Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg ble permittert før jul i fjor grunnet at bedriften gikk konkurs. Nå mottar jeg AAP og i disse dyrtider sliter jeg virkelig. Jeg søker jobber som det suser etter, men det er traut på markedet om dagen så jeg har også søkt deltidsjobber. Jeg har fått tilbud om en helgestilling på en butikk på ca 10%. Så det vil ikke bli mer enn 2-3000 ekstra i måneden. Trekker nav disse pengene fra stønaden min? Isåfall har det ingen hensikt for meg å jobbe i helgene. Noen som har erfaring med dette? Setter virkelig pris på svar❤️

Anonymkode: 839e5...511

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ville jeg spurt NAV og ikke KG om, så du slipper å få feil svar. Når det er sagt, vil det jo alltid være hensiktsmessig å jobbe det man kan. Du er jo på avklaring!

AnonymBruker
Skrevet
Bovina sancta skrev (Akkurat nå):

Det ville jeg spurt NAV og ikke KG om, så du slipper å få feil svar. Når det er sagt, vil det jo alltid være hensiktsmessig å jobbe det man kan. Du er jo på avklaring!

Jeg skulle gitt alt for å få en fast jobb igjen. Men situasjonen er nå kritisk. Har kontaktet nav mange ganger og de sender meg til en link som forklarer AAP. Men får ikke svar på om jeg kan tjene noen kroner ekstra. Så derfor jeg lurte på om noen har erfaring med det😊

AnonymBruker
Skrevet

Ja, når du fører opp timene så trekker NAV ifra det du får utbetalt. Så den første måneden før du får lønn fra der du jobber vil det derfor bli litt skralt på utbetalingene på AAP. Ihvertfall hvis du jobber mange timer. Det lønner seg litt, men ikke allverdens. Pass på at timelønnen er såpass høy at du ihvertfall går i pluss. Jeg jobbet selv litt når jeg gikk på AAP og det var ikke mye ekstra jeg satt igjen med. 

Anonymkode: 44a22...bb3

AnonymBruker
Skrevet

De trekker penger for de dager du jobber. Regner med lønna er høyere en dagsatsen din, så du vil tjene på å jobbe også litt.

Anonymkode: 8c7d7...0f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei! Jeg ble permittert før jul i fjor grunnet at bedriften gikk konkurs. Nå mottar jeg AAP og i disse dyrtider sliter jeg virkelig. Jeg søker jobber som det suser etter, men det er traut på markedet om dagen så jeg har også søkt deltidsjobber. Jeg har fått tilbud om en helgestilling på en butikk på ca 10%. Så det vil ikke bli mer enn 2-3000 ekstra i måneden. Trekker nav disse pengene fra stønaden min? Isåfall har det ingen hensikt for meg å jobbe i helgene. Noen som har erfaring med dette? Setter virkelig pris på svar❤️

Nav trekker den prosenten du arbeider fra din utbetaling. Så du får 90% av din vanlige utbetaling fra nav. Og så får du hva enn du får for 10% fra arbeidsgiver.

Du har dessuten en faktisk fysisk person som er din rådgiver. Be om et møte, ts. 

Tenker du deg inn igjen på det private arbeidsmarkedet holder det dessuten ikke å «søke jobber» gitt at du mener utlyste jobber. 60-80% av alle jobber i det private lyses ikke ut. Ring dine gamle kollegaer. Ring venner. Ring konkurrenten(e). Ring gamle kunder og samarbeidspartnere. Spør nav om de er villige til å betale lønna di 1-3 måneder og tilby deg å jobbe gratis for å bevise at du kan noe. Og meld deg som vikar til helse og oppvekst i kommunen du bor i. Så får du nok noe å gjøre, skal du se.

Anonymkode: 5dc20...745

AnonymBruker
Skrevet

De trekker time for time. Del dagsatsen din på 7,5, så får du timesatsen som trekkes. Gang så opp med de timene du registrerer som jobb på meldekortet så ser du hvor mye de trekker på neste utbetaling. Du kan maks jobbe 60% på et ordinært AAP vedtak. Du vil nok tjene mer på jobb enn AAP.

Anonymkode: dd80d...30c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skulle gitt alt for å få en fast jobb igjen. Men situasjonen er nå kritisk. Har kontaktet nav mange ganger og de sender meg til en link som forklarer AAP. Men får ikke svar på om jeg kan tjene noen kroner ekstra. Så derfor jeg lurte på om noen har erfaring med det😊

Selvfølgelig kan du tjene noen kroner ekstra. Men jobber du mer enn 60 % i løpet av meldekortperioden på 2 uker så faller AAP bort for denne perioden. Du skal føre på kortet antall timer du har jobbet, men det du får sammenlagt i lønn og AAP vil være høyere enn det du bare får i AAP siden AAP er 66 % av inntekten du hadde før. 

Anonymkode: e38d9...e41

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nav trekker den prosenten du arbeider fra din utbetaling. Så du får 90% av din vanlige utbetaling fra nav. Og så får du hva enn du får for 10% fra arbeidsgiver.

Du har dessuten en faktisk fysisk person som er din rådgiver. Be om et møte, ts. 

Tenker du deg inn igjen på det private arbeidsmarkedet holder det dessuten ikke å «søke jobber» gitt at du mener utlyste jobber. 60-80% av alle jobber i det private lyses ikke ut. Ring dine gamle kollegaer. Ring venner. Ring konkurrenten(e). Ring gamle kunder og samarbeidspartnere. Spør nav om de er villige til å betale lønna di 1-3 måneder og tilby deg å jobbe gratis for å bevise at du kan noe. Og meld deg som vikar til helse og oppvekst i kommunen du bor i. Så får du nok noe å gjøre, skal du se.

Anonymkode: 5dc20...745

Saksbehandleren min har jeg aldri fått snakket med ansikt til ansikt. Det har jeg jo selvfølgelig prøvd flere ganger. Jeg er i arbeidstiltak og har fått beskjed om å henvende meg til veilederen min der. Han har ingen innsikt i hva nav driver med. Når jeg kontakter nav så får jeg beskjed om at de ikke har kapasitet til å møte meg fysisk eller på telefon. Jeg sender meldinger der jeg får generelle svar tilbake. Aner ikke om det er noe spesielt med Bergen, men de er umulig å få møte med. Når det kommer til gamle kunder og kontanter så er det ikke så flust med de siden jeg er 22 år og dette var min første arbeidsplass etter studiet. Jeg er ikke kresen å søker jobber i hele landet for å få en fot innenfor arbeidsmarkedet igjen. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Gjest Adobyen
Skrevet (endret)

Gikk du sykemeldt da du ble permittert?  Man har jo rett på sykepenger i inntil 52 uker før evt. overgang til AAP. sykepengene er vanligvis høyere enn AAP.  Det er viktig å ha kontakt med veileder på nav om aktivitetsplanen og hvordan du  mestrer arbeidet i forhold til din helse.

Er du sikker på at det er AAP du er på og ikke dagpenger under arbeidsledighet?

Endret av Adobyen
AnonymBruker
Skrevet

Dette skjønner jeg ikke. Er du syk slik at du max kan jobbe 50%? Hvorfor søker du fulltidsstillinger hvis du ikke kan jobbe 100%?

Eller kan man få AAP uten å være syk??

Anonymkode: f5317...8ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Adobyen skrev (1 minutt siden):

Gikk du sykemeldt da du ble permittert?  Man har jo rett på sykepenger i inntil 52 uker før evt. overgang til AAP. sykepengene er vanligvis høyere enn AAP.  Det er viktig å ha kontakt med veileder på nav om aktivitetsplanen og hvordan du  mestrer arbeidet i forhold til din helse.

Neida, jeg fikk en sluttpakke da bedriften ble slått konkurs. Nå går jeg i tiltak for å hjelpe meg å få jobb.

Skrevet (endret)

NAV sine sider har blitt voldsomt forenklet de siste årene og mye informasjon mangler. Det gir ikke mye mening da de helst vil at folk skal finne info og ta kontakt på nett, ikke telefon og absolutt ikke ved fysisk oppmøte. 

Men det du spør om her står faktisk veldig tydelig på nettsiden her; 

https://www.nav.no/aap#jobbe

Angående meldinger og generelle svar - sender du meldinger fra aktivitetsplanen din? Da kommer de direkte til din saksbehandler på ditt lokalkontor. Sender du fra utenfor aktivitetsplanen kommer de ut i det store NAV og besvares av folk som ikke kjenner din situasjon.

Men nå var ditt spørsmål så generelt at det umulig kan være nødvendig med innsikt i saken for å svare på det.

Endret av applestories
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette skjønner jeg ikke. Er du syk slik at du max kan jobbe 50%? Hvorfor søker du fulltidsstillinger hvis du ikke kan jobbe 100%?

Eller kan man få AAP uten å være syk??

Jeg er ikke sikker på hvorfor jeg ble satt på AAP og ikke dagpenger.

Skrevet

Du får ikke noe du ikke har søkt om.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke jobber søker du på? Bedriftene skriker jo etter arbeidskraft i alle bransjer.

Anonymkode: 636c3...5c1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilke jobber søker du på? Bedriftene skriker jo etter arbeidskraft i alle bransjer.

Anonymkode: 636c3...5c1

Jeg er utdannet i kommunikasjon så det er for det meste disse stillingene jeg søker på. Det er mange av disse stillingene, men jeg faller alltid igjennom på jobbintervju grunnet manglende arbeidserfaring. Jobben jeg hadde gikk konkurs ni måneder etter jeg startet der så jeg har ikke allverden å vise til. Jeg har fått skoleplass på master så om jeg ikke har fått napp noen sted før skolestart i august så blir det skolebenken. Siden jeg ikke jobbet et kalenderår så får jeg minstesats hos nav så det er temmelig trangt om dagen.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig rart. Hva søkte du om, da?

Jeg har vært arbeidsledig og fikk da dagpenger etter å ha søkt om det. Jeg er nå syk, og får AAP etter å ha søkt om det (etter 12 mnd sykemelding). For å få AAP innhenter nav en erklæring fra lege, som må bekrefte at man er minst 50% arbeidsufør til et hvert yrke. Har du vært i kontakt med lege?

Men ja, man kan jobbe når man har AAP. Men man blir trukket time for time. Så hvis du jobber to arbeidsdager, blir AAP redusert med to dagsatser. Hvorvidt det lønner seg eller ikke kommer altså an på om dagslønna på jobben er høyere eller lavere enn dagsatsen på AAP.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.7.2023 den 16.36):

Du kan jobbe på aap, men du må melde inn timene du jobber på meldekortet. Så de trekker de timene du jobber på aap utbetalingen din.

Anonymkode: a3bd7...409

• Liker 1
Skrevet

Du får jo ikke aap så lenge din arbeidsevne er nedsatt 50 prosent... ikke fordi jobben din gikk konkurs...da motar du dagpenger. Med aap må du søke og ha legeerklæring etc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...