AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #1 Skrevet 10. juli 2023 Leser stadig om at det er vanlig å få helt oppheng i ting, og jeg har aldri opplevd det. Det er noen ganger jeg gjør mye av en ting, puslet feks sikkert 10 puslespill rett etter hverandre. Tok et par uker. Men møter jeg på motstand så bare gir jeg opp og gjør det ikke igjen på veldig lang tid. Så jeg er ikke sånn veldig in i det. Har ikke en eneste ting jeg virkelig brenner for. Burde jeg bare droppe utredningen, eller går det an å ha ADHD/Asperger uten å få oppheng i ting? Anonymkode: fd415...219
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #2 Skrevet 10. juli 2023 Herregud Hvorfor er det så viktig for alle å få en fuckings diagnose? Anonymkode: 900ae...f83
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #3 Skrevet 10. juli 2023 Det spørs på de andre symptomene du har? Men kan du virkelig velge selv om du vil utredes eller ikke? Er det privat du går da siden du kan velge? Anonymkode: aab79...f44
Grüner Skrevet 10. juli 2023 #4 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Leser stadig om at det er vanlig å få helt oppheng i ting, og jeg har aldri opplevd det. Det er noen ganger jeg gjør mye av en ting, puslet feks sikkert 10 puslespill rett etter hverandre. Tok et par uker. Men møter jeg på motstand så bare gir jeg opp og gjør det ikke igjen på veldig lang tid. Så jeg er ikke sånn veldig in i det. Har ikke en eneste ting jeg virkelig brenner for. Burde jeg bare droppe utredningen, eller går det an å ha ADHD/Asperger uten å få oppheng i ting? Anonymkode: fd415...219 Det er jo ikke det eneste kjennetegnet på de diagnosene. Men det er vel noen andre ting du eller folk rundt deg reagerer på siden du skal utredes?
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #5 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Leser stadig om at det er vanlig å få helt oppheng i ting, og jeg har aldri opplevd det. Det er noen ganger jeg gjør mye av en ting, puslet feks sikkert 10 puslespill rett etter hverandre. Tok et par uker. Men møter jeg på motstand så bare gir jeg opp og gjør det ikke igjen på veldig lang tid. Så jeg er ikke sånn veldig in i det. Har ikke en eneste ting jeg virkelig brenner for. Burde jeg bare droppe utredningen, eller går det an å ha ADHD/Asperger uten å få oppheng i ting? Anonymkode: fd415...219 Det er ikke et kriterie for verken adhd eller autisme at du ikke gir opp når du møter motstand. Derimot vil jeg tro det er relativt vanlig, begge tilstandene har mange plager som skyldes "executive dysfunction", altså en slags manglende gjennomføringsevne (eller mer presist - at det ikke er automatikk mellom planlegging og utførelse av oppgaver, slik at mye som andre gjør automatisk kan føles tungvint og uoverkommelig) Når man snakker om å være opphengt i ting, så er det litt mer som du beskriver det med puslespill: mange finner ro i å gjøre de samme eller tilsvarende ting om igjen. Det er særlig autisme som ofte kjennetegnes ved repetetiv atferd og interesser. Uansett - hvis du føler deg annerledes/utenfor og mistenker diagnose bør du gjennomføre utredning, selv om noen ting ikke stemmer. Bare vær så ærlig som mulig når du skal ta stilling til påstander/kriterier om hvordan ting oppleves for deg, og svar utdypende (altså slik du gjør i denne posten, med hva du opplever at stemmer for deg, og hva som ikke gjør det) Anonymkode: 39313...e44
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #6 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Herregud Hvorfor er det så viktig for alle å få en fuckings diagnose? Anonymkode: 900ae...f83 For de som ikke sliter så ser jeg ingen grunn til å ha diagnose nei, men når ting påvirker livet så er en diagnose ganske fin å ha, for forståelse. AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det spørs på de andre symptomene du har? Men kan du virkelig velge selv om du vil utredes eller ikke? Er det privat du går da siden du kan velge? Anonymkode: aab79...f44 Det er offentlig. Grüner skrev (5 minutter siden): Det er jo ikke det eneste kjennetegnet på de diagnosene. Men det er vel noen andre ting du eller folk rundt deg reagerer på siden du skal utredes? Det er andre ting ja, som det sosiale feks. Jeg er pdd ufør, så har fungert dårlig i jobb. Jeg vet at det ikke er eneste kjennetegn, men det er så dumt å ta opp en plass for en annen når jeg kanskje ikke har diagnosen likevel. Anonymkode: fd415...219
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #7 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke et kriterie for verken adhd eller autisme at du ikke gir opp når du møter motstand. Derimot vil jeg tro det er relativt vanlig, begge tilstandene har mange plager som skyldes "executive dysfunction", altså en slags manglende gjennomføringsevne (eller mer presist - at det ikke er automatikk mellom planlegging og utførelse av oppgaver, slik at mye som andre gjør automatisk kan føles tungvint og uoverkommelig) Når man snakker om å være opphengt i ting, så er det litt mer som du beskriver det med puslespill: mange finner ro i å gjøre de samme eller tilsvarende ting om igjen. Det er særlig autisme som ofte kjennetegnes ved repetetiv atferd og interesser. Uansett - hvis du føler deg annerledes/utenfor og mistenker diagnose bør du gjennomføre utredning, selv om noen ting ikke stemmer. Bare vær så ærlig som mulig når du skal ta stilling til påstander/kriterier om hvordan ting oppleves for deg, og svar utdypende (altså slik du gjør i denne posten, med hva du opplever at stemmer for deg, og hva som ikke gjør det) Anonymkode: 39313...e44 Jeg føler meg annerledes, og en diagnose hadde vært fint for å feste alt jeg føler på et sted som andre kan Google enkelt. Jeg er ikke så flink å utdype muntlig, da blir det gjerne korte svar. Hadde jeg kunne svart på alt på papir hadde det vært enklere å forklare alle. Har vært til en samtale og der sto det feks at jeg hadde dårlig mimikk i ansiktet😂 Det føler jeg ikke stemmer, og synes det kanskje var litt kjipt å få på papiret. Men det er vel sånn jeg oppfattes utad. Anonymkode: fd415...219
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #8 Skrevet 10. juli 2023 Nei, det er ikke et krav å brenne for noe for å få disse diagnosene. Det er bare ett av flere mulige symptomer, og det er få som har absolutt alle symptomene. Anonymkode: 29142...e32
Grüner Skrevet 10. juli 2023 #9 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): For de som ikke sliter så ser jeg ingen grunn til å ha diagnose nei, men når ting påvirker livet så er en diagnose ganske fin å ha, for forståelse. Det er offentlig. Det er andre ting ja, som det sosiale feks. Jeg er pdd ufør, så har fungert dårlig i jobb. Jeg vet at det ikke er eneste kjennetegn, men det er så dumt å ta opp en plass for en annen når jeg kanskje ikke har diagnosen likevel. Anonymkode: fd415...219 Vansker med de sosiale kodene er jo det viktigste kjennetegnet som regel. Men hvis både du og de rundt deg føler at det er noe her som burde vært utredet, så synes jeg du bør gå for det, og om du har diagnosen er ikke opp til deg å avgjøre, men ekspertteamet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå