Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ca 4-5000 til overs per mnd som jeg ønsker å spare. 
jeg følger mattilbud, kjøper rimelig, men det er fortsatt blitt så dyrt. 

Det går så mye mer enn jeg tror, og jeg vet synderen er snus og brus som jeg skal prøve å slutte med nå etter sommeren. 
men det er så vanskelig, klarer aldri å spare, ikke lenge iallefall før det blir tomt. 😕 

noen gode råd? 

Anonymkode: 0f9a0...eff

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ca 4-5000 til overs per mnd som jeg ønsker å spare. 
jeg følger mattilbud, kjøper rimelig, men det er fortsatt blitt så dyrt. 

Det går så mye mer enn jeg tror, og jeg vet synderen er snus og brus som jeg skal prøve å slutte med nå etter sommeren. 
men det er så vanskelig, klarer aldri å spare, ikke lenge iallefall før det blir tomt. 😕 

noen gode råd? 

Hvis du kan tenke langsiktig 3-5 år ville jeg satt pengene i fond. Det gir bedre avkastning enn å ha Kr i bank.

AnonymBruker
Skrevet

Ha autotrekk på sparing til et fond på lønningsdagen. Da kan du ikke ta ut eller bruke pengene like lett. 

Hvorfor skal du ikke slutte med snus og brus nå? Hvorfor vente til etter sommeren? 

Anonymkode: 6bdb3...15c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Rødstrupa said:

Hvis du kan tenke langsiktig 3-5 år ville jeg satt pengene i fond. Det gir bedre avkastning enn å ha Kr i bank.

Ja det er nok lurt, men bare hvis du er sikker på at du faktisk ikke må sprekke fondskontoen sånn plutselig pga utgifter.

Anonymkode: 605e9...c29

AnonymBruker
Skrevet
Rødstrupa skrev (5 minutter siden):

Ja det gjør jo det, men jeg vil ha pengene til neste sommer/spare meg opp buffer i første omgang 😄 så er litt der problemet ligger. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ha autotrekk på sparing til et fond på lønningsdagen. Da kan du ikke ta ut eller bruke pengene like lett. 

Hvorfor skal du ikke slutte med snus og brus nå? Hvorfor vente til etter sommeren? 

Anonymkode: 6bdb3...15c

Skulle ha gjort det, men tenker sparing til neste sommer/buffer 😄 

pga jeg har snust i mange år, og tenker jeg bør vente til ungene er i barnehagen igjen, sånn at jeg slipper alt stresset som kan gjøre det verre å slutte. 

Skrevet

Betal deg selv først når du får lønn. Altså, putt penger på sparekontoen. Sett over 5000 hvis det er din maks. De pengene rører du ikke med mindre det er krise. Å mangle snus, snop, brus etc er ikke krise. Å ha lyst på nye klær eller takeaway er ikke krise.

Bruk resten på hva du vil, men hvis du først putter pengene på sparekontoen blir det gjort, i stedet for å bare overføre det du har igjen i slutten av måneden. Hvis du sliter med å overføre tilbake kan du ha de i en annen bank, eller velge en type sparekonto hvor du må betale for å overføre mer enn x ganger i året.

Slutt med snus nå, ikke vent til etter sommeren. Er snusen viktigere enn sparing? Da må du jobbe med prioriteringene dine. 

Skrevet

Du sier jo at du har 4-5 tusen til overs hver mnd. Det er jo sparing, men det er lurt å få dem ut av syne så fort som mulig for å ikke falle for fristelsen til å bruke dem opp. Sett autotrekk fra lønnskonto til sparekonto på lønningsdag, og nyt synet av pengebingen som vokser!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...