet 15. juli 2023 Det var mye negativitet her, spesielt at 50/50 er lov for barn men ikke greit for hund. Jeg tenker dere kjenner hunden deres best, og vet om den takler flyting eller ikke. Jeg ville ventet med å lage veldig faste regler, ta det litt som det kommer så finner dere en rytme etter hvert.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #14 Skrevet 15. juli 2023 En bør ha hovedansvaret for hunden, i forhold til oppfølging veterinær og slike ting - og en avtale på hvordan utgifter til dette skal deles. Utover det så ville jeg delt etter når man har mest tid og avtale ferier slik at det er forutsigbart når man har hunden. Ville og satt i avtalen hva som skal til i forhold til om en slutter å ha den og når den da tilfaller den andre. Hunden kommer til å ha det toppen uansett. Anonymkode: d2bd6...40a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå