Gå til innhold

Kan uføre tørre å stemme på Høyre?

Gjest Kristen

Anbefalte innlegg

GP950mAh skrev (1 minutt siden):

Det har aldri vært Erna eller Høyre's politikk. Høyre i regjering styrket velferden og innførte en rekke nye rettigheter for de svake.

Corona-pandemien var årsaken, som førte til en ubalanse mellom tilbud og etterspørsel og sendte prisveksten opp. Køene har ikke forsvunnet og er lengre nå enn noensinne, etter 2 år med AP/SP-regjering tross at statsbudsjettet har est ut med over hindre milliarder. Venstresidens tro på at mer skatt og mer offentlig pengebruk skal løse alle problemer har spilt fallitt og forverrer situasjonen, Høyre og de borgerlige forstår at verdiene må skapes før de kan deles.

De begynte jo med utlån av telt og planlegging av camingvogner som bolig. Det ble stanset av løsgjengerloven. 

køene startet før covid, men det ble selvsagt mye lengre. Vet ikke om jeg synes ap/ sp er gode representanter for venstrepolitikk akkurat. Fint at de fjernet karensåret og stoppet stans av fribeløpet, men er maaaange år siden jeg stemte ap. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spitzy skrev (5 minutter siden):

De begynte jo med utlån av telt og planlegging av camingvogner som bolig. Det ble stanset av løsgjengerloven. 

For å løse den umiddelbare krisen som oppstod i 2015 da antall asylsøkere økte kraftig. Dette var ment som midlertidige tiltak og hadde bred politisk støtte, også fra venstresiden.

Spitzy skrev (5 minutter siden):

køene startet før covid, men det ble selvsagt mye lengre. Vet ikke om jeg synes ap/ sp er gode representanter for venstrepolitikk akkurat. Fint at de fjernet karensåret og stoppet stans av fribeløpet, men er maaaange år siden jeg stemte ap. 

Det var etter covid pandemien økningen virkelig ble merkbar, og denne økningen har fortsatt under AP/SP-regjeringen som regjerer med støtte fra SV. Den største skatte og avgiftsveksten i nyere tid og kraftig økt statsbudsjett har gjort krisen verre ved å øke inflasjonen som gir økte kostnader for norske husholdninger og økt rente.

Fjerning av karensåret har ført til lengre ventetid og lengre tid for å få avklart for mottakerne av AAP.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokeplate skrev (På 10.7.2023 den 21.09):

De gjennomførte kutt i dagpenger for permitterte i fiskeindustrien den gangen, og de har gjennomført kutt i dagpenger denne gangen. Verken bostøtte for de på minstesats uføretrygd eller brillestøtte er såvidt meg bekjent gjeninnført.

Innslaget på bostøtten ble tidlig justert etter at de borgerlige forlot roret - og veldig mange har fått bostøtten tilbake. Det blir og gitt ekstra bostøtte i perioder med høy strømpris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det morsomme her er jo at de som beinhardt prøver å motstride kuttene til Høyre er folk som aldri faktisk har kjent de faktiske kuttene på kroppen,eller vet hvor mye et sån kutt har å si for disse personene. Det blir bare å google masse artikler,som sansynligvis er skrevet av Høyre selv,eller representanter for partiet. Kutt var det nok av. Det har blitt forsøkt bevist flere ganger her på KG. Det når selvsagt ikke inn,når man er overbevist av å tro på motstridende kilder.

Høyre er ikke direkte forferdelige. Men de vil ikke prioritere deg som er uføre,syk eller lavtlønnet. Erfaring viser jo bare at litt etter litt så drar de fra teppet du står på. Så selv om du selv mener du "ser det store bildet" med at nå er det så mye avgifter,alt er dyrt. Mat og strøm er ute av kontroll. Kronekursen er dårlig. (men på bedringens vei i hvertfall akkurat nå) Hvor mye bedre tenker du det blir med Høyre i regjering?

De rike vil fortsatt bli rikere. De fattige vil fortsatt bli fattige ettersom de ikke vil bli prioritert. Ville ikke latt meg forføre av personer som ikke er i samme situasjon som deg selv. Rød side er det eneste riktige for de svake gruppene i samfunnet. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (Akkurat nå):

Det morsomme her er jo at de som beinhardt prøver å motstride kuttene til Høyre er folk som aldri faktisk har kjent de faktiske kuttene på kroppen,eller vet hvor mye et sån kutt har å si for disse personene. Det blir bare å google masse artikler,som sansynligvis er skrevet av Høyre selv,eller representanter for partiet. Kutt var det nok av. Det har blitt forsøkt bevist flere ganger her på KG. Det når selvsagt ikke inn,når man er overbevist av å tro på motstridende kilder.

Høyre er ikke direkte forferdelige. Men de vil ikke prioritere deg som er uføre,syk eller lavtlønnet. Erfaring viser jo bare at litt etter litt så drar de fra teppet du står på. Så selv om du selv mener du "ser det store bildet" med at nå er det så mye avgifter,alt er dyrt. Mat og strøm er ute av kontroll. Kronekursen er dårlig. (men på bedringens vei i hvertfall akkurat nå) Hvor mye bedre tenker du det blir med Høyre i regjering?

De rike vil fortsatt bli rikere. De fattige vil fortsatt bli fattige ettersom de ikke vil bli prioritert. Ville ikke latt meg forføre av personer som ikke er i samme situasjon som deg selv. Rød side er det eneste riktige for de svake gruppene i samfunnet. 

Nå er svært mange av påstandene om kutt direkte feilaktige. Noen stemmer sepvsagt, Høyre har jo gått til valg på at noe av dette skal kuttes.

Men så kommer det f.eks påstander om at Høyre kuttet i uføretrygden når uførereformen ble innført i 2015, selv om dette var den rødgrønne regjeringens verk o.l. Det er selvsagt feil.

Når det blir postet en link til en kronikk om hva de faktisk styrket/innførte/bevilget mer til, så blir det sagt at dette bare er en kronikk. Men ingen er lilevel i stand til å påvise noe som er fwil i kronikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (4 minutter siden):

Rød side er det eneste riktige for de svake gruppene i samfunnet. 

De fattige og svake i samfunnet er alltid de som lider mest når røde styrer, enten de er sosialdemokrater, sosialister eller kommunister. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kristen

Vel…de uføre utgjør nå hele 10,5 % av befolkningen så de er jo en betydelig del av velgermassen. Jeg skjønner at jeg som ufør ikke kan få all verden. Det har ikke samfunnet råd til, men syke og eldre bør ha et verdig liv. De som lever på minstesats og sosialhjelp har ikke et verdig liv. 

Og Fant80. Jeg har ikke det store bildet og jeg lærer stadig noe nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kokeplate said:

Nå er svært mange av påstandene om kutt direkte feilaktige. Noen stemmer sepvsagt, Høyre har jo gått til valg på at noe av dette skal kuttes.

Men så kommer det f.eks påstander om at Høyre kuttet i uføretrygden når uførereformen ble innført i 2015, selv om dette var den rødgrønne regjeringens verk o.l. Det er selvsagt feil.

Når det blir postet en link til en kronikk om hva de faktisk styrket/innførte/bevilget mer til, så blir det sagt at dette bare er en kronikk. Men ingen er lilevel i stand til å påvise noe som er fwil i kronikken.

Du skriver de er feilaktige,men hvordan? 

Ja de går til og med til valg med åpenbare kutt i programmet. Hvor er logikken da,at en som blir påvirket av dette kuttet skal stemme på de? Det er bare trist. 

Forstår jo at det ikke er populært å være på rød side om dagen. Man ønsker jo å være med der vinden blåser. Føler det gjelder endel velgere i de lavere samfunnslag.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristen
Fant80 skrev (1 minutt siden):

Ja de går til og med til valg med åpenbare kutt i programmet. Hvor er logikken da,at en som blir påvirket av dette kuttet skal stemme på de? Det er bare trist. 

Forstår jo at det ikke er populært å være på rød side om dagen. Man ønsker jo å være med der vinden blåser. Føler det gjelder endel velgere i de lavere samfunnslag.

Nei, tidligere AP-regjeringer har vært drivende dyktige og jeg er ikke ideologisk overbevist om noenting. Jeg er pragmatiker og nå ser jeg at det går dit høna sparker. Mulig det er SP og SV og ikke AP som har skylda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (5 minutter siden):

De stemmer ikke/er direkte løgn.

Det er ikke alle som stemmer etter egen lommebok, noen tenker på hva som er best for samfunnet (og da kanskje også indirekte deres egen lommebok). Samtidig går de også til valg på å styrke enkelte ting, og har vist at de i posisjon gjør akkurat det. 

Endret av Kokeplate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kristen said:

Nei, tidligere AP-regjeringer har vært drivende dyktige og jeg er ikke ideologisk overbevist om noenting. Jeg er pragmatiker og nå ser jeg at det går dit høna sparker. Mulig det er SP og SV og ikke AP som har skylda. 

Du som er uføre burde være langt mer glad for det SV står for. Det du ser er samfunnet i sin helhet. Mye av det kan ikke dagens eller morgendagens regjering styre. Men vær forberedt på at med borgerlig regjering,så er den første som de kutter hos er deg. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristen
Fant80 skrev (2 minutter siden):

Du som er uføre burde være langt mer glad for det SV står for. Det du ser er samfunnet i sin helhet. Mye av det kan ikke dagens eller morgendagens regjering styre. Men vær forberedt på at med borgerlig regjering,så er den første som de kutter hos er deg. 

Hverken Rødt eller SV har en økonomisk politikk jeg klarer å se fornuften i. Og når de har ødelagt økonomien i samfunnet, da blir jeg og vi ihvertfall lut fattig. Alt henger sammen og selv om folk ikke liker å høre det så trenger vi rikingene våre. Det er ikke trist. Man kan løfte blikket fra seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kokeplate said:

De stemmer ikke/er direkte løgn.

Det er ikke alle som stemmer etter egen lommebok, noen tenker på hva som er best for samfunnet (og da kanskje også indirekte deres egen lommebok). Samtidig går de også til valg på å styrke enkelte ting, og har vist at de i posisjon gjør akkurat det. 

Ja riktig. Jeg forstår jo også dette. Jeg klarer bare ikke sette meg inn i tankegangen på personene i en slik situasjon. Altså man har lite og ingenting,så skal man stemme på et parti som man tenker skal gjøre samfunnet bedre,men ikke en selv. Man skal håpe på at indirekte så går det bedre for en selv. Men så lurer det flere sosiale kutt i neste statsbudsjett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Kristen said:

Hverken Rødt eller SV har en økonomisk politikk jeg klarer å se fornuften i. Og når de har ødelagt økonomien i samfunnet, da blir jeg og vi ihvertfall lut fattig. Alt henger sammen og selv om folk ikke liker å høre det så trenger vi rikingene våre. Det er ikke trist. Man kan løfte blikket fra seg selv. 

Jeg ser ikke logikken din. Du påtar deg en rolle som du ikke har råd til å ta etter mitt syn. Men lykke til med det. Får håpe Erna ikke drar fra deg mer av det lille du har,dersom om de kommer til makten igjen,som jo er rimelig sannsynlig på nåværende tidspunkt.

Endret av Fant80
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristen
Fant80 skrev (6 minutter siden):

Jeg ser ikke logikken din. Du påtar deg en rolle som du ikke har råd til å ta etter mitt syn. Men lykke til med det. Får håpe Erna ikke drar fra deg mer av det lille du har,dersom om de kommer til makten igjen,som jo er rimelig sannsynlig på nåværende tidspunkt.

Logikken er at jeg har ikke noe i mot AP egentlig men nåværende regjering har med grunn blitt stemplet som dårlige for næringslivet. Se lenka lenger opp!  Jeg håper inderlig de klarer å rette det opp innen neste Stortingsvalg for deres egen del. 

Med en så prekær økonomisk situasjon som det er nå internasjonalt risikerer vi med dårlig styring å gå i resesjon. Skal jeg stemme kortsiktig etter egen lommebok eller langsiktig etter helheten som i det lange løp blir bedre? Å velge mellom partier i dag er ikke enkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner et par uføre som stemmer på Høyre og FRP fordi de er enig i at å "kutte skatter og avgifter" høres lurt ut, uten å skjønne hvordan disse grepene vil påvirke deres situasjon, og hvordan de blå partiene da først og fremst mener kutt i eiendomsskatt. Og at det da selvfølgelig betyr kutt i velferdsgoder som uføretrygd. Motsatt kjenner jeg tidligere sosialister som nå vurderer å stemme blått fordi de har blitt bemidlet og ikke ønsker at skatten sin skal gå til et samfunn hvor 10,5% av arbeidsfør befolkning er uføre. 

Folk stemmer som regel etter egen situasjon. Solidaritetstankegangen har en grense. 

"NRK til Solberg i 2021: - Ja, for hva tenker du da, som statsminister, når du hører historier om folk som ikke har råd til å betale regningene denne måneden, ikke har råd til mat, ikke har råd til klær, altså som må spare hver eneste krone da?

Erna Solberg: - Ja, altså det er jo krevende, så er spørsmålet hadde de egentlig råd til det før og?" https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/KyW5ao/sv-vi-har-en-statsminister-som-ikke-ser-de-som-sliter

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hvis jeg eier bolig og er trygdet, så burde jeg stemme H hvis de reduserer boligskatten?

Det virker som om Skatteutvalgets forslag vil ramme meg hardt. Spesielt disse. Alle må jo ha mat og et sted å bo. Og etter å ha jobbet, betalt skatt, spart penger og skaffet bolig som er nesten nedbetalt, så skal den beskattes hardere. LO: Trygda og pensjonister taper på nytt skatteforslag – Dagsavisen

Innføre 25 prosent moms på alle varer og tjenester. Dette skal jevnes ut med høyere barnetrygd og økt bostøtte.

Økt skatt på bolig og eiendom, samt skatt på gevinst ved salg av fritidsbolig. Derimot foreslår utvalget å fjerne dokumentavgiften.

Redusere skatten på formue, men innføre en skatt på arv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (1 minutt siden):

Så hvis jeg eier bolig og er trygdet, så burde jeg stemme H hvis de reduserer boligskatten?

Det virker som om Skatteutvalgets forslag vil ramme meg hardt. Spesielt disse. Alle må jo ha mat og et sted å bo. Og etter å ha jobbet, betalt skatt, spart penger og skaffet bolig som er nesten nedbetalt, så skal den beskattes hardere. LO: Trygda og pensjonister taper på nytt skatteforslag – Dagsavisen

Du burde stemme Høyre om du er enig i Høyres politikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (12 timer siden):

I 2011 hadde FrP flest trygdede velgere.

Alt er mulig i politikken.

https://www.aftenposten.no/norge/i/16Ppq/frp-har-flest-trygdede-velgere

Fremskrittspartiet vil

• sikre ytterligere harmonisering av pensjonsregler for offentlig og privat virksomhet
  • at pensjonssystemet skal sikre at det er lønnsomt å stå lenger i arbeid
  • fjerne underreguleringen av pensjoner og sikre at pensjoner gis reell kjøpekraftsutvikling, så lenge lønnstakere ellers får det 

• fjerne avkortning av alderspensjon for gifte og samboende pensjonister

• avvikle supplerende stønad for de med kort botid

• sikre at flest mulig opptjener pensjonsrettigheter i tråd med forutgående arbeidsinntekt
  • innføre en mer realistisk gradering for å komme inn i uføreordningen

• at ingen under 40 år skal gis varig uførestønad, med mindre det er helt åpenbart at de aldri vil kunne delta i arbeidslivet 

• sikre unge som står i fare for å havne på uføretrygd, veiledning og oppfølging

• arbeide for å øke tilleggspensjonsopptjeningen for dem med ytelsen ung ufør

• At man skal sikres en minsteytelse å leve av, uavhengig av tidligere inntekt

• at arbeidsavklaringspenger skal sikre inntekt under midlertidig behandling og avklaring mot arbeid

• at pleiepenger skal sikre økonomisk trygghet for familier med alvorlig syke barn

• https://www.frp.no/var-politikk/arbeid-og-velferd/pensjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristen
XaoS skrev (1 time siden):

Jeg kjenner et par uføre som stemmer på Høyre og FRP fordi de er enig i at å "kutte skatter og avgifter" høres lurt ut, uten å skjønne hvordan disse grepene vil påvirke deres situasjon, og hvordan de blå partiene da først og fremst mener kutt i eiendomsskatt. Og at det da selvfølgelig betyr kutt i velferdsgoder som uføretrygd. Motsatt kjenner jeg tidligere sosialister som nå vurderer å stemme blått fordi de har blitt bemidlet og ikke ønsker at skatten sin skal gå til et samfunn hvor 10,5% av arbeidsfør befolkning er uføre. 

Folk stemmer som regel etter egen situasjon. Solidaritetstankegangen har en grense. 

"NRK til Solberg i 2021: - Ja, for hva tenker du da, som statsminister, når du hører historier om folk som ikke har råd til å betale regningene denne måneden, ikke har råd til mat, ikke har råd til klær, altså som må spare hver eneste krone da?

Erna Solberg: - Ja, altså det er jo krevende, så er spørsmålet hadde de egentlig råd til det før og?" https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/KyW5ao/sv-vi-har-en-statsminister-som-ikke-ser-de-som-sliter

På hvilken måte går Høyre til valg på å kutte stønader? Opplys meg! Jeg leser bare av programmet at folk skal få mer hjelp til å prøve seg litt i arbeid om de klarer det. Dere får det til å høres ut som om Solberg selv kommer til å troppe opp på døra til folk og ta trygda fra dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...