Gå til innhold

Tenåringen er forkjølet ofte.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han blir fort syk. Er det vanlig å være mye syk. Burde jeg be om blodprøve hos legen? Nå er han snufsete igjen. 

Anonymkode: 55417...ff7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er vanlig å være mye syk, nei det er ikke sånn det skal være. Er man mye syk så er det flere ting å se på; særlig kosthold og vitaminer/mineraler. 

D vitamin er det mange som har for lave verdier av, selv også etter sommer (ikke alle klarer å ta opp d vitamin fra sol). Så sjekk det, og sørg for at nivåene er minst 75 nmol. Sink er også viktig for immunforsvar, men her ville jeg ikke stolt på "normale" blodprøver da sinkmangel ikke er lett å påvise med dette. Jeg tar tilskudd av dette høst/vinter. 

Mtp tilskudd av d vitamin, så er dosen som taes viktig. Er nivåene mer enn gode nok, så prøv tilskudd av sink en stund. Jeg anbefaler å kjøpe fra helsekosten. 

Anonymkode: 0f733...ba6

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk folatverdier og D-vitamin

Anonymkode: a9c0e...641

AnonymBruker
Skrevet

Ville også kjørt på med ekstra med ekstra håndvask + vask av mobiltelefon 

Anonymkode: 23172...49f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Allergi?

Anonymkode: 9bb26...c5c

AnonymBruker
Skrevet

Da korona kom skjerpet de fleste av oss med håndvasken og vask av mobilen, også fjortisene.

Når samfunnet åpnet opp igjen begynte folk å leve som normalt og glemte håndhygienen og vask av mobilen, og forkjølelsene blomstret opp igjen.

Min sønn var omtrent kronisk forkjølet i årene før covid. Han begynte med håndvask, spriting av mobil og ikke ta seg til ansiktet da covid kom inn i samfunnet, og når det ble åpnet opp glemte han rutinene med vasking og spriting og han ble kronisk forkjølet igjen!

Anonymkode: fef0f...7fa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da korona kom skjerpet de fleste av oss med håndvasken og vask av mobilen, også fjortisene.

Når samfunnet åpnet opp igjen begynte folk å leve som normalt og glemte håndhygienen og vask av mobilen, og forkjølelsene blomstret opp igjen.

Min sønn var omtrent kronisk forkjølet i årene før covid. Han begynte med håndvask, spriting av mobil og ikke ta seg til ansiktet da covid kom inn i samfunnet, og når det ble åpnet opp glemte han rutinene med vasking og spriting og han ble kronisk forkjølet igjen!

Anonymkode: fef0f...7fa

Helt motsatt av oss, det. Vi, voksne som barn, var ofte forkjølet gjennom pandemien (som før pandemien egentlig) og måtte teste oss for korona hyppig, men etter at vi hadde korona for andre gang så har vi knapt vært syke, altså det siste halvannet året. 

Det vi ble ekstra bevisste på gjennom pandemien var å få i oss nok av vitaminer/mineraler, altså gjøre det vi kunne for å booste immunforsvaret vårt. Dette har vi fortsatt med etter pandemien. Ellers, dersom det er snakk om litt snufsing og sår hals over tid, ville jeg tenkt allergi som mulig årsak (som sagt). 

Anonymkode: 9bb26...c5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...