Gå til innhold

Hvor hyppig samvær når foreldre har vidt forskjellig oppdragerstil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gutten min har hyppig overnatting hos barnefar for å ikke gjøre overgangen pga samlivsbrudd for dramatisk. Men han er spinnvill i flere dager etter 2-3 overnattinger hos pappa. Alle grenser må settes på nytt,  tøyes en gang til og trassanfall kan vare i opptil 1t. Hos pappaen er han blid og fornøyd og alt er fryd og gammen sier pappaen. Han vil ha overnattinger helst hver helg, og nå som det er sommerferie helst 2-3 netter hver uke. Jeg er den kjipe eksen som han ikke tror på når jeg sier det er for ustabilt. Hva kan jeg gjøre? Gutten er 6,5 år.

Anonymkode: 04d5c...45e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at du overdriver voldsomt og at barnet selvfølgelig må få ha samvær med sin far som åpenbart ønsker å ha han der.

At barnet er "spinnvillt" er fordi han er 6 år og foreldrene har gått ifra hverandre, det betyr ikke at det er far som er problemet. Det er jo deg han er spinnvill hos, kanskje gutten burde få være mer hos far og mindre hos deg rett og slett. Han er jo åpenbart mer harmonisk der.

Anonymkode: 958f5...661

• Liker 19
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange grunner til at gutten er «spinnvill» etter samvær. Feks at han savner pappaen sin.

Anonymkode: 9a5d5...640

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du konkludert med at far må være grunnen? Har du spurt gutten din hvordan han har det hos far (uten å legge føringer)? Vil barnet overnatte der selv?

Anonymkode: 08f77...b45

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med "for ustabilt"? At han er hos far noen flere netter i slengen? Tuisenvis av barn bor jo 50/50 hos mor og far annenhver uke. Mener du det er ustabilt? Det er helt normal barnefordeling i dag blant skilte foreldre. Barn har rett til å være like mye sammen med far som mor.

Hva mener du han gjør "feil" i oppdragelsen da? Er det for eksempel ikke leggetid til rimelige klokkeslett, får han spise godteri fredag, lørdag og søndag til frokost, lunsj og middag?

Anonymkode: d7c6b...d6a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette må du bare stå i, å redusere samværet med far, er ingen løsning. Du har valgt å få barn, men en annen oppdragerstil, enn deg, det er jo ikke gitt at din måte er rett. Barnet ditt reagerer egentlig på en klassisk måte i forhold til barn som strever med å finne plassen sin etter samlivsbrudd. Det trenger ikke å være noe galt hos noen av dere. Kanskje du må komme far i møte? 

Anonymkode: 2dbf7...294

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er alltid feil hos far. Enten barnet er «spinnvill» hos far og rolig hos mor, eller «spinnvill» hos mor og rolig hos far. 

Anonymkode: 7727b...b76

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenker at du overdriver voldsomt og at barnet selvfølgelig må få ha samvær med sin far som åpenbart ønsker å ha han der.

At barnet er "spinnvillt" er fordi han er 6 år og foreldrene har gått ifra hverandre, det betyr ikke at det er far som er problemet. Det er jo deg han er spinnvill hos, kanskje gutten burde få være mer hos far og mindre hos deg rett og slett. Han er jo åpenbart mer harmonisk der.

Anonymkode: 958f5...661

Jeg må ha visse regler. Det er flere og mindre barn her. Han er stort  sett alene med pappaen sin. 1-2 timers trass med å hive ting rundt seger uaktuelt med småbarn her.

57 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor har du konkludert med at far må være grunnen? Har du spurt gutten din hvordan han har det hos far (uten å legge føringer)? Vil barnet overnatte der selv?

Jeg har konkludert med at far og jeg har det for forskjellig. Ikke at far i seg selv er problemet.

58 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva mener du med "for ustabilt"? At han er hos far noen flere netter i slengen? Tuisenvis av barn bor jo 50/50 hos mor og far annenhver uke. Mener du det er ustabilt? Det er helt normal barnefordeling i dag blant skilte foreldre. Barn har rett til å være like mye sammen med far som mor.

Hva mener du han gjør "feil" i oppdragelsen da? Er det for eksempel ikke leggetid til rimelige klokkeslett, får han spise godteri fredag, lørdag og søndag til frokost, lunsj og middag?

Anonymkode: d7c6b...d6a

Jeg ønsker gjerne 50/50. Men ikke far. Men det blir 2-4 netter pr uke, alt ettersom hva som passer faren.

59 minutter siden, AnonymBruker said:

Gutten elsker å være hos pappaen sin fordi jeg er "for streng". De har alltid hatt et godt og tett forhold. Jeg er glad for det. Men jeg har typisk nok måttet innta en snusfornuftig rolle med visse regler og rutiner. Bl.a. fordi vi også har et endel yngre tvillingpar. For å få hverdagen til å gå i hop. Det er større slingringsmonn hos pappa fordi han stort sett har bare eldstemann til overnatting.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Gutten min har hyppig overnatting hos barnefar for å ikke gjøre overgangen pga samlivsbrudd for dramatisk. Men han er spinnvill i flere dager etter 2-3 overnattinger hos pappa. Alle grenser må settes på nytt,  tøyes en gang til og trassanfall kan vare i opptil 1t. Hos pappaen er han blid og fornøyd og alt er fryd og gammen sier pappaen. Han vil ha overnattinger helst hver helg, og nå som det er sommerferie helst 2-3 netter hver uke. Jeg er den kjipe eksen som han ikke tror på når jeg sier det er for ustabilt. Hva kan jeg gjøre? Gutten er 6,5 år.

Kanskje far har en bedre oppdrager stil enn deg da? I hvert fall en som passer bedre for sønnen deres

Anonymkode: e7f93...f46

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje far har en bedre oppdrager stil enn deg da? I hvert fall en som passer bedre for sønnen deres

Da burde han steppe up og overta omsorgen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde du tillatt det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du høres bare bitter ut

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du høres bare bitter ut

Takk. Du høres særdeles varm og omsorgsfull ut.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde du tillatt det?

Ja. HVorfor skulle jeg ikke det, egentlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja. HVorfor skulle jeg ikke det, egentlig.

Fordi du mener dere er så ulike, og at din måte tydeligvis må være den riktige - så jeg lurte på om du ville klart å gi fra deg kontrollen. Så hvorfor kan du ikke tillate at han er der 4 dager i uka? Kanskje det leder mot at han overtar omsorgen så slipper du tenke mer på det. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi du mener dere er så ulike, og at din måte tydeligvis må være den riktige - så jeg lurte på om du ville klart å gi fra deg kontrollen. Så hvorfor kan du ikke tillate at han er der 4 dager i uka? Kanskje det leder mot at han overtar omsorgen så slipper du tenke mer på det. 

Fordi far ikke vil. VI har ikke faste tider fordi det kommer an på jobbsituasjonen til pappaen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi far ikke vil. VI har ikke faste tider fordi det kommer an på jobbsituasjonen til pappaen. 

Men hvorfor kan han ikke da være der de dagene som far spør etter det og situasjonen tillater det? 

AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor kan han ikke da være der de dagene som far spør etter det og situasjonen tillater det? 

Jeg har svart på dette allerede. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har svart på dette allerede. 

Beklager om jeg gikk glipp av det, men jeg finner ikke noe svar på hvorfor ikke gutten kan overnatte halve uka. Er det pga reglene dine og de andre barna? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Beklager om jeg gikk glipp av det, men jeg finner ikke noe svar på hvorfor ikke gutten kan overnatte halve uka. Er det pga reglene dine og de andre barna? 

Han er hos faren sin de dagene faren ønsker det og det passer med jobben hans. Problemet for meg, er at det hver gang oppleves som å "rykke tilbake til start". Grenser må settes igjen, vaner innarbeides og det tar kjapt 2-3 dager før han faller til ro. Også har vi et-par dager som alt funker bra også er det tilbake til pappaen også ny start. Jeg har mindre barn som pappaen bare har dagsamvær med færre ganger i uka. Er ellers alene med 3 små og kan ikke innrette tilværelsen etter eldstemann slik pappaen kan, inkl med å forhandle om hver minste ting.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...