Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #1 Skrevet 13. januar 2006 har nettopp fått meg jobb på en småbarnsavdeling, og stortrives. men en ting jeg lurer på er hvilke aktiviteter gjør dere om dagene? jeg synes at det blir litt lite temaaktiviteter på avdelingen og mye leking. De små skal jo lære noe de også. Går dere turer? det gjør vi, men aldri dagsturer. noen som gjør det? På min avdeling argumenterer de med at man kan ikke gå så langt fordi barna skal tilbake i barnehagen og sove. og vi har nesten ikke samlimgsstunder fordi personalet ikke gidder i å engasjere seg og finne på ting. de mener det er så lite å finne på med så små barn. Det må da gå an å gjøre andre ting i samlingen enn bare å synge? Noen som kan gi meg noen ideer som jeg kan ta med meg videre til personalet.?
marta Skrevet 13. januar 2006 #2 Skrevet 13. januar 2006 Jeg jobber ikke i barnehage, men har hatt barn der, dersom det hjelper? Jeg var vertfall fornøyd med småbarnsavdelingen der gullet mitt gikk. De hadde samling hver dag før måltid. der de snakket litt om namnene til resten av barna, leste fra bok, brukte flanellogram, sang og slikt. De var på turer, ikke dagsturer, men små utflukter. De som ikke sov lenger fikk ta litt lengre turer. Der observerte de "fenomen" i forhold til årstiden, lyttet etter fugler, fant vårtegn. Varmt/kaldt vær. De hadde tema, men ikke så veldig kompliserte. Mer det å observere og gjøre barna klar over årstiden, de lekte eventyr (bukkene bruse, skinnvitten etc) Sang sanger som hørte til årstiden osv. Samlingstund var noe av det sværeste. Det var skikkelig stas! Håper dette hjelp litt.
Kipa Skrevet 13. januar 2006 #3 Skrevet 13. januar 2006 Det er av lek barna lærer... - men når det er sagt, det kan jo bli for mye frilek også! er det kun helt fritt, eller tilrettelegger dere for leken? Er ped. leder på småbarnsavd. Vi har forming, baking, lekegruppe- som forøvrig er kjempeviktig , barna blir trygge på hverandre i små grupper, sosialiseres og lærer hveradre godt å kjenne! Vi har fast turdag- går rundt i nærområdet, i en park like ved, i skogen i ulendt terreng, til sentrum.. og en dag i uken er vi i en gymsal. samling er også viktig, allerde nå legges grunnlaget for barnas selvhevdelse, bare det ta runden på hvem som er her i dag, slik at de får si ja er en god start. Vi prater om været, hvilken dag og om hva som skal skje denne dagen, vi synger sanger, bev sanger er feks utrolig viktig i den språkprosessen de er i. Vi leser bøker, bruker flanellograf, i det hele tatt. Noe som er stas er endel ting i en kurv, feks en sau, som kan assosieres med en sang. jeg bruker også kort med bilder av det samme som barna får trekke. Og Kim's lek kan 3- åringene klare om det gjøres enkelt. Det er masse å gjøre med disse små, men det gjelder å tenke enkelt. Se muligheter ikke begrensninger! Pusslespill, nopper, plastelina.. Spør gjerne om du lurer på noe!
Pearl Skrevet 14. januar 2006 #4 Skrevet 14. januar 2006 Det skal ikke være mye opplegg på en småbarns avd, synes jeg. I min bhg har vi et tema hvert halvår som rim og regler, eventyr, farger, kroppen, dyr osv. Det vil si at vi forteller, synger og snakker litt (på deres nivå) om disse emnene. Men det skal ikke være slik at så små barn må sitte i ro eller konsentrere seg over lengre tid for det klarer de ikke. Vi har en liten samling med navne sang, rim, regler og eventyr før mat. Den må alldeles ikke bli for lang. Når det gjelder dagsturer for så små barn, er vel det ikke så lurt. Det viktigste for at små barn skal fungere godt i bhg er hvile. Får de ikke hvilt, vil deres dag være ødelagt. Men vi er mye ute, min 1 time hver formiddag, helst to og kanskje 1 time på slutten av dagen, etter hvilen og frukt. På sommeren og våren når været er bedre foregår enda mer av aktivitetene ute. Lunsj, samling, frukt og annen lek.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2006 #5 Skrevet 14. januar 2006 tusen takk for svar. fikk noen ideer jeg kan ta med meg videre
Kipa Skrevet 14. januar 2006 #6 Skrevet 14. januar 2006 Man må ikke glemme at det er opptil 3 år og ofte eldre også som er på en småbarnsavd. dessuten småbarn trenger stimuli, og de kan utrolig mye mer enn hva vi tror! samlingene vi har er i ca 15 minutter, tilogmed en 1- åring klarer å sitte i ro om man legger opp til et bra opplegg. Vi går på tur kl 9.30 er tilbake 10.30 spiser frukt og så er det sovetid. Alt legges selvfølgelig opp etter barnas alder og modenhet! Jeg kan ikke få sagt hvor viktig det er med lekegrupper... Hvorfor skal det ikke være opplegg på lite avd, den skjønte jeg ikke, skal de bare spise, sove og kose de eller. Det er hva de gamle teoretikerne mente.. Jeg ønsker meg personal på småbarnsavdelinger som faktisk ser mulighetene. Hadde en assistent som sa" nei det kan de ikke og det kan de ikke..hvorfor skal de det da"..utrolig trist!
strilen Skrevet 14. januar 2006 #7 Skrevet 14. januar 2006 Vår sønn gikk i en barnehage som praktiserer Reggio Emilio prinsippet. Han var 1 1/2 år da han begynnte der, og de praktiserte det pedagogiske opplegget på de minste også. Det krevde mer, mer innsats fra personalet, men vi foreldre og barna fikk veldig mye igjen for det. Reggio Emilio : barna planlegger sin dag /aktiviteter hver morgen. På slutten av dagen gjenforteller barna hva de har gjort. Alt, både planlegging og gjenfortelling blir notert i en bok, slik at foreldre/pårørende kan følge med hele tiden hva som skjer. Det er langtfra alle dager blir som planlagt, og det er langtfra alle gjenfortellinger som blir om det som har skjedd, men det er det som er poenget, og det er en utrolig flott pedagogisk måte å lære på. Ellers så kan jeg bare slutte meg til det som det ovenfor har skrevet om aktiviteter .
Gjest Gjest_Anja_* Skrevet 16. april 2008 #8 Skrevet 16. april 2008 Hei Jeg synes det er viktig i denne diskusjonen å tenke på de minste barnas væremåte. Å tilrettelegge for deres lek og vesen er like så viktig som å ha en haug av aktiviteter. Barn leker på en annen måte når de er under tre år enn når de er over. De bruker kroppen sin. De er toddlere. Hvis en legger tilrette for at barna kan løpe, leke med store gjenstander, ha flirekonserter og utfolde seg fysisk er mye gjort for at de skaper relasjoner og samspiller med hverandre. Gunvor Løkken har skrevet mye fin litteratur om dette:-) Anbefales! Ha en god dag:-)
Mirabella76 Skrevet 16. april 2008 #9 Skrevet 16. april 2008 Gunvor Løkken si bok, "Når små barn møtes" er veldig bra, ja. Og så vil eg også anbefala ei bok av Synnøve Haugen, som heiter "Omsorg og pedagogikk". Gode bøker å lesa for alle som jobbar med dei yngste barna i barnehagen!
Gjest Gjest-M- Skrevet 16. april 2008 #10 Skrevet 16. april 2008 Jeg jobber som ped.leder på småbarnsavdeling, og kunne skrevet side opp og ned om hva jeg mener hverdagen på 0-3 årsavdeling skal inneholde, men det skal jeg ikke gjøre. Jeg vil heller anbefale deg å lese "Lyttende pedagogikk" av Ann Åberg. På min avdeling har vi den filosofien at alt man kan gjøre på 3-6 årsavdeling, kan man også gjøre på småbarn. Det må bare tilrettelegges på en annen måte. Det viktigste er å se mulighetene og ikke begrensningene, og å ikke undervurdere de minste. Jeg blir trist når jeg leser innlegg hvor noen sier at det ikke skal være så mye opplegg på småbarn. Det er viktig å huske på at barnehagen skal være et pedagogisk tilbud, ikke en kopi av hjemmet.
absinthia Skrevet 16. april 2008 #11 Skrevet 16. april 2008 Det er mye fint man kan finne på, på en småbarnsavdeling, som flere ovennevnte har sagt. I småbarnsavdelingen der jeg jobber iblant, har de ting på programmet hver dag, selv om det er aller mest frilek. Dette er selvfølgelig tilrettelagt ut fra barnas utvikling. Samlingsstund varer kanskje 10 minutter og tas rett før lunch i forbindelse med håndvask, da er det kjente sanger, rim og regler, navnene på barna, snakke om hva dyra heter eller sier o.l. som står på programmet. Utenom dette både maler og driver på med annen "klæsjing" og modellering, danser, er på tur der de barna som har behov for det sover i vogna (mest i sommerhalvåret, da vi ikke nødvendigvis må gå inn for å skifte). Ungene koser seg. At man har opplegg, betyr ikke at man bruker mye tid på dette, men at hovedsaken er at barna får prøve. I vårt tilfelle er det ingen som tvinger en ettåring til å sitte stille i en halv time, men vi lar dem prøve forskjellige aktiviteter eller finner på ting som krever bevegelse. Noen sitter i 3 minutter, andre i 20. Finner dere aldri på noe hjemme med barna, dere som mener at det ikke bør være noen opplegg? Jeg har aldri trodd at det var noe spesielt, men fra barna mine ble født omtrent, har vi alltid hatt en stund på dagen der vi har gjort noe sammen, på en eller annen måte. Enten det var å ligge på gulvet sammen med babyen og tulle, synge, danse osv, til de ble litt større og vi fant på andre ting. Nå skal det sies at litt av grunnen til at jeg fant på ting til omtrent samme tid hver dag og/eller tok dem med på daglige gjøremål/sysselsatte dem med maling, plastillina, lese for dem o.l., da jeg var hjemmeværende var også for ikke å bli "gal" i en hverdag med en morgenfugl og et kolikkbarn, samt å gi dem rutiner + at jeg trodde at det var slik det skulle være, siden jeg selv var med på og ble satt i gang med både det ene og det andre da jeg var liten. (Bodde sammen med Mamma, mormor og en tante, til jeg var 3 og det var alltid noen som tok meg med på noe, både snekring, gå på biblioteket, kaffebesøk hos mormors venninner, tur i skogen,daglig spasertur, tegning, maling, sang, rim, regler og matlaging) Jeg har fått kommentarer fra barnehagene mine barn har gått i, at de utmerker seg med å være flinke til å leke, har god begrepsforståelse og at det vises at de har blitt mye lest for så jeg tror at de har hatt gevinst av det. Selvfølgelig hadde de mye tid til frilek, men den ble nok forbedret fordi de fikk sett hva slags muligheter man hadde til å sysselsette seg selv. Jeg tror at årsaken til at mine tenåringer aldri sutrer over at de kjeder seg eller at de ikke finner på noe å gjøre, er en gevinst av dette. Stimulering til lek, betyr også at vi med jevne mellomrom viser dem muligheter til aktiviteter. Og jeg syns at det er all grunn til å bruke litt tid på dette på en småbarnsavdeling, men selvfølgelig skal det være tilrettelagt i tråd med hva småbarn kan interessere seg for. (Litt rotete innlegg, men jeg tror at det er mulig å forstå hva jeg mener)
Gjest assistent Skrevet 17. april 2008 #12 Skrevet 17. april 2008 Jeg jobber i barnehage på småbarnsavdeling og vi har masse aktiviteter.. Barnehagen åpner halv åtte. Barna kommer ganske spredt, så den første timen brukes til å hilse, ta i mot barna etterhvert som de kommer, stelle i stand til frokost og frilek stort sett.. Halv ni spiser vi felles frokost.. Denne er ferdig ca kl 09, og vi bruker alltid litt tid ved bordet til å prate om dagen, hva vi skal gjøre, hvilket vær det er ute, ting som har skjedd, familien til barna, hva de har på skiva, farger, telleleker, litt sang ++ Etter mat begynner vi på kle på barna og går ut.. Vi er ute til ca halv 11, da er det inn til bleieskift, håndvask og lunsj. Under lunsjen er det samme prosedyre som frokosten - vi bruker mye tid på å prate med barna.. Etter lunsj er det soving for de som skal sove.. De som ikke sover bruker å ha hvilestund til musikk så lenge de orker - etterpå setter vi som regel i gang en aktivitet for dem. Dette kan være alt fra perling, plastelina, maling, tegning, puslespill m.m. Til halv 3 er alle barna oppe, og etterhvert som de våkner deltar de i aktiviteten som er igangsatt.. Halv 3 spiser vi nistemat og frukt, med mye prat rundt bordet. Etter halv 3-måltid så har vi aktiviteter for alle. Vi har ofte samlingsstunder hvor vi leser bøker, synger, leker med hånddukker, tøyser og snakker. I tillegg har vi gym en dag i uken hvor vi setter på musikk og lager små hinderløyper for barna. En dag er det også fellessamling med alle avdelingene. Vi har også formingsgrupper hvor vi lager enkle ting relatert til emnene vi "lærer" om.. Dette går på dyr, elementer, eventyr etc. Det er enkelt å aktivisere små barn.. De syns det er spennende med alt som er litt annerledes enn vanlig, og man må som voksen akseptere at ting ikke blir "perfekt".. Det viktigste for barna er at de får lage noe helt selv, ikke at det er riktig farge og at øynene er plassert der de skal være.. "Mine" barn elsker når jeg tar frem masse maling, fjær, mosaikkbiter, glitter og slike ting og de kan få gjøre akkurat som de vil. Potettrykk, gaffelmaling og andre orginale måter å male på er også kjempestas.. Så det er bare å prøve seg frem og du må nok selv belage deg på å ta intiativ..
Gjest Gjest_Malin_* Skrevet 17. april 2008 #13 Skrevet 17. april 2008 Jeg jobber som ped.leder på småbarnsavdeling, og kunne skrevet side opp og ned om hva jeg mener hverdagen på 0-3 årsavdeling skal inneholde, men det skal jeg ikke gjøre. Jeg vil heller anbefale deg å lese "Lyttende pedagogikk" av Ann Åberg. På min avdeling har vi den filosofien at alt man kan gjøre på 3-6 årsavdeling, kan man også gjøre på småbarn. Det må bare tilrettelegges på en annen måte. Det viktigste er å se mulighetene og ikke begrensningene, og å ikke undervurdere de minste. Jeg blir trist når jeg leser innlegg hvor noen sier at det ikke skal være så mye opplegg på småbarn. Det er viktig å huske på at barnehagen skal være et pedagogisk tilbud, ikke en kopi av hjemmet. Tusen takk for at det er oppegående ped. ledere i dette landet! Varmer dypt inn i hjertet nå jeg kan lese det du sier om undervurdering av de minste. "Hva kan vi gjøre med de små? De må jo få leke..." Det er ikke mange barn som ikke er takknemlige for at de får et tilbud utenom de "vanlige" lekene de har hjemme. Hvem har ikke rommet fullt med leker hjemme? Hvorfor skal ikke barnehagen tilby noe annet? Jeg er ped.leder i en barnehage som er inspirert av Reggio Emilia. På avdelingen er det bare 2åringer. Vi har minimalt med leker. men gjett om barna stortrives. Det vi tilbyr dem er stort sett det de ikke har hjemme, i allefall det de ikke har tilgang til hjemme. Malingen står fremme, leiren er alltid tilgjengelig. De bruker saks og lim som de vil og ikke minst, alt er slik at de kan nå det, på deres høyde, de slipper å finne en voksen. De har tilgang hele veien. Det er minimum en tilrettelag aktivitet hver dag, altså tilrettelagt for de som vil og IKKE fordi de voksne skal krysse av på listen for at alle skal ha gjort det samme. Glem tanken om at småbarnsavdeligen består i å sove, leke, spise. Dette er en steinalderaktig måte å tenke på. Er det rart det snakkes om at alle kan jobbe barnehage med den holdningen enkelte pedagoger har til små barn? Ikke jobb i barnehage om du vil "passe" barn, da kan man likegodt være dagmamma...
Gjest Gjest-M- Skrevet 17. april 2008 #14 Skrevet 17. april 2008 Tusen takk for at det er oppegående ped. ledere i dette landet! Varmer dypt inn i hjertet nå jeg kan lese det du sier om undervurdering av de minste. "Hva kan vi gjøre med de små? De må jo få leke..." Det er ikke mange barn som ikke er takknemlige for at de får et tilbud utenom de "vanlige" lekene de har hjemme. Hvem har ikke rommet fullt med leker hjemme? Hvorfor skal ikke barnehagen tilby noe annet? Jeg er ped.leder i en barnehage som er inspirert av Reggio Emilia. På avdelingen er det bare 2åringer. Vi har minimalt med leker. men gjett om barna stortrives. Det vi tilbyr dem er stort sett det de ikke har hjemme, i allefall det de ikke har tilgang til hjemme. Malingen står fremme, leiren er alltid tilgjengelig. De bruker saks og lim som de vil og ikke minst, alt er slik at de kan nå det, på deres høyde, de slipper å finne en voksen. De har tilgang hele veien. Det er minimum en tilrettelag aktivitet hver dag, altså tilrettelagt for de som vil og IKKE fordi de voksne skal krysse av på listen for at alle skal ha gjort det samme. Glem tanken om at småbarnsavdeligen består i å sove, leke, spise. Dette er en steinalderaktig måte å tenke på. Er det rart det snakkes om at alle kan jobbe barnehage med den holdningen enkelte pedagoger har til små barn? Ikke jobb i barnehage om du vil "passe" barn, da kan man likegodt være dagmamma... En pedagog etter mitt hjerte:)) Vi har vært på flere kurs om Reggio Emilia, og er blitt veldig inspirert av det. Har lært masse, og det preger vårt menneskesyn, våre arbeidsmetoder og vår samhandling med barna. De som kritiserer, bør sette seg inn i hva det faktisk innebærer å være i barnehage.
Gjest Gjest-M- Skrevet 18. april 2008 #16 Skrevet 18. april 2008 Så flott se engasjerte fagpersoner! For meg er jobben min mye mer enn en jobb. Hver dag går jeg i barnehagen med et smil om munnen, gleder meg til å være sammen med hvert eneste ett av disse herlige barna, som gir meg utrolig mye! Min filosofi er at jeg skal være med å gi dem en trygg og god oppvekst, jeg er ydmyk i forhold til det ansvaret foreldrene gir meg, og den tillitten de viser meg, ved å la meg ta del i barnas liv. Faglig utvikler jeg meg hele tiden, selv om jeg har jobbet med barn i over 20 år nå. Jeg lærer noe nytt hele tiden, og mye av det jeg lærer, skjer gjennom observasjoner og samhandling med barna. Sammen med mine flotte kolleger, utvikler vi stadig det faglige og omsorgsmessige arbeidet på avdelingen. De minste barna har så stort potensiale, de strutter av vilje og evne til å utfordres, og de er så positive til alt man tilbyr dem av aktiviteter. Skal et lite barn få utvikle seg, trenger det muligheter og støtte til mestring og følelse av egenverdi. Det er min oppgave som pedagog å legge mest mulig til rette for at det skal skje. Jeg syns at å si at de minste ikke skal ha så mye opplegg i barnehagen, er en grov undervurdering av deres evner og ferdigheter. Vi ivaretar likevel deres behov for kos, nærhet, søvn og hvile. Ja takk, begge deler, mener jeg. Det ene utelukker ikke det andre. 1
Gjest nihal Skrevet 29. oktober 2010 #17 Skrevet 29. oktober 2010 har nettopp fått meg jobb på en småbarnsavdeling, og stortrives. men en ting jeg lurer på er hvilke aktiviteter gjør dere om dagene? jeg synes at det blir litt lite temaaktiviteter på avdelingen og mye leking. De små skal jo lære noe de også. Går dere turer? det gjør vi, men aldri dagsturer. noen som gjør det? På min avdeling argumenterer de med at man kan ikke gå så langt fordi barna skal tilbake i barnehagen og sove. og vi har nesten ikke samlimgsstunder fordi personalet ikke gidder i å engasjere seg og finne på ting. de mener det er så lite å finne på med så små barn. Det må da gå an å gjøre andre ting i samlingen enn bare å synge? Noen som kan gi meg noen ideer som jeg kan ta med meg videre til personalet.?
Miss Puddel Skrevet 29. oktober 2010 #18 Skrevet 29. oktober 2010 Både i barnehagen der guttene har gått, og der jeg har jobbet selv hadde de en hel utedag, også i småbarnsavdelingen, de hadde et fast skogholdt ikke så langt fra barnehagen, med bålplass etc. Så gikk man dig med ungene, og hadde med nok barnevogner til at de som skulle sove fikk gjøre det når det kom til den tiden. vi lagde mat på bålet, lagde kongledyr, bygget lavvo etc. Og dette gjorde man også om vinteren. Det er kalrt at så små barn også kan ha behov for et "opplegg" men jeg synes det er viktig med frilek uten altfor mye innblanding også jeg. Både fordi at det legger grunnlag for barnets evne til å aktivisere seg selv, og ikke forvente at all lek settes i gang av voksne, OG det er så mange barn som har hele fritiden sin arrangert via fritidsaktiviteter allerede i den alderen. småbarnsvømming, dans turn, musikskoler etc. Jeg syntes det var mange barn som stresset av gårde sammen med forrelsdrene sine etter barnehagen for å rekke alt de skulle og "måtte" være med på.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2010 #19 Skrevet 29. oktober 2010 Nå er det jo først og fremst gjennom lek at små barn lærer ting og utvikler seg, men litt organisert/tilrettelagt lek er jo viktig. Hvis små barn bare får frilek en hel dag blir de nok ikke nok stimulert og de kan bli lei tror jeg. Noen tips; De minste barna der jeg jobber elsker å danse Det å sette på en cd med noen fine barnesanger så vi kan stå i en ring og bevege oss litt er kjempepopulært. Da får de øvd seg litt på motorikk ved å f.eks hoppe, sette seg ned på huk, løfte et ben osv Hvis dere har tilgang på noe "gymsal" aktig så kan iallefall de som nærmer seg to stå på en sånn lav benk og hoppe ned på en madrass f.eks Tegning, maling er jo en ypperlig ting å gjøre med barn. Les og snakk om bilder og tekst i bøker. Det er masse man kan gjøre, man må bare tenke på at de er små, så "læring" for små barn er ikke synonymt med "læring" for store barn og voksne. De skal jo lære å utvikle seg og sosialiseres
ViljaH Skrevet 29. oktober 2010 #20 Skrevet 29. oktober 2010 Kan dere eksperter oppsummere litt hva man kan gjøre hjemme av aktiviteter? Jeg har aldri malt med min sønn, men mulig han nå er stor nok (14 mnd)? Vi leser masse!, og leker med lekene hans. Nå er det veldig pop med dyr og dyrelyder, og vi både leser om dyr, ser på dyr ute, og har lekedyr. Legger puslespill, kaster ball, sparker ball, leker med biler brom brom, jager hverandre rundt, leker gjemsel, tegner med fargeblyanter. og så liker han veldig godt å støvsuge og feie Ute er det sandkasse, og ut på tur som gjelder, dvs tusle rundt og se på forskjellig. Jeg synes ikke jeg er så flink til å leke med ham, så vil gjerne ha tips fra ekspertene.. Har de plastilina på lekebutikker? Er det modell-leire?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå