Gå til innhold

Representere meg selv i retten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dratt en sak for retten og hadde en advokat. Av årsaker jeg ikke vil nevne så har jeg ingen advokat nå lenger.

Kan jeg representere meg selv i retten?

Må ærlig få si jeg ikke har særlig greie på jus. Jeg har ikke råd til advokat for å være mer ærlig.

Anonymkode: 7a1bc...b71

AnonymBruker
Skrevet

Du har ingen plikt til å ha advokat. Om det er smart er noe helt annet.

Anonymkode: dfc26...668

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har dratt en sak for retten og hadde en advokat. Av årsaker jeg ikke vil nevne så har jeg ingen advokat nå lenger.

Må ærlig få si jeg ikke har særlig greie på jus. Jeg har ikke råd til advokat for å være mer ærlig.

Taper garantert. 

Anonymkode: dcebc...2b2

AnonymBruker
Skrevet

Retten kan pålegge deg å bruke advokat dersom de vurderer at du ikke kan fremstille saken på en forsvarlig måte, jf. tvl. 3-2.

Anonymkode: b6139...1ca

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan være selvprosederende, men jeg vil ikke anbefale det. Hilsen jurist 

Anonymkode: 4d946...589

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Normalt pleier jeg å tenke at dersom man ikke har råd til advokat så har man heller ikke råd til å ha en sak gående for retten med alt det innebærer av risiko for omkostninger ol.

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det samme. En gammel sak. Men pga at jeg har fotografisk hukommelse, visste jeg at jeg kom til å vinne uansett. Og det gjorde jeg.

Anonymkode: 07ec8...26d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hvordan tenker du at du har nok kunnskap om de aktuelle lovene?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg gjorde det samme. En gammel sak. Men pga at jeg har fotografisk hukommelse, visste jeg at jeg kom til å vinne uansett. Og det gjorde jeg.

Ble du også advokat i New York?

Anonymkode: 8d91c...10a

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du råd til å tape? 

Anonymkode: 82439...6a2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ble du også advokat i New York?

Nei, har aldri studert et sek med juss. Jeg vant pga at jeg kunne huske hva som skjedde.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke råd, så har du ikke råd. Da har du ingen andre alternativer enn å representere deg selv. Så gjør det beste ut av det. 

Man kaller det "vinne" og "tape". Men det er ingen konkurranse. Dommeren har en selvstendig plikt til å få saken opplyst og vil ta en avgjørelse basert på de bevis som finnes. Ikke basert på hvem som er flinkest til å snakke for seg. 

Anonymkode: 87f39...560

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, har aldri studert et sek med juss. Jeg vant pga at jeg kunne huske hva som skjedde.

Det var en spøk. Er en kjent advokatserie Suits som handler om en fyr med fotografisk hukommelse og uten jusutdannelse som jobber som advokat og vinner samtlige saker. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er normalt ikke nok å huske faktum. Man må treffe på jussen og dommeren må legge faktumet du sier du husker til grunn.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Da er du særdeles unik. Kun 1% sies å ha eidetisk hukommelse, hvis det i det hele tatt eksisterer. Interessant lesing. https://utforsksinnet.no/kan-folk-virkelig-ha-fotografisk-hukommelse/

Anonymkode: 944ec...81b

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det var en spøk. Er en kjent advokatserie Suits som handler om en fyr med fotografisk hukommelse og uten jusutdannelse som jobber som advokat og vinner samtlige saker. 

Aldri hørt om.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er normalt ikke nok å huske faktum. Man må treffe på jussen og dommeren må legge faktumet du sier du husker til grunn.

Ikke noe prob når man kan fortelle hendelsesforløpet fra a til å inkl alle detaljer. Lett å sjekke opp.

Gjest Elooon
Skrevet

Alltid ha advokat er mitt tips. Det som er lurest.

AnonymBruker
Skrevet
Babyface skrev (2 timer siden):

Hvordan tenker du at du har nok kunnskap om de aktuelle lovene?

Kan dessverre ikke mye lover og regler.
Jeg vurderer å trekke saken, men da blir det nok mye snakk om meg i ettertid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...