AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #1 Skrevet 10. juli 2023 Hva sier man til folk som spør om man har tenkt på navn til baby i magen, og som snakker negativt om navnet du du vurderer/har valgt? Hva er greia? En venninne spurte om navnet vi hadde tenkt på til baby og så forteller jeg at navnet vi har valgt om det blir datter er navnet etter mormor Julia. Så snakker denne venninnen stygt om navnet Julia og kommer med eksempler på en stygg navnekombo dersom vi får flere barn... For det første var det ikke jeg som tok opp temaet og for det andre så spurte jeg ikke om meningen hennes. Jeg blir mer og mer irritert av å tenke på det fordi navnet jo skal være en oppkalling etter mormor og ikke noe jeg vil forandre på uansett, så hvorfor tror hun at det er ok å snakke dritt om det? Det var visst skikkelig ille ifølge henne... Hva sier jeg neste gang hun tar det opp? Vi har snakket om dette før og da sa hun ingenting, jeg lurer på om hun spurte nå bare fordi hun har tenkt på den forrige samtalen og bare måtte få ut hvor stygt hun synes navnet vårt er og latet som om hun ikke husket at vi allerede har snakket om det... Og ja, jeg er ekstra sensistiv nå. Mulig dette er helt innafor. Fortsetter dette etter at barnet er født? Jeg merker at jeg allerede vil beskytte barnet mitt fra idioter og det er fortsatt inni magen. Hvordan blir det når det blir født? 😬😅 Anonymkode: 11e14...e9a 2 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #2 Skrevet 10. juli 2023 Er det ikke bare å si at " smaken er forskjellig og vi liker navnet og syns det er koslig å kalle opp mormor" . No big deal. Anonymkode: 2a623...a9b 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #3 Skrevet 10. juli 2023 Jeg ville aldri fortalt navnet før babyen er født. Og da som: Hun heter…, Anonymkode: 43327...c8e 6 6
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #4 Skrevet 10. juli 2023 Har aldri opplevd. Foreslår du bare avfeier alle diskusjoner om navn med henne, og dropper det tema. Hvis hun prøver å ta det opp, så sier du bare at dere har bestemt dere for å ikke diskutere navn mer med andre. Anonymkode: b22f3...05d
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #5 Skrevet 10. juli 2023 hva er galt med Julia? Vet du hva, hvis dette er en venninne så er dere vel såpass nære at du kan sende henne en tekst, eller ringe. Forklar at du ble oppriktig lei deg av reaksjonen hennes. Ikke vær anklagende. Bare fortell at du ble lei deg og hva hun egentlig ville oppnå med det hun sa. Anonymkode: eff00...75d 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #6 Skrevet 10. juli 2023 Jeg opplevde sist at svigermor truet med å gjøre sønnen sin mer eller mindre arveløs om vi kalte barnet vårt det vi hadde tenkt å kalle det. Vi måtte bytte. Derimot om min familie eller venner sa noe om det vi byttet til, var jeg veldig tydelig på at jeg ikke synes det er greit. Det var ikke de som skulle bli foreldre. Og jeg synes egentlig det er litt frekt at man tror man har noe å si rundt navnevalget til andre, eller at man skal styre hva andre kaller barnet sitt. Jeg synes heller ikke alltid at de rundt meg velger fine navn, men jeg sier selvfølgelig ikke noe om det. Da navnevalg er personlig, og man kan umulig like det samme alle sammen. Denne gangen får ingen vite navnet før etter fødselen så slipper vi en ny runde med det samme igjen. Anonymkode: bf71a...4db 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #7 Skrevet 10. juli 2023 Det var unødvendig og ufint av venninnen din. Jeg er for ærlighet, men når det gjelder å kommentere navnevalg slik syns jeg en kan si at det ikke er en personlig favoritt på direkte spørsmål, men ellers holde seg for god til å si noe mer om en ikke liker navnet. Trøst deg med at det ikke finnes noe navn som alle liker. jeg har ei venninne som absolutt ikke liker navnene til mine barn jeg også. Men det visste jeg egentlig på forhånd, og hun lar være å snakke stygt om dem, hun har bare sagt at jeg vet jo at det ikke er noe hun ville kalt sine barn, men det spiller da ingen rolle (mine barn har gamle norrøne navn, og hun liker mer moderne og internasjonale navn). Jeg syns forresten Julia er et nydelig navn, og at oppkalling er koselig. Anonymkode: 8e83f...f0e
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #8 Skrevet 10. juli 2023 Vi holdt det for oss selv til barnet var født, det sitter mye lengre inn for folk å kritisere navnet når barnet er født opplevde vi. Anonymkode: a8de1...36e 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #9 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg opplevde sist at svigermor truet med å gjøre sønnen sin mer eller mindre arveløs om vi kalte barnet vårt det vi hadde tenkt å kalle det. Vi måtte bytte. Derimot om min familie eller venner sa noe om det vi byttet til, var jeg veldig tydelig på at jeg ikke synes det er greit. Det var ikke de som skulle bli foreldre. Og jeg synes egentlig det er litt frekt at man tror man har noe å si rundt navnevalget til andre, eller at man skal styre hva andre kaller barnet sitt. Jeg synes heller ikke alltid at de rundt meg velger fine navn, men jeg sier selvfølgelig ikke noe om det. Da navnevalg er personlig, og man kan umulig like det samme alle sammen. Denne gangen får ingen vite navnet før etter fødselen så slipper vi en ny runde med det samme igjen. Anonymkode: bf71a...4db Hæ😅 svigermor er helt urimelig. Anonymkode: 1d96a...835 4 1
Sententia Skrevet 10. juli 2023 #10 Skrevet 10. juli 2023 Svigermor HATET navnet vi ga vår yngste. Sa det høyt også, enda hun visste at vi ønsket å bruke det. Hatet har gått over 😂 Hun får ikke nok av lillemann med det grusomme navnet 😂 1 2
Laura80 Skrevet 10. juli 2023 #11 Skrevet 10. juli 2023 Akkurat av denne grunn har vi allerede valgt navn på babyen i magen men når andre spør om vi har funnet navn svarer vi bare nei. Dette også til familie. De får vite navnet når baby er født.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #12 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hæ😅 svigermor er helt urimelig. Anonymkode: 1d96a...835 Ja, det ble så mye drama at jeg aldri helt har fått tilbake det samme forholdet til henne. Før likte jeg henne veldig godt. Anonymkode: bf71a...4db
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #13 Skrevet 10. juli 2023 Laura80 skrev (42 minutter siden): Akkurat av denne grunn har vi allerede valgt navn på babyen i magen men når andre spør om vi har funnet navn svarer vi bare nei. Dette også til familie. De får vite navnet når baby er født. Lur strategi! Mindre spørsmål om man «ikke vet enda». Hvis man sier det er hemmelig opplever jeg at folk maser / blir litt oppgitt / ikke skjønner hvorfor vi ikke bare kan si det. Så bedre å bare si man ikke vet enda, frem til ungen er der🙈 Anonymkode: ca8f7...ea2 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #14 Skrevet 10. juli 2023 Venninna di virker ikke som ei jeg ville spart på. Jeg vurderer å kutte ut ei venninne som lagde et tåpelig ansikt sa hun fikk høre navnet til 2-åringen min. Men sånn er det vel med barnløse, de mangler jo noe. Anonymkode: ea6cb...144
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #15 Skrevet 11. juli 2023 14 hours ago, AnonymBruker said: Jeg opplevde sist at svigermor truet med å gjøre sønnen sin mer eller mindre arveløs om vi kalte barnet vårt det vi hadde tenkt å kalle det. Vi måtte bytte. Derimot om min familie eller venner sa noe om det vi byttet til, var jeg veldig tydelig på at jeg ikke synes det er greit. Det var ikke de som skulle bli foreldre. Og jeg synes egentlig det er litt frekt at man tror man har noe å si rundt navnevalget til andre, eller at man skal styre hva andre kaller barnet sitt. Jeg synes heller ikke alltid at de rundt meg velger fine navn, men jeg sier selvfølgelig ikke noe om det. Da navnevalg er personlig, og man kan umulig like det samme alle sammen. Denne gangen får ingen vite navnet før etter fødselen så slipper vi en ny runde med det samme igjen. Anonymkode: bf71a...4db Da hadde jeg egentlig latt henne gjøre det. Anonymkode: 73826...ff5 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #16 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hva sier man til folk som spør om man har tenkt på navn til baby i magen, og som snakker negativt om navnet du du vurderer/har valgt? Hva er greia? En venninne spurte om navnet vi hadde tenkt på til baby og så forteller jeg at navnet vi har valgt om det blir datter er navnet etter mormor Julia. Så snakker denne venninnen stygt om navnet Julia og kommer med eksempler på en stygg navnekombo dersom vi får flere barn... For det første var det ikke jeg som tok opp temaet og for det andre så spurte jeg ikke om meningen hennes. Jeg blir mer og mer irritert av å tenke på det fordi navnet jo skal være en oppkalling etter mormor og ikke noe jeg vil forandre på uansett, så hvorfor tror hun at det er ok å snakke dritt om det? Det var visst skikkelig ille ifølge henne... Hva sier jeg neste gang hun tar det opp? Vi har snakket om dette før og da sa hun ingenting, jeg lurer på om hun spurte nå bare fordi hun har tenkt på den forrige samtalen og bare måtte få ut hvor stygt hun synes navnet vårt er og latet som om hun ikke husket at vi allerede har snakket om det... Og ja, jeg er ekstra sensistiv nå. Mulig dette er helt innafor. Fortsetter dette etter at barnet er født? Jeg merker at jeg allerede vil beskytte barnet mitt fra idioter og det er fortsatt inni magen. Hvordan blir det når det blir født? 😬😅 Anonymkode: 11e14...e9a Noen folk er bare uhøflige. Din veninnen er tydeligvis en av dem. Anonymkode: 74591...48b
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #17 Skrevet 11. juli 2023 Du kan risikere hvis du velger bort navnet at venninnen din tar det på egne barn. Joda det har skjedd før. Anonymkode: 151ca...ef6
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #18 Skrevet 11. juli 2023 Veldig uhøflig av henne synes jeg. Jeg er veldig opptatt av navn selv, elsker navn og å diskutere navn. Men når jeg spør gravide om de har tenkt på navn, «forbereder» jeg meg alltid på å gi en positiv reaksjon uansett hva som måtte komme som svar fra den jeg spør. Det har kommet fram mange navn jeg selv ikke er fan av, men da holder jeg min oppriktige mening for meg selv. Uansett relasjon. Anonymkode: 79668...fd3
norw Skrevet 11. juli 2023 #19 Skrevet 11. juli 2023 Å ha så sterke meninger om et trygt og tidløst navn som Julia sier litt om henne. Jeg ville ikke brydd meg om sånt når jeg vet at navnet er helt kurant. Verre om man har valgt/vurderer et mer spesielt navn og får negative kommentarer på det.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #20 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg ville aldri fortalt navnet før babyen er født. Og da som: Hun heter…, Anonymkode: 43327...c8e Dette! Ikke inviter til en diskusjon. Anonymkode: 1e752...d7e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå