AprilLudgate Skrevet 10. juli 2023 #141 Del Skrevet 10. juli 2023 (endret) GP950mAh skrev (2 minutter siden): SOSIAL: Høyre har lovfestet retten til brukerstyrt personlig assistent for funksjonshemmede. Antall bostedsløse er halvert og antall hjemløse er nå rekordlavt. Gratis kjernetid og redusert foreldrebetaling i barnehagen innført for de som har minst råd. Barnetrygden og bostøtten er økt. https://www.tronderbladet.no/meninger/i/x8MLqQ/erna-og-hoeyre-har-levert Artikkel fra 2021 i Trøndelag via en kronikk? Gratis AKS/kjernetid bhg er en SV/rødgrønn sak og har blitt innført for første gang i Oslo for alle - nå innført i enkelte flere kommuner og alle i førsteklasse. Innført i Oslo under da byråd Inga Marte Thorkildsen og videreført/utvidet under nåværende Sunniva Holmås Eidsvoll. Altså for alle. Endret 10. juli 2023 av AprilLudgate 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeplate Skrevet 10. juli 2023 #142 Del Skrevet 10. juli 2023 Husk også på at et av de mest brukte argumentene mot Høyre/FrP var at renten ville øke noe vannvittig. Hvordan ser det historiske rentenivået ut i dette årtusenet ut, også om vi fjerner finanskrisen og C-19 fra ligningen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 10. juli 2023 #143 Del Skrevet 10. juli 2023 (endret) AprilLudgate skrev (8 minutter siden): Man trenger jo ikke begynne med å kutte i bistandsbudsjett? Eller sette sårbare grupper opp mot hverandre når det jo finnes nok av andre poster å ta av først. Men ja - Høyre og FrP kuttet skremmende lett for de som har minst. I praksis trenger man ingenting. Norsk økonomi går så det suser. Det er ingen krisestemning, vi trenger ingen "omprioriteringer", og det er ingenting som trykker mot hverken verdiskapning eller økonomi. Men stadig snakkes det jo om at velferdsbudsjettet må kuttes for å få verdiskapning og fordi kostnadene er så høye. Men dette er falske bekymringer. Og når bekymringene kommer, så er bistandsbudsjettet et glimrende eksempel på at bekymringene rundt velferdsbudsjettet ikke er reelle. Man kan ikke lage krisestemning rundt norsk økonomi og velferdstall uten å tenke større enn denne ene posten av tusenvis av poster på budsjettet. Og det var det som var poenget mitt. Ikke at man nødvendigvis må kutte noe annet. Men noe annet bør kuttes først før man går på velferden. Høyre ser ut til å tenke motsatt, og det er skremmende, ja. Endret 10. juli 2023 av Bombasi 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeplate Skrevet 10. juli 2023 #144 Del Skrevet 10. juli 2023 AprilLudgate skrev (1 minutt siden): Artikkel fra 2021 i Trøndelag via en kronikk? Hva er feil i kronikken? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 10. juli 2023 #145 Del Skrevet 10. juli 2023 GP950mAh skrev (29 minutter siden): Pengebruken økte fordi Høyre prioriterte å styrke velferden, tross mytene fra venstresiden om kutt i velferden. Jeg husker at Høyreregjeringen innførte karensåret og at de kuttet minsteytelsen for AAP for unge under 25 år. Og så husker jeg at deres forslag til statsbudsjett som de leverte til ny regjering høsten 2021, inneholdt et punkt om å fjerne fribeløpet på 0,4G for uføretrygdede som klarte å jobbe litt. Sittende regjering fjernet karensåret og sørget for at trygdede får beholde fribeløpet sitt. Høyre trodde at syke mennesker skulle løpe ut i jobb når de fikk dårlig behandling og mistet inntekten. De syke var for syke til å løpe ut og finne seg en jobb, og ble både sykere og fattigere. Vi glemmer vel ikke Ernas uttalelse: «Erna Solberg: – Ja, altså̊ det er jo krevende, så er spørsmålet hadde de egentlig råd til det før og?». Her: https://frifagbevegelse.no/nyheter/erna-solberg-tok-ikke-selvkritikk-for-svar-pa-nrksporsmal-6.158.778004.ed2646c980 Sa du virkelig at høyre prioriterte å øke velferden, haha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GP950mAh Skrevet 10. juli 2023 #146 Del Skrevet 10. juli 2023 AprilLudgate skrev (3 minutter siden): Artikkel fra 2021 i Trøndelag via en kronikk? Som ramser opp hva Høyre økte av trygder og innførte av nye rettigheter. Bombasi skrev (3 minutter siden): I praksis trenger man ingenting. Norsk økonomi går så det suser. Det er ingen krisestemning, vi trenger ingen "omprioriteringer", og det er ingenting som trykker mot hverken verdiskapning eller økonomi. Samfunnsøkonomene er ikke enige, de mener vi trenger å omprioritere for å få ned offentlig pengebruk som øker inflasjonen og renta og få flere fra trygd og ut i arbeid. Norge kan ikke fortsette å ha mange flere offentlig ansatte og trygdede enn våre naboland. Adobyen skrev (2 minutter siden): Sa du virkelig at høyre prioriterte å øke velferden, haha. Høyre har prioritert velferden ja, velferden ble styrket under Høyre: https://www.tronderbladet.no/meninger/i/x8MLqQ/erna-og-hoeyre-har-levert Under AP/SP ble den barbert med flere milliarder fordi de ikke prisjusterte velferdsytelsene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 10. juli 2023 #147 Del Skrevet 10. juli 2023 Bombasi skrev (3 minutter siden): I praksis trenger man ingenting. Norsk økonomi går så det suser. Det er ingen krisestemning, vi trenger ingen "omprioriteringer", og det er ingenting som trykker mot hverken verdiskapning eller økonomi. Men stadig snakkes det jo om at velferdsbudsjettet må kuttes for å få verdiskapning og fordi kostnadene er så høye. Men dette er falske bekymringer. Og når bekymringene kommer, så er bistandsbudsjettet et glimrende eksempel på at bekymringene rundt velferdsbudsjettet ikke er reelle. Man kan ikke lage krisestemning rundt norsk økonomi og velferdstall uten å tenke større enn den ene posten. Og det var det som var poenget mitt. Ikke at man nødvendigvis må kutte noe annet. Men noe annet bør kuttes først før man går på velferden. Høyre ser ut til å tenke motsatt, og det er skremmende, ja. Ja, sånn ja. Jo - det er riktig det. Høyre bruker den retorikken for å innføre usosiale kutt ja. Karensåret skulle «føre flere tilbake i jobb». Det er forsket på kvantitativt og kvalitativt nå hos NAV - den påstanden var helt feil. Tiltaket hadde ingen effekt, kun negativ. Høyre lover fortsatt karensår selv om de vet det har en eneste effekt: fattigdom og forverret helse. 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 10. juli 2023 #148 Del Skrevet 10. juli 2023 GP950mAh skrev (1 minutt siden): Som ramser opp hva Høyre økte av trygder og innførte av nye rettigheter. Samfunnsøkonomene er ikke enige, de mener vi trenger å omprioritere for å få ned offentlig pengebruk som øker inflasjonen og renta og få flere fra trygd og ut i arbeid. Norge kan ikke fortsette å ha mange flere offentlig ansatte og trygdede enn våre naboland. Høyre har prioritert velferden ja, velferden ble styrket under Høyre: https://www.tronderbladet.no/meninger/i/x8MLqQ/erna-og-hoeyre-har-levert Under AP/SP ble den barbert med flere milliarder fordi de ikke prisjusterte velferdsytelsene. Jo, men en ytring fra Høyre selv er da ikke å regne som valid kilde. Selvsagt leverer de til gull i egne ytringer. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeplate Skrevet 10. juli 2023 #149 Del Skrevet 10. juli 2023 (endret) AprilLudgate skrev (1 minutt siden): Jo, men en ytring fra Høyre selv er da ikke å regne som valid kilde. Selvsagt leverer de til gull i egne ytringer. Da bør du som et minimum kunne peke på hva som ikke stemmer. Endret 10. juli 2023 av Kokeplate Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 10. juli 2023 #150 Del Skrevet 10. juli 2023 GP950mAh skrev (1 minutt siden): Samfunnsøkonomene er ikke enige, de mener vi trenger å omprioritere for å få ned offentlig pengebruk som øker inflasjonen og renta og få flere fra trygd og ut i arbeid. Norge kan ikke fortsette å ha mange flere offentlig ansatte og trygdede enn våre naboland. Men hva er offentlig pengebruk? Er ikke dette hele Statsbudsjettet? Herav byråkrati, bistand, kultur, sløserier, budsjettsprekker, konsulentbruk, politikerberikelse + 1000 andre poster, inkludert velferden? Jo, det er det. Gjør gjerne omprioriteringer, det var ikke det, men man trenger da ikke alltid la omprioriteringene skje på bekostning av de som allerede har det verst. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stoltskeiv Skrevet 10. juli 2023 #151 Del Skrevet 10. juli 2023 Jeg er så dritt lei av venstresiden, så nå blir det å stemme høyre. Venstresiden blir jo mer og mer høyre uansett 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kristen Skrevet 10. juli 2023 #152 Del Skrevet 10. juli 2023 ludden skrev (10 minutter siden): ALLE får det jo bedre med høyreregjering.....kun AP folk sitter fortsatt og påstår at det ikke er AP sin skyld at kronekursen raser. Alle varer vi bruker i norge (omtrent) er import,derfor blir varene dyrere for oss. Hvis ikke de som styrer landet har skylden for dette, da trenger vi egentlig ikke noen til å styre for da har de absolutt ikke ansvar for noe som helst. Alle som følger med og har den minste peiling på økonomi og samfunn vet jo at AP er en del av årsaken til dette, det er kun AP selv som fraskriver seg ansvaret,patetisk nok. Ja, nå har jeg etter mye lesing av økonominyheter skjønt det du sier her og det demrer for meg at vi må få tilbake både internasjonale og nasjonale investorer for å styrke kronekursen. Jeg liker heller ikke måten lakseskatren ble innført på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GP950mAh Skrevet 10. juli 2023 #153 Del Skrevet 10. juli 2023 AprilLudgate skrev (3 minutter siden): Jo, men en ytring fra Høyre selv er da ikke å regne som valid kilde. Selvsagt leverer de til gull i egne ytringer. Dette er lett etterprøvbare påstander. At Høyre innførte rett til brukerstyrt personlig assistent eller økte barnetrygden er ikke akkurat statshemmeligheter. Bombasi skrev (2 minutter siden): Men hva er offentlig pengebruk? Er ikke dette hele Statsbudsjettet? Herav byråkrati, bistand, kultur, sløserier, budsjettsprekker, konsulentbruk, politikerberikelse + 1000 andre poster, inkludert velferden? Jo, det er det. Gjør gjerne omprioriteringer, det var ikke det, men man trenger da ikke alltid la omprioriteringene skje på bekostning av de som allerede har det verst. Velferd er den klart største posten i statsbudsjettet, derfor er det denne man ser på når man vil ha ned offentlig forbruk. Nå har ikke Høyre prioritert noe annet på bekostning av velferden til de svake, de har omprioritert innenfor velferden for å få mer penger til å øke trygder og innføre nye rettigheter. Velferden vokste også under Høyre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 10. juli 2023 #154 Del Skrevet 10. juli 2023 (endret) GP950mAh skrev (9 minutter siden): Velferd er den klart største posten i statsbudsjettet, derfor er det denne man ser på når man vil ha ned offentlig forbruk. Nå har ikke Høyre prioritert noe annet på bekostning av velferden til de svake, de har omprioritert innenfor velferden for å få mer penger til å øke trygder og innføre nye rettigheter. Velferden vokste også under Høyre. Den største posten i statsbudsjettet står ikke engang nevnt. Og det er "svart arbeid", som utgjør 450 milliarder i året. Tenker man mva her så finansierer svart arbeid nesten hele velferdsbudsjettet. Bare for å illustrere hvilke potensiale statsbudsjettet har. Du kan seriøst ikke påstå at Høyre i 8 år sørget for økte trygder og bedre rettigheter. Det blir useriøst all den tid fasiten viser oss noe helt annet. Jeg skjønner ikke engang hvor du henter påstandene i fra. Det er ingen annen regjering som har kuttet mer mot syke, eldre og barn enn Høyre i sine 8 år. Og Høyre går tilogmed på valg med å kutte enda mer, herav sette inntektsgrensen på 0 for uføretrygdede, samt gjeninnføre skrekkens karensår på AAP. Men jeg gidder hverken forklare dette mer eller repetere meg selv mer nå, så jeg tar kveld. Endret 10. juli 2023 av Bombasi 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huldertøsa Skrevet 10. juli 2023 #155 Del Skrevet 10. juli 2023 Kristen skrev (2 timer siden): Der var jo både reduksjon i trygdesats, kutt i brillestøtte for barn og karensår. Nei, høyre har ikke kuttet i uføretrygden. De kuttet bittelitt i barnetillegget, som uansett var altfor generøst. (Man kunne tidligere oppnå høyere uføretrygd +barnetillegg enn man hadde i lønn da man jobbet, og det blir litt feil). Max barnetillegget er veldig bra, og nærmer seg nå 4000 per barn per måned. Men de på AAP bør absolutt ikke stemme på Høyre med tanke på at de vil innføre karensåret igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeplate Skrevet 10. juli 2023 #156 Del Skrevet 10. juli 2023 Bombasi skrev (1 minutt siden): Den største posten i statsbudsjettet står ikke engang nevnt. Og det er "svart arbeid", som utgjør 450 milliarder i året. Tenker man mva her så finansierer svart arbeid nesten hele velferdsbudsjettet. Bare for å illustrere hvilke potensiale statsbudsjettet har. Du kan seriøst ikke påstå at Høyre i 8 år sørget for økte trygder og bedre rettigheter. Det blir useriøst all den tid fasiten viser oss noe helt annet. Jeg skjønner ikke engang hvor du henter påstandene i fra. Det er ingen annen regjering som har kuttet mer mot syke, eldre og barn enn Høyre i sine 8 år. Og Høyre går tilogmed på valg med å kutte enda mer, herav sette inntektsgrensen på 0 for uføretrygdede, samt gjeninnføre skrekkens karensår på AAP. Men jeg gidder hverken forklare dette mer eller repetere meg selv mer nå, så jeg tar kveld. Her viser du at du ikke forstår et MVA-regnskap. 450 mrd er sannsynligvis også et alt for høyt estimat, da svart arbeid er blitt relativt vanskelig å utføre i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 10. juli 2023 #157 Del Skrevet 10. juli 2023 Det hjelper ikke meg noe hva de gjør med barnetrygd, Sfo, BPA osv. Jeg er mer interessert i selve inntektsytelsene, som AAP og Uføretrygd. Noen skattelette kan jeg heller ikke huske. De satte ned nettoskatten til 22% riktignok, men økte bruttoskatten. Før 2015 hadde vi toppskatt på høye inntekter. Denne ble fjernet og erstattet med trinnskatt, som rammer også de lave inntektene. Egenandelene for reiseutgifter ble også økt slik at dette fradraget falt bort for mange. Høyre har gode og dårlige løsninger på samme måte som de andre partiene, men som uføretrygdet har jeg mer tiltro til den andre siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GP950mAh Skrevet 10. juli 2023 #158 Del Skrevet 10. juli 2023 Bombasi skrev (2 minutter siden): Den største posten i statsbudsjettet står ikke engang nevnt. Og det er "svart arbeid", som utgjør 450 milliarder i året. Tenker man mva her så finansierer svart arbeid nesten hele velferdsbudsjettet. Bare for å illustrere hvilke potensiale statsbudsjettet har. Det er ikke en utgiftspost i statsbudsjettet, dette er tapte inntekter som skulle stått på inntektssiden. Budsjetter fungerer slik at det har både en inntekts og en utgiftsside som må balanseres. Bombasi skrev (4 minutter siden): Du kan seriøst ikke påstå at Høyre i 8 år sørget for økte trygder og bedre rettigheter. Det blir useriøst all den tid fasiten viser oss noe helt annet. Jeg skjønner ikke engang hvor du henter påstandene i fra. Det er ingen annen regjering som har kuttet mer mot syke, eldre og barn enn Høyre i sine 8 år. Og Høyre går tilogmed på valg med å kutte enda mer, herav sette inntektsgrensen på 0 for uføretrygdede, samt gjeninnføre skrekkens karensår på AAP. Men jeg gidder hverken forklare dette mer eller repetere meg selv mer nå, så jeg tar kveld. Høyre har økt trygdene og styrket rettighetene. Og akkurat som de rødgrønne gjorde har de finansiert det gjennom omprioriteringer. De rødgrønne under Stoltenberg kuttet et sted for å finansiere andre prioriteringer slik alle regjeringer har gjort, dette er ikke unikt for de borgerlige selv om venstresiden fortsetter å spre denne myten. https://www.tronderbladet.no/meninger/i/x8MLqQ/erna-og-hoeyre-har-levert 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeplate Skrevet 10. juli 2023 #159 Del Skrevet 10. juli 2023 Adobyen skrev (2 minutter siden): Det hjelper ikke meg noe hva de gjør med barnetrygd, Sfo, BPA osv. Jeg er mer interessert i selve inntektsytelsene, som AAP og Uføretrygd. Noen skattelette kan jeg heller ikke huske. De satte ned nettoskatten til 22% riktignok, men økte bruttoskatten. Før 2015 hadde vi toppskatt på høye inntekter. Denne ble fjernet og erstattet med trinnskatt, som rammer også de lave inntektene. Egenandelene for reiseutgifter ble også økt slik at dette fradraget falt bort for mange. Høyre har gode og dårlige løsninger på samme måte som de andre partiene, men som uføretrygdet har jeg mer tiltro til den andre siden. Men også trinnskatten førte til lavere effektiv skattesats sammenlignet med det tidligere systemet. Med endringene i fradrag ble det nye systemet mest nyttig for de som ikke hadde så mye fradrag fra før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 10. juli 2023 #160 Del Skrevet 10. juli 2023 (endret) Kokeplate skrev (7 minutter siden): Her viser du at du ikke forstår et MVA-regnskap. 450 mrd er sannsynligvis også et alt for høyt estimat, da svart arbeid er blitt relativt vanskelig å utføre i dag. Det er flere som mener at vi har for mange offentlig ansatte, men de finner mange penger til statskassa ved sine stadige kontroller. Endret 10. juli 2023 av Adobyen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå