Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som kan arveloven her? 

Man kan ikke gi avkall på arv til fordel for én av flere medarvinger. Men kan man da ta i mot arven for så å gi den i gave til én av flere medarvinger? I så tilfelle, hvorfor er det da ikke lov å bare gi avkallet? Resultatet blir jo det samme. Jeg forstår meg ikke på dette. 

Anonymkode: 204ac...a17

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du gir avkall på arv går den, om den er positiv, videre til dine arvinger.

Dersom det er privat skifte kan dere dele hvordan dere vil. Da kan dere sette din andel til 0.

Anonymkode: 3ea71...a82

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvis du gir avkall på arv går den, om den er positiv, videre til dine arvinger.

Dersom det er privat skifte kan dere dele hvordan dere vil. Da kan dere sette din andel til 0.

Jeg tror du misforstår. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Resultatet blir jo det samme.

Når arven går til deg først, kan du ikke komme senere å anklage de andre arvingene for å ha tatt alt.

Da kan de si arven ble likt fordelt og du valgte å gi den fra deg.

(Som det ble foreslått over, hvis du har arvinger selv, kan du ikke gi fra deg arven uten at den overføres til neste generasjon fordi dine arvinger har førsterett på arv som du evt etterlater deg før dine søsken feks.)

Anonymkode: df4be...908

AnonymBruker
Skrevet

Gir du avkall hoppes du bare over i arverekken. Din morsarv vil for eksempel gå rett til dine barn. Du får ikke innvirke på fordelingen nedover.

Anonymkode: b5a93...0d1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tror du misforstår. 

Mulig jeg ikke forstår spørsmålet.

Men, du kan gi avkall på arv, og dere arvinger Jan gjennomføre et skifte hvor du ikke arver (andel 0), så ingen arv å gi avkall på.

Hvis du formulerer spørsmålet på en annen måte er det mulig vi forstår hva du egentlig lurer på.

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Noen som kan arveloven her? 

Man kan ikke gi avkall på arv til fordel for én av flere medarvinger. Men kan man da ta i mot arven for så å gi den i gave til én av flere medarvinger? I så tilfelle, hvorfor er det da ikke lov å bare gi avkallet? Resultatet blir jo det samme. Jeg forstår meg ikke på dette. 

Og hva er problemet med å ta imot arven og så gi den bort til hvem du vil etterpå?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mulig jeg ikke forstår spørsmålet.

Men, du kan gi avkall på arv, og dere arvinger Jan gjennomføre et skifte hvor du ikke arver (andel 0), så ingen arv å gi avkall på.

Hvis du formulerer spørsmålet på en annen måte er det mulig vi forstår hva du egentlig lurer på.

Mulig dårlig formulert. 

Jeg er ikke livsarving. Det er vel vesentlig her. 

Jeg arver et beløp som jeg ønsker å gi til en av de andre arvingene. Jeg har ikke mulighet til å gi avkall til fordel for én av arvingene. Gir jeg avkall så går min del til boet og deles på alle de resterende arvingene. Det jeg stusser på er grunnlaget til denne loven. For jeg kan vel da strengt talt bare motta min del, for så å sette det direkte over til den arvingen jeg i utgangspunktet ønsket å gi avkallet for? Eller? Det virker jo da litt tullete. 

Så spørsmålet blir da; kan jeg direkte etter utbetalingen av arven gi det videre? I så tilfelle hvorfor er det da ikke lov å gi avkall til fordel for én? Det må jo ligge en grunn her? 

AnonymBruker
Skrevet

vil ikke ha arven sin faktisk

Anonymkode: e24dd...1d9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mulig dårlig formulert. 

Jeg er ikke livsarving. Det er vel vesentlig her. 

Jeg arver et beløp som jeg ønsker å gi til en av de andre arvingene. Jeg har ikke mulighet til å gi avkall til fordel for én av arvingene. Gir jeg avkall så går min del til boet og deles på alle de resterende arvingene. Det jeg stusser på er grunnlaget til denne loven. For jeg kan vel da strengt talt bare motta min del, for så å sette det direkte over til den arvingen jeg i utgangspunktet ønsket å gi avkallet for? Eller? Det virker jo da litt tullete. 

Så spørsmålet blir da; kan jeg direkte etter utbetalingen av arven gi det videre? I så tilfelle hvorfor er det da ikke lov å gi avkall til fordel for én? Det må jo ligge en grunn her? 

Dersom du ikke kan påvirke fordelingen av boet har du to muligheter:

- ta i mot arven og deretter gjøre hva du vil med drn, f.eks gi til en av de andre arvingene. Siden det idag ikke er noen arveavgift.

- gi avkall på arven. Da har du ingen medbestemmelse på hva som skjer siden du ikke eier denne. Din del av arven går da til dine livsarvinger eller tilbake til boet. 

Du kan ikke bestemme over noe du ikke tar i mot.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dersom du ikke kan påvirke fordelingen av boet har du to muligheter:

- ta i mot arven og deretter gjøre hva du vil med drn, f.eks gi til en av de andre arvingene. Siden det idag ikke er noen arveavgift.

- gi avkall på arven. Da har du ingen medbestemmelse på hva som skjer siden du ikke eier denne. Din del av arven går da til dine livsarvinger eller tilbake til boet. 

Du kan ikke bestemme over noe du ikke tar i mot.

Skjønner. Jeg sa nemlig til arvingene at jeg ønsket å gi avkall på på min del av arven til fordel for den ene. Når de da sa at dette ikke var lov så gir jeg det bare som gave etter jeg har fått det utbetalt 👍

Skrevet

I den gamle arveloven fra 1972 kunne arvinger som gav avslag på arven, gi arven videre til en eller flere av de andre arvingene hvis han ikke hadde barn:

"Ein arving kan avslå arv som er fallen. Avslaget kan gjelde heile arven eller ein del av den.

Arv som det er gitt avkall på skal gå som om arvingen var død før arven fall. Arving som ikkje har livsarving, kan likevel gi avslag til føremon for ein særskild medarving."

https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/1972-03-03-5?q=arv 

I den nye loven er ikke dette mulig lenger:

"En arving kan gi helt eller delvis avkall på fremtidig eller falt arv. Arv som det er gitt avkall på, fordeles som om arvingen var død før arvelateren.

En ektefelle eller samboer kan gi avkall på retten til uskifte.

Avkall på fremtidig arv gis overfor arvelateren. Avkall på falt arv gis overfor dødsboet.

Avkall på arv etter den førstavdøde ektefellen eller samboeren kan gis overfor den lengstlevende i uskifte."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_3-6-4#KAPITTEL_3-6-4 

Det er § 74 i både den gamle og den nye loven. 

AnonymBruker
Skrevet
CAPS LOCK skrev (1 minutt siden):

I den gamle arveloven fra 1972 kunne arvinger som gav avslag på arven, gi arven videre til en eller flere av de andre arvingene hvis han ikke hadde barn:

"Ein arving kan avslå arv som er fallen. Avslaget kan gjelde heile arven eller ein del av den.

Arv som det er gitt avkall på skal gå som om arvingen var død før arven fall. Arving som ikkje har livsarving, kan likevel gi avslag til føremon for ein særskild medarving."

https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/1972-03-03-5?q=arv 

I den nye loven er ikke dette mulig lenger:

"En arving kan gi helt eller delvis avkall på fremtidig eller falt arv. Arv som det er gitt avkall på, fordeles som om arvingen var død før arvelateren.

En ektefelle eller samboer kan gi avkall på retten til uskifte.

Avkall på fremtidig arv gis overfor arvelateren. Avkall på falt arv gis overfor dødsboet.

Avkall på arv etter den førstavdøde ektefellen eller samboeren kan gis overfor den lengstlevende i uskifte."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_3-6-4#KAPITTEL_3-6-4 

Det er § 74 i både den gamle og den nye loven. 

Netopp. Så da kan jeg trekke tilbake at jeg ønsket å gi avkall, og heller bare overføre det som gave uten problemer når jeg får dem. Ble bare usikker siden det var så strengt med dette å gi til fordel for en, men så enkelt å bare gi som gave. Men hvis det er så enkelt så er det jo bare å gjøre det slik da 🤭

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Netopp. Så da kan jeg trekke tilbake at jeg ønsket å gi avkall, og heller bare overføre det som gave uten problemer når jeg får dem. Ble bare usikker siden det var så strengt med dette å gi til fordel for en, men så enkelt å bare gi som gave. Men hvis det er så enkelt så er det jo bare å gjøre det slik da 🤭

Det er så enkelt. Når du har tatt i mot arven er den din og du kan gjøre hva du vil.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...