AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #1 Skrevet 10. juli 2023 Kjenner du noen som faktisk har blitt syke eller dødd som følge av røyking? Man hører jo så mye om hvor helseskadelig og dødelig røyking skal være, men jeg tror ikke jeg kjenner noen som har fått alvorlige sykdommer eller har dødd pga røyk… Jeg røyker selv, og har veldig mange røykere både i familie og omgangskrets. Mange av de er godt oppi årene også. Er det virkelig så ille som helsemyndigheten skal ha det til? Anonymkode: 584e8...02e
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #2 Skrevet 10. juli 2023 Jeg jobber en plass der vi behandler disse, og ja, de blir sjuke. KOLS er en drittsykdom. Anonymkode: 51ffa...947 8 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #3 Skrevet 10. juli 2023 Jeg har kjent mange. De er døde nå. Anonymkode: 44f31...ec4 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #4 Skrevet 10. juli 2023 Jeg kjenner veldig mange som har død av røyking. Kols er en forbanna måte å dø på. Det samme gjelder lungekreft. Flere kunne hatt mange gode leveår igjen, om det ikke hadde vært for den røyken. Anonymkode: 90bb0...84e 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #5 Skrevet 10. juli 2023 En kollega av min far fikk kreft i munnen. Han var storrøyker i mange år. Så fikk han kreft i ganen, og den spiste seg oppover mot nesen og hjernen. Han klarte ikke spise lenger pga hullet og måtte sondemates på slutten. Han døde av det, selvfølgelig. Anonymkode: c9509...8a5 3 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #6 Skrevet 10. juli 2023 Har kjent flere røykere som døde av lungekreft. Anonymkode: c934d...fe3 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #7 Skrevet 10. juli 2023 Ja jeg vet om altfor mange både syke og døde etter røyking Anonymkode: 1d9a6...6e8 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #8 Skrevet 10. juli 2023 Hadde to (og bare to) storrøykere i familien og tenkte lenge på at de kom til å bli syke av det uten at det skjedde noe. Så, da de ble 60, døde begge to av lungekreft i løpet av et snaut år. Vi har jo tallene på dette, sånn sett er anekdoter i begge retninger temmelig verdiløse, men jeg har definitivt sett det med egne øyne også. Det er helt ubegripelig risikabelt, både i form av økt dødelighet (av både kreft og hjerte- og karsykdommer) og i form av økt sykelighet mens man er i live. Selv om de fleste kjenner røykere som ble ganske gamle også. Anonymkode: f2631...05b 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #9 Skrevet 10. juli 2023 Hvordan kan man egentlig slå fast at eventuelle helseskader kommer som følge av røyk? Jeg skjønner det i forhold til lungekreft og kols, som på en måte blir direkte påvirker av røyken, men andre kreftformer og hjerte/karsykdommer kan jo komme av mye annet også. I forhold til hvor mange som røyker så er det vel ikke veldig mange som får lungekreft eller kols heller?! Anonymkode: 584e8...02e
Druid Skrevet 10. juli 2023 #10 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan kan man egentlig slå fast at eventuelle helseskader kommer som følge av røyk? Jeg skjønner det i forhold til lungekreft og kols, som på en måte blir direkte påvirker av røyken, men andre kreftformer og hjerte/karsykdommer kan jo komme av mye annet også. I forhold til hvor mange som røyker så er det vel ikke veldig mange som får lungekreft eller kols heller?! Anonymkode: 584e8...02e Det er vel der problemet vårt er nå, når det ikke er noen særlig sammenheng mellom droppet i hvor mange som røyker og fallet av lungekreft. Det er en nedgang, men ikke i nærheten av hvor stort fallet har vært av røykere. KOLS ser ut som å være tettere koblet. Jeg tror genetikk har en mye større betydning for kreft enn vi legger til grunn idag. Og det setter litt kjepper i hjulet for folkehelsetiltak mot kreftformer. 1
snurk Skrevet 10. juli 2023 #11 Skrevet 10. juli 2023 Jeg kjenner ikke mange som røyker (hvordan kan man røyke i 2023 med all den kunnskapen vi har om røyk?), men bestefaren min var storrøyker og døde av lungekreft.... 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #12 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Kjenner du noen som faktisk har blitt syke eller dødd som følge av røyking? Man hører jo så mye om hvor helseskadelig og dødelig røyking skal være, men jeg tror ikke jeg kjenner noen som har fått alvorlige sykdommer eller har dødd pga røyk… Jeg røyker selv, og har veldig mange røykere både i familie og omgangskrets. Mange av de er godt oppi årene også. Er det virkelig så ille som helsemyndigheten skal ha det til? Anonymkode: 584e8...02e Det er for mye data som bekrefter at røyking øker sykdom og dødelighet mye til at du trenger å lete etter anekdotisk bevis på det motsatte. Om du ønsker å bli syk tidligere, eller dø tidligere er selvfølgelig ditt eget valg. Anonymkode: 7935d...99f 2
Fame Skrevet 10. juli 2023 #13 Skrevet 10. juli 2023 Både mamma og pappa har KOLS. Pappa har en litt heftigere versjon, men han røyker jo fremdeles så. Mamma røyker ikke lenger 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #14 Skrevet 10. juli 2023 Ja. Har mistet to nære familiemedlemmer til kols. Begge døde i tidlig 60 årene. Anonymkode: a71bb...baf 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #15 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Kjenner du noen som faktisk har blitt syke eller dødd som følge av røyking? Man hører jo så mye om hvor helseskadelig og dødelig røyking skal være, men jeg tror ikke jeg kjenner noen som har fått alvorlige sykdommer eller har dødd pga røyk… Jeg røyker selv, og har veldig mange røykere både i familie og omgangskrets. Mange av de er godt oppi årene også. Er det virkelig så ille som helsemyndigheten skal ha det til? Anonymkode: 584e8...02e Ja.. Flere eldre i familien som har fått kols hoster så blodårene popper ut i ansiktet, får ikke puste osv. Mormoren til kusinen min er i slutten av 60 årene, fått kreft i urinblæren- direkte årsak er tobakksrøyking. Ho vil aldri bli frisk igjen Forferdelige greier.. Anonymkode: 4d096...215
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #16 Skrevet 10. juli 2023 Ja, min mor har både Alzheimer og vaskulær demens. Sannsynligvis har røykingen forårsaket dette. https://forskning.no/forebyggende-helse/storroykere-risikerer-alzheimers/816988 Anonymkode: ad733...696
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #17 Skrevet 10. juli 2023 snurk skrev (7 minutter siden): Jeg kjenner ikke mange som røyker (hvordan kan man røyke i 2023 med all den kunnskapen vi har om røyk?), men bestefaren min var storrøyker og døde av lungekreft.... Omtrent alle voksne i min familie røyker. Besteforeldre, tanter&onkler, søskenbarn, søsken, til og med et par av tanteungene mine. Så om du tror at ingen røyker i 2023, så lever du vel bare veldig innelukket i din egen boble… Min bestefar var storrøyker helt til han døde, i en alder av 62 år… Han skle på brygga og slo hue, før han datt i vannet og drukna… Fetter’n min røyka også, og døde altfor tidlig, i MC-ulykke. De røyka, og døde for tidlig, men de døde jo ikke av røyken! Anonymkode: 584e8...02e
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #18 Skrevet 10. juli 2023 En kollega fikk kreft. Hun er frisk nå og har selvfølgelig sluttet å røyke. Faren til ei venninne fikk kreft. Han er død. Mora til samme venninne fikk kreft. Hun er også død. Mora til svigerinna mi fikk kreft. Hun er død. Mora til en eks fikk kreft. Hun er død. Alle som er døde døde av kreften, som de fikk av røykingen. Anonymkode: 5ddb3...60b
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #19 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja. Har mistet to nære familiemedlemmer til kols. Begge døde i tidlig 60 årene. Anonymkode: a71bb...baf Har hørt at man ikke dør av Kols, man dør med Kols, stemmer ikke det? Anonymkode: 584e8...02e 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #20 Skrevet 10. juli 2023 Ja, har noen tilfeller med kreft i familien som mest sannsynlig kan tilskrives røyking. Den ene døde. Personlig var jeg utsatt for passiv røyking både som foster og de 10 første årene av livet. Har i dag astma, allergi og en del øre, nese, hals utfordringer. Anonymkode: 6a631...26d 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå