Gå til innhold

Surrogati

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes surrogati er forkastelig uansett scenario. En livmor er ikke en vare, på samme måte som at jeg mener sex ikke er det og derfor også mener at prostitusjon bør være ulovlig. I disse situasjonene er det ofte fattige kvinner som velger å ta på seg «jobben» med alt det medfører, også risikoen for graviditet- og fødselsskader. 

Anonymkode: 80db7...426

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Surrogati- er den styggeste formen for menneskehandel og burde vært forbudt i alle land. 

Anonymkode: e2205...6b7

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Surrogati er ikke lovlig i Norge , og takk og pris for det ! 

Anonymkode: 93bc9...c40

AnonymBruker
Skrevet

HVORDAN klarer man å gi fra seg et barn som vokser i deg i 9 mnd? 

Anonymkode: 70737...d08

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Barn skal ikke kjøpes og selges som en vare. Ja, det spiller ingen rolle hvilket kjønn de har. Homofile par kan dessverre ikke lage barn på egenhånd, det rettferdiggjør ikke leie av en livmor. Akkurat som Adopsjonsindustrien, sexindustrien, etc. så er det en hel rekke problematiske sider og konsekvenser av surrogati.

Anonymkode: 2e998...e74

Vel, for lesbiske par er det lovlig i Norge å skape barn på den måten. Sæddonasjon er lovlig. Hvorfor skal ikke homofile ektefeller hvor begge er menn ha samme muligheten?

Ser du på lesbiske par som får barn at de "leier ut testiklene" til en anonym donor?

Hva med prøverør? Er det greit for deg så lenge det er en mann og en kvinne som bestemmer? Eller vil du bare at barn skal lages på gamlemåten? Om om par ikke får det til naturlig så er det ingenting mer å gjøre. 

Jeg vet bare at dette er svært etterlengtede barn som blir skapt på denne måten. Som når de er så dypt ønsket at par må ty til hjelp, får de beste forutsetningene for en kjærlig oppvekst.   

Når det er sagt så er jeg enig med deg at det er mye problematisk med å måtte dra til utlandet for surrogati. Det hadde vært bedre om det var lovlig i Norge under regulerte forhold. 

Anonymkode: f3ae0...56a

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er toppen av egoisme. Det gagner ikke deg som barnet. Tenk å leve med at du har ukjent eggmor som er ditt genetiske opphav og din far er ukjent sæd donor som er din andre genetiske opphav født av en kvinne som ikke er i slekt med deg...tenk å leve med så forvirrende røtter der din egen kropp er "ukjent"

Anonymkode: 57f0e...661

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gjerne vært surogat om jeg hadde vært sprek som gravid. Dessverre er det veldig slitsomt for meg, hadde både hyperemesis, bekkenløsning mm., så jeg gjør det ikke mer enn nødvendig. Men selve det å være gravid er fantastisk, og skulle gjerne hjulpet noen. 

Anonymkode: 438b1...a34

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg hadde gjerne vært surogat om jeg hadde vært sprek som gravid. Dessverre er det veldig slitsomt for meg, hadde både hyperemesis, bekkenløsning mm., så jeg gjør det ikke mer enn nødvendig. Men selve det å være gravid er fantastisk, og skulle gjerne hjulpet noen. 

Anonymkode: 438b1...a34

Men hva med barnets beste eller om noen år det voksne menneskets opplevelse av dette ? Du ser alt fra et veldig ensidig perspektiv hvor mennesker vil ha barn koste hva det koste vil uten å forstå hva det innebærer å være et voksent donor barn på leting etter sine røtter. Har du ingen empati med disse folkene som er ulykkelige og leter etter sine genetiske opphav ?

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hva med barnets beste eller om noen år det voksne menneskets opplevelse av dette ? Du ser alt fra et veldig ensidig perspektiv hvor mennesker vil ha barn koste hva det koste vil uten å forstå hva det innebærer å være et voksent donor barn på leting etter sine røtter. Har du ingen empati med disse folkene som er ulykkelige og leter etter sine genetiske opphav ?

Er du imot adopsjon også? Spermdonor? Eggdonor?

Anonymkode: 4baa1...6b6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Usikker på hva du mener her. Surrogati er vel ofte at man tar parets sædceller og egg og legger det inn i en annen dame som bærer barnet for dem. Dermed vokser barnet opp med sine biologiske foreldre og vet genetiske opphav. Fødemoren er ikke genetisk opphav i en surrogati. 

Det er også lov med sæd-donasjon i Norge, så mange damer som gjør dette velger å bli alenemor, uten partner. Dette er jo mye værre, da barnet ikke bare mister genetisk opphav men blir fratatt en omsorgsperson og en halv familie. Så da burde jo dette bli forbudt også eller?

Anonymkode: a47bf...b9e

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Var hennes eget egg. 

Anonymkode: 63832...e76

Da burde hub kreve å få foreldre absvaret tilbake da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...