Gå til innhold

Halal -og kosherslakt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Gir det virkelig bedre smak på kjøttet?

Er visst et argument jødene og muslimene benytter.

Anonymkode: 1888b...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er visst et argument jødene og muslimene benytter.

Er det?

Anonymkode: fd298...ccc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hørt kristne påstå det, men vet ikke selv

Anonymkode: b2705...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har hørt kristne påstå det, men vet ikke selv

Aldri hørt kristne si, og jeg er kristen selv.... 

Det er tro, og kultur. Kjøttet er vel det samme halal eller ikke.

Anonymkode: f9f06...474

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Aldri hørt kristne si, og jeg er kristen selv.... 

Det er tro, og kultur. Kjøttet er vel det samme halal eller ikke.

Anonymkode: f9f06...474

Kristen selv jeg og. Grunnen til at jeg nevnte at jeg hadde hørt det fra kristne var for å påpeke at det ikke var fra de som må ha halal/kosher. Jeg spiser såpass lit kjøtt selv at jeg ikke vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jødene og muslimene kutter hovedpulsåren og lar dyret blø ut så mye som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Smaken har jo selvfølgelig null og niks med hvorfor de velger å holde på med dette...  

Anonymkode: 8ebe7...246

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halal og kosher mat produsert i dette landet er ikke groteskt slakting. De sier bare en kort bønn og dyret blir avlivet på samme måte som alle andre dyr.

Kjøtt fra muslimske lang så tapper de blodet frem til dyret dør. Altså en grotesk slakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Eva-Lena said:

Halal og kosher mat produsert i dette landet er ikke groteskt slakting. De sier bare en kort bønn og dyret blir avlivet på samme måte som alle andre dyr.

Kjøtt fra muslimske lang så tapper de blodet frem til dyret dør. Altså en grotesk slakt.

Les deg opp på hvordan griser slaktes i Norge. Det er mer eller mindre tortur

Anonymkode: 509f0...3df

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Les deg opp på hvordan griser slaktes i Norge. Det er mer eller mindre tortur

Anonymkode: 509f0...3df

Kjenner en som jobber på slakteri og han sier de blir bedøvet med CO2. De er bevisstløse da de stikkes i hjertet og blør ut. Han har jobbet der i sikkert 20 år og han er imot at dyr skal lide. 
Jeg hater at dyr skal lide, men kan ikke se på denne metoden som tortur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva-Lena skrev (39 minutter siden):

Kjenner en som jobber på slakteri og han sier de blir bedøvet med CO2. De er bevisstløse da de stikkes i hjertet og blør ut. Han har jobbet der i sikkert 20 år og han er imot at dyr skal lide. 
Jeg hater at dyr skal lide, men kan ikke se på denne metoden som tortur.

Og det tar mellom 15-30 sekunder før de blir bevisstløse og det er ekstremt smertefullt. Så om du hater at dyr lider stopper du å støtte denne industrien.

Anonymkode: e9928...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva-Lena skrev (4 timer siden):

Hva med jødene, dem gjør jo det samme. Og det er mer grotesk hvordan dyr behandles på slakteriet før dem slaktes. Tror vi skal holde oss gode for moralske prekener.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Smaken har jo selvfølgelig null og niks med hvorfor de velger å holde på med dette...  

Enkelte amerikanere bruker samme argument når de slakter på samme vis, uten religiøse bønner.

Er vi virkelig så ignorante her på berget om hvordan verden fungerer?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje jøder og muslimer synes at kjøttet smaker bedre når de vet at dyret har lidd ekstra mye? En slags form for sadisme, som noen mennesker bærer på?

Anonymkode: 991df...844

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva-Lena skrev (14 timer siden):

Kosher kjøtt produseres ikke i Norge!

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva med jødene, dem gjør jo det samme. Og det er mer grotesk hvordan dyr behandles på slakteriet før dem slaktes. Tror vi skal holde oss gode for moralske prekener.

Ja, jødene gjør det samme og siden den rituelle slaktemetoden er forbudt i Norge blir alt kosher kjøtt importert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Brunhilde skrev (2 minutter siden):

Ja, jødene gjør det samme og siden den rituelle slaktemetoden er forbudt i Norge blir alt kosher kjøtt importert.

Så at denne dritt-oppførselen foregår i andre land er tydeligvis helt greit. 

Så lenge nordmenn kan gi seg selv en klapp på skulderen, og være stolt over at man ikke aksepterer dette i Norge også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (37 minutter siden):

Jeg har en kollega som er jøde. Han har jobbet på slakteri for noen år siden. Det eneste han gjorde var å si en kort bønn for hvert dyr som skulle slaktes. Dermed var kjøttet kosher.

Om det er som du sier at kosher mat importeres, så skjønner jeg ikke poenget med den bønnen kollegaen min utførte på slakteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så at denne dritt-oppførselen foregår i andre land er tydeligvis helt greit. 

Så lenge nordmenn kan gi seg selv en klapp på skulderen, og være stolt over at man ikke aksepterer dette i Norge også. 

Hvor har jeg sagt at det er greit? Jeg har presisert at jøder som spiser kosher ikke godtar slakt som ikke er utført rituelt. Det var en opplysning, ikke en oppfordring om aksept!

Eva-Lena skrev (47 minutter siden):

Jeg har en kollega som er jøde. Han har jobbet på slakteri for noen år siden. Det eneste han gjorde var å si en kort bønn for hvert dyr som skulle slaktes. Dermed var kjøttet kosher.

Om det er som du sier at kosher mat importeres, så skjønner jeg ikke poenget med den bønnen kollegaen min utførte på slakteri.

Dette stemmer bare ikke. Jøder som spiser kosher er mye strengere enn muslimer og godtar kun kjøtt som er rituelt slaktet.

Her kan du se hva Store Norske Leksikon sier om dette:

Sitat

Den andre forutsetningen er at dyret er slaktet rituelt og at visse blodårer og alt blod blir fjernet. Slakting er en rituell handling, dyrene slaktes på en bestemt måte, slik at alt blod renner ut (sjekting). Sjekting er forbudt ved lov i Norge. Norske jøder må derfor importere kjøtt fra utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (17 minutter siden):

Hvor har jeg sagt at det er greit? Jeg har presisert at jøder som spiser kosher ikke godtar slakt som ikke er utført rituelt. Det var en opplysning, ikke en oppfordring om aksept!

Dette stemmer bare ikke. Jøder som spiser kosher er mye strengere enn muslimer og godtar kun kjøtt som er rituelt slaktet.

Her kan du se hva Store Norske Leksikon sier om dette:

Hmmm, da skjønner iallefall ikke jeg hvorfor han ba bønn for hvert dyr som ble slaktet.

Skal ikke påstå at dette stemmer eller ei, har bare blitt fortalt det av han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...