Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #1 Del Skrevet 13. januar 2006 Jeg vurderer å ta utdannelse som eindomsmegler på BI og vil høre fra noen som har erfaring med dette studium og hvordan jobbmulighetene er etter studium. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #2 Del Skrevet 13. januar 2006 Lyst på en jobb der du jobber masse, i tilegg til nesten hver eneste helg? Snakke i mobiltelefonen til kl 23 hver kveld? En stressende arbeidsuke, og i perioder der markedet er dårlig, tjene nesten ingenting OG måtte holde ut med misfornøyde eiere? Vente mange år for å tjene godt, og virkelig la jobben gå foran alt annet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 13. januar 2006 #3 Del Skrevet 13. januar 2006 Trodde i grunnen markedet var bra, jeg. Klart det er mye arbeid, man må like å være i serviceyrket, kunne selge og komme overens med både hyggelige og mindre hyggelige selgere og kjøpere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #4 Del Skrevet 13. januar 2006 Må si meg delvis enig med gjesten over her. Men det varierer hvor stor del av lønna som er på provisjon. Og så har man jo muligheter til å tjene mye penger også. Veldig mange meglere setter jo bort visningene til visningsassistenter, så de får helgene fri. Men for å oppnå en høyest mulig pris er det nok best å ta alle visningene selv (her i Oslo er det gjerne visninger både mandag, torsfag, lørsag, søndag). Når det gjelder jobbmuligheter, så vær klar over at ant eiendomsmeglerstudenter har økt krafig sørlig det siste året. Tror meglerklassen er en av de største på hele BI Oslo av bachelorstudiet. (minst 300 som går i 1. kl nå). Så det blir høyst sannsynelig utdanna flere meglere enn det er behov for, så arbeidsmarkedet blir nok tøft om noen år. Tradisjonelt har ikke skoleferdigheter blitt tillagt så mye vekt ved ansettelse, men heller salgstalent og kontakter man skaffer seg gjennom studiet. Som megler er det ikke så ofte man har bruk for den jussen man lærer, de fleste salg går jo smertefritt. Så desverre er det ikke alle meglere like flinke og oppdaterte på dette. Vi opplevde desverre en megler som ikke kunne jussen sin fullt ut, og tapte masse penger. Du kan forresten også jobbe som eiendomsmegler ved å ta juridisk embedseksamen. Da har du flere bein å stå på etter endt utdannelse, så kan man heller supplere med økonomiske fag i tillegg. Meglerstudiet er det dyreste på hele BI, så man bør vite hva man gjør før man begynner der (totale skolepenger blir på ca 160.000!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #5 Del Skrevet 13. januar 2006 Jeg vet at det er dyreste studium på hele BI. Jeg vet at det også er veldig stressende og mye kvelds-og helgarbeid. Derfor spør jeg dere her. Har ikke bestemt noe enda. Skal søke en offentlig skole først. Takk for svar alle sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dixie i.i Skrevet 14. januar 2006 #6 Del Skrevet 14. januar 2006 Hei. Jeg har gått megler studiet på BI og er nå statsautorisert eiendomsmegler. Nå jobber jeg med næringseiendom, så lønns og arbeidsbetingelsene er helt anderledes enn for bolig meglerene. Jobbet som boligmegler før, og ja det er mye jobb men samtidig veldig morsomt. Men man skal være en selgertype og like å jobbe ut mot folk for å ha en slik jobb. Man møter mange fine mennesker, og opplever mye rart. Men vær litt kritisk til hvor du begynner å jobbe. Å få jobb som megler er ganske lett, da det i enkelte firmaer er stor gjennomtrekk. Derfor vær litt kristisk... Nå kommer det mest sansynligvis en lovendring til høsten, som gjør at folk uten utdannelse skal få jobbe som megler. I tillegg blir det strengere krav til faglig leders tilstedeverelse, slik at om du ønsker å gå den veien, er utdannelsen å anbefale. Klassen jeg gikk i på BI var veldig ålright. Men du skal være glad i jus og tall for å gå der... Og utdannelsen gir deg flere valgmuligheter en du tror. Fler av de jeg gikk sammen med jobber som forvaltere, i bank, forsikringsselskap ol. Uansett, lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå