Gjest Karli Skrevet 10. juli 2023 #1 Skrevet 10. juli 2023 Min svigermor bor i utlandet, men er norsk, så min mor har truffet henne kun en gang pga. avstand ( enke). Etter møtet har min mor forsiktig liret av seg små kommentarer som har eskalert til kommentarer som insinuerer et underliggende hat mot svigers. Jeg tror vel rett og slett det skyldes misunnelse, og det å være 70 år og misunne en dame så mye, det gjør meg litt flau, trist og skuffet rett og slett. Svigermor er veldig ordentlig og gjør så godt hun kan, som folk flest. Hun er verken rik eller fattig.. Svigermor har vært modell i ungdommen og har hatt en god stilling i det offentlige. Hun har også gjort det bra innen idrett, men ikke noe ekstraordinært. Svigermor skryter aldri og jeg bryr meg ikke om hva hun driver med. Etter dette ene møtet for 3 år siden, har min mor fisket mye etter informasjon om henne og er nesten besatt av å vite siste nytt. Min mor dømmer henne hardt basert på det lille jeg sier og lager seg et veldig negativt bilde av henne som hun prøver å påvirke meg med. Blant annet for å bo i utlandet og indirekte har min mor sagt at svigermor fremstår som svært selvsentrert og lite interessert i familien sin...Jeg har forsvart min svigermor hver gang, for min mor har jo ikke informasjon til å kunne uttale seg i det hele tatt. Min mor har ikke noe med hennes valg å gjøre heller, men hun bryr seg veldig om hennes liv. Sist vi snakket vred hun samtalen over på svigermor til stadighet og var mer interessert i henne enn i meg og mitt liv, og sa noe sånt som: " du vet, sånne som skiller seg når de har barn, slik hun gjorde, de ødelegger mer enn de aner for barna sine. Jeg er sikker på at Martin ( mannen min) har grått seg i søvn mer enn en gang pga. skillsmissen, men karrierene var vel viktigere enn familien for henne kanskje?". Min mor sier også ting som: " åja, så det er der hun har hus, ja. Ja, det er visst den billige delen av Spania, det" ( min mor har googlet) eller: " Åja, så hun jobbet som spesialrådgiver i X, vel, det var en periode lett å bli spesialrådgiver i X, ja, på den tiden, så ikke stort å skryte av...( hvem skryter?) eller: " Hun var modell, sa du en gang? Husker du når?" ( Jeg tenker i mitt stille sinn at nå skal mamma google) Neste gang vi snakker om været, kan hun vende samtalen over og si" Hun jobbet som modell i 82, ikke sant? Fant et bilde på nett, kom tilfeldigvis over det da jeg søkte på adressen hennes for å sende et hyggelig julekort, skjønner du, men vil jo ikke si hun var noe typisk modell...altså ikke sånn bildepen, om du skjønner. Styggpen, kanskje. Vil ikke si det er så mye å skryte av for var vel bare modell i Norge" ( nok en gang..hvem skryter) Min mor har også forsøkt å få meg til å mislike svigermor. Svigermor har eksempelvis villet låne bort en hytte til gjestene som skal i bryllupet, men sagt det er fint om vi kan fikse noe med verandaen. Jeg fortalte dette til min mor, og min mor mente vi burde avslå tilbudet fordi det kom med en baktanke. Jeg sa til min mor at hun kun prøver å være snill, men svaret fra min mor var " psykopater gir seg ut for å være så snille, husk det" Så hun sier indirekte at svigers muligens er psykopat. Og nå skal vi ha bryllup og min mor skal overgå min svigermor i diverse. Min mor har fått meg litt mer kritisk til svigermor. Hvordan forholder jeg meg til dette?
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #3 Skrevet 10. juli 2023 Kan du ikke bare konfrontere henne med all denne negativiteten hennes? Men det gjør kanskje bare vondt verre... Folk som har en slik iboende misunnelse i seg er det muligens ikke så mye å gjøre med. Den dagen din svigermor er fattig, syk og alene skal du se moren din blir mer velvillig stelt 🙄 Anonymkode: 7a5fc...9c1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #4 Skrevet 10. juli 2023 Hvorfor tror du hun gjør dette da? Din mor har kanskje skjønt at svigermor er triveligere enn henne, og prøver å undergrave henne før hun blir utkonkurrert? Eller har det skjedd noe som gjør at hun la svigerfamilien for hat, som hun ikke vil si, og derfor bruker alle disse anledningene? Eller har hun glemt å ta medisinene sine? Anonymkode: 3de5a...111
Gjest Karli Skrevet 10. juli 2023 #5 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan du ikke bare konfrontere henne med all denne negativiteten hennes? Men det gjør kanskje bare vondt verre... Folk som har en slik iboende misunnelse i seg er det muligens ikke så mye å gjøre med. Den dagen din svigermor er fattig, syk og alene skal du se moren din blir mer velvillig stelt 🙄 Anonymkode: 7a5fc...9c1 Det som gjør meg uvel. Med en gang noe virkelig vondt skjer henne, vil min mor komme med all sin sympati og hjelp. TS
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #6 Skrevet 10. juli 2023 Slutt å ta henne seriøst. Neste gang hun sier noe negativt om svigermor begynner du le høyt. «Ha, ha mamma, for noe tull! Hvorfor stalker du Berit?» «Herregud for noe viss-vass mamma. Berit er kjempehyggelig, det vet du godt» Mora di føler seg mindreverdig. Det er en følelse det er lov å ha. Det er derimot mindre greit å snakke dritt om andre av den grunn. Anonymkode: 219f1...1ed 1
Gjest Karli Skrevet 10. juli 2023 #7 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor tror du hun gjør dette da? Din mor har kanskje skjønt at svigermor er triveligere enn henne, og prøver å undergrave henne før hun blir utkonkurrert? Eller har det skjedd noe som gjør at hun la svigerfamilien for hat, som hun ikke vil si, og derfor bruker alle disse anledningene? Eller har hun glemt å ta medisinene sine? Anonymkode: 3de5a...111 Tror du er inne på noe. Må føle på en trussel. Jeg har ikke et nært forhold til svigermor, så hun trenger ikke bekymre seg.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #8 Skrevet 10. juli 2023 Hun har vel mindreverdighetskomplekser overfor svigermor. Eller så er hun sånn som snakker dritt om andre mennesker generelt, men du har bare ikke lagt merke til det før. Selv om du ikke har et nært forhold til svigermor, er det lov å si i fra til sin egen mor om at det ikke er greit å snakke så mye negativt om andre mennesker, og i hvert fall ikke en hun knapt kjenner. Anonymkode: fc26a...59f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå